Vaillant ecoTec & zoneventielen/domotica - moduleren

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,

Wij hebben een huis uit de jaren 1900 dat we nu verbouwen en isoleren. De vorige eigenaars hebben 2 jaar geleden een Vaillant ecoTec condenserene gaswandketel geplaatst.

In het gebouw zouden we de verwarming liefst sturen via de domotica, met zoneventielen. Dit omwille van de nogal wisselende bezetting in huis en de open haarden op de gelijkvloers. (Daar een thermostaat zetten en kachel aansteken = koud op de badkamer.) Zoneventielen zonder aparte pompen lijken ons het makkelijkst/goedkoopst.

De ketel is op zich modulerend, maar er is geen buitenvoeler voor WAR en de bestaande thermostaat is ook niet modulerend. De ketel werkt dus p dit moment aan/uit. (Prijs van de domocticasturing is bijna gelijk aan een nieuwe WAR + modulerende thermostaat, dus daar moeten we het niet voor laten.)

Probleem: Vaillant ondersteunt blijkbaar enkel Vaillant thermostaten en Vaillant WAR modules. Een WAR zonder kamerthermostaat (zoals die bestaat voor Viessmann) bestaat blijkbaar niet bij Vaillant. Als ik modulerend wil werken moet ik dus over de eBUS van Vaillant gaan sturen met een thermostaat. Mijn domotica kan uiteraard alleen aan/uit sturen en dus niet over de eBUS.

Maar ik zie een lichtpuntje: Vaillant biedt ook analoge thermostaten aan met modulering, die op 3 draden (pinnen 3,4,5 aan 220v of 7,8,9 aan 24v op de ketel) werken. Ongetwijfeld kan de ketel op basis van de stroom op 1 of meerdere pinnencombinaties een (wellicht ruwere dan bij eBUS) modulatie doen. En, dit zou ik met mijn domotica makkelijk kunnen nabootsen. :)

Op de Engelse site van Vaillant vind ik ook nog een toestel met de code VR 65 terug. Deze dient om oudere installaties toch een modulering te geven, en zou misschien een oplossing kunnen zijn, maar dit toestel is niet verkrijgbaar in ons land.

http://www.vaillant.co.uk/installers/co ... rt-65.html

Vandaar mijn vraagjes voor jullie experten:

1) Kent er iemand de pinnencombinaties die hiervoor nodig zijn? Kan dit? Hoe moet ik de draden aansturen om de modulatie te bekomen?

2) Is de VR65 effectief een optie, of heeft die een heel ander doel, en mag/kan ik die in ons land plaatsen?

Alle hulp is welkom, waarvoor alvast dank!

Mvg,
Wim

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
terug even onder de aandacht brengen...

:?

patjer1

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
36
Bij de nieuwe Vaillants kan je zonder WAR werken met eender welke gewone aan/uit thermostaat op 3 en 4.

gebruik je hun WAR VRC 430, kan je deze laten werken als themostaat, compenserend of zuiver weersafhankelijk, dus enkel op buitenvoeler. Er is zelf een regeling draadloze voeler.

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat is goed nieuws!

Raar dat de mensen van Vaillant toen ik hen belde, beweerden dat het niet kon met enkel een buitenvoeler... Is recent = jonger dan 2 jaar?

Ik ga zeker de docu van de VRC 430 nakijken. Heb je het eventueel zelf zo in gebruik?

Bedankt!

ricola

Lid
Lid geworden
20 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Gaat niet lukken.

In uw geval zou je dan VRC op eBUS steken & domotica op klem 3/4 (normaal open).

Voorbeeld:

Jij draait aan de VRC naar bv 21° maar uw domotica vraagt geen warmte.

Ketel slaat niet aan: Code S.30: Kamerthermostaat blokkeert CV-functie (klem 3-4 open)

Omgekeerd hetzelfde.

Domotica vraagt warmte, maar uw VRC niet.

Ketel slaat niet aan: Code S.31: Geen warmtevraag van eBUS-regelaar

patjer1

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
36
Hangt ervan af wat je wil, je kan de ketel volgens WAR laten werken en allerhande ventielen erna sturen met domotica.

Je kan niet de domotica de ketel laten aangaan én volgens WAR laten werken zoals hierboven gezegd.

En als je dat wel wil werken met een externe sturing van een ander merk???

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties.

Ik begrijp van ricola dat het idd niet zal werken om de voornoemde VRC te combineren met domotica.

Volgens de manual van de VRC bestaat er wel een optie om bij de sturing géén rekening te houden met de actuele ruimtetemperatuur waar de thermostaat hangt. Sterker nog: de module kan zelfs in de ketel ingebouwd worden. Eigenlijk heb je op dat moment een ketel die enkel via WAR zijn temperatuur regelt, maar geen parallel verschuiving van zijn stookcurve doet naargelang de effectieve temperatuur binnen. Ik vraag me af waarom Vaillant dan niet in de mogelijkheid voorziet om een andere thermostaat (of in dit geval een domotica-component) via de 3-4 klemmen te bepalen wanneer hij ook echt moet aanspringen... Is toch gewoon kwestie van een software programmatie en kan niet moeilijk zijn. Zal wel een of andere vorm van protectionisme zijn, maar wel belachelijk.

Blijft dan nog mijn oorspronkelijke vraag of over de klemmen 3-4-5 op één of andere manier wel een 'analoge' modulering te realiseren is. :)

Natuurlijk zou ik ook enkel de ventielen kunnen aansturen, en niet de ketel, maar dan is het toch maar een halfslachtige oplossing...

patjer1

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
36
De ketel kan je volledig weersafhankelijk laten werken, zonder in de ruimte te voelen en te compenseren, die mogelijkheid kan je instellen.

Klem 3-4 kan je gebruiken voor de ketel aan/uit te laten werken

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Patjer,

Is dat niet in tegenspraak met het bericht van ricola? Die zegt dat ik dan foutcodes krijg. Kan je mij uitleggen hoe ik dan de configuratie moet doen?

Mvg,

Wim

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Patjer,

Die instelling had ik na jouw eerste post ook opgemerkt, en dat deed me idd vermoeden dat het zou moeten mogelijk zijn. Ricola, waarom zou ik dan foutcodes krijgen?

Alvast bedankt,

Mvg,

Wim

ricola

Lid
Lid geworden
20 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
wibo2 wrote:
Patjer,

Die instelling had ik na jouw eerste post ook opgemerkt, en dat deed me idd vermoeden dat het zou moeten mogelijk zijn. Ricola, waarom zou ik dan foutcodes krijgen?

Alvast bedankt,

Mvg,

Wim

Zal het volgende week eens uitproberen.

Ik zit nl in dezelfde situatie als u.

VRC430 in living, domotica op 3/4 & Regeling vloerverwarming op 3/4

Mijn installateur komt wel pas binnen 2 weken.

K heb ondertussen zelf de boel al zitten aansluiten, daarom dat ik telkens op die fout stootte.

K heb wel die boekjes nog niet echt grondig gelezen aangezien er toch iemand komt om alles in dienst te stellen.

Maar ik pruts graag aan zo'n dingen :oops:

Ik had het tijdelijk opgelost door vrc op 25 graden te zetten.

Zo vraagt ie altijd. Klem 3/4 werd dan geregeld door ofwel domotica ofwel vv. Aangezien ebus steeds vraagt, regelt klem 3/4 de boel.

Stooklijn had ik wel lager gezet dan, aangezien de gewenste aanvoertemperatuur hoger ligt bij een hogere gevraagde temperatuur.

VRC inbouwen in ketel kan ook.

Heb ik eerst ook gedaan. Dan werkt het ook.

Maar ik wil de VRC in de living hebben.

@ patjer1: 2 vraagjes

1. Volgens dat ik uit die pagina 41 kan opmaken moet je hem op "Geen" zetten.

Wat kan je met die VRC dan feitelijk nog doen? Kan ik hiermee de verwarming nog regelen of is dit feitelijk hetzelfde doen als de VRC in de ketel inbouwen?

2. Wat moet je doen als je met vv & radiators zit?

Er zitten 2 aansluitingen op iedere klem 3/4.

- Klem 3/4 wordt door regeling vv bevolen: aanvoertemp. mag aan de lage kant zijn

- Klem 3/4 wordt door domotica bevolen om de radiators boven te laten opspringen: aanvoertemp. moet nu hoger liggen

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ricola,

Dat is interessant om weten!. Laat zeker het resultaat van je test even weten, want ik ben echt curieus. De VRC op 25 graden zetten zou ik idd ook nog kunnen doen. In ieder geval is dit wel simpeler dan op de klemmen 3-4-5 modulering proberen te simuleren. Jammer alleen dat je ook de VRC nog moet aankopen.

Over je twee vraagjes:

1) Ik zou denken dat als je de VRC op "geen" zet, je enkel de klok in de VRC gebruikt om de verwarming te doen aanspringen, en dat hij binnen die tijden dan constant verwarmt (als 3-4 gesloten is). Wellicht gaat de regeling voor de kamers dan over thermostaatkranen of zoneventielen. Dan kan je evengoed de VRC in de kelder hangen. Dat zou in ieder geval mijn voorkeur zijn.

2) Ik heb zelf geen vv maar ik had begrepen dat als je radiatoren én vv wil combineren, je ook twee pompen en een evenwichtsfles nodig hebt. (Die je misschien ook hebt.) Maar ik heb zelf ook nooit begrepen hoe je dan die verschillende aanvoertemperatuur opvangt.

patjer1

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
36
En radiatoren én vloerverwarming vraagt bij de vaillant om een evenwichtsfles, 2 pompen en een 3-weg kraan voor de andere watertemperatuur van de vloerverwarming. En zeker de VR61 niet vergeten voor de sturing van de tweede kring(vloerverwarming)

De vrc 430 op "geen" zetten laat hem enkel werken als afstandbediening voor het instellen van de tijden en stooklijn en dergelijke.

Maar de vrc 430 aansluiten op de bus én dan ook nog es klem 3-4 beinvloeden heb ik nog niet van gehoord.

Je kan ook zowel circuit radiatoren als vloerverwarming laten werken met de vrc430 als thermostaat die dan bij de gevraagde temperatuur de kringen afsluit.

Lid geworden
15 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ik volg dit topic ook al even omdat ik met soortgelijke installatie zit. Hier mijn verhaal.

Als elektrisch gedeelte heb ik in mijn huis een PLC en alarmsysteem. Bedoeling was dat indien er niemand thuis is (dus alarm actief) de verwarming boven uit staat!

Verwarming gedeelte: We hebben een installatie van Vaillant met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Alsook een zonneboiler. De 2 kringen hebben elk hun eigen pomp en er hangt dus een evenwichtfles onder met 3-weg kraan, aangesloten op een VR61. We hebben ook de buitenvoeler en beneden hangt er een vrc430, boven hebben we ook nog een thermostaatje van vaillant dat op de bus hangt maar hier kunnen we gewoon de gewenste temperatuur mee bepalen (radiatoren dan) en aan/uit schakelen.

In het begin had ik een contact tussen de pomp gehangen van de radiatoren ... dus ook al vraagt de vrc 430 boven verwarming dan zal de pomp toch niet draaien en het dus boven niet warmen. Dit was volgens mijn installateur de enige oplossing.

De vloerverwarming beneden laat ik gewoon via de buitenvoeler en vrc 430 gaan.

Het probleem met het onderbreken van de pomp is dat de ketel toch water begint te verwarmen ... de interne pomp begint dit dan te pompen tot aan de evenwichtfles. Wat ik persoonlijk ook een beetje gek vind.

Momenteel heb ik mijn contact er gewoon tussenuit gehaald en laat ik het systeem gewoon zijn eigen werk doen... via de vrc430 probeer ik de tijd-schema's zo goed mogelijk te regelen dat er zo weinig mogelijk gas nutteloos verloren gaat.

Maar indien er toch een oplossing zou zijn om echt kring per kring te gaan controleren op de ketel zelf dan hoor ik het graag.

Indien er mensen nog vragen hebben over het systeem zelf, just ask me ... ken er ook niet alles van maar heb er toch al een beetje in zitten neuzen.

greetz

Lid geworden
15 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog even een extra vraagje in dit topic.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om van de zonneboiler gegevens uit te lezen naar een pc? Ik heb gezien dat er op de zijkant van de ketel een rj11 aansluiting zit???

het gaat over een aurostep sn 250i.

Ik heb gezien dat er een zekere vrnetDIALOG tool is maar kan er maar weinig info over vinden.

greetz

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ricola: Heb je de test al kunnen uitvoeren? Hoe is het afgelopen?

Alvast bedankt voor je rapport,

Mvg,

Wim

ricola

Lid
Lid geworden
20 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
wibo2 wrote:
@ricola: Heb je de test al kunnen uitvoeren? Hoe is het afgelopen?

Alvast bedankt voor je rapport,

Mvg,

Wim

Het werkt inderdaad.

Alles is in orde hier.

Lid geworden
20 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ricola:

Dat is goed nieuws! Krijg je nu nog foutcodes, of heeft een aangepaste programmatie dat verholpen?

Mvg,

Wim

Lid geworden
10 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo allemaal,

ik zit met een gelijkaardige vraag, ben een nieuwbouw aan het zetten met overal vloerverwarming, ketel van Vaillant ecotec plus 346. Omdat ik ook met een domoticasysteem zit (niko home control) is het de bedoeling dat ik de verwarming hiermee aanstuur. Sturing is vrij simpel, algemene verwarming gestuurd via thermostaat van niko, enkele aparte kringen via thermostaten in die kamers en gestuurd via kleppen in het circuit die eveneens via domotica worden geopend of gesloten. Wanneer ik jullie verhalen lees lijkt het of dit niet zo evident is. Kan iemand mij hierbij helpen ?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan