• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vaillant ketel, welke alpex diameter..

Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Beste forumlezers,

We hebben een Vaillant VCW 346 Ecotec plus gascondensatie ketel, die 1 van de komende weken aangesloten zal worden door mijzelf.
Ik heb de onderdelen gekocht bij een groothandel in de buurt, maar deze bied zeer weinig ondersteuning naar mij toe.

De vvw-kant:
Vvw alpexleidingen diameter 16, collector aanvoer en collector retour, van daaruit alpex diameter 26 naar de collectors boven, en dan in alpex diameter 26 naar de ketel.

Sanitair gedeelte:
Beneden overal alpex diameter 16 naar de aftakpunten, collectors, naar boven met alpex 26 naar de bovenste collectoren. Daar zijn alle aftakpunten diameter 16, enkel 1 warm en 1 koude leiding van het bad is alpex 20.

Nu is mijn vraag:
Welke diameter alpex dien ik te voorzien tussen collector boven en de ketel?
Ik dacht diameter 26 te nemen, maar men raad mij dit af omdat de doorstromer "niet kan volgen" bij zo een grote diameter.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Welke afstanden

hoeveel gebruikers (tegelijk)

...

 

mag jij de ketel in dienst stellen? Garantie!
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
2 bewoners

Afstand warmwatercollector boven tot aan ketel: 1m

afstand warwatercollector benende tot aan collector boven: 3m

 

ketel word door Vaillant zelf ingeregeld
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
In de buis 26.3 zal maar even veel water stromen als er gevraagd wordt door de gebruikers en dat zal beperkt worden door enerzijds de diameter van de leidingen naar de tappunten, maar ook door het max debiet van het tappunt zelf (klassieke douche bvb 7L/min, regenouche wel tot 20L/min en meer - maar dat is meestal niet met doorstromer dan).

Wat je wel hebt is dat je met een grote diameter tussen ketel en collector, bij meerdere tappunten die tegelijk warm water vragen, er meer geduwd wordt dan de ketel aan kan. Een kleinere diameter tussen collector en ketel kan dat helpen beperken. Maar eigenlijk had je dan gewoon een zwaaredre ketel of een boiler moeten nemen als je zo veel warm water tegelijk wenst te gebruiken...

Ik zou gewoon 26.3 nemen, maar 20.2 zal ook goed genoeg zijn voor voeding collector sww.
De ketel heeft waarschijnlijk zelf ook maar een uitgang SWW van 1/2", en dat komt dus overeen met 16.2 (12mm binnendiameter).  Zet je daar een grotere diameter op (26.3 bvb) dan zal dat nog altijd niet veel uitmaken omdat de ketel-uitgang zelf ook het debiet beperkt.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
26 mm moet kunnen voor zo een korte afstanden

bij langere afstanden beter dunner gaan, anders teveel verlies van koud water bij iedere start
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Opstarten en een verbrandingsattest zal de technieker van Vaillant wel uitschrijven maar een verplicht keuringsattest heb je ook nodig ... dit gaat over de gehele installatie en deze verantwoordelijkheid zal een ketelfabrikant niet nemen ... dit is Derk voor een erkende G1-technieker ... 

alle info op www.lne.be
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Bedankt voor de info.

@lammy,

Dus als ik het goed begrijp:

Ketel aansluiten, gas laten keuren, gas laten opzetten, Vaillant ketel laten inregelen, installatie laten keuren door een G1 technieker?
 
Lid geworden
20 mrt 2010
Berichten
1.292
Waarderingsscore
7
Punten
0
Alle info op website LNE 
 

Bijlagen

  • 87fa1b93-6a59-48d4-bca9-b23d677cf6c9.png
    87fa1b93-6a59-48d4-bca9-b23d677cf6c9.png
    235,7 KB · Weergaven: 1
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan