De verkoper van onze vaatwas wist ons te vertellen dat hijzelf zijn vaatwas op regenwater staan heeft en dus nog steeds 'blinkende glazen' heeft. hij maakte wel gebruik van een extra filter voor de vaatwas. Zijn er onder jullie die dat ook gedaan hebben? Welke zijn jullie bevindingen en eventuele tips betreffende filters.
Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Vaatwas op regenwater
- Lid geworden
- 19 feb 2007
- Waarderingsscore
- 2
- Punten
- 0
hansann;1692952 wrote:
Uwe verkoper geeft u waanzinnige raad. Mag je niet doen omwille van de mogelijke besmetting!!!!!!
"U moet er zich wel van bewust zijn dat de kwaliteit van het regenwater in uw put niet wordt gecontroleerd zoals dat het geval is voor drinkwater en dat deze ook sterk kan schommelen met de seizoenen. Regenwater is geen drinkwater: het bevat diverse verontreinigende elementen en mag zonder bijkomende filtering niet gebruikt worden voor het bereiden van voedsel, het wassen van groenten, de persoonlijke hygiëne (douche, bad, tandenpoetsen) en voor de vaatwasmachine." (Zie http://www.golantec.be/Regenwater.htm.)
En zoals je weet worden filters nooit goed onderhouden, met alle risico's vandien.
De verkoper van onze vaatwas wist ons te vertellen dat hijzelf zijn vaatwas op regenwater staan heeft en dus nog steeds 'blinkende glazen' heeft. hij maakte wel gebruik van een extra filter voor de vaatwas. Zijn er onder jullie die dat ook gedaan hebben? Welke zijn jullie bevindingen en eventuele tips betreffende filters.
Uwe verkoper geeft u waanzinnige raad. Mag je niet doen omwille van de mogelijke besmetting!!!!!!
"U moet er zich wel van bewust zijn dat de kwaliteit van het regenwater in uw put niet wordt gecontroleerd zoals dat het geval is voor drinkwater en dat deze ook sterk kan schommelen met de seizoenen. Regenwater is geen drinkwater: het bevat diverse verontreinigende elementen en mag zonder bijkomende filtering niet gebruikt worden voor het bereiden van voedsel, het wassen van groenten, de persoonlijke hygiëne (douche, bad, tandenpoetsen) en voor de vaatwasmachine." (Zie http://www.golantec.be/Regenwater.htm.)
En zoals je weet worden filters nooit goed onderhouden, met alle risico's vandien.
- Lid geworden
- 15 jun 2009
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 0
Moderne vaatwas verbruikt ook maar een 10 liter, dus zeker het risico niet waard zou ik zeggen...
Tommie1
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 15 apr 2011
- Waarderingsscore
- 811
- Punten
- 113
Tijdens het drogen gaat de temperatuur toch naar bijna 100°C, dus zie ik niet direct risico's voor besmetting.
Toen we nog baby's in huis hadden werden de flesjes ook in de vaatwasser afgewassen en vond onze huisarts een bijkomende sterilisatie niet nodig.
Ze vond het zelfs veiliger omdat in een 'sterilisator', de flesjes lang nat in het toestel blijven.
Toen we nog baby's in huis hadden werden de flesjes ook in de vaatwasser afgewassen en vond onze huisarts een bijkomende sterilisatie niet nodig.
Ze vond het zelfs veiliger omdat in een 'sterilisator', de flesjes lang nat in het toestel blijven.
- Lid geworden
- 19 feb 2007
- Waarderingsscore
- 2
- Punten
- 0
Als ik de kleur van het regenwater zie dat onze toiletten spoelt, zou ik me niet willen voorstellen dat dat het water is van onze afwasmachine. Je moet de regenput al heel consequent onderhoud, en ook al de filters. Daar kan je dus niet op rekenen denk ik. Bovendien, wat als in de zomer het regenwater op raakt? Zoals iemand al zei, beter voorkomen dan genezen!
- Lid geworden
- 12 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 8
- Punten
- 0
Voor mij moet alles wat met voeding te maken hebben op het stadswater. Geen weg naast.
Kan best zijn dat het allemaal geen kwaad kan en de temperaturen in de vaatwas hoog genoeg gaan. Voeding is voeding en moet "clean" blijven.
Ik vind gemiddelde cijfers terug van zo'n 20 liter waterverbruik in een vaatwas. Een vaatwas staat nooit meer op dan 1x per dag = zo'n 7,3m³ waterverbruik per jaar. Daarvoor ga ik echt niet twijfelen of risico's nemen.
Je WC daarentegen verbruikt een veelvoud aan water, daar is regenwater nuttig.
Trouwens, die doffe aanslag op de glazen, dat heeft toch te maken met het zout?
Kan best zijn dat het allemaal geen kwaad kan en de temperaturen in de vaatwas hoog genoeg gaan. Voeding is voeding en moet "clean" blijven.
Ik vind gemiddelde cijfers terug van zo'n 20 liter waterverbruik in een vaatwas. Een vaatwas staat nooit meer op dan 1x per dag = zo'n 7,3m³ waterverbruik per jaar. Daarvoor ga ik echt niet twijfelen of risico's nemen.
Je WC daarentegen verbruikt een veelvoud aan water, daar is regenwater nuttig.
Trouwens, die doffe aanslag op de glazen, dat heeft toch te maken met het zout?
- Lid geworden
- 13 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 14
- Punten
- 0
Op de site van vmm.be en waterloketvlaanderen.be staan een paar goeie publicaties over het gebruik van (regen)water. Ook op andere sites zoals dialoog.be leuven.be .. en wss nog veel meer sites.
jp
jp
Carreau-Line
Zeer Actief lid
- Lid geworden
- 12 mrt 2006
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 36
Dat wordt leuk als regenwater op is 
samen met besmettingsgevaar niet aan te raden dus.
wat wel een goede tip is, zijn de machines die aansluitbaar zijn op het warm water.
wel kijken of je de aansluiting warm water toevoer tot aan de vaatwas kan ...
samen met besmettingsgevaar niet aan te raden dus.
wat wel een goede tip is, zijn de machines die aansluitbaar zijn op het warm water.
wel kijken of je de aansluiting warm water toevoer tot aan de vaatwas kan ...