Vaillant Ecotec plus - stooklijn "te laag" voor optimaal rendement?

Lid geworden
13 jan 2022
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo forumleden,

Ik heb een nieuwbouw met S-peil 25, verwarming met volgende opstelling:
-Vaillant EcoTec Plus 296/24 -> Deze is ingesteld op de minimum modulatie voor verwarmen = ~5kW
-Vloerverwarming over het hele huis, in totaal zon 230M2 waar er kringen liggen, staat ~150M2 van de kringen continu "open" op de collectoren.
-VVW op lage temperatuur, ontwerp van Begetube gemaakt op 35C max aanvoer @ -10C buitentemperatuur, "max vermogen" = ~10kW @ 35C
-Vaillant VRC 720 Thermostaat
-Vaillant Buitenvoeler

Ik ben een "zelfplaatser", ben wel (denk ik) vrij goed mee met het inregelen: waterzijdig regelen, WAR, modulatie, (adaptieve) stooklijnen etc. allemaal bekeken/waar relevant ingesteld.

Ik kom nu uit op volgende configuratie:
-Adaptieve stooklijn = actief
-Stooklijn = 0.21 (ik vind niet echt goeie bronnen van grafieken voor stooklijnen, als iemand hier betere documentatie kan aanleveren, graag! Ik vind enkel deze bij Vaillant: Stooklijnen Vaillant)

Resultaat:
-Thermostaat staat dag en nacht op 21.5-22C (beetje afhankelijk van hoe goed we slapen denk ik, dat we die halve graad erbij wensen of niet)
-Het is altijd de gevraagde temperatuur en stabiel, ik zie zelden of nooit een lagere temperatuur dan ingesteld op de thermostaat verschijnen.
-Delta T tussen aanvoer en retour schommelt tussen de 4-6graden, meestal 5 graden maar goed, ik geef de 'uitschieters' ook mee, lijkt mij ook in orde?

Nu gaan jullie beginnen denken, allemaal goed en wel (tenzij jullie nu al zaken kunnen zien die niet kloppen / beter kunnen), maar waar zit het probleem / de vraag? Wel, ik heb ook metingen van mijn gasverbruik per kwartier, en kan hier zien dat, onafhankelijk van de buitentemperatuur, ik wanneer de verwarming ononderbroken actief is voor 1uur, steeds 0.56M3 gas verbruik. Dit is op zich logisch gezien mijn ketelvermogen wat is gelimiteerd op ~5kW, op één uur tijd kom je zo op een slordige 0.5-0.6M3 gas uit indien we gaan omrekenen M3 -> kWh.

De vraagtekens in mijn hoofd komen dus van het feit dat ik bij "een uur verwarmen" altijd op 0.56M3 gasverbruik uitkom, onafhankelijk of mijn aanvoertemperatuur nu een uur lang 25 graden was (bij stooklijn 0.21 @ 10C buitentemperatuur) of een uur lang 32-33C was (bij stooklijn 0.21 @ -5 a -10C, wat we deze winter al zeker hebben gehad).
Is het dan niet zo dat mijn stooklijn als het ware "te laag" ingesteld staat om een ideaal rendement te bekomen? Ik verbruik steeds hetzelfde, ook als ik "minder warmte de vloer inpomp".

Begrijp ik het dan goed dat mijn CV-ketel extra warmte gewoon "dumpt" omdat hij die 5kW niet kwijt kan om mijn aanvoerwater naar de gewenste temperatuur te brengen? Mijn boerenverstand zegt dan dat ik mijn stooklijn ga moeten verhogen, tot op het punt dat ik merk dat ik nog altijd "nét die 5kW vermogen kwijtkan in mijn aanvoertemperatuur"? Mogelijk zie ik hier nog een en ander over het hoofd, ik lees niet meteen andere threads die stellen dat "je stooklijn te laag kan zijn", maar dat lijkt mij hier, toch in functie van mijn minimale ketel-vermogen, het geval te zijn als we gaan spreken over rendement? In mijn hoofd is 5kW zowiezo al een (heel?) laag vermogen als we over verwarming van een gans huis spreken, maar in geval van lage temperatuur VVW en goede isolatie, blijkt dit toch zo te zijn?

Alle input of feedback is welkom, ik ben vooral benieuwd naar de denkpistes/ervaringen van anderen bij de situatie, ik heb nu maar één kijk op de situatie, en das meestal te weinig om écht goeie conclusies te gaan trekken!

Thanks!

Laatst bewerkt:
Beste,

Condensatie ketel heeft voordeel dat hem latente warmte uit de rookgassen haalt. Dik komt omdat "stoom/waterdamp" in de rookgassen worden omgezet in water. Daar zit net de energie winst ten opzichte van een traditionele CV ketel.
Net als een pot water kookt aan 100°C maar veel energie kost om hem volledig om te zetten in stoom, anders was hem op 1 seconde leeg, verdampt.

Niks aan wijzigen in uw instellingen. trouwens Thermos werking aan gezet?

Beetje van google, wel wat te theoretisch... maja dat is google soms.

De rookgassen condenseren geleidelijk. De warmte van de resulterende waterdamp wordt vervolgens overgedragen aan het verwarmingssysteem. Om condensatie te garanderen, mag de temperatuur van het retourwater de grens van 57°C niet overschrijden. Anders kunnen de hete rookgassen niet condenseren.

5kW is meestal nog veel te hoog voor een systeem op vloer die constant op temp staat …

5kW is meestal nog veel te hoog voor een systeem op vloer die constant op temp staat …
296 is volgens mij met sanitair warm water. Daarom de ondergrens van 5kw maar ik ken een installatie met 56m2 vloerverwarming, werkt perfect, sta wel meer met zandloper te werken dan te branden.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan