• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

UItzonderingen op bijgebouw in zijtuin? 3 meter van perceelsgrens.

Lid geworden
5 mei 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik zou een los bijgebouw willen zetten (minder dan 40m2) in de tuin, deels in de achtertuin, maar ook een drietal meter voorbij de bouwlijn van mijn woning, dus in de ZIJTUIN. Het probleem is dat ik dit wil zetten op 1 meter van de perceelsgrens, wat dus niet in overeenstemming is met de verplichting van 3 meter waar het de zijtuin betreft.
Ik zoek naar precedenten, uitzonderingen om aan de gemeente te vragen dit toe te laten. De situatie is namelijk heel specifiek: het perceel naast mij is eigenlijk een tweede (zelden gebruikte) toegangsweg (iets meer dan drie meter breed) naar een achterliggende woning. Dit is dus geen normaal perceel.
Kan de gemeente een uitzondering voorzien omdat de eigenlijke perceelsgrens met een 'bebouwd perceel' drie meter verder ligt. Dus eigenlijk, door het bijgebouw op 1 meter van de perceelsgrens te plaatsen, beantwoordt het meer dan voldoende aan de drie meter afstand met het perceel waar de buurwoning opstaat.
Kan iemand me advies geven, of misschien uitzonderingsbepalingen waar het gaat over bijzondere soorten percelen....
Dank.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.047
Punten
113
Ik ga iedereen voor zijn, maar wat zeggen ze bij de gemeente? Kan zijn dat je dit niet mag, maar kan ook zijn dat je een wijziging kunt aanvragen en dat het dan wel wordt toegelaten...

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Waarderingsscore
83
Punten
28
En praat eens met de buur, die zal er akkoord mee moeten gaan.

Lid geworden
5 mei 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank voor jullie reacties:
De gemeente: ambtenaar is nogal stug en zegt dat het niet kan volgens de regels.
Buren geen enkel probleem.
Ik zoek specifiek naar situaties waarin de drie meter regel in zijtuin mag verminderd worden, zoals misschien langs een trage weg? Of langs een beek? of mij gelijk wat... (in mijn geval: 'langs een perceel dat eigenlijk geen perceel is omdat het maar drie meter breed is en eigenlijk een niet gebruikte toegangsweg is).

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
315
Punten
83
Welke regels bepalen in jouw situatie de 3m-strook?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Je zoekt spijkers op laag water .
Een beek/gracht zal nooit aanleiding geven om minder dan 3 meter te mogen bouwen. Integendeel, een beek/gracht moet 5 meter vanaf te top vd gracht vrij zijn voor ruimingswerken.
Trage weg, toegangsweg is ook geen rede of argument om af te wijken van de 3 meter regel zijtuin.
Echter als je kunt aantonen dat er vanaf, dacht voor 61 maar kan ook 80 en zoveel zijn, in die 3 meter zone van de zijtuin een bouwkundige constructie staat dan kan het weer wel.
Hier stond op 50 cm van de perceelgrens een garage( kot) eigenlijk , onze verbouwplannen gaven weer dat die garage werd afgebroken en werd opgebouwd tot een bureel + slaapkamer. Is, met wat steekhoudende argumenten en met steun van de gemeente , goedgekeurd op stedebouw.... maar dat is 30 jaar geleden.
Ze zijn nu veel strenger. Watertoets bv speelt al een grote rol in de verhalen waarom het niet kan.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
762
Punten
113
Dank voor jullie reacties:
De gemeente: ambtenaar is nogal stug en zegt dat het niet kan volgens de regels.
Buren geen enkel probleem.
Ik zoek specifiek naar situaties waarin de drie meter regel in zijtuin mag verminderd worden, zoals misschien langs een trage weg? Of langs een beek? of mij gelijk wat... (in mijn geval: 'langs een perceel dat eigenlijk geen perceel is omdat het maar drie meter breed is en eigenlijk een niet gebruikte toegangsweg is).
Bij ons stond er in de voorschriften 4 meter, wij hebben dat naar 3 meter mogen brengen mits schriftelijke toestemming van de buren. Maar of je ooit honderd procent zeker gaat zijn zonder een vergunning aan te vragen en de procedure in gang te steken weet ik niet.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.077
Punten
113
Koop die spie grond van de buren, bouw (op 3m van de grens als die spie 3m breed is) en verkoop het stuk grond terug aan de buren… de notariskosten neem jij dan op jou. Al zal dat wel een stevige duit zijn.

s-a

Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
29
Punten
18
Maar wat bedoelt hij? Dat het niet kan met een eenvoudige melding (kan inderdaad niet, want strijdig met de voorschriften), OF dat ze een omgevingsvergunning hiervoor nooit zullen goedkeuren?

Het staat je vrij een omgevingsvergunning aan te vragen voor iets wat niet aan de voorschriften en standaardregels voldoet. Of je de vergunning krijgt, zal afhangen van hoe goed je argumentatie is, en hoe soepel men is in de beoordeling. Dat eerste heb je in de hand, dat tweede niet. Maar het kan wel: zelf heb ik zowel woning als bijgebouw op dichter dan 3 resp. 1m staan, de woning naast een smal perceel dat niet meer is dan weg (exact jouw situatie), het bijgebouw tegen de andere buur, en beiden netjes vergund. Maar aan zo'n precedent heb je niets; je zal zelf een vergunning moeten aanvragen, en je neerleggen bij het oordeel.

Lid geworden
5 mei 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank voor dit antwoord. Heel nuttig.
Dit betekent dus dat de gemeente mits vergunningsaanvraag kan afwijken van de algemene Vlaamse regelgevind, en soepeler zijn. Dit lees ik nergens op de websites van de Vlaamse gemeenschap. Daar lees ik enkel dat ze strenger kunnen zijn.

Lid geworden
5 mei 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Precedenten zijn inderdaad niet echt aan de orde, maar toch goed om weten dat het kan. Kan je me laten weten in welke gemeente je deze vergunning hebt gekregen. Thanks

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
73
Punten
48
Precedenten zijn heel lokaal en vooral heel subjectief.
Wij hebben iets gelijkaardigs gedaan, met een toegangsweg als 'buur'.
We zijn op voorhand met de plannen naar de gemeente getrokken en de archtect(e) persoonlijk onze visie uitgelegd, de 'overtredingen' aangekaart en advies gevraagd. Wat in het begin een stugge nee was, is na een persoonlijk gesprekje veranderd in een volmondige ja.
Bemerking kwam ook dat hun oordeel nogal doorslaggevend en onherroepbaar was, en dat procedures om daarrond te werken weinig kans op slagen hadden...maar ook dat zal wel subjectief geweest zijn.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan