• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Utp kabel leggen naar tv en kamer boven

Lid geworden
7 apr 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
Momenteel gebruiken wij powerline voor televisie en de kamer boven de living. Wij hebben al een eind fiber (Proximus), Powerline werkt redelijk maar is een serieuze bottleneck.

Daarom hebben wij de beslissing genomen om utp kabels zelf te leggen naar de televisie en twee kamers (kamer boven en kamer beneden want huis is bel-etage en modem is op eerste verdiep in de keuken-living).

Concreet zouden wij van de modem die onder de keukenkast zit naar de televisie gaan door de kabel op de plint te plakken en zo ca. 30 m af te leggen.
Dan zouden wij langs de keuken in een hoek van de muur de tweede kabel komende van de modem naar boven brengen door een gat in het betonnen plafond te boren en dan opnieuw via op de plint te lijmen naar de computer in deze kamer.
De living en kamers zijn al af dus vandaar kunnen wij niet anders dan op de plint i.p.v. onder de plint te werken. De kabels zouden wij dan gewoon los leggen bij de apparaten.
Om naar de bureau beneden te gaan zouden wij een gat in de vloer in een hoek moeten boren, de kamer ligt net onder de televisie. Kunnen wij met één kabel een afsplitsing naar twee kabels maken of moet je dan twee kabels leggen naar de televisie (één voor de TV en één voor naar de bureau beneden). Twee kabels zou te veel zijn gezien het op de plint ligt, vandaar de vraag. Of moeten wij dan een switch installeren bij de televisie om dan van daar een tweede kabel naar beneden te kunnen leggen (en geen twee kabels op de plint te moeten plakken).

De kabels zouden zonder extra buis door het plafond getrokken worden en bloot zichtbaar zijn op plint/muur. Zou een CAT6 soepele kabel uit 100% koper hier geen interference door lijden of sterk genoeg zijn (of moet ik FTP nemen) ? Ik denk dat ik best soepel neem gezien ik aan beide uiteinden een connector nodig heb. Klopt dit volgens jullie ? Koper is beter had ik gelezen.

Ik zou één rol van 100 meter bestellen alsook verschillende connectoren. Is het moeilijk zonder echte kennis van elektriciteit connectoren op die kabels te installeren ?

Ik dacht aan het volgende te bestellen, ik denk alles te hebben of vergeet ik iets ?
https://www.utp-kabel.be/danicom-cat6-ftp-100m-op-rol-soepel-pvc-fca.html soepel, 100M koper en FTP voor de zekerheid -> beetje overkill die FTP ?
ik moet shielded nemen want FTP kabel ?
https://www.utp-kabel.be/netwerk-toolset-pro.html Toolbox

Bedankt voor eventuele tips of hulp!

Groeten,
Alexander

Kunnen wij met één kabel een afsplitsing naar twee kabels maken of moet je dan twee kabels leggen naar de televisie (één voor de TV en één voor naar de bureau beneden). Twee kabels zou te veel zijn gezien het op de plint ligt, vandaar de vraag. Of moeten wij dan een switch installeren bij de televisie om dan van daar een tweede kabel naar beneden te kunnen leggen (en geen twee kabels op de plint te moeten plakken).
je kan met 1 kabel gaan, en dan een switch plaatsen om verder te gaan met meerdere kabels.
Ik zou één rol van 100 meter bestellen alsook verschillende connectoren. Is het moeilijk zonder echte kennis van elektriciteit connectoren op die kabels te installeren ?
Is niet zo moeilijk (al heb ik zelf nog geen CAT6 geplaatst). Maar uiteindelijk is het gewoon de juiste connectors kopen, de juiste tang kopen, de draadjes juist steken en dichtknijpen...

Even het duiveltje spelen; uw voorgestelde netwerkkabel mag niet in een plint, niet in bundel, niet in holle constructieruimten. Hij is van het type FCA. Voor de rest , het is zeker niet moeilijk om de connectoren te plaatsen met de juiste tang. Er is wel een verschil tussen cat6 en cat6A in klemmen. En er bestaan ook klemmen die je zonder tang kan plaatsen.

Bedankt voor de reacties! Welke kabel moet je dan wel nemen ipv FCA, omwille van brandverzekering? Dr kans bestaat dat wij het binnen x aantal jaar toch onder de plint steken. Boven de plint of door het plafond (dikke laag beton) is geen probleem wettelijk?

Cca of Bca, dan ben je zeker. nu, op zich is het geen probleem als je de voorgestelde legt, maar bij een keuring komt dit probleem dan wel te voorschijn als opmerking (later misschien als afkeuring). In de bestaande gebouwen ligt het vol met niet-Cca kabels. Als ze niet in bundel liggen (minimaal 2cm van elkaar en andere leidingen, of ieder in aparte buis) en niet door holle constructieruimten gaat is er geen probleem.

Moet het persé bekabeld zijn? Met een deftig mesh netwerk (genre Unifi Ubiquiti) zou je met één AP per verdiep toch makkelijk een residentiele woning moeten kunnen coveren.

Even het duiveltje spelen; uw voorgestelde netwerkkabel mag niet in een plint, niet in bundel, niet in holle constructieruimten. Hij is van het type FCA. Voor de rest , het is zeker niet moeilijk om de connectoren te plaatsen met de juiste tang. Er is wel een verschil tussen cat6 en cat6A in klemmen. En er bestaan ook klemmen die je zonder tang kan plaatsen.
Sinds wanneer mag je utp niet in bundel leggen zonder Cca?
Daar komt geen stroom op, laagspanning wordt toch nooit gekeurd?

Die klemmen zonder tang vind ik rommel, hebben hier nooit goed gewerkt.
Koop u zo'n goedkoop setje met tang en kabeltester
Cca of Bca, dan ben je zeker. nu, op zich is het geen probleem als je de voorgestelde legt, maar bij een keuring komt dit probleem dan wel te voorschijn als opmerking (later misschien als afkeuring). In de bestaande gebouwen ligt het vol met niet-Cca kabels. Als ze niet in bundel liggen (minimaal 2cm van elkaar en andere leidingen, of ieder in aparte buis) en niet door holle constructieruimten gaat is er geen probleem.
Sinds wanneer wordt netwerk gekeurd?
Moet het persé bekabeld zijn? Met een deftig mesh netwerk (genre Unifi Ubiquiti) zou je met één AP per verdiep toch makkelijk een residentiele woning moeten kunnen coveren.
Dit was ik ook aan het denken.
Je kan aan de modem vertrekken naar onder: hang daar een access point.
Hang aan de TV ook een long range AP
Mesh zou eventueel nog kunnen om boven te geraken, maar als je met een korte kabel boven geraakt ipv de 30m, dan zou ik niet twijfelen.

Neem alles WiFi6, snelheden hoger dan je fiber zal kunnen leveren.
Wij kijken hier al 3j tv via chromecast, op wifi5, nog nooit last mee gehad.
En de Wifi gaat er toch serieus op vooruit als je alles van proximus, telenet of orange niet gebruikt. Nooit meer problemen met dekking.

Sinds wanneer mag je utp niet in bundel leggen zonder Cca?
Dit is het eerste onder 1.2 wat er in het AREI staat:

De voorschriften van dit Boek gelden:
− voor alle elektrische installaties op laagspanning en op zeer lage spanning bestemd voor productie, omvor-
ming, distributie of gebruik van elektrische energie voor zover de nominale frequentie van de stroom niet
groter is dan 10.000 Hz;
− voor kabels ten behoeve van communicatie- en informatietechnologie, van signalisatie of bediening (met
uitzondering van de inwendige stroombanen van elektrische machines en toestellen) in het geval van de
voorzorgsmaatregelen tegen brand zoals vermeld in afdelingen 4.3.3., 5.2.7. en 5.5.6.;
− voor de keuze en de plaatsing van de vaste toestellen van de installaties voor informatica, van de installa-
ties voor gegevensverwerking, van de installaties op zeer lage spanning die vallen onder de Wet tot rege-
ling van de private en bijzondere veiligheid (inbraakdetectie, branddetectie en camerabewaking) en voor
elk ander systeem van gegevensoverbrenging, en dit voor wat betreft de uitwendige invloeden bedoeld in
hoofdstuk 2.10.

Laatst bewerkt:
Ligt er coax naar die ruimte? Hirschmann heeft een goed systeem om snelle data via een coax te steken.

Stekkers knijpen: er is wel wat verschil in plaatsingsgemak tussen merken. Koop wel een goeie tang, niet eentje van 10€ (20€ is meestal ok). Koop ook een tester.

Bottleneck zal wel je tv zelf zijn
en welk toestel sluit je aan in de kamer boven? WiFi? Dan is dat weer de beperkende factor

Bottleneck zal wel je tv zelf zijn
en welk toestel sluit je aan in de kamer boven? WiFi? Dan is dat weer de beperkende factor
Daar heb je gelijk in de meeste TV'S en digicorders of digiboxen hebben nog altijd maar een poort van 100mbps.

Ik ben een simracer, dus wil goede ping op mijn computer en dat bereik je niet met eender welke wifi.
Als wij 4K willen streamen op Netflix ben je ook beter af met een kabel, geen fan van wifi. Heb een wifi booster geprobeerd om televisie te kijken en ondanks de modem in dezelfde ruimte staat, bleef de tv storen!

Gezien het maar om 1 kabel gaat die wij onder de plint zouden steken geen probleem dan voor FCA ?

Neem alles WiFi6, snelheden hoger dan je fiber zal kunnen leveren.
Wij kijken hier al 3j tv via chromecast, op wifi5, nog nooit last mee gehad.
En de Wifi gaat er toch serieus op vooruit als je alles van proximus, telenet of orange niet gebruikt. Nooit meer problemen met dekking.
Dus Wifi op een aparte router ipv via de modem, de ping zal toch slecht zijn vermoed ik...

Ligt er coax naar die ruimte? Hirschmann heeft een goed systeem om snelle data via een coax te steken.

Stekkers knijpen: er is wel wat verschil in plaatsingsgemak tussen merken. Koop wel een goeie tang, niet eentje van 10€ (20€ is meestal ok). Koop ook een tester.
Er ligt coax bij de tv, maar weet niet naar waar die gaat...

Thanks voor de vele reacties, helpt zeker!! Ga alleszins een goede tang regelen.

k ben een simracer, dus wil goede ping op mijn computer en dat bereik je niet met eender welke wifi.
Als wij 4K willen streamen op Netflix ben je ook beter af met een kabel, geen fan van wifi. Heb een wifi booster geprobeerd om televisie te kijken en ondanks de modem in dezelfde ruimte staat, bleef de tv storen!
Een powerline kan je absoluut niet vergelijken met een unifi AP.
Ik stream al jaren 4K op TV via een chromecast zonder problemen. Met een standaard orange abbo en ongeveer 35 verbonden apparaten over 3 AP's.
Een ping kan ik niet zeggen, ben geen gamer maar op Wifi6 zou dat goed moeten zijn.
Maar als dat zo belangrijk is voor je, dan dien je per direct de modem buiten te gooien en over te gaan naar een volledig unifi systeem waarbij je de fiber binnenbrengt op een Dream machine en van daaruit verder gaat.

Je kan ook kabels kopen van 20 meter met conectoren.
Ik heb er zo een aantal getrokken.
Persoonlijk ben ik ook voorstander van kabels ipv wifi
Al mijn tv's zijn aangesloten met cat 6 kabel.
Heb ook een aantal kabels getrokken en zelf connectoren opgezet.
Heb wel connectoren (RJ45 gekocht met doorsteekmontage),kan je zien of je kabels niet verkeerd zitten in de connector.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan