• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

UTP kabel onderbreken voor RJ45 stopcontact, of coax kabel gebruiken voor RJ45 aansluiting?

Lid geworden
11 apr 2023
Waarderingsscore
2
Punten
3
We hebben enkele jaren geleden een oud huis gerenoveerd, en daarbij ook in heel wat kamers internet- en tv-aansluitingen laten plaatsen. Enkele maanden geleden heb ik gemerkt dat één van de internet en tv-stopcontacten op het gelijkvloers niet is aangesloten. Na het wegnemen van de plaat bleken er alleen twee kabels naar boven te lopen, naar het internet en tv-stopcontact in de kamer erboven. Zie de foto Achter de plaat.jpg. En voor iemand het sugereert: de elektricien die de plaatsing gedaan heeft is ondertussen gestopt en gezien de kwaliteit van zijn werk (er waren nog andere problemen) wil ik er ook niks meer mee te maken hebben.

Mijn eerste idee was om een extra UTP kabel door dezelfde buis te trekken, maar de bestaande kabels zitten al muurvast dus een extra kabel erdoor trekken zal niet lukken.

Dus vroeg ik me af of de bestaande UTP kabel onderbroken kan worden om alsnog een internetstopcontact (RJ45) aan te sluiten. Het zou me verbazen moest dit mogelijk zijn, maar om helemaal zeker te zijn vraag ik het hier maar eens.

Moest dat niet mogelijk zijn, zou ik dan iets kunnen doen met de coaxkabel? In de kamer erboven zullen we de coaxkabel waarschijnlijk toch niet nodig hebben (die werd nog geplaatst toen dit nog nodig was om tv te kunnen aansluiten; nu is daarvoor alleen UTP kabel nodig). Bestaat er een RJ45 stopcontact dat kan aangesloten worden op een coaxkabel? Indien ja, hoe maak ik dan de aansluiting tussen coaxkabel en modem (in de kelder)?

Alle ideeën zijn van harte welkom.

Bijlagen

• Overzicht.jpg
    Overzicht.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 16
  • Achter de plaat.jpg
    Achter de plaat.jpg
    183,7 KB · Weergaven: 17
Zou er niet een klein switchke bestaan in de vorm van een sokkel voor in een inbouwdoos?
Met minstens 3 poortjes.
Minstens 1 op de voorkant
2 op de achterkant in het doosje (1 voor een toekomende UTP kabel en 1 voor een vertrekkende UTP kabel).
Via PoE gevoed zodat het geen 230V voeding nodig heeft. Ziet er gewoon uit als een netwerk WCD.

Zou ideaal zijn.

Voor je knipt: heb jij ook alle gereedschap in huis om een utp op een kabel te zetten?
Als je een Niko aansluitplaat gebruikt heb je toch niets nodig.

Die speciale UTP druk/kniptang ( ken de naam niet) is handig als je er 20 moet aansluiten. Maar voor een paar kom je wel weg met standaard gereedschap.
Dit telt niet voor UTP stekkers te monteren natuurlijk, dan heb je een tang en fishes nodig

Zou er niet een klein switchke bestaan in de vorm van een sokkel voor in een inbouwdoos?
Met minstens 3 poortjes.
2 op de achterkant in het doosje (1 voor een toekomende UTP kabel en 1 voor een vertrekkende UTP kabel).
Via PoE gevoed zodat het geen 230V voeding nodig heeft. Ziet er gewoon uit als een netwerk WCD.

Zou ideaal zijn.
Veel kleiner dan een GL.iNet Mango (GL-MT300N-V2) ga je ze niet vinden. Met zowel voor- als achteraan een poort gaat zelfs een potje van 65 mm diep krap zijn, vrees ik.

Laatst bewerkt:
Vooraan RJ45 poort.
Achteraan aders aansluiten volgens principe van LSA strip of keystones.

Edit: iets als de Hirschmann APAC W ?

Laatst bewerkt:
Sluit kabel die van beneden komt (voeding) aan op een UTP poort in het opbouwplaatje.
Sluit kabel die van boven komt aan op de 2e UTP poort in het opbouwplaatje
Op de muur zet je een switch - Verbinding van UTP poort voeding naar switch
Verbinding van Switch naar UTP poort die naar boven gaat.
Boven zet je opnieuw een switch, al dan niet via een UTP in een opbouwplaatje.

Dan moet je geen stekkers zetten op de kabels, geen gekke toeren uithalen met gaten boren in blindplaten, Je hebt 3 zelf te maken verbindingen, de rest zijn patchkabels

@Tomvdw ik ga zelf niet knippen, dat ga ik aan de elektrieker vragen. Ik maak me wel zorgen of de UTP kabel lang genoeg is om twee aansluitingen te maken. Hierbij nog een foto nadat ik de kabel er zo ver mogelijk heb uitgetrokken. De dunne is de UTP kabel. Ik vraag me af of ik de coax er zou proberen uit te halen om zo meer plaats te hebben voor de UTP? Misschien kan ik beneden in de kelder (waar de modem staat) nog wat duwen aan de UTP kabel.
Wat de aansluiting zelf betreft: dat zou dan deze worden: https://www.niko.eu/nl-be/producten...del-niko-bc92c556-f263-496f-83ac-aeb78e806123. De kabel is Cat 5E, vandaar deze.
Vraagje, wat is het verschil tussen de twee onderdelen met referentiecode 170-66152 en 170-66252. Ze lijken me hetzelfde. Ik denk dat het om een nieuwere versie gaat maar misschien vergis ik me. Is dat uberhaupt belangrijk?

Bijlagen

• 20250106_101815.jpg
    20250106_101815.jpg
    159,8 KB · Weergaven: 8
Met minstens 3 poortjes.

Zou ideaal zijn.
Inderdaad :) Dat zou perfect zijn voor deze situatie.

Als dit het beeld beneden is, trek dan eens boven om te zien hoe makkelijk je het daar omhoog krijgt. Want dan kanbje wellicht een nieuwe draad vanaf beneden naar boven trekken en heb je genoeg om mee te werken.
Coax er uit is een optie.

Dat zijn 2 inbouwpotjes boven elkaar.
Als je schrik hebt voor voldoende kabellengte om daarna nog aan te sluiten, kan je in et slechtste geval
- in het midden van de hooge knippen
- het stuk dat naar boven loopt afwerken in een sokkel in het bovenste potje
- het stuk dat naar beneden loopt afwerken in een sokkel in het onderste potje

Dan zou je toch voldoende lengte moeten hebben, lijkt me.

Dat zijn 2 inbouwpotjes boven elkaar.
Als je schrik hebt voor voldoende kabellengte om daarna nog aan te sluiten, kan je in et slechtste geval
- in het midden van de hooge knippen
- het stuk dat naar boven loopt afwerken in een sokkel in het bovenste potje
- het stuk dat naar beneden loopt afwerken in een sokkel in het onderste potje

Dan zou je toch voldoende lengte moeten hebben, lijkt me.
Dat is ook een idee. Daar had ik nog niet aan gedacht! Dus in plaats van één plaat met twee RJ45 stopcontacten + een blindplaat, gebruiken we twee aparte RJ45 stopcontacten boven elkaar. Bedankt voor de tip!

Ik ga denk ik eerst proberen om de coax te vervangen door een nieuwe UPT. Dus coax doorknippen in het potje, dan beneden in de kelder loskoppelen, UTP eraan bevestigen, dan coax met UTP eraan via het potje erdoor trekken (is afstand van ongeveer 60-80 cm, alleen de vloer zit ertussen). Als dit lukt dan is er helemaal geen switch nodig en hebben we gewoon twee aparte UTP kabels met ieder hun eigen RJ45 stopcontact.

Kheb dit in m'n pa zen bureau ook gedaan.
Maar IPV met afwerkingsplaat, heb ik daar gewoon 2 RJ45's op genepen.

Unifi AC-Pro met velcro voor de kabeldoos geplakt, inkomende kabel op de "inkomende" poort, kabel die verder liep naar de slaapkamer op de "uitgaande" poort van de AC-Pro.

Mijn eerste idee was om een extra UTP kabel door dezelfde buis te trekken, maar de bestaande kabels zitten al muurvast dus een extra kabel erdoor trekken zal niet lukken.

Ik ga denk ik eerst proberen om de coax te vervangen door een nieuwe UPT. Dus coax doorknippen in het potje, dan beneden in de kelder loskoppelen, UTP eraan bevestigen, dan coax met UTP eraan via het potje erdoor trekken (is afstand van ongeveer 60-80 cm, alleen de vloer zit ertussen).

Jamaar ja, waarover zitten we dan te discussiëren? Dat is de oplossing die niet mogelijk was en waar we dus rond proberen te werken…

@D I Y Sorry, mijn eerste idee was om een EXTRA kabel door dezelfde buis te trekken. Dat lijkt me sowieso niet mogelijk. Beide bestaande kabels zitten redelijk vast maar er zit wel wat beweging in. Ik zei dat ik wou PROBEREN om de coax te vervangen door een UTP. Het feit dat de afstand die moet overbrugd worden niet zo lang is betekent dat dit misschien wel een mogelijkheid is die ik eerst niet zag. Mijn excuses als dat niet meteen duidelijk was.

Het is in elk geval wel de beste oplossing, als het lukt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan