• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vals plafond - beste manier?

Borre

Lid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
110
Waarderingsscore
1
Punten
18
In de slaapkamer zou ik een vals plafond willen maken. Dit vals plafond mag niet in contact komen met de bovenliggende houten verdieping (in verband met contactgeluiden). Het plafond wordt afgewerkt met gipsplaten. Voor het raamwerk kan ik kiezen tussen metal stud of een houten raamwerk. Wat zou de beste keuze zijn? Hebben jullie nog tips? Een belangrijk aspect is de geluidsoverdracht tss de 2 verdiepingen te verminderen.



Dien ik ook een dampscherm aan te brengen onder de isolatie? Boven de slaapkamer is er een meestal niet verwarmde zolderkamer.
 

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Berichten
1.619
Waarderingsscore
10
Punten
38
mijn eerste gedacht zou zijn om een houten raamwerk te plaatsen. Ik denk dat hout beter schokken en geluid absorbeert dan die metal studs. Ik denk dat die laatste eerder geleidend zijn.



bovendien kan je de tussenruimte ook isoleren tegen geluid, maar let wel op als je spots wil plaatsen in dat plafond!!
 
Lid geworden
8 nov 2006
Berichten
376
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik weet niet over welke overspanningen het gaat, maar in normale omstandigheden "hangt" het valse plafond aan wat er boven is. Als je met metalstuds werkt dan is dat met haakjes, met hout zet je een latje naar boven. (een plafondje van 1 m2 is natuurlijk minder nodig...)



Natuurlijk zou je in hout met profielen kunnen werken die hoog genoeg zijn zodat ze noet doorbuigen onder het gewicht van de valse plafond, maar bezint eer ge begint als je het niet wil bevestigen (als je plafond doorbuigt zit je met de misserie)
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je frame zal altijd op een of andere manier aan de draagbalken moeten hangen, dus er is altijd een zeker contact dat geluidsoverdracht geeft.

De beste manier om te isoleren tegen contactgeluid is de verdiepingsvloer zwevend plaatsen met een zeer goed isolerende ondervloer (conform 10db norm)



Qua materiaal lijkt hout me beter dan metaal, maar ik ben geen expert op dat vlak.



Een regel is wel: hoe massiever het materiaal, hoe minder geluidsoverdracht. Voor wanden wordt wel eens met dubbele gyproc gewerkt, maar voor een vals plafond wordt dat wel zwaar...
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
De naam ontgaat me even maar er bestaan profielen die je rondom onder het plafond op de muren vastzet (bvb op 10cm), om daarop de dwarsprofielen te monteren. Max overspanning 4 meter dacht ik. Op die manier hangt het plafond enkel op de muren en niet aan het bovenliggend plafond.

Andere methode : je kan het ook ophangen aan de hand van plagyp met die veren die in hoogte verstelbaar zijn maar dat is duurder dan methode 1. Ik denk dat profielen op termijn minder last hebben van "zetten" dan een houten constructie.
 
Lid geworden
8 mei 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb al heel wat wanden en valse (zelfdragende) plafonds in gipskartonplaten geplaatst, en was altijd groot voorstander om de draagstructuur in hout te maken.

Enkele jaren geleden heb ik m'n eerste plafonds met Metal Studs gehangen (zelfdragend, zonder verbinding aan de vloerplaat erboven), en ben er zeer tevreden over. Het werkt heel snel en eenvoudig, en met wat handigheid kan je er bv. ook gemakkelijk gordijnkasten ("verdiepingen" in 't plafond) e.d. mee maken. Als je je profielen groot genoeg kiest, kan je gerust tamelijke overspanningen maken zonder verbinding met bovenliggende vloerplaat. Als de overspanning toch te groot is, kan je 't plafond er toch nog verend (Plagypsysteem) aanhangen.

Hier http://www.gyproc.be/webobjbpb/dossiers2_pdf/MS_vrijdragend_NL.pdf kan je wat richtlijnen vinden m.b.t. profielgrootte i.f.v. overspanning e.d.

Alleen goed opletten dat je de 2 dragende C-profielen perfect waterpas hangt, en dan gaat de rest vanzelf!



Succes!
 

Borre

Lid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
110
Waarderingsscore
1
Punten
18
De overspanning is 3,7 meter.

Ik heb reeds een vals plafond geplaatst in de badkamer met een houten raamwerk (overspanning 3 meter). Tot nog toe geen bijwerkingen van het 'zetten' van het hout (zit er nu 4 maanden in), ook geen doorhangen van de draagstructuur (balken zijn hoog genoeg).

Ben nog niet zeker van mijn keuze...
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bij ons zijn alle valse plafonds geplaatst met houten raamwerk. De eerste 10 jaar geleden. Nog geen sporen van werkend hout gemerkt.



Recenter ook plafonds in Clickboard op die manier geplaatst (toch een heel pak zwaarder dan Gyproc), zonder problemen.
 
Lid geworden
8 mei 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Van werken van 't hout zal je zeker en vast geenprobleem krijgen. Hout dat in de handel verkrijgbaar is (bv. CLS'en) zijn ovengedroogd tot zo'n 8% rel. vochtigheid. Wanneer je met te nat hout zou werken, zal dat inderdaad gaan drogen, en krimpen. (de krimp zal vooral in radiale en tangentiale richting optreden, dus weinig of niet in de lengterichting.

Als je voor hout gaat, neem dan zeker CLS'en (vlak en haaks geschaafd en afgerond) met een degelijke sectie.
 
Lid geworden
8 jun 2007
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
De beste manier is een gyproc plafond met een schildersvlies erbovenop, dan moet je je geen zorgen maken over kleine of grote scheurtjes.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan