• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

! Uw rentevoet! : Deel II

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Aangezien het vorige topic eigenlijk compleet kapot is, starten we hier opnieuw.

Omdat er veel mensen op zoek zijn naar een lening, nodig ik jullie uit om jullie rentevoet (bank, vast, variabel, duur, ssv, kosten, quotiteit etc) hier te posten, als je net een lening hebt aangegaan of nog op zoek bent.

Post het verloop van je onderhandelingen, hoe je het aangepakt hebt, wat je uiteindelijk beslist hebt hier, zodat andere 'leningshoppers' nog iets kunnen bijleren.

Zij die meer info willen over een hypothecarie lening 

Ik hoop dat jullie massaal belangstelling hebben!

Groetjes

c00kie
 
Lid geworden
8 jan 2014
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
EricB;1981797 wrote:
Wij zijn er ook bijna uit ...

Heel waarschijnlijk:

ING

275k€

1,85

15j vast vaste mensualiteiten (wenig verschil meer met vaste kap aflossingen)



2xloon

SSV 50/50 + brand



Voor SSV zijn ze wel duurder, maar tarief compenseert het verschil al voor de helft.

Nu maar stoppen of we geraken niet meer bij de notaris voor de woonbonus



De verschillen worden kleiner en je moet al naar SSV, reserveringsvergoeding verschillen etc gaan kijken om het verschil te berekenen. Bij de eerste voorstellen was de tarief wijziging zo groot dat al de rest vlot gecompenseerd werd



Klopt inderdaad, bij ons is het ING niet geworden omdat hun SSV aanzienlijk hoger was en de voorwaarden van de reserveringsvergoeding bij de mindere waren.

Met hun tarief zijn ze wel niet zo ver gezakt dan bij jou.
 
Lid geworden
24 okt 2008
Berichten
173
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij een herfinanciering bij een andere bank, is deze bank dan verplicht om de leningen 1 op 1 over te nemen? Of mogen deze gegroepeerd worden in 1 stuk hypotheek en 1 stuk mandaat? (wij hebben momentel 2 hyp en 4 mandaten lopen, nieuwe bank wil deze groeperen, maar andere bank had ons gezegd dat ze dat niet mochten van de fiscus. Ik vrees dus invloed op onze woonbonus indien de leningen gehergroepeerd worden wanneer de fiscus dit niet wil)
 
Lid geworden
30 okt 2012
Berichten
99
Waarderingsscore
0
Punten
0
wadie;1983582 wrote:
Bij een herfinanciering bij een andere bank, is deze bank dan verplicht om de leningen 1 op 1 over te nemen? Of mogen deze gegroepeerd worden in 1 stuk hypotheek en 1 stuk mandaat? (wij hebben momentel 2 hyp en 4 mandaten lopen, nieuwe bank wil deze groeperen, maar andere bank had ons gezegd dat ze dat niet mochten van de fiscus. Ik vrees dus invloed op onze woonbonus indien de leningen gehergroepeerd worden wanneer de fiscus dit niet wil)



De 2 hypotheken dien je sowieso 1 op 1 te houden om discussie te vermijden.

De mandaten hebben geen nut om ze 1 op 1 te houden, deze mag je groeperen, aangezien je daar geen fiscaal voordeel op krijgt (vermoed ik).



Waarom wil de bank ze groeperen? Te veel werk om voor ieder deelkrediet een aparte offerte te maken?

Ik heb mijn lening herzien bij een andere bank en heb alles 1 op 1 overgenomen.
 

Justchill

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2009
Berichten
1.356
Waarderingsscore
0
Punten
36
Volgens mij mag je dat gerust opsplitsen; bijna al de banken deden dat in hun offerte. Natuurlijk zien dat je er fiscaal komt hé (voldoende €€€ in je hypotheek steken).

Dus je hypotheek fiscaal optimaliseren en de rest van je lening in een mandaat aan een zo laag mogelijke rentevoet en zo kort mogelijke aflossingstermijn. Maandlast wel in't oog houden..
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Hey,



ik was een geregelde bezoeker aan dit forum in 2006-2007 toen ik aan het bouwen was.

Ik heb destijds geleend 150.000€ aan 4.07% vast op 20j geleend. Resultaat 907€ afbetalen/maand.



We moeten nu nog 12 jaar afbetalen en zijn enkele banken gaan bezoeken voor een herziening.



Beste resultaat momenteel is de huisbank (Belfius) met onderstaande voorstel:

1,78% 5/5/2 (variabel) =>

De eerste vijf jaar zit ik nu op 812,8€ en de volgende maximaal op 863.46€ of minimaal 767.07€

2,19% (vast) =>

Voor de vaste rentevoet: 832.04€.



Bovenstaande rentevoeten gelden alleen, en ik quote:

"Mits het overbrengen van spaargeld en een verdere uitbreiding van de clientenrelatie in de toekomst kunnen wij u volgende tarieven aanbieden"



Is dit wettelijk? Zij hebben toch geen flauw idee hoeveel spaargeld ik heb? Kan ik hier mijn voeten aan vegen? Uitbreiden van de clientenrelatie? Is dat niet wat vaag?



Wat denken jullie? Niets van aantrekken? Of moet ik er rekening mee houden dat ik wettelijk verplicht ben om al mijn spaargeld over te zetten?
 
Lid geworden
5 aug 2011
Berichten
347
Waarderingsscore
0
Punten
0
1 EUR op een spaarrekening is ook spaargeld. Als het niet meer gedetailleerd is...
 
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
897
Waarderingsscore
0
Punten
0
de_conne;1983656 wrote:
Bovenstaande rentevoeten gelden alleen, en ik quote:

"Mits het overbrengen van spaargeld en een verdere uitbreiding van de clientenrelatie in de toekomst kunnen wij u volgende tarieven aanbieden"



Is dit wettelijk? Zij hebben toch geen flauw idee hoeveel spaargeld ik heb? Kan ik hier mijn voeten aan vegen? Uitbreiden van de clientenrelatie? Is dat niet wat vaag?



Wat denken jullie? Niets van aantrekken? Of moet ik er rekening mee houden dat ik wettelijk verplicht ben om al mijn spaargeld over te zetten?



Enkel loondomiciliering, schuldsaldoverzekering en brandverzekering kunnen als voorwaardelijke korting opgenomen worden in de akte.

Voor al de rest moeten ze rekenen op je goodwill.
 

YanSyl

Lid
Lid geworden
8 feb 2012
Berichten
999
Waarderingsscore
3
Punten
18
Beste,



2,5 jaar geleden hebben we een lening afgesloten bij fintro aan 2,92% (10/5/5/5/5).

De rentes zijn nog steeds aan het dalen.



Is het de moeite om bij de huidige/andere bank binnen te stappen om onze lening te laten herzien?

Zo ja, wat moeten we hier precies weer allemaal voor doen? Hoe zit het met de 'nieuwe' kosten? Moeten we dan terug naar een notaris gaan?



2,5 jaar geleden heb ik heel wat bankenrondes gedaan en heb ik dit ook allemaal liggen uitpluizen, maar ik ben er nu toch al even uit. Daarom ken ik er niet meer zo veel van.



Alvast bedankt voor jullie reactie!



Iemand die wat meer uitleg kan geven? Dank u!
 

pw

Lid geworden
2 dec 2009
Berichten
201
Waarderingsscore
0
Punten
0
YanSyl, lees de topic eens (gewoon paar blz terug gaan kan volstaan), of om het even welk krantenartikel hierover. Er zijn er heel wat geweest.



In het kort: bij eigen bank blijven = enkel vergoeding voor herziening (meestal dossierkost en wederbeleggingsvergoeding = drie maanden lening). Andere bank = naar de notaris gaan, en dus ook daar kosten.



Lees eens op spaargids.be, daar zal je ook al één en ander leren, kan je kosten berekenen en vergelijken. Moeilijk is het niet.
 

Stampertje

Nieuw Lid
Lid geworden
28 nov 2014
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hier hebben we vorige maand onze definitieve ronde gedaan bij de banken. En nergens deden ze veel moeite. Rentes van 3% tot 3.4% bij de eerste rondvraag (260k over 25j vast)



Na veel onderhandelen en rondgaan hebben we dit eindresultaat bij fortis gekomen :

Lening : 260.000€ (50/50 gesplits in mandaat en hypothecair)

Type : vast

Duur : 25jaar

Rente : 2.79%

Quotiteit : 80%

Vereisten :

- Beide lonen moeten daar gestort worden (is nu al zo)

- Beiden SSV van 100% (hadden al beiden een home invest plan van 5jaar dus gewoon omgezet)

- Brandverzekering

Extra's :

- 0€ dossier kosten

- Overbruggingsjaar. Dus eerste 12 maanden enkel maar de rente afbetalen op het afgenomen bedrag. Dit zal de eerste 4 maand 0€ zijn dan 4tal maand rond de 300€ en de laatste 4 maand naar de 600€



Konden beslissing niet langer uitstellen. We hadden gehoopt op beter, maar toch tevreden met het resultaat.
 
Lid geworden
1 jun 2014
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stampertje;1984328 wrote:
Hier hebben we vorige maand onze definitieve ronde gedaan bij de banken. En nergens deden ze veel moeite. Rentes van 3% tot 3.4% bij de eerste rondvraag (260k over 25j vast)



Na veel onderhandelen en rondgaan hebben we dit eindresultaat bij fortis gekomen :

Lening : 260.000€ (50/50 gesplits in mandaat en hypothecair)

Type : vast

Duur : 25jaar

Rente : 2.79%

Quotiteit : 80%

Vereisten :

- Beide lonen moeten daar gestort worden (is nu al zo)

- Beiden SSV van 100% (hadden al beiden een home invest plan van 5jaar dus gewoon omgezet)

- Brandverzekering

Extra's :

- 0€ dossier kosten

- Overbruggingsjaar. Dus eerste 12 maanden enkel maar de rente afbetalen op het afgenomen bedrag. Dit zal de eerste 4 maand 0€ zijn dan 4tal maand rond de 300€ en de laatste 4 maand naar de 600€



Konden beslissing niet langer uitstellen. We hadden gehoopt op beter, maar toch tevreden met het resultaat.



Zeker geen slechte rentevoet hoor.

Ik heb 3 maanden onderhandeld en uiteindelijk 2,65 bekomen 25j, dus is bijna hetzelfde...
 

nickvr

Lid
Lid geworden
23 sep 2014
Berichten
678
Waarderingsscore
7
Punten
18
Stevenl;1984457 wrote:
Stampertje;1984328 wrote:
Hier hebben we vorige maand onze definitieve ronde gedaan bij de banken. En nergens deden ze veel moeite. Rentes van 3% tot 3.4% bij de eerste rondvraag (260k over 25j vast)



Na veel onderhandelen en rondgaan hebben we dit eindresultaat bij fortis gekomen :

Lening : 260.000€ (50/50 gesplits in mandaat en hypothecair)

Type : vast

Duur : 25jaar

Rente : 2.79%

Quotiteit : 80%

Vereisten :

- Beide lonen moeten daar gestort worden (is nu al zo)

- Beiden SSV van 100% (hadden al beiden een home invest plan van 5jaar dus gewoon omgezet)

- Brandverzekering

Extra's :

- 0€ dossier kosten

- Overbruggingsjaar. Dus eerste 12 maanden enkel maar de rente afbetalen op het afgenomen bedrag. Dit zal de eerste 4 maand 0€ zijn dan 4tal maand rond de 300€ en de laatste 4 maand naar de 600€



Konden beslissing niet langer uitstellen. We hadden gehoopt op beter, maar toch tevreden met het resultaat.



Zeker geen slechte rentevoet hoor.

Ik heb 3 maanden onderhandeld en uiteindelijk 2,65 bekomen 25j, dus is bijna hetzelfde...



Misschien niet zo slecht, maar ik denk dat de banken precies ook weten dat iedereen 'snel' moet zijn.. Een maand geleden hebben mn vriendin en ik nog 1.14% 6/3/3 bij Belfius gekregen op 20j. (vaste rente kregen we 1.78%, maar de variabele was worst case beter dan de vaste... Dus voor variabel gegaan)
 
Lid geworden
24 okt 2008
Berichten
173
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier uiteindelijk ook bankwissel. Huisbank BNP kon niet lager dan 3.15% geven voor herfinanciering op 20jaar, terwijl de concurrentie 2.05% had aangeboden. Zelfs voor levenslange, goede klanten kunnen ze geen uitzondering maken. Ze zijn zich bewust dat ze hierdoor klanten zullen verliezen, maar als ze genoeg blijvers hebben verdienen ze nog altijd genoeg zeker?



Hier wordt het dus ING, 2.05% vast op 20jaar is in ieder geval een voorstel waar wij heel tevreden mee zijn :D
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Momenteel voorstel gekregen van Belfius (huisbank) voor 3,13 % op 25jaar en 2,97% op 20 jaar.



Dit betreft een herziening waarbij het af te lossen kapitaal nog € 160 000 is en de resterende looptijd nog 26 jaar en 3 maanden.



Aanpassen naar 25j blijkt een winst op te leveren van om en bij de € 24 000 en een inkorting van 1 jaar en 3 maanden. Ook de maandlast daalt met ongeveer € 50.



Heb al voorstellen gekregen van andere banken die lager liggen, maar met alle bijhorende kosten bijna op hetzelfde uitkomen.
 
Lid geworden
28 feb 2012
Berichten
342
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je er vanuit gaat nu gemiddeld 2,50 te kunnen krijgen op 25 jaar, zit er potentieel toch 15K EUR verschil op, rekening houdende met je bedrag.

Lijkt me toch veel meer te zijn dan potentiële kosten?
 
Lid geworden
10 feb 2011
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij zouden ook willen overschakelen van bank en hebben daarom een eindafrekening opgevraagd (DVV). Maar nu staat hier bovenop de wederbeleggingsvergoeding ook nog eens 30d interest op? Ik dacht dat die wederbeleggingsvergoeding reeds 3 maanden was, is dit normaal?



thx
 
Lid geworden
22 apr 2014
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Vraagje: mijn vrouw en ik hebben 1 jaar geleden geleend op 25j aan 4%. Destijds 'n SSV afgesloten met een éénmalige premie: ik voor 80%, mijn vrouw voor 40%. De SSV mocht toen vrij bij éénder welke verzekeringsmaatschappij afgesloten worden. En dat hebben we toen ook gedaan.

Wordt bij een herfinanciering bij een andere bank altijd gevraagd van een nieuwe SSV op te starten ? Wij zijn nu bij één bank langsgeweest, maar 't was al vlug duidelijk dat ze er ons niet wensen. Zij eisten van een SSV bij hen te starten, maar met achterlijk hoge premies voor mijn vrouw (haar jaarpremie lag even hoog als haar vroegere eenmalige premie). 't "Probleem" is dat mijn vrouw vlak nadat we ingehuisd waren een levensbedreigende aandoening gekregen heeft, dewelke van chronische aard is zodat een transplantatie vroeg of laat noodzakelijk is.



Kan de "oude" SSV niet de nieuwe lening dekken ?

De lening gaat sowieso over hetzelfde bedrag, en zeker niet over een langere termijn.
 
Lid geworden
28 feb 2012
Berichten
342
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat gaat perfect, alleen zal een nieuwe bank het nemen van een SSV vaak als één van de voorwaarden hanteren om een voordeliger tarief te krijgen. Neem je de SSV niet bij hen, zal je rentevoet hoger zijn.
 
Lid geworden
22 apr 2014
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
't Is dus zoeken naar een bank die die voorwaarde niet zo strikt stelt, of er ons bij neerleggen dat die 4% (Q100, 25j vast) nog niet zó slecht is. Onze huidige lening stelde toen geen enkele voorwaarde: geen eis tot SSV bij hen, geen eis tot brandverzekering bij hen, geen eis tot loondomiciliering bij hen of openen van een rekening. Alleen is herfinanciering bij die eigen bank nu wel weinig rendabel (komt sowieso 0,75% bij op de huidige rentevoeten, zodat we quasi aan 4% zouden blijven).
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Die 4% kan zeker lager, zonder bijkomende voorwaarden. Een SV kan zonder problemen overgenomen worden zonder al te veel stijging van de rentevoet.



Ik behoord, denk ik, wel niet tot de categorie mensen die 2,5% zal krijgen als herziening op 25 jaar. :rolleyes:



Heb ik trouwens op nog niet veel websites gevonden. Maar eens navragen kan geen kwaad natuurlijk.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan