Macaron
Lid
- Lid geworden
- 7 aug 2022
- Waarderingsscore
- 34
- Punten
- 18
Dag allen,
Ik had graag wat info en suggesties gewonnen omtrent valse plafonds.
Er werd een extra verdiep op onze woning geplaatst met behulp van potten en balken (systeem van Rectolight) met OSB vulstenen omdat dit lichter was in gewicht op de bestaande constructie.
Zie onderstaande foto ter referentie van de gewelven.

Nu vroeg ik mij af hoe ik dit idealiter zou afwerken qua type vals plafond.
Er is een vrije hoogte van 2.75m gerekend van beton tot aan de onderkant van de balken. Hier moet echter nog een vloerpakket van 16cm opkomen voor de pur-vvw-chape-tegels waarbij er maar een 2.59cm meer overschiet.
Dus hoe hoger het plafond kan blijven hoe liever.
De volledige woning moet nog geplakt worden & spots kunnen voorzien worden in de holtes van de potten ifv inbouwdiepte.
Wat betreft elektriciteit voor verlichting moet er ook amper iets inkomen aangezien alles op de vloer van het verdiep erboven zal gelegd worden en dan doorgeklokt.
Wat zouden jullie aanraden qua type vals plafond waarbij het minst hoogte verloren wordt?
- gyproc plafond zouden we eventueel zelf kunnen doen
- gyplat plafond kan ook zelf, maar das nog wat extra werk voor de plakker
enigste nadeel lijkt me heel de houten constructie om het plafond uit te laten wanneer je met gyproc of gyplat werkt
- stucanet plafond zouden we moeten laten doen, maar geen idee of je hier minder opbouw nodig hebt qua lattenstructuur
- spanplafond ben ik geen fan van
Als er nog andere opties zijn, laat het gerust weten.
Cheers Macaron
Ik had graag wat info en suggesties gewonnen omtrent valse plafonds.
Er werd een extra verdiep op onze woning geplaatst met behulp van potten en balken (systeem van Rectolight) met OSB vulstenen omdat dit lichter was in gewicht op de bestaande constructie.
Zie onderstaande foto ter referentie van de gewelven.

Nu vroeg ik mij af hoe ik dit idealiter zou afwerken qua type vals plafond.
Er is een vrije hoogte van 2.75m gerekend van beton tot aan de onderkant van de balken. Hier moet echter nog een vloerpakket van 16cm opkomen voor de pur-vvw-chape-tegels waarbij er maar een 2.59cm meer overschiet.
Dus hoe hoger het plafond kan blijven hoe liever.
De volledige woning moet nog geplakt worden & spots kunnen voorzien worden in de holtes van de potten ifv inbouwdiepte.
Wat betreft elektriciteit voor verlichting moet er ook amper iets inkomen aangezien alles op de vloer van het verdiep erboven zal gelegd worden en dan doorgeklokt.
Wat zouden jullie aanraden qua type vals plafond waarbij het minst hoogte verloren wordt?
- gyproc plafond zouden we eventueel zelf kunnen doen
- gyplat plafond kan ook zelf, maar das nog wat extra werk voor de plakker
enigste nadeel lijkt me heel de houten constructie om het plafond uit te laten wanneer je met gyproc of gyplat werkt
- stucanet plafond zouden we moeten laten doen, maar geen idee of je hier minder opbouw nodig hebt qua lattenstructuur
- spanplafond ben ik geen fan van
Als er nog andere opties zijn, laat het gerust weten.
Cheers Macaron