• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vaillant Flexotherm VVF 87/4

Lid geworden
27 feb 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

In onze nieuwbouwwoning van 2020 verwarmen wij met een Vaillant warmtepomp VVF 87/4 met geothermie.

Ik kan me niet van de mening ontdoen dat onze WP teveel vermogen vraagt voor de verwarming van het sanitair warm water (300 liter boiler met aangesloten temperatuurvoeler. Zo zat ik gisterenavond aan bijna 4kW toen de WP waarschijnlijk zowel de vloerverwarming aan het opwarmen was als het SWW.

Kan dit met de instellingen te maken hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

David

Dag David,

We hebben hier dezelfde waterpomp, ook geothermisch.

Bij het verwarmen van SWW hebben we een vergelijkbaar gebruik. Afhankelijk van de brontemperatuur en de ingestelde watertemperatuur.

Als de vloerverwarming aan springt zit deze rond de 1.8 - 2 kW.

4kw elektrisch dat is bij een cop van pak en beet 4, 16kw thermisch. Dat is toch niet zoveel of dacht je dat je bijna niets ging verbruiken... :cool:

Waarschijnlijk begin je stilaan je massa te verwarmen, alles begint op te starten en dat kan wat energie verbruiken.

Ik heb dezelfde pomp (400V) Echter nog maar net in gebruik voor de vloerverwarming.
Normaal zou de pomp maar 2 kw mogen verbruiken maar er is ook een thermisch element dat tot 9kw kan verbruiken (in stappen). Ik vermoed dat bij ssw deze bij jou opspringt? Ik weet nog niet of/hoe je deze kan afzetten. Ik heb nog niet met de instellingen gespeeld.

Btw hoe zit het met het geluid bij jullie? Ik vind mijn pomp vrij luid, een soort resonered geluid dat toch duidelijk luider is dan een koelkast

4kw elektrisch dat is bij een cop van pak en beet 4, 16kw thermisch. Dat is toch niet zoveel of dacht je dat je bijna niets ging verbruiken... :cool:

Waarschijnlijk begin je stilaan je massa te verwarmen, alles begint op te starten en dat kan wat energie verbruiken.
16kw thermisch is in mijn ogen heel veel voor een nieuwbouw uit 2020. (Tenzij een grote Villa.) Een Vaillant VVF 87/4 geeft maximaal 8KW warmtevermogen met enkel de warmtepomp. Het berekende warmteverlies zal dus niet hoger liggen!
Er zit wel nog een elektrische weerstand in van maximum 5.5Kw.
Maar het verbruik van 4Kwh zoals TS waarnam is dus perfect mogelijk.

@TS ik veronderstel dat je deze vraagt stelt in verband met het piektarief?
Ik vermoed dat dit wel ergens in te stellen is. bv dat bij opwarmen boiler de vloerverwarming even stopt of verminderd. Ook het maximaal vermogen van de elektrische hulpweerstanden zal vermoedelijk wel in te stellen zijn.

16kw thermisch is in mijn ogen heel veel voor een nieuwbouw uit 2020. (Tenzij een grote Villa.) Een Vaillant VVF 87/4 geeft maximaal 8KW warmtevermogen met enkel de warmtepomp. Het berekende warmteverlies zal dus niet hoger liggen!
Er zit wel nog een elektrische weerstand in van maximum 5.5Kw.
Maar het verbruik van 4Kwh zoals TS waarnam is dus perfect mogelijk.

@TS ik veronderstel dat je deze vraagt stelt in verband met het piektarief?
Ik vermoed dat dit wel ergens in te stellen is. bv dat bij opwarmen boiler de vloerverwarming even stopt of verminderd. Ook het maximaal vermogen van de elektrische hulpweerstanden zal vermoedelijk wel in te stellen zijn.
Wij hebben dezelfde warmtepomp en hij levert zeker geen 16kW.
De COP bij het verwarmen van SWW ligt rond de 2, wat dus dus klopt met het vermogen dat de warmtepomp kan leveren (rond de 8.8kW max). Bij de vloerverwarming zelf zit de COP rond de 3.5, hierbij verbruikt hij dus ook een stuk minder, rond de 2kW.

Hoe hij zuiniger kan omgaan met het verwarmen van SWW weet ik niet. Wel weet ik dat je met die 4kW snel aan het piektarief zit! Daarom hebben we het opwarmen van het SWW enkel tussen 11u en 5u staan zodat hij toch wat uitgebalanceerd wordt door zonne-energie.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan