• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vaillant of Tesy boiler

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
61
Waarderingsscore
15
Punten
8
Situatie:
- nieuwbouw BEN woning
- Geothermische warmtepomp Vaillant Flexotherm exclusive 8KW
- 14kwp zonnepanelen oost-west
- Thuisbatterij 15kwh
- Vloerverwarming op 3 verdiepen
- Vloerkoeling
- Slimme sturing warmtepomp VR70

Volgens de offerte zou er een Vaillant boiler geplaatst worden type Unistor VIH RW 300l MR.
Deze blijkt momenteel niet op stock en de installateur zou deze vervangen door een Tesy EV 2X15 S 300 65 HP.

Deze heeft geen elektrische aansluiting, noch ebus en ik vraag mij af of wij naar sturing toe dezelfde voordelen als met de vaillant zouden hebben (het is de warmtepomp die bepaald wanneer die het water in de boiler opwarmt, waardoor het geen kwaad kan dat de boiler een 'dom' vat is? )
Of heeft de vaillant boiler toch voordelen tov de Tesy buiten de betere isolatie?

Ik wou toch even hier horen of ik nog zaken gemist heb bij mijn onderzoek op de productsheets alvorens de installateur toe te zeggen.
 
Product sheet.... Dat geeft enkel de eigenschappen weer. Niets over goede werking en kwaliteit.
Op zich zal het alternatief zeker niet slecht zijn.

Je kan ook steeds andere offertes laten opmaken.

Ik zie ook een batterij, heb je zulke grote nodig ? Nieuwbouw zou normaal zeer laag verbruik hebben.
Vanaf het vrij mooie opbrengsten zijn, en dus ook langer licht is, ga je die pas laat gaan gebruiken, en snachts normaal heel weinig verbruik.
Je begint de dag erop dus met groet deels gevulde batterij.
Enkel in de mindere maanden ga je die leegtrekken, maar ook niet gevuld krijgen op de.meeste dagen.
Je neemt beter een 5kwh module, die zijn ook bijna allemaal makkelijk uitbreidbaar door er een extra aan te hangen als het toch nodig lijkt.
 
De batterij is misschien om een auto op te laden in de zomer met max recup zonne-energie. Met 15kWh kan je bijna 100km rijden.
Dus 14kWp op het dak, bij thuiskomst nog wat laden op PV, daarna verder op batterij en er zit dik 100km in van de zon. Als je dan bvb in A’pen of Bru werkt en 60km enkel moet rijden, dan kan dat al eens interessant zijn.
 
dan kan dat al eens interessant zijn
Voor de volledigheid: vanuit een ecologische visie, waarschijnlijk niet vanuit een economische visie.

In dat opzicht heb ik wel een vraag aan de TS: kan je hier de offerte-gegevens delen van PV, omvormer (hybride mag ik hopen) en batterij?
Ik ben vooral geïnteresseerd in aantal laadcycli (80%), vermogen en prijs.
Van daaruit zou ik graag wat verder discussiëren rond de economische waarde en wat de terugverdienmogelijkheden zijn.
Daarnaast zou het ook wel interessant zijn om het verwachte verbruikspatroon te kennen (warmtepomp, elektrische wagen met aantal km per dag,…).
 
Sure, al heeft dat niks met mijn vraag te maken :p
Wij hebben voor de batterij 7500 euro moeten bijbetalen bovenop de zonnepanelen. De zonnepanelen en omvormer waren een 18000 euro geloof ik.
Achteraf gezien zou ik misschien ook een kleinere (vooral goedkopere) batterij genomen hebben, maar voor mij is dit ook meer dan een economisch plaatje.
We zullen minder moeten kijken naar verbruiken overdag en tijdens zonnemomenten, wat een soort rust geeft, maar vooral ook de backup is voor mij belangrijk. Ik heb een vrij grote zeeaquarium die als de stroom uitvalt, op de batterij verder kan. Dit geeft extra gemoedsrust maar ook een hoog sluimerverbruik waardoor de use case voor een batterij sowieso al hoger is als bij de gemiddelde mens zonder aquarium :) snachts verbruikt die toch gemakkelijk rond de 400 watt, wat op een nacht al een stevig deel van de batterij lading betekent.
Wij rijden elektrisch zo een 25000km per jaar, maar ik ben niet van plan om de batterij met de batterij op te laden, iets te veel verlies en vroegtijdig verslijten van de thuisbatterij. Ik steek de auto in op Max zonne energie en zoals op een dag vandaag heb ik er toch 14kw ingekregen, wat goed is voor zo’n 80km :)
 
Intussen in mijn geval zelfde situatie. Vaillant heeft dat type boiler blijkbaar discontinued. En ze gaan die vervangen door een andere productlijn. Die zou pas na bouwverlof of einde van het jaar geleverd kunnen worden.
Andere boilers zitten ook met termijn van 5-6 maand vertelt men mij.

Voorstel komt nu ook uit de bus om een TESY boiler te zetten, grootste verschil lijkt de energieklasse: type B ipv type A.

Wat heb jij gedaan ?
 
Sure, al heeft dat niks met mijn vraag te maken :p
Wij hebben voor de batterij 7500 euro moeten bijbetalen bovenop de zonnepanelen. De zonnepanelen en omvormer waren een 18000 euro geloof ik.
Achteraf gezien zou ik misschien ook een kleinere (vooral goedkopere) batterij genomen hebben, maar voor mij is dit ook meer dan een economisch plaatje.
We zullen minder moeten kijken naar verbruiken overdag en tijdens zonnemomenten, wat een soort rust geeft, maar vooral ook de backup is voor mij belangrijk. Ik heb een vrij grote zeeaquarium die als de stroom uitvalt, op de batterij verder kan. Dit geeft extra gemoedsrust maar ook een hoog sluimerverbruik waardoor de use case voor een batterij sowieso al hoger is als bij de gemiddelde mens zonder aquarium :) snachts verbruikt die toch gemakkelijk rond de 400 watt, wat op een nacht al een stevig deel van de batterij lading betekent.
Wij rijden elektrisch zo een 25000km per jaar, maar ik ben niet van plan om de batterij met de batterij op te laden, iets te veel verlies en vroegtijdig verslijten van de thuisbatterij. Ik steek de auto in op Max zonne energie en zoals op een dag vandaag heb ik er toch 14kw ingekregen, wat goed is voor zo’n 80km :)
je kan dus in eilandmode gaan met je installatie ?
Hoeveek KW kan je batterij terugleveren ?
 
Dag Reefer, zit exact met dezelfde situatie wat betreft de warmwaterboiler.

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Boden ze het alternatief aan voor dezelfde prijs en garantievoorwaarden (bij mij wel, maar weet niet of dit een even duur alternatief moet zijn)?
 
maar vooral ook de backup is voor mij belangrijk. Ik heb een vrij grote zeeaquarium die als de stroom uitvalt, op de batterij verder kan.
Ben je daar zeker van?
 
Dag Reefer, zit exact met dezelfde situatie wat betreft de warmwaterboiler.

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Boden ze het alternatief aan voor dezelfde prijs en garantievoorwaarden (bij mij wel, maar weet niet of dit een even duur alternatief moet zijn)?
We hebben momenteel de tesy boiler inderdaad sinds een paar dagen :) aangezien de warmtepomp de sturende factor is, maakt dit volgens de installateur geen verschil. Er loopt een kabeltje naar de boiler (ik vermoed een temperatuur sensor). Het is mij niet duidelijk of er enig verschil met de Vaillant boiler was geweest. Ik denk het eigenlijk niet. 300l water was volledig opgewarmd op 1,5u. Er zit geen elektrische weerstand in de boiler, maar ik denk dat dat net een voordeel is :)
 
Sure, al heeft dat niks met mijn vraag te maken :p
Wij hebben voor de batterij 7500 euro moeten bijbetalen bovenop de zonnepanelen. De zonnepanelen en omvormer waren een 18000 euro geloof ik.
Achteraf gezien zou ik misschien ook een kleinere (vooral goedkopere) batterij genomen hebben, maar voor mij is dit ook meer dan een economisch plaatje.
We zullen minder moeten kijken naar verbruiken overdag en tijdens zonnemomenten, wat een soort rust geeft, maar vooral ook de backup is voor mij belangrijk. Ik heb een vrij grote zeeaquarium die als de stroom uitvalt, op de batterij verder kan. Dit geeft extra gemoedsrust maar ook een hoog sluimerverbruik waardoor de use case voor een batterij sowieso al hoger is als bij de gemiddelde mens zonder aquarium :) snachts verbruikt die toch gemakkelijk rond de 400 watt, wat op een nacht al een stevig deel van de batterij lading betekent.
Wij rijden elektrisch zo een 25000km per jaar, maar ik ben niet van plan om de batterij met de batterij op te laden, iets te veel verlies en vroegtijdig verslijten van de thuisbatterij. Ik steek de auto in op Max zonne energie en zoals op een dag vandaag heb ik er toch 14kw ingekregen, wat goed is voor zo’n 80km :)
je kan dus in eilandmode gaan met je installatie ?
Hoeveek KW kan je batterij terugleveren ?
5kwh in normale modus en 3,3kwh in backup modus.
 
Sure, al heeft dat niks met mijn vraag te maken :p
Wij hebben voor de batterij 7500 euro moeten bijbetalen bovenop de zonnepanelen. De zonnepanelen en omvormer waren een 18000 euro geloof ik.
Achteraf gezien zou ik misschien ook een kleinere (vooral goedkopere) batterij genomen hebben, maar voor mij is dit ook meer dan een economisch plaatje.
We zullen minder moeten kijken naar verbruiken overdag en tijdens zonnemomenten, wat een soort rust geeft, maar vooral ook de backup is voor mij belangrijk. Ik heb een vrij grote zeeaquarium die als de stroom uitvalt, op de batterij verder kan. Dit geeft extra gemoedsrust maar ook een hoog sluimerverbruik waardoor de use case voor een batterij sowieso al hoger is als bij de gemiddelde mens zonder aquarium :) snachts verbruikt die toch gemakkelijk rond de 400 watt, wat op een nacht al een stevig deel van de batterij lading betekent.
Wij rijden elektrisch zo een 25000km per jaar, maar ik ben niet van plan om de batterij met de batterij op te laden, iets te veel verlies en vroegtijdig verslijten van de thuisbatterij. Ik steek de auto in op Max zonne energie en zoals op een dag vandaag heb ik er toch 14kw ingekregen, wat goed is voor zo’n 80km :)
je kan dus in eilandmode gaan met je installatie ?
Hoeveek KW kan je batterij terugleveren ?
5kwh in normale modus en 3,3kwh in backup modus.
Dat is de capaciteit.
Vermogen is in kw. Of bedoel je dat ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan