• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vaatwas op regenwater

Lid geworden
25 apr 2011
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
0
De verkoper van onze vaatwas wist ons te vertellen dat hijzelf zijn vaatwas op regenwater staan heeft en dus nog steeds 'blinkende glazen' heeft. hij maakte wel gebruik van een extra filter voor de vaatwas. Zijn er onder jullie die dat ook gedaan hebben? Welke zijn jullie bevindingen en eventuele tips betreffende filters.
 
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
6.447
Waarderingsscore
2
Punten
0
hansann;1692952 wrote:
De verkoper van onze vaatwas wist ons te vertellen dat hijzelf zijn vaatwas op regenwater staan heeft en dus nog steeds 'blinkende glazen' heeft. hij maakte wel gebruik van een extra filter voor de vaatwas. Zijn er onder jullie die dat ook gedaan hebben? Welke zijn jullie bevindingen en eventuele tips betreffende filters.



Uwe verkoper geeft u waanzinnige raad. Mag je niet doen omwille van de mogelijke besmetting!!!!!!



"U moet er zich wel van bewust zijn dat de kwaliteit van het regenwater in uw put niet wordt gecontroleerd zoals dat het geval is voor drinkwater en dat deze ook sterk kan schommelen met de seizoenen. Regenwater is geen drinkwater: het bevat diverse verontreinigende elementen en mag zonder bijkomende filtering niet gebruikt worden voor het bereiden van voedsel, het wassen van groenten, de persoonlijke hygiëne (douche, bad, tandenpoetsen) en voor de vaatwasmachine." (Zie http://www.golantec.be/Regenwater.htm.)



En zoals je weet worden filters nooit goed onderhouden, met alle risico's vandien.
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
149
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moderne vaatwas verbruikt ook maar een 10 liter, dus zeker het risico niet waard zou ik zeggen...
 

Aquaman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 aug 2010
Berichten
1.483
Waarderingsscore
111
Punten
63
Regenwater is NIET geschikt voor de vaatwas (gemiddeld 8 à 10 liter) voornamelijk om besmettingsgevaar !!
 
Lid geworden
25 apr 2011
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dachten we ook al!
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Voor kleren te wassen ... oké.



Maar voor de vaat, of de douche ... no go ... echt niet zo gezond hoor.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het wordt inderdaad afgeraden.

Sommigen doen het wel en worden blijkbaar niet ziek....

Maar zeker met kinderen, ouderen en zwangeren zou ik het toch niet zelf proberen.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Tijdens het drogen gaat de temperatuur toch naar bijna 100°C, dus zie ik niet direct risico's voor besmetting.



Toen we nog baby's in huis hadden werden de flesjes ook in de vaatwasser afgewassen en vond onze huisarts een bijkomende sterilisatie niet nodig.

Ze vond het zelfs veiliger omdat in een 'sterilisator', de flesjes lang nat in het toestel blijven.
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
Hier zal ook wel het principe gelden, beter voorkomen dan genezen, ook al is het risico zo goed als onbestaande.
 
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
6.447
Waarderingsscore
2
Punten
0
Als ik de kleur van het regenwater zie dat onze toiletten spoelt, zou ik me niet willen voorstellen dat dat het water is van onze afwasmachine. Je moet de regenput al heel consequent onderhoud, en ook al de filters. Daar kan je dus niet op rekenen denk ik. Bovendien, wat als in de zomer het regenwater op raakt? Zoals iemand al zei, beter voorkomen dan genezen!
 
Lid geworden
9 jan 2012
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste, identiek straf verhaal als de installateur bij mijn zoon. Hij heeft een tijdje zijn wasmachine er laten op draaien en is van miserie moeten stoppen wegens geurhinder enz...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Voor mij moet alles wat met voeding te maken hebben op het stadswater. Geen weg naast.



Kan best zijn dat het allemaal geen kwaad kan en de temperaturen in de vaatwas hoog genoeg gaan. Voeding is voeding en moet "clean" blijven.

Ik vind gemiddelde cijfers terug van zo'n 20 liter waterverbruik in een vaatwas. Een vaatwas staat nooit meer op dan 1x per dag = zo'n 7,3m³ waterverbruik per jaar. Daarvoor ga ik echt niet twijfelen of risico's nemen.



Je WC daarentegen verbruikt een veelvoud aan water, daar is regenwater nuttig.



Trouwens, die doffe aanslag op de glazen, dat heeft toch te maken met het zout?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Op de site van vmm.be en waterloketvlaanderen.be staan een paar goeie publicaties over het gebruik van (regen)water. Ook op andere sites zoals dialoog.be leuven.be .. en wss nog veel meer sites.

jp
 

Carreau-Line

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.156
Waarderingsscore
0
Punten
36
Dat wordt leuk als regenwater op is :cool:



samen met besmettingsgevaar niet aan te raden dus.



wat wel een goede tip is, zijn de machines die aansluitbaar zijn op het warm water.

wel kijken of je de aansluiting warm water toevoer tot aan de vaatwas kan ...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan