Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Vals plafond - minst hoogteverlies

• Tags plafondafwerking plafondhoogte spanplafond vals plafond
  • Macaron

Lid
    Lid geworden
    7 aug 2022
    Waarderingsscore
    34
    Punten
    18
    Dag allen,

Ik had graag wat info en suggesties gewonnen omtrent valse plafonds.

Er werd een extra verdiep op onze woning geplaatst met behulp van potten en balken (systeem van Rectolight) met OSB vulstenen omdat dit lichter was in gewicht op de bestaande constructie.
    Zie onderstaande foto ter referentie van de gewelven.

GEWELVEN.jpg

Nu vroeg ik mij af hoe ik dit idealiter zou afwerken qua type vals plafond.
    Er is een vrije hoogte van 2.75m gerekend van beton tot aan de onderkant van de balken. Hier moet echter nog een vloerpakket van 16cm opkomen voor de pur-vvw-chape-tegels waarbij er maar een 2.59cm meer overschiet.
    Dus hoe hoger het plafond kan blijven hoe liever.

De volledige woning moet nog geplakt worden & spots kunnen voorzien worden in de holtes van de potten ifv inbouwdiepte.
    Wat betreft elektriciteit voor verlichting moet er ook amper iets inkomen aangezien alles op de vloer van het verdiep erboven zal gelegd worden en dan doorgeklokt.

Wat zouden jullie aanraden qua type vals plafond waarbij het minst hoogte verloren wordt?

- gyproc plafond zouden we eventueel zelf kunnen doen
    - gyplat plafond kan ook zelf, maar das nog wat extra werk voor de plakker
    enigste nadeel lijkt me heel de houten constructie om het plafond uit te laten wanneer je met gyproc of gyplat werkt
    - stucanet plafond zouden we moeten laten doen, maar geen idee of je hier minder opbouw nodig hebt qua lattenstructuur
    - spanplafond ben ik geen fan van

Als er nog andere opties zijn, laat het gerust weten.

Cheers Macaron

Plafondmatten aan de draagbalkjes bevestigen en daar je Gyproc op bvb panelen bevestigen

Gyproc plagyp-S latwerk met universele beugels PU60/125 en enkele beplating ABA 12,5mm zal ongeveer de dunste oplossing zijn voor deze situatie. Dan zak je 40mm onder het laagste punt. 27mm latwerk en 13mm gyproc afgesmeerd. Dat laagste punt is hier waarschijnlijk de flens van die stalen poutrel.

Of nog dunner een spanplafond. Maar daar ben je geen fan van.

Eerst latern plakken en aan plakker zeggen dat hij tot aan het plafond helemaal recht moet afwerken omdat je daar vlak in de hoek plagyp-S gaat monteren. Als dat bovenaan niet recht is of met klodders, dan krijg je je randprofielen niet gemonteerd. Aandachtspunt. Anders ga je extra moeten zakken.

Ik zou in zo'n geval, net wel voor een spanplafond kiezen ...

Ik vind wel iets hebben als je het zo laat en wit schilderd? Of moet er persé een vals plafond komen?
    Is ook wel een tof idee. Uitwerken als een klassiek tongewelf. Een hoop gyproc rond zetten en binnenin monteren.
    Of dergelijke voorgevormde elementen laten maken in GFRG (glass fiber reinforced gypsum, oftewel in het Nederlands glasvezelversterkt gips. )
    Lijkt me een uitdaging.

Dan zak je 10mm onder het laagste punt.
    En heb je ineens een bijzondere blikvanger in je huis.

Waarom stel je die vraag nu, en niet voor je deze structuur bouwt?

Gyproc plagyp-S latwerk met universele beugels PU60/125 en enkele beplating ABA 12,5mm zal ongeveer de dunste oplossing zijn voor deze situatie. Dan zak je 40mm onder het laagste punt. 27mm latwerk en 13mm gyproc afgesmeerd. Dat laagste punt is hier waarschijnlijk de flens van die stalen poutrel.

Eerst latern plakken en aan plakker zeggen dat hij tot aan het plafond helemaal recht moet afwerken omdat je daar vlak in de hoek plagyp-S gaat monteren. Als dat bovenaan niet recht is of met klodders, dan krijg je je randprofielen niet gemonteerd. Aandachtspunt. Anders ga je extra moeten zakken.

Zou je pakket niet iets dikker moeten zijn aangezien je nog een extra laag metal studs dwars op deze in de beugels moet monteren?

Ik vind wel iets hebben als je het zo laat en wit schilderd? Of moet er persé een vals plafond komen?

Het ziet er inderdaad een beetje uit zoals gemetselde gewelven zoals in oude boerderijen, maar probleem is dat deze niet overal in dezelfde richting lopen en niet iedere plek is even mooi afgewerkt (verzaagde elementen of geklokte gaten voor technieken)

Het betreft een renovatie he, dan moet je roeien met de riemen dat je hebt..

Bij Rector hebben ze specifieke haken om de metalstuds voor je vals plafond in gipskartonplaten aan je balkjes te hangen.
    Zijn deze voor jou ok van hoogte, dan zou ik daarvoor kiezen.

• Leuk
    Waarderingen: s-a

Zou je pakket niet iets dikker moeten zijn aangezien je nog een extra laag metal studs dwars op deze in de beugels moet monteren?

Het ziet er inderdaad een beetje uit zoals gemetselde gewelven zoals in oude boerderijen, maar probleem is dat deze niet overal in dezelfde richting lopen en niet iedere plek is even mooi afgewerkt (verzaagde elementen of geklokte gaten voor technieken)

Het betreft een renovatie he, dan moet je roeien met de riemen dat je hebt..
    De keuze van rector heb je toch zelf gemaakt? Er zijn alternatieven

Nee. Want dan heb je een Plagyp-D (dubbel latwerk). Hier kan je werken met een plagyp-S (enkel latwerk)
    Bij Rector hebben ze specifieke haken om de metalstuds voor je vals plafond
    Plafond moet zo hoog mogelijk. Die Rector klemmen worden op de zijkant van de balkjes geschroefd. In die Rector klemmen moet je dan nog je ophangbeugels bevestigen en dus kom je lager uit. De universele gyprocbeugels PU60/125 schroef je onderaan de balkjes en daar past de plagyp in. Wordt langs beide kanten van de plagyp vestgeschroefd. De 2 lamellen van die beugels omplooien. Klaar.

Met die Rector kom je altijd lager uit dan met de universele gyprocbeugels.

Als die betonbalkjes 100% recht in 1 vlak liggen, dan zou je zelfs nog kunnen kiezen voor de Gyproc veerregel (RB66-profiel) Die is maar 20mm hoog en zou je nog 7mm op kunnen winnen. Maar dan moeten je betonbalkjes echt wel 100% juist liggen, want daar is niks meer op te corrigeren.

De keuze van rector heb je toch zelf gemaakt? Er zijn alternatieven
    Gelijk welk gewelven zouden mij toch deze hoogte geven..?
    Of het nu potten en balken van Rector zijn, predallen of roostering die op de ringbalk geplaatst worden, de hoogte blijft gelijk.
    Enkel de afwerking is telkens anders.

Ik was ook gelimiteerd in keuze, het moest sowieso een licht systeem zijn waarbij niet zoveel opties meer overschoten (dit light systeem of houten roostering waren voornaamste opties)

Nee. Want dan heb je een Plagyp-D (dubbel latwerk). Hier kan je werken met een plagyp-S (enkel latwerk)
    Aha! Plagyp-S! Ik wist niet dat er verschillende types hierin waren.

Ik ken Plagyp op zich maar dacht dat altijd standaard met dubbel latwerk voorzien werd puur voor de stevigheid en naar barsten later.
    Ik ga mij eens verder moeten inlezen hierin! Bedankt :)

@leiepisser
    Als aanvulling op Albarius; Die universele beugels zijn ook veel goedkoper dan die van Rector (zijn bijna dubbel zo duur per doos).

Plagyp S lijkt me ook de beste oplossing. Eventueel kan je met veerklemhangers en draadogen werken als je deze in het hoogste punt van de vulpotten kan hangen.

In onze verbouwing ook gebruik gemaakt van de Rectolight vulpotten. Daarna gestart met de ophangklemmen van Rector zelf maar dat was echt geen succes. Moeilijk om vast te zetten, slecht regelbare hoogte icm de universele afhanger. Na 2 dozen klemmen alles eraf gehaald en opnieuw begonnen.

Hier hangt nu alles met veerklemhangers aan draadogen +/- 20cm lager (ifv ventilatiebuizen etc). Ook voor plagyp D gekozen owv minder ophangpunten. De kombihangers (Knauf) vond ik vooral makkelijk om het latwerk heel juist uit te lijnen.

IMG20250124160035.jpg

Terug
Bovenaan