• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

! Uw rentevoet! : Deel II

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Aangezien het vorige topic eigenlijk compleet kapot is, starten we hier opnieuw.

Omdat er veel mensen op zoek zijn naar een lening, nodig ik jullie uit om jullie rentevoet (bank, vast, variabel, duur, ssv, kosten, quotiteit etc) hier te posten, als je net een lening hebt aangegaan of nog op zoek bent.

Post het verloop van je onderhandelingen, hoe je het aangepakt hebt, wat je uiteindelijk beslist hebt hier, zodat andere 'leningshoppers' nog iets kunnen bijleren.

Zij die meer info willen over een hypothecarie lening 

Ik hoop dat jullie massaal belangstelling hebben!

Groetjes

c00kie
 

hey69

Nieuw Lid
Lid geworden
9 okt 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
4
Punten
8
Zou het de moeite zijn om nog eens een bankenronde te doen?

geleend bedrag 135000 (of zo, weet t niet meer just :)  ) 2007

mn huidige lening is al 2 maal herzien. 

Eerste maal van bank veranderd (ING naar CRELAN in 2011) extra kosten meegeleend

en termijn laten inkorten voor zelfde maandaflossing

2de maal in 2015 als ik mij niet vergis, zelfde bank voorstel van 3.55 naar 2.7 

Ik moest toen wel dossierkost betalen, mar geen herziening.

momenteel betaal ik 724.5 per maand en nog een 14jaar en 4 maand te gaan.

Is een 1% uit de wacht te slepen bij een andere bank?

Even gerekent en zou een 680/maand nog afbetalen als ik zou overschakelen naar een andere bank

die me fictief 1% zou vragen , inbegrepen alle kosten erbij te lenen 

voordeel zou een 6000euro zijn op resterend termijn

Vroeg me ook af of het dom zou zijn om de extra notariskosten etc (dikke 5-6k) gewoon zelf te betalen van mn spaargeld? maandbedrag zou wederom stuk naar beneden komen.

 

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
als je herziet, bekijk dan goed alle opties, zo is op langere termijn soms voordeliger dan de termijn te laten inkorten. Zo komt het soms financieel beter uit op 20 jaar terug te zetten dan naar 15j te gaan. Je betaalt dan wel meer intrest,maar door de financieele voordelen via belastingaftrek komt het op 20j voordeliger uit. Daarbij heb je de optie om het bedrag dat je minder betaald/maand opzij te zetten die eerste 15j, Hierdoor heb je na 15j nog de keuze,  want door het gespaarde geld heb je meer opties. Lening afbetalen, maar ook wagen aankopen of reis maken ,....
 
Lid geworden
21 mrt 2011
Berichten
24
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,

Heeft iemand ervaring met volgende situatie:

Wij hebben onze herziening lening vorige maand ondertekend bij Belfius. De notariskosten en zo leenden we bij (verandering bank). Deze morgen kregen we telefoon van de notaris dat ze de afrekening maakte en alles geschreven kan worden op 8/11. Er dient echter wel nog 1806€ bij betaald te worden, gezien Belfius niet genoeg kapitaal voorzien heeft. We hadden echter met de bank afgesproken dat er niets meer van kosten ging bijkomen, en alles in de nieuwe lening zat. De bank kan ik momenteel niet bereiken. Denken jullie dat Belfius dit nog in de lening kan opnemen? Of zou dit verloren moeite zijn? We hadden er niet op gerekend nu nog zo'n groot bedrag kwijt te zijn...

Alvast bedankt voor eventuele adviezen ter onderhandeling hierbij!

Mvg,

Rulen

 
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
 

Wanneer ging normaal jullie lening van de rekening ?  

Ik vermoed dat de notaris ongeveer 8 dagen geleden gevraagd heeft aan jullie oude bank hoeveel het openstaand saldo is en dat er tussen dat moment en 8/11 nog een afbetaling zal zitten van jullie ...

Kan dit kloppen ?

 

k.b.
 
Lid geworden
21 mrt 2011
Berichten
24
Waarderingsscore
0
Punten
0
De lening gaat er af de 10e. Belfius nam 10/9 reeds in rekening. Ondertussen is 10/10 er ook nog af... notaris vroeg bij kbc op na 10/10. Dus als belfius goed gerekend had moesten we eigenlijk over heb en...
 
Lid geworden
16 mei 2007
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog collega bouwers/kopers die onlangs een hypothecaire lening afgesloten hebben?

Op de site van Hello bank zit de rente momenteel aan 1,8% voor 20j vast (gebruikelijke voorwaarden voor de korting: Q<80%, rekening voor het loon te storten, brandpolis en schuldsaldo bij hen).

Als dit zonder onderhandelen te verkrijgen is dan vraag ik me af wat de huidige bodemrentevoet is? 1,5% voor 20j vast zou mooi zijn maar ik vrees er voor daarom vraag ik me af wat jullie recente ervaringen zijn.
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
Bij mij niet zo denderend. Maar ik wil geen vaste brandverzekering hebben. Q is ook 89.4 en looptijd is 25 jaar.

2.15 bij Argenta (Hello bank was 2.2 geen enkele andere bank had enige intresse om onder de 2.15 van argenta te gaan)
 
Lid geworden
14 jul 2012
Berichten
25
Waarderingsscore
7
Punten
3
Wij hadden onlangs inderdaad bij argenta voor 1,5 (voor een 'klein' bedrag) en 1,7 voor het grootste gedeelte van de lening. Maar dat was ook omdat we aan al hun voorwaarden voldeden (genoeg eigen kapitaal, brandverzekering daar, loon daar laten storten,...).
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Je moet je niet blindstaren op vaste rente, maar een worst case berekening maken met een variabele 10/5/5 bijvoorbeeld. Die is te krijgen tussen 1.2 en 1.4% en komt over het algemeen gunstiger uit, zelfs worst case. 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
hier 1.9% op 20j , maar wel een herziening bij dezelfde bank.
 

sbss

Lid
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
101
Waarderingsscore
1
Punten
18
opgepast met de verzekeringen van Argenta, daar hebben wij zeer slechte ervaringen mee.
Dossiers worden enorm slecht opgevolgd en alles blijft maar aanslepen en dan spreken we over bedragen van minder als 500€ die we moesten ontvangen.
Zelfs nadat er was gecommuniceerd dat de tegenpartij in fout was blijft het aanslepen.

 

TIP: neem in je berekening worst case scenario ook de totale kost voor schuld saldo en brandverzekering mee.
Dit kan per bank namelijk ook een redelijk groot verschil geven.
 
Lid geworden
16 mei 2007
Berichten
70
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het vet is blijkbaar van de soep wat de leningen betreft. Het Trump effect? Feit is wel dat ze onlangs met +/- 0,2% gestegen zijn en het in de lijn der verwachtingen zit dat er nog gaat bijkomen.

Veel verder dan de 1,8% op 20j vast sta ik momenteel nog niet en dat moet nog goedkeuring krijgen van het hoofdbureau!
Met de "normale" korting draaien banken vandaag rond de 2% voor de 20j vast formule.
Wel frappant dat BNP filialen hun "eigen" reductietarief van Hello bank (wat ook onder de BNP groep zit) niet zomaar kan aanbieden aan goede vaste klanten met een sterk dossier. Das weer typisch :-(

Akkoord wat betreft de variabele en hun worst case scenario want zeker interessant aangezien deze maximaal kan verdubbelen maar zo evident is een 1,2% niet meer voor een 10/5/5.
Ik heb het wel nog gevonden voor een 5/5/5 en dat is ineens de beste aanbieding die we momenteel hebben (voorwaarde Q<80% met een minimum van 75.000 euro eigen inbreng, loon dom en brand) bij Nagelmackers. Daar had ik trouwens een zeer goed gevoel bij de benadering van ons project.

Volgende week zouden we, gezien de stijgende tendens, graag afronden maar alvast een goede raad voor iedereen die nu aan het zoeken is: ga liever vandaag dan morgen naar uw bank.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Nagelmackers (Delta Lloyd) is heel scherp op t moment ja. 

Ook op 5/5/5 kan het zijn dat je worst case nog steeds beter uitkomt dan met een vaste rentevoet. Op Spaargids kan je dat allemaal mooi naast elkaar zetten. 
 

Justchill

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2009
Berichten
1.356
Waarderingsscore
0
Punten
36
Welke banken zijn op dit moment het interessantste om de tour te doen voor herfinanciering?
Mijn kantoor zegt dat de rentes aan het stijgen zijn, natuurlijk geen deftig eerste voorstel.
Is de bank van de post interessant? (zonder hun voorwaardes)

grtjs
 

hey69

Nieuw Lid
Lid geworden
9 okt 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
4
Punten
8
wat ik zo hoor zo bank naegelmakers vrij intresant zijn.

Was afgelopen weekend bij ING.. kreeg 2.50% 
crazy.gif
blum3.gif
 voor een herziening....(zit zelf bij andere bank aan 2.75%)

q=40%

looptijd 13 jaar

 

eens goed mee gelachen natuurlijk

 
 

Pergeke

Nieuw Lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
Gisteren (ondertussen eergisteren 
wink_smile.png
) bij hypotheek winkel getekend aan 1,87% voor € 185.000 op 20 jaar. (waarvan stuk op hyptheek en stuk op mandaat)

Het gaat over een "2de woning" (bouwgrond)  Q>80% met als voorwaarde de ssv.

2de beste voorstel kwam van Belfius. Rentevoet was identiek maar ssv lag hoger en alles op hypotheek.

De rente is de laaste weken inderdaad terug omhoog aan het gaan en het voorstel waarvoor we getekend hebben zou vandaag ook verhogen met 0,11%
 

hey69

Nieuw Lid
Lid geworden
9 okt 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
4
Punten
8
Nagelmaeckers . 2.14% voor 100k op 13 jaar. blijkbaar zijn ze gestopt om de klanten binnen te halen

laatste paar weken serieus gestegen
 

licen

Nieuw Lid
Lid geworden
13 aug 2009
Berichten
98
Waarderingsscore
0
Punten
6
Heb mijn akkoord gegeven bij Nagelmackers voor:

160K€
Q<80%
5/5/5 variabele
25 jaar
1,20%
50% mandaat

ik leen alleen en de voorwaarden zijn de gebruikelijke;
loon laten storten bij hen
SSV (heb ik nog lopen van mn vorig huis)
Brandverzekering via hen

Dit was dus een no brainer voor me :)
 
 
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onze lening gekregen bij Belfius begin november.

€300K
Q<80%
Vaste rentevoet voor 25 jaar
1,65%
125K hypotheek, 175K volmacht

Op 6 plaatsen geweest en Belfius (mijn bank) kwam er het beste uit.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Vorig jaar in april van BNP naar ING overgestapt (dus met kosten, weliswaar meegenomen in nieuwe leenbedrag, maandbedrag ook/toch gezakt): 18 jaar (in 2005) en 2.05% gekregen. Dit jaar in oktober eens bij ING gaan praten en weekje later voorstel  gekregen voor 1.85%, op 16,6 jaar nog. Geen wisseling van bank deze keer, enkel 3 maandintrest"boete". Al bij al amper 2.000€ besparing gedaan op deze laatste herziening, maar hey, alweer 2K toch.

(en geen rompslomp met wisselen bank, 1x per 3 jaar is genoeg)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan