• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

UTP kabel onderbreken voor RJ45 stopcontact, of coax kabel gebruiken voor RJ45 aansluiting?

Lid geworden
11 apr 2023
Waarderingsscore
2
Punten
3
We hebben enkele jaren geleden een oud huis gerenoveerd, en daarbij ook in heel wat kamers internet- en tv-aansluitingen laten plaatsen. Enkele maanden geleden heb ik gemerkt dat één van de internet en tv-stopcontacten op het gelijkvloers niet is aangesloten. Na het wegnemen van de plaat bleken er alleen twee kabels naar boven te lopen, naar het internet en tv-stopcontact in de kamer erboven. Zie de foto Achter de plaat.jpg. En voor iemand het sugereert: de elektricien die de plaatsing gedaan heeft is ondertussen gestopt en gezien de kwaliteit van zijn werk (er waren nog andere problemen) wil ik er ook niks meer mee te maken hebben.

Mijn eerste idee was om een extra UTP kabel door dezelfde buis te trekken, maar de bestaande kabels zitten al muurvast dus een extra kabel erdoor trekken zal niet lukken.

Dus vroeg ik me af of de bestaande UTP kabel onderbroken kan worden om alsnog een internetstopcontact (RJ45) aan te sluiten. Het zou me verbazen moest dit mogelijk zijn, maar om helemaal zeker te zijn vraag ik het hier maar eens.

Moest dat niet mogelijk zijn, zou ik dan iets kunnen doen met de coaxkabel? In de kamer erboven zullen we de coaxkabel waarschijnlijk toch niet nodig hebben (die werd nog geplaatst toen dit nog nodig was om tv te kunnen aansluiten; nu is daarvoor alleen UTP kabel nodig). Bestaat er een RJ45 stopcontact dat kan aangesloten worden op een coaxkabel? Indien ja, hoe maak ik dan de aansluiting tussen coaxkabel en modem (in de kelder)?

Alle ideeën zijn van harte welkom.

Bijlagen

• Overzicht.jpg
    Overzicht.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 16
  • Achter de plaat.jpg
    Achter de plaat.jpg
    183,7 KB · Weergaven: 17
De utp onderbreken kan maar moet je inderdaad met een switch werken. Zomaar aftakken gaat niet.

Er bestaan “converter” toestellen om utp over een coax te sturen, beteken dat je aan het begin en einde een bakje plaatst. Laatste keer dat ik keek waren dit vrij dure modules.

Beste is om de utp opnieuw te patchen en een switch te plaatsen.

Als je te reden bent met 100Mbit en zonder PoE kan je ook twee netwerkpaden door 1 utp krijgen. Er zitten 4 aderparen in de kabel en 100Mb heeft maar 2 paren nodig.

Als je te reden bent met 100Mbit en zonder PoE kan je ook twee netwerkpaden door 1 utp krijgen. Er zitten 4 aderparen in de kabel en 100Mb heeft maar 2 paren nodig.
Bedankt, dit is echt wel slim eigenlijk. Nooit aan gedacht.
Heb hier ook een plaats waar wat 'onnozele' dingen zijn aangesloten waar ik UTP te kort kom.
Niet de meest propere oplossing maar kan dus wel is werken.

Onderschat niet hoeveel bandbreedte je verliest als je de aderparen opsplitst. Dat is echt een noodoplossing. 100 Mbps binnenshuis, een moderne WiFi-installatie loopt daar rondjes rond.

Streams zijn geoptimaliseerd voor trage verbindingen. Aan 100 Mpbs wil je geen gigabytes aan data van de ene PC op de andere overzetten in je netwerk. Voor occasioneel surfen is 100 Mbps geen probleem, maar op het LAN is het prehistorisch. Dan liever splitsen en een switch tussen.

@D I Y Ik ben bevooroordeeld hé, ik heb hier een kastje hangen met patch panels waar UTP uit het hele huis samenkomt en de netwerkapparatuur inzit, mijn toegangspunten zijn PoE, netwerk met VLAN's, router met SFP+ cage en een 2,5 GbE-poort, en ik heb hier ook twee multigig switches liggen om te testen met OpenWrt bv.

Ik zou persoonlijk heel ongelukkig zijn moest ik een woning kopen met netwerkaansluitingen en mochten er daar een paar 100 Mbps-aansluitingen tussen zitten omdat één UTP werd opgesplitst. Toekomstbestendig is zoiets niet, terwijl goede UTP wel wat jaren mee kan gaan.

Ik heb hier ook een 15 gbit aansluitingen welke in de kelder op een patchpaneel en switch toekomen.
Nu heb ik op een plaats de printer, hue-hub en zigbee-controller staan, en er zijn 2 UTP aansluitingen. Dus zie niet echt een probleem als ik bijvoorbeeld de hue en ZigBee elk op een 100mbit lijn kan plaatsen.

Mijn internet aansluiting is 'slechts' 100mbit en kom daar niets mee te kort. Dus qua snelheid kan je daar zeker wat overheen duwen hoor.

Je kan tegenwoordig echt miniscuul kleine 3-poort switches (ik denk zelfs POE-powered?) krijgen specifiek voor applicaties waar je een gigabit link wilt opsplitsen in twee. Kost twee keer niets. Zou me niet verbazen dat je met heel dunne kabels (zoals die patchkabels van ubiquiti) bijna in een inbouwpotje kan inbouwen.

Ik heb zelf mixed feelings over meer als 100mbit. Is het limiterend tov Gigbit/ooit naar 10Gbit? Ja. Gaat 95% van de gebruikers er ooit last van hebben? ik gok van niet. Behalve power-users/prosumers heeft niemand nog een NAS staan, en onze videocompressie is tegenwoordig zo goed dat je over 100 mbit echt wel redelijk goeie kwaliteit 4k streaks krijgt.

Ik zit zelf in de sector, en ik zie de mensen die dit soort applicaties verkopen hun in bochten wringen om te verdedigen waarom we zo hard moeten inzetten op 10 gbit ooit bij iedereen thuis te krijgen. Zelfs met zotte 2x8k VR toestanden zie ik het niet. Datacenters, das een ander paar mouwen.

Zoveel reacties! Super! Helaas ben ik zelf een leek in de materie en begrijp ik niet alles wat jullie schrijven. Ik kan alleen zeggen dat de kamer waar het probleem zich bevindt en de kamer erboven (waar de kabels naartoe lopen) gebruikt gaan worden door twee tieners die willen gamen en streamen aan de best mogelijke (huiselijke) kwaliteit (en waarschijnlijk nog tegelijkertijd ook). Kwaliteitsverlies zou ik dus liever vermijden. Een ander belangrijk criterium is of de gekozen oplossing (switch of andere convertor) IN het potje kan geplaatst worden. Eventueel kan ik zoals gezegd de coaxverbinding laten vallen en de ruimte die daardoor in het inbouwpotje vrijkomt gebruiken om een switch o.i.d.te plaatsen. dat moet dan wel een superkleine switch zijn, want ik ga toch maar van 1 naar 2 kabels. Hebben jullie suggesties? En gaat er bij het opsplitsen van het signaal geen kwaliteitsverlies optreden (lagere bandbreedte op beide stopcontacten)?

Als beide ruimtes gebruikt gaan worden voor tieners komt er waarschijnlijk wel een Playstation/computer/ smart TV.

Dus die gaan beide met 1 aansluiting niet toekomen.
Ik zou onder de UTP kabel door doen en daar een switch tussen zetten (een netwerksplitter met meestal 4 poorten) hier gebruik je 2poorten van en de andere 2 heb je beschikbaar. Deze geeft dan ook het signaal door naar boven.
Boven heb je dan je 1 aansluiting of je kan daar later ook een switch bijzetten moest meer nodig zijn.
Op deze manier heb je in beide ruimtes aansluitingen en behoud je de maximale snelheid.

Als we het hebben over 100mbit is dit niet voldoende voor streaming of gaming.

Als beide ruimtes gebruikt gaan worden voor tieners komt er waarschijnlijk wel een Playstation/computer/ smart TV.

Dus die gaan beide met 1 aansluiting niet toekomen.
Ik zou onder de UTP kabel door doen en daar een switch tussen zetten (een netwerksplitter met meestal 4 poorten) hier gebruik je 2poorten van en de andere 2 heb je beschikbaar. Deze geeft dan ook het signaal door naar boven.
Boven heb je dan je 1 aansluiting of je kan daar later ook een switch bijzetten moest meer nodig zijn.
Op deze manier heb je in beide ruimtes aansluitingen en behoud je de maximale snelheid.

Als we het hebben over 100mbit is dit niet voldoende voor streaming of gaming.
Waarom zou 100mbit niet genoeg zijn voor streaming? Alle decoders en tv toestellen hebben standaard nog altijd maar 100mbit poorten hoor .

Misschien genoeg ja, maar als je vrij simpel met een extra switch op 1gbit kan blijven zou ik niet twijfelen.
Kans is groot dat 1 van de tieners meer nodig heeft en er later toch een switch moet komen.

Ik heb wat zitten zoeken op internet. Ik merk dat switchen steeds stroom nodig hebben. Of bestaan er switches die het zonder stroom doen? In dat inbouwpotje heb ik geen stroom natuurlijk. Er bestaan ook "ethernet splitters" zonder stroom maar daar is de commentaar steevast dat ze niet werken (op bol.com).
Als er stroom nodig is dan moet de switch buiten het inbouwpotje blijven.
Als de switch buiten het inbouwpotje blijft (eventueel bevestigd aan de muur) dan blijft de vraag hoe ik met de kabeluiteinden naar buiten kom. Gewoon gaten boren in een voor de rest gesloten Nico afdekplaat?

Simpelste oplossing is inderdaad switch op 230v, er bestaan blijkbaar ook die werken op Poe ( power over Ethernet), maar dan moet je ergens anders een Poe injector hebben om spanning op de UTP kabel te krijgen.

Je kan inderdaad een blindplaat gebruiken en 2 gaten boren. Properder is een Niko afdekplaatje te kopen met 2 UTP aansluitingen. Dan sluit je in het potje de kabels aan. Langs buiten kun je dan met 2 losse UTP kabels naar je switch gaan.

Als ik alle informatie hierboven nog eens nalees, dan denk ik dat een switch (met 5 poorten) op 230v buiten de contactdoos de beste oplossing is. Ik hoop nu alleen dat, eens de kabel is doorgesneden, er voldoende lengte zal zijn om de twee aansluitingen naar het stopcontact te maken. Zal er nog eens aan trekken, kijken of er nog wat speling op zit. Ik houd jullie op de hoogte.

Als je voor PoE gaat (dan dien je wel een injector aan te schaffen) is bv. de Netgear GS108T v3 interessant. Dan hoef je geen stopcontact te voorzien.

Voor je knipt: heb jij ook alle gereedschap in huis om een utp op een kabel te zetten?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan