• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

! Uw rentevoet! : Deel II

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Aangezien het vorige topic eigenlijk compleet kapot is, starten we hier opnieuw.

Omdat er veel mensen op zoek zijn naar een lening, nodig ik jullie uit om jullie rentevoet (bank, vast, variabel, duur, ssv, kosten, quotiteit etc) hier te posten, als je net een lening hebt aangegaan of nog op zoek bent.

Post het verloop van je onderhandelingen, hoe je het aangepakt hebt, wat je uiteindelijk beslist hebt hier, zodat andere 'leningshoppers' nog iets kunnen bijleren.

Zij die meer info willen over een hypothecarie lening 

Ik hoop dat jullie massaal belangstelling hebben!

Groetjes

c00kie
 

The Wale

Lid
Lid geworden
11 jun 2013
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij gaan volgende week tekenen bij KBC voor een nieuwe lening.



100.000 op 20 jaar: 2.36% vast.

50.000 op 15 jaar: 2.22% vast.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
dromen;1968319 wrote:
Kan iemand mij wat meer uitleg geven over de SSV bij overstap naar een andere bank? Wij betalen die jaarlijks?

Maar het is niet mij niet echt duidelijk hoe dat in elkaar zit. Belfius zei iets van overkopen, maar dat was in de vlucht telefonisch, ik heb nog geen details gekregen.



jaarlijkse betaling : stopzetten en nieuwe aangang bij nieuwe bank

ssv in koopsom eerder genomen => begunstigde wijzigen of afkopen.



let op bij afkoop als de SSV fiscaal is ingebracht, zal dit bij een volgende aangifte de kassa passeren en moet je uw fiscaal voordeel terugbetalen...
 
Lid geworden
13 mrt 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
DVBO;1968316 wrote:
Huidige lening:



afgesloten op17/11/2009

bedrag136.000 €

formule5/5/+4/-4

looptijd25

jaarhuidige jaarrentevoet3,97%



Vandaag bij de huisbank geweest (Fortis). Had afspraak voor bespreking lening.



Papieren lagen al klaar:



Naar 20 jaar Vast : 3,47%

Naar 18 jaar Vast : 3,34%

Naar 15 jaar Vast : 3,18%



Indien ik nu als nieuwe persoon zou lenen, kunnen ze mij aanbieden: 5/5 +4 / -4 : 2,68%. Niet van toepassing op mezelf dus.



Over de te verwachten rentevoet binnen een goeie maand, kon hij mij nog niets vertellen...





Ga eens verder horen bij anderen en dan voorstel nog eens bespreken bij Fortis.



Wacht aub uw aanpassing af van je lopende lening.

Referteindex E (5-jaarlijkse) stond in nov '09 op 2.65%, nu staat deze op 0.40% en nog dalende.

Dit zou betekenen dat je rentevoet in november voor de komende vijf jaar daalt naar 3.97% - (2.65-0.40) 2.20% = 1.77%



Een herziening is voor jou dus echt niet interessant.

Ongelooflijk hoe banken hun klanten gewoonweg bestelen terwijl ze erbij zitten...





Als je evolutie zelf wil bekijken van je referteindex kan dit gemakkelijk hier : http://www.rodv.be/referteindex/referteindex.aspx
 
Lid geworden
17 feb 2012
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nikootje;1968491 wrote:
DVBO;1968316 wrote:
Huidige lening:



afgesloten op17/11/2009

bedrag136.000 €

formule5/5/+4/-4

looptijd25

jaarhuidige jaarrentevoet3,97%



Vandaag bij de huisbank geweest (Fortis). Had afspraak voor bespreking lening.



Papieren lagen al klaar:



Naar 20 jaar Vast : 3,47%

Naar 18 jaar Vast : 3,34%

Naar 15 jaar Vast : 3,18%



Indien ik nu als nieuwe persoon zou lenen, kunnen ze mij aanbieden: 5/5 +4 / -4 : 2,68%. Niet van toepassing op mezelf dus.



Over de te verwachten rentevoet binnen een goeie maand, kon hij mij nog niets vertellen...





Ga eens verder horen bij anderen en dan voorstel nog eens bespreken bij Fortis.



Wacht aub uw aanpassing af van je lopende lening.

Referteindex E (5-jaarlijkse) stond in nov '09 op 2.65%, nu staat deze op 0.40% en nog dalende.

Dit zou betekenen dat je rentevoet in november voor de komende vijf jaar daalt naar 3.97% - (2.65-0.40) 2.20% = 1.77%



Een herziening is voor jou dus echt niet interessant.

Ongelooflijk hoe banken hun klanten gewoonweg bestelen terwijl ze erbij zitten...





Als je evolutie zelf wil bekijken van je referteindex kan dit gemakkelijk hier : http://www.rodv.be/referteindex/referteindex.aspx



Dag Nikootje,



Alvast bedankt voor je uitleg. Maar dit had ik ook reeds de afgelopen dagen opgezocht. Ik had dit mss moeten vermelden bij mijn vorig bericht. Ik ga zowiezo het voorstel voor de variabele afwachten.



Overigens was november 2009 de index E op 2,727% en staat die nu op 0,34% (september). Ben alvast benieuwd naar die van oktober maar nog niet kunnen vinden vandaag.



Dit zou mij opleveren: 3,97% - (2,727-0,34) 2,387% = 1,583%. Ik ben dus zeker niet van plan om al te tekenen voor een vaste hoor! ;)
 
Lid geworden
13 mrt 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
DVBO;1968531 wrote:
Nikootje;1968491 wrote:
DVBO;1968316 wrote:
Huidige lening:



afgesloten op17/11/2009

bedrag136.000 €

formule5/5/+4/-4

looptijd25

jaarhuidige jaarrentevoet3,97%



Vandaag bij de huisbank geweest (Fortis). Had afspraak voor bespreking lening.



Papieren lagen al klaar:



Naar 20 jaar Vast : 3,47%

Naar 18 jaar Vast : 3,34%

Naar 15 jaar Vast : 3,18%



Indien ik nu als nieuwe persoon zou lenen, kunnen ze mij aanbieden: 5/5 +4 / -4 : 2,68%. Niet van toepassing op mezelf dus.



Over de te verwachten rentevoet binnen een goeie maand, kon hij mij nog niets vertellen...





Ga eens verder horen bij anderen en dan voorstel nog eens bespreken bij Fortis.



Wacht aub uw aanpassing af van je lopende lening.

Referteindex E (5-jaarlijkse) stond in nov '09 op 2.65%, nu staat deze op 0.40% en nog dalende.

Dit zou betekenen dat je rentevoet in november voor de komende vijf jaar daalt naar 3.97% - (2.65-0.40) 2.20% = 1.77%



Een herziening is voor jou dus echt niet interessant.

Ongelooflijk hoe banken hun klanten gewoonweg bestelen terwijl ze erbij zitten...





Als je evolutie zelf wil bekijken van je referteindex kan dit gemakkelijk hier : http://www.rodv.be/referteindex/referteindex.aspx



Dag Nikootje,



Alvast bedankt voor je uitleg. Maar dit had ik ook reeds de afgelopen dagen opgezocht. Ik had dit mss moeten vermelden bij mijn vorig bericht. Ik ga zowiezo het voorstel voor de variabele afwachten.



Overigens was november 2009 de index E op 2,727% en staat die nu op 0,34% (september). Ben alvast benieuwd naar die van oktober maar nog niet kunnen vinden vandaag.



Dit zou mij opleveren: 3,97% - (2,727-0,34) 2,387% = 1,583%. Ik ben dus zeker niet van plan om al te tekenen voor een vaste hoor! ;)



Is alvast een geruststelling.

In principe is dit iets wat je contact bij de bank je reeds had moeten zeggen, maar principes en banken, het zal nooit geen goed huwelijk worden.

Ben alvast tevreden dat je intussen zelf de nodige info heb verworven en je op weg bent om een zeer mooie zaak te doen met je 'oude' lening.
 
Lid geworden
17 feb 2012
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nikootje;1968533 wrote:
Is alvast een geruststelling.

In principe is dit iets wat je contact bij de bank je reeds had moeten zeggen, maar principes en banken, het zal nooit geen goed huwelijk worden.

Ben alvast tevreden dat je intussen zelf de nodige info heb verworven en je op weg bent om een zeer mooie zaak te doen met je 'oude' lening.



I know, heb met onze huidige bank al verschillende kerel in de 'clinch' gelegen, maar steeds een goeie weg gevonden. Zo had ik op mijn groene lening een betere rente bekomen als ik daar dan pensioensparen zou nemen. Dat heb ik dan 1 jaar gedaan en dan over gegaan op een andere, ze waren toen niet gelukkig maar konden niet anders. Hetzelfde is ook al eens gedaan met de brandverzekering.



Had overigens verschillende keren gevraagd wat mijn huidige variabele zou worden als de aanpassing vandaag zou zijn, maar daar kon hij echt niet op antwoorden en ik moest het voorstel van Brussel afwachten... right :)
 
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
ook een bankenronde aan het doen voor de herziening van de lening.



openstaand kapitaal 215000 euro

nog 260 maanden te betalen (+/- 21.6 jaar)

lening van 2006 @ 3.96 op 30 jaar bij Fortis.



- Gehoord bij de huisbank: konden niet veel meer doen dan 3.55% op 20 jaar; dit gaf een besparing op het einde van de rit, maar niet in maandlast.



- ING gaf direct 2.60% op 20 jaar; vermindering van de maanlast met 100 euro + inkorting

maar uiteraard zitten we met de kosten



- bij de huisbank het voorstel van ING voorgelegd: 3.07% is hun minimum. persoonlijk overweeg ik nog steeds de overstap. Er blijft een verschil van +/- 4000 euro, zelfs met inbegrip van de extra kosten



volgende week afspraak bij KBC, ik ben benieuwd... :)
 
Lid geworden
6 sep 2008
Berichten
340
Waarderingsscore
0
Punten
0
2009 geleend tegen 3.98 25 jaar VAST bij kbc 300 000 q35%



Nu ik dat zag op t nieuws ook is gaan rondhoren. Kbc gaf 3.335 18j vast



dan in volgorde zelfde dag

Fortis zonder iets te zien, alleen vertellen wat ik en mijn vrouw doen 2.91

Finto , die weten wat ik doe :2.81

Crelan 2.52

Terug naar KBC : ineens 2.77 alle voorgaande ook 18j vast)

ING 2.60 ist laagste dat ze zelf konden maar na voorlegging dossier 2.4 ging wel week duren, en zou juist hezelfde zijn dan als 2.77 bij kbc



gewoon getekend bij kbc 18j vast



winst iets van 40 000 , maar wel nu direct 2800 kosten
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Bankenronde verdergezet: vandaag bij BNP Fortis geweest. Op 25j vast boden ze mij 3,14, terwijl ik hen net had meegedeeld dat ik al 3,0 had bij FINTRO (nota bene zelfde kredietverstrekker). Gingen beter voorstel aanvragen bij hoofdkantoor, maar konden niets beloven..... :( Maat voor niets dus. Hoop dat AXA en Crelan uit hun schulp gaan komen...
 
Lid geworden
4 dec 2009
Berichten
686
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kris77;1968432 wrote:
dromen;1968319 wrote:
Kan iemand mij wat meer uitleg geven over de SSV bij overstap naar een andere bank? Wij betalen die jaarlijks?

Maar het is niet mij niet echt duidelijk hoe dat in elkaar zit. Belfius zei iets van overkopen, maar dat was in de vlucht telefonisch, ik heb nog geen details gekregen.



jaarlijkse betaling : stopzetten en nieuwe aangang bij nieuwe bank

ssv in koopsom eerder genomen => begunstigde wijzigen of afkopen.



let op bij afkoop als de SSV fiscaal is ingebracht, zal dit bij een volgende aangifte de kassa passeren en moet je uw fiscaal voordeel terugbetalen...



Dank u!



Wij betalen een jaarlijkse premie dus dat is geen probleem dan als ik het goed begrijp
 
Lid geworden
20 aug 2014
Berichten
341
Waarderingsscore
0
Punten
0
Karmar;1968650 wrote:
Bankenronde verdergezet: vandaag bij BNP Fortis geweest. Op 25j vast boden ze mij 3,14, terwijl ik hen net had meegedeeld dat ik al 3,0 had bij FINTRO (nota bene zelfde kredietverstrekker). Gingen beter voorstel aanvragen bij hoofdkantoor, maar konden niets beloven..... :( Maat voor niets dus. Hoop dat AXA en Crelan uit hun schulp gaan komen...





Ik heb volgende week woensdag een afspraak bij BNP Fortis. Ook voor 25jaar, ik ben eens benieuwd..
 

deftone82

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2010
Berichten
1.029
Waarderingsscore
0
Punten
36
Kris77;1966990 wrote:
Nikootje;1966977 wrote:
BTW : Ik snap trouwens niet hoe je aan een lening komt op grond, woning en dan groene lening.



maximaal uw kunnen en alles op het juiste moment toehappen... hier ook 4 a 5tal sub-kredieten historisch groeit dat :)



je koopt bouwgrond liefst zo snel mogelijk want die verdubbeld in kostprijs elke 6jaar (afgaande voorbije jaren) => best maximaal lenen op korte tijd, zo snel mogelijk veel kapitaal aflossen.

je herfinancieerd als je bouwt (lening bouwgrond open trekken), of leent bij...

je profiteert van voordelen allerlei van vadertje staat : groene lening...

...



zo komt dat... wachten met bouwgrond kopen is slecht idee als je ooit bouwplannen hebt.



Euhm, hier was het vooral: we hadden bouwgrond, maar zouden inderdaad nog niet onmiddellijk beginnen bouwen. Rente stond toen al relatief laag, dus hebben we 'gegokt' dat het niet teveel meer zou zakken en hebben toen twee lengingen genomen. Groene lening was iets dat toen nog héél nipt bestond. Met onze LEW was die 30.000 euro snel aangetoond.



Bouwgrond zijn we onmiddellijk beginnen afbetalen. Huis heeft nog enkele jaren geduurd, waardoor we wel provisie kosten hebben betaald...
 
Lid geworden
13 dec 2009
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij wachten vandaag reeds 1 maand op de herziening van onze huisbank ING. Vraag verzonden op 2 september. Doen ze het erom of hebben ze het gewoon druk?
 
Lid geworden
28 sep 2010
Berichten
136
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb je hen al voorstellen van andere banken bezorgd? Ik denk dat ze dan sneller zullen reageren... Zo hebben wij het toch aangepakt.



Momenteel zitten we op 2,68% (bij de huisbank) op 18 jaar vast of 2,50% op 18 jaar vast bij andere bank. Ben nog wat berekeningen aan het doen vooraleer te beslissen en wacht ook af of de andere bank (Crelan) nog lager wil gaan.
 
Lid geworden
13 mrt 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
fleecje;1968781 wrote:
Wij wachten vandaag reeds 1 maand op de herziening van onze huisbank ING. Vraag verzonden op 2 september. Doen ze het erom of hebben ze het gewoon druk?



Intussen al andere banken gecontacteerd?



Zoniet, zou ik daar toch maar snel mee beginnen.



Verwacht namelijk geen onnodige cadeaus van je huisbank.

Als je al een concurentieel aanbod wil krijgen van hen, zal je ze sowieso onder druk moeten zetten met andere voorstellen.
 
Lid geworden
13 dec 2009
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nikootje;1968791 wrote:
fleecje;1968781 wrote:
Wij wachten vandaag reeds 1 maand op de herziening van onze huisbank ING. Vraag verzonden op 2 september. Doen ze het erom of hebben ze het gewoon druk?



Intussen al andere banken gecontacteerd?



Zoniet, zou ik daar toch maar snel mee beginnen.



Verwacht namelijk geen onnodige cadeaus van je huisbank.

Als je al een concurentieel aanbod wil krijgen van hen, zal je ze sowieso onder druk moeten zetten met andere voorstellen.



Ik heb inderdaad onlangs enkele andere banken benadert en wacht op de voorstellen hiervan. Heb vandaag ook laten weten dat wij deze week nog het voorstel verwachten omdat we deze week de knoop doorhakken. Schandalig is het. Wij zijn een goede en trouwe klant, ik ben zelfstandige en zit met de zaak voor alles bij ING. Als ze niet reageren ben ik weg. :x
 
Lid geworden
13 dec 2009
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
fleecje;1968792 wrote:
Nikootje;1968791 wrote:
fleecje;1968781 wrote:
Wij wachten vandaag reeds 1 maand op de herziening van onze huisbank ING. Vraag verzonden op 2 september. Doen ze het erom of hebben ze het gewoon druk?



Intussen al andere banken gecontacteerd?



Zoniet, zou ik daar toch maar snel mee beginnen.



Verwacht namelijk geen onnodige cadeaus van je huisbank.

Als je al een concurentieel aanbod wil krijgen van hen, zal je ze sowieso onder druk moeten zetten met andere voorstellen.



Ik heb inderdaad onlangs enkele andere banken benadert en wacht op de voorstellen hiervan. Heb vandaag ook laten weten dat wij deze week nog het voorstel verwachten omdat we deze week de knoop doorhakken. Schandalig is het. Wij zijn een goede en trouwe klant, ik ben zelfstandige en zit met de zaak voor alles bij ING. Als ze niet reageren ben ik weg. :x



Nu gaat dit helemaal mijn petje te boven!



'Ik heb de dienst hernegotiaties gecontacteerd. Gezien jullie krediet automatisch jaarlijks herzien wordt, kan technisch gezien geen tussentijdse wijziging worden aangebracht. Rond 1/5/2015 wordt de rentevoet voor het volgende jaar meegedeeld. Contractueel heeft de client op dat moment 1 maand de tijd om niet akkoord te gaan met de voorgestelde rentevoet. Hij kan dan het krediet laten omschakelen naar ander systeem, terugbetalen enz…Op dit moment dus een omschakeling vragen is niet mogelijk bij kredieten die automatisch herzien worden.'
 
Lid geworden
13 mrt 2008
Berichten
290
Waarderingsscore
0
Punten
0
fleecje;1968795 wrote:
fleecje;1968792 wrote:
Nikootje;1968791 wrote:
fleecje;1968781 wrote:
Wij wachten vandaag reeds 1 maand op de herziening van onze huisbank ING. Vraag verzonden op 2 september. Doen ze het erom of hebben ze het gewoon druk?



Intussen al andere banken gecontacteerd?



Zoniet, zou ik daar toch maar snel mee beginnen.



Verwacht namelijk geen onnodige cadeaus van je huisbank.

Als je al een concurentieel aanbod wil krijgen van hen, zal je ze sowieso onder druk moeten zetten met andere voorstellen.



Ik heb inderdaad onlangs enkele andere banken benadert en wacht op de voorstellen hiervan. Heb vandaag ook laten weten dat wij deze week nog het voorstel verwachten omdat we deze week de knoop doorhakken. Schandalig is het. Wij zijn een goede en trouwe klant, ik ben zelfstandige en zit met de zaak voor alles bij ING. Als ze niet reageren ben ik weg. :x



Nu gaat dit helemaal mijn petje te boven!



'Ik heb de dienst hernegotiaties gecontacteerd. Gezien jullie krediet automatisch jaarlijks herzien wordt, kan technisch gezien geen tussentijdse wijziging worden aangebracht. Rond 1/5/2015 wordt de rentevoet voor het volgende jaar meegedeeld. Contractueel heeft de client op dat moment 1 maand de tijd om niet akkoord te gaan met de voorgestelde rentevoet. Hij kan dan het krediet laten omschakelen naar ander systeem, terugbetalen enz…Op dit moment dus een omschakeling vragen is niet mogelijk bij kredieten die automatisch herzien worden.'



Absolute larie natuurlijk. Alle leningen (zowel variabel als vast) kunnen ten allen tijde herzien worden. Mits betaling van wederbeleggingsvergoeding en dergelijke natuurlijk.



Zou zeker niet meer te lang wachten om te beslissen, zodat akte van nieuwe lening (indien nodig) nog zeker voor nieuwjaar bij de notaris kan getekend worden.
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
avi04;1968597 wrote:
ook een bankenronde aan het doen voor de herziening van de lening.



openstaand kapitaal 215000 euro

nog 260 maanden te betalen (+/- 21.6 jaar)

lening van 2006 @ 3.96 op 30 jaar bij Fortis.



- Gehoord bij de huisbank: konden niet veel meer doen dan 3.55% op 20 jaar; dit gaf een besparing op het einde van de rit, maar niet in maandlast.



- ING gaf direct 2.60% op 20 jaar; vermindering van de maanlast met 100 euro + inkorting

maar uiteraard zitten we met de kosten



- bij de huisbank het voorstel van ING voorgelegd: 3.07% is hun minimum. persoonlijk overweeg ik nog steeds de overstap. Er blijft een verschil van +/- 4000 euro, zelfs met inbegrip van de extra kosten



volgende week afspraak bij KBC, ik ben benieuwd... :)



vandaag door kantoor ING gebeld met de melding dat eerder voorstel achterhaald was door nieuwe tarieven 1 okt '14. Heb ook eens simulatie laten maken voor 20j. Kreeg 2,35 aangeboden voor 20j vast, en 2,90 voor 25j vast.



om maar te zeggen dat uw 2,60 lager kan ;-)
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Mijn beste bod momenteel is 2,90% op 25 jaar vast voor een openstaand bedrag van 290000 euro.



Binnenkort moet ik naar Crelan. Nu lees ik hier dat je het CRELAN bodemtarief op 25j kan achterhalen door het tariefplan Fidelio - 0.85% te doen. Momenteel is dat 3,75 -0,85 = 2,90?



Kan ik dus überhaupt nog iets verwachten van CRELAN om onder mijn huidige aanbod te duiken?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan