• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vaillant lucht water warmtepomp

Raistlin

Lid
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
We hebben een offerte ontvangen via een zelfbouwfirma voor een Vaillant VWL 61/3 S warmtepomp, uit de relatief nieuwe lijn lucht water WPs. De totaalofferte inclusief vloerverwarming gaat in dezelfde richting als onze prijzen voor zelfbouw met een Daikin Alterma.



Ik begrijp dat we voor een eerlijke vergelijking tussen de systemen nog even de details van de berekeningen (SPF, geprojecteerd totaalverbruik, ...) van elke offerte moeten afwachten die we binnenkort krijgen. Maar ik ben vooral op zoek naar praktische info waarom het systeem van Vaillant beter zou presteren, zoals door hen wordt verkondigd. Als ik het goed begrijp werken ze me een glycol medium dat tussen buiten en binnunit circuleert, ipv het koelmiddel zelf. En dit zou resulteren in een betere COP en minder problemen met ontdooicycli? Vooral dat laatste is me niet meteen duidelijk, ik zou vermoeden dat elke buitenunit moet ontdooien, ook met dit soort oplossingen. Heeft iemand hier mee info over?
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
kdenk dat vaillant het gevonden heeft :)



Quote:
De binneneenheid en buiteneenheid zijn met elkaar verbonden via eenvoudige kunststoffen buizen zonder isolatie, waardoor er bij het transport van het water/glycol naar de binneneenheid nog bijkomende warmte uit de omgeving opgenomen.
 

RGP

Lid geworden
29 okt 2010
Berichten
186
Waarderingsscore
0
Punten
0
:lol:





Staat dat zo op hun website?
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
hm dus blijkbaar staat bij hun systeem de compressor in de binnenunit ( zo te zien is dat gewoon dezelfde doos als de geothermische pompen) en loopt het glycolcircuit naar buiten naar de luchtwarmtewisselaar.



Je zit wel met het verlies van de extra warmtewisselaar, maar is misschien toch interessanter dan de monoblock versies waar de warme kant ook buiten staat ?



Buitenunit kan ook een eind weg staan van de woning, kan ook een voordeel zijn.



Noemenswaardige winst zal je idd niet hebben in de aanvoerkanalen. Lijkt me ook een tamelijk dure opstelling
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
de mario wrote:
kdenk dat vaillant het gevonden heeft :)



Quote:
De binneneenheid en buiteneenheid zijn met elkaar verbonden via eenvoudige kunststoffen buizen zonder isolatie, waardoor er bij het transport van het water/glycol naar de binneneenheid nog bijkomende warmte uit de omgeving opgenomen.



Die "omgeving" kan dan dus ook bevoorbeeld uw garage zijn ... dit lijkt mij echt de bedoeling ...



k.b.
 

Raistlin

Lid
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hun COP's zien er niet slecht uit, maar ik vraag me vooral af waarom het systeem minder zou moeten ontdooien zoals ze bij de zelfbouwfirma beweren. En natuurlijk in welke SPF dit allemaal samen resulteert. En dure oplossing, dat dacht ik eerst ook, maar de offerte blijkt toch goed mee te vallen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
De prijs is altijd "commercieel bepaald" ... als men beseft dat alles wat we aankopen een productiekost heeft van ongeveer 25 % van de verkoopwaarde dan is het niet moeilijk te verklaren dat er (soms) grote prijsverschillen zijn.



De slogan dat kwaliteit dient betaald te worden heeft dan ook veel meer te maken met de "commerciële dienst" dan wel met de producttechnische.



Evenzo de COP waardes ... al deze toestellen bevatten compressoren ,warmtewisselaars , .. en componeneten van dezelfde fabrikanten ... hoe man dan finaal tot sterk verschillende cijfers kan komen ...? Ik kan wel aannemen dat bepaalde zaken invloed hebben (grootte warmtewisselaar , ...) en dat sommige toestellen bvb ventilatoren hebben met betere rendementen ... maar het verschil in COP waarde is soms echt te groot , ... temeer er nooit concreet wordt gezegd wat er nu significant verschillend is ... (dat is dan doorgedreven research die men niet kan bekendmaken)



Het ontdooien dient om de ijslaag te verwijderen van de buitenunit die ontstaat omdat hier warmte onttrokken wordt aan de lucht (die waterdamp bevat). Vanuit dit standpunt zal je dus evenveel dienen te "ontdooien"

MAAR. Als ge uw buitengroep 500 m verder zou zetten ... dan zou uw leiding werken als een captatienet en dan moet je niet meer ontdooien ... Volgens mij bedoeld men deze interpretatie :p



Laten we alvast dit aannemen ... tot het moment dat ze zelf een deftige verklaring hebben gegeven.



k.b.
 
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
95
Waarderingsscore
0
Punten
0
de mario wrote:
kdenk dat vaillant het gevonden heeft :)



Quote:
De binneneenheid en buiteneenheid zijn met elkaar verbonden via eenvoudige kunststoffen buizen zonder isolatie, waardoor er bij het transport van het water/glycol naar de binneneenheid nog bijkomende warmte uit de omgeving opgenomen.

:lol: :wink:
 
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
95
Waarderingsscore
0
Punten
0
K.B. wrote:
Het ontdooien dient om de ijslaag te verwijderen van de buitenunit die ontstaat omdat hier warmte onttrokken wordt aan de lucht (die waterdamp bevat). Vanuit dit standpunt zal je dus evenveel dienen te "ontdooien"

MAAR. Als ge uw buitengroep 500 m verder zou zetten ... dan zou uw leiding werken als een captatienet en dan moet je niet meer ontdooien ... Volgens mij bedoeld men deze interpretatie :p Laten we alvast dit aannemen ... tot het moment dat ze zelf een deftige verklaring hebben gegeven.



k.b.

Je kan niet door met onderweg een paar graadjes op te pikken een verdamper ontdooien.Die heeft warmte nodig véél warmte om de ontdooicyclus kort te houden en die haalt de wp niet uit de omgeving (de ventilator staat immers uit tijdens een ontdooiing). De ontdooicyclus stopt als de verdamper een temperatuur heeft bereikt van +15°(ongetwijfeld zal dit variëren per merk) . Dan pas gaat de sturing er van uit dat het ijs verdwenen is.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
K.B. wrote:
Evenzo de COP waardes ... al deze toestellen bevatten compressoren ,warmtewisselaars , .. en componeneten van dezelfde fabrikanten ... hoe man dan finaal tot sterk verschillende cijfers kan komen ...? Ik kan wel aannemen dat bepaalde zaken invloed hebben (grootte warmtewisselaar , ...) en dat sommige toestellen bvb ventilatoren hebben met betere rendementen ... maar het verschil in COP waarde is soms echt te groot , ... temeer er nooit concreet wordt gezegd wat er nu significant verschillend is ... (dat is dan doorgedreven research die men niet kan bekendmaken)



bepaalde toegepaste technieken kunnen een grote invloed hebben op de cop of spf. Ik denk dan aan extra onderkoeling, vloeistofinspuiting ed...



Ik heb eens een lezing gevolgd waaruit bleek dat de cop die geafficheerd wordt door verschillende merken nogal kan schelen in de praktijk. Er zijn marges tot ergens een 20% mogelijk dat er mag afgeweken worden als tolerantie. Dit zou in de toekomst sterker aan banden worden gelegd, en niet zomaar meer de cop bij 7/35 gegeven moeten worden. Maar een spf volgens een bepaald profiel. laten we het hopen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
de mario wrote:
K.B.":18a51qg7 wrote:
Evenzo de COP waardes ... al deze toestellen bevatten compressoren ,warmtewisselaars , .. en componeneten van dezelfde fabrikanten ... hoe man dan finaal tot sterk verschillende cijfers kan komen ...? Ik kan wel aannemen dat bepaalde zaken invloed hebben (grootte warmtewisselaar , ...) en dat sommige toestellen bvb ventilatoren hebben met betere rendementen ... maar het verschil in COP waarde is soms echt te groot , ... temeer er nooit concreet wordt gezegd wat er nu significant verschillend is ... (dat is dan doorgedreven research die men niet kan bekendmaken)



bepaalde toegepaste technieken kunnen een grote invloed hebben op de cop of spf. Ik denk dan aan extra onderkoeling, vloeistofinspuiting ed...



Ik heb eens een lezing gevolgd waaruit bleek dat de cop die geafficheerd wordt door verschillende merken nogal kan schelen in de praktijk. Er zijn marges tot ergens een 20% mogelijk dat er mag afgeweken worden als tolerantie. Dit zou in de toekomst sterker aan banden worden gelegd, en niet zomaar meer de cop bij 7/35 gegeven moeten worden. Maar een spf volgens een bepaald profiel. laten we het hopen.





Dat bedoel ik net .... men kan een technisch ver doorgedreven product aanschaffen met een eerlijk COP cijfer dat veel minder HEERLIJK is dan de doorsnee WP waar men gezorgd heeft voor een optimaal cijfer bij 7/35 regime ...



Om 20 % beter te doen volstaat het immers om het cijfer na de komma van de COP waarde te misdrukken ... en te vermelden dat "ondanks de grote zorg ... een druk of zetfout niet is uitgesloten" :lol:



k.b.[/quote]
 

Raistlin

Lid
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Het wordt er in ieder geval niet eenvoudiger op voor de eindgebruiker. Je kan hopen dat je een SPF uitgerekend krijgt die enigszins betrouwbaar is, maar je hebt ook niet veel manieren om dit na te gaan. Feit is dat van Vaillant weinig technische gegevens te vinden. Bij 'oudere' types wartempopen van andere merken vind je mits voldoende zoekwerk nog wel eens wat info, zoals de COP én maximum vermogen bij verschillende (vries)temperaturen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Raistlin wrote:
Het wordt er in ieder geval niet eenvoudiger op voor de eindgebruiker. Je kan hopen dat je een SPF uitgerekend krijgt die enigszins betrouwbaar is, maar je hebt ook niet veel manieren om dit na te gaan. Feit is dat van Vaillant weinig technische gegevens te vinden. Bij 'oudere' types wartempopen van andere merken vind je mits voldoende zoekwerk nog wel eens wat info, zoals de COP én maximum vermogen bij verschillende (vries)temperaturen.



Zou me trouwens verwonderen dat het alleen onder die merknaam te vinden is ...

Dat zal waarschijnlijk wel iets zijn dat gemaakt wordt voor ...



Bovendien heb ik het altijd wat moeilijk als dergelijke producten verdedigd worden door een vertegenwoordiger die ook nog de rest van het gamma kent.



Als je trouwens een boekje openslaat van een bekend fabrikant dan heeft deze zijn gamma uitgebreid met ... zonneboilers , warmtepompen , houtkachels , pelletverbranders , WKK micro centrales , ventilatiesystemen , ...



Die hebben wel allemaal het licht gezien denk ik dan ...



k.b.
 

Raistlin

Lid
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als dit test rapport enigszins betrouwbaar ziet het er niet slecht uit:



http://www.vaillant.sk/stepone2/data/do ... wl-3-s.pdf



COP voor 8kW model is:

- bij A7/W35: 4.47

- bij A2/W35: 3.99

- bij A-7/W35: 3.05

- bij A-15/W35: 2.55



Ik vermoed dat bij dit soort testen alle pompen en ontdooicycli mee ingecalculeerd zijn, dan vind ik dit wel netjes.
 

Raistlin

Lid
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nog handig om bij te vermelden indien er nog mensen geïnteresseerd zijn in dit systeem: het is geen inverter type. Dus dat is weer een minpunt dat de betere prestaties wel eens weer voor een deel teniet zou kunnen doen.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Wat die ontdooicycli bevestigd .... ik eet het niet echt of die in de opgegeven COP waardes zitten.



Als je bij 7/35 , 2/35 , -7/35 en -15/35 de opgenomen elektrische vermogens bekijkt ... en ook de afgegeven nuttige vermogens ...

dan zie ik niet echt dat hier een verval op zit wanneer de ontdooicyclus actief wordt ... misschien eens uitzetten in grafiek ?

Of misschien iemand die de normering kent van de testen ...



k.b.
 

Raistlin

Lid
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Tjah, ze beweren dat ze allerlei trucs doen om de waterdruppels makkelijker te laten weglopen en zo de ontdooiperiode te verlengen tot 9 uur wanneer dat bij bvb. een Daikin 2 uur zou zijn. Misschien speelt dat mee in de COPs bij lage temperaturen. Maar dan nog, bij welke luchtvochtigheid doen ze bvb. hun testen?



Iemand trouwens een idee hoe nefast het AAN/UIT werkingsprincipe kan zijn voor je verbruik in het tussenseizoen? Lijkt me moeilijk numeriek in te schatten.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Ik kan mij best indenken dat men er kan in slagen de "ontdooicyclus" wat te rekken ... maar van 2 uur naar 9 uur .... en dat tegen een dergelijk "bekende naam".

Hiervoor zal men goede papieren moeten hebben ...



Gelijk hoe ... ik vraag me altijd af wat een dergelijke installatie uitricht op een mistige dag van 2-3°C met relatieve vochtigheid van 95%.

Op dat moment zal er wel niet veel helpen (van die technisch vernuftige zaken) , de ijsvorm is immers een natuurkundig gegeven ...



Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed hoe bvb vaillant nu ineens een systeem zou hebben dat "veel beter" is dan de rest ... volgens mij zal men zeker de condensor aankopen ... en niet zelf maken ....

al vermoed ik dat eigenlijk van alle WP die in het gamma zitten van gelijk welk groot chauffage/ ketel / brander merk ....



k.b.
 

Raistlin

Lid
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoedanook, zogezegd op de markt komen met een superieure warmtepomp en geen modulerende (of invertor gestuurde) warmtepomp gebruiken lijkt me ook niet zo'n interessante zet.
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
Raistlin wrote:
Hoedanook, zogezegd op de markt komen met een superieure warmtepomp en geen modulerende (of invertor gestuurde) warmtepomp gebruiken lijkt me ook niet zo'n interessante zet.



Het lijkt er meer op dat ze hun bestaande geothermische units (op R407c) hergebruiken, misschien met wat kleine tweaks en wat andere software), en daarvoor een buitenunit hebben ontworpen die dan in plaats van de sondes/captatienet komen.



Dus flink wat aan ontwikkeling uitgespaard. Maar of dat nu een ideale combinatie is valt nog te bezien.



De resultaten in dat testrapport zijn meer dan behoorlijk. Vraag is natuurlijk wel of en hoeveel van de leidingen naar de buitenunit nog extra aardwarmte konden opnemen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan