• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Uitvulchape?

Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij moeten zo'n 5 cm zelf uitvullen en dachten om hiervoor gewoon uitvulchape te gebruiken.

Maar zijn er eigenlijk nog andere materialen die jullie kunnen aanraden?

Bovenop de uitvulchape zullen PUR-platen komen (2x5 cm geschrankt) en daarna vloerverwarming en nog eens chape (die laten we dan wel door een aannemer doen).



Qua isolatiewaarde heeft de EPB-er nu de default waarde van uitvulchape geteld en dat zit eigenlijk wel goed. Belangrijk is dus dat het vooral makkelijk zelf te leggen is en dat je een recht resultaat hebt, en prijs natuurlijk:)
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
izzy;1714291 wrote:
Wij moeten zo'n 5 cm zelf uitvullen en dachten om hiervoor gewoon uitvulchape te gebruiken.

Maar zijn er eigenlijk nog andere materialen die jullie kunnen aanraden?

Bovenop de uitvulchape zullen PUR-platen komen (2x5 cm geschrankt) en daarna vloerverwarming en nog eens chape (die laten we dan wel door een aannemer doen).



Qua isolatiewaarde heeft de EPB-er nu de default waarde van uitvulchape geteld en dat zit eigenlijk wel goed. Belangrijk is dus dat het vooral makkelijk zelf te leggen is en dat je een recht resultaat hebt, en prijs natuurlijk:)

FIM K/K is een "isolerende" uitvulchape (vervangt niet uw isolatie, maar heeft betere eigenschappen dan gewone utvulling.)
 

kv nr12

Lid
Lid geworden
12 apr 2010
Berichten
699
Waarderingsscore
3
Punten
18
Fim K/K, Betopor, polystyreencement, ... allemaal prima isolerende uitvulchapes met lambda van 0,75 tot rond 0,9.

Ik heb ook gekeken om het zelf te doen maar de prijs voor mijn materiaal of de prijs om het te laten doen door een chaper was niet zo veel verschil tussen. Dan heb ik het maar laten doen, om geruster te zijn dat het voldoende vlak is om mijn platen op te leggen. Daar begin ik binnenkort mee.

Dus ik zou toch eens informeren om het te laten doen, hoewel ik uiteraard niet weet hoe handig jij bent.

Maar als je het zelf moet doen, met je betonmolentje ... of ze komen in één dag met een machine ... Bij mij was maar het 200 - 300 euro verschil.
 

v8x

Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
128
Waarderingsscore
0
Punten
0
izzy;1714291 wrote:
Wij moeten zo'n 5 cm zelf uitvullen en dachten om hiervoor gewoon uitvulchape te gebruiken.

Maar zijn er eigenlijk nog andere materialen die jullie kunnen aanraden?

Bovenop de uitvulchape zullen PUR-platen komen (2x5 cm geschrankt) en daarna vloerverwarming en nog eens chape (die laten we dan wel door een aannemer doen).



Qua isolatiewaarde heeft de EPB-er nu de default waarde van uitvulchape geteld en dat zit eigenlijk wel goed. Belangrijk is dus dat het vooral makkelijk zelf te leggen is en dat je een recht resultaat hebt, en prijs natuurlijk:)

Waarom niet gewoon gespoten pur gebruiken? Dan heb je 15cm vloerisolatie, dat is pas een goede investering.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij wilden niet zo'n grote dikte PUR laten spuiten. Waarom doet er nu niet toe, dat is een andere discussie. Alvast bedankt voor de uitvulchape ideeën.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
De lambda waarde die de epb-er nu geteld had ligt tussen de 1.7 en de 2,2 W/m²k.

Op zich zou het dus ook nog minder isolerend mogen zijn, we willen hier echt niet teveel geld instoppen, hierna volgt toch 10 pur en nog eens 7 cm chape.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
kv nr12;1714314 wrote:
Fim K/K, Betopor, polystyreencement, ... allemaal prima isolerende uitvulchapes met lambda van 0,75 tot rond 0,9.

Ik heb ook gekeken om het zelf te doen maar de prijs voor mijn materiaal of de prijs om het te laten doen door een chaper was niet zo veel verschil tussen. Dan heb ik het maar laten doen, om geruster te zijn dat het voldoende vlak is om mijn platen op te leggen. Daar begin ik binnenkort mee.

Dus ik zou toch eens informeren om het te laten doen, hoewel ik uiteraard niet weet hoe handig jij bent.

Maar als je het zelf moet doen, met je betonmolentje ... of ze komen in één dag met een machine ... Bij mij was maar het 200 - 300 euro verschil.



Mijn vriend is wel heel handig, maar ik kan altijd eens navragen bij een firma.

Laat je dat dan gewoon door de chaper tellen of zijn hier aparte firma's voor?
 

kv nr12

Lid
Lid geworden
12 apr 2010
Berichten
699
Waarderingsscore
3
Punten
18
Ik heb prijs gevraagd bij een aantal gewone chapers voor 6cm isolerende uitvulchape. Ik vroeg hen naar een voorstel van product en de meest geloofwaardige heeft het gedaan.

Met geloofwaardig bedoel ik:

- ze moeten al reageren om te beginnen

- eventueel bellen ze je op en geven ze een deskundige uitleg over de opties

- goeie reputatie indien je dat kan achterhalen



Fim K/K zou beste isolatiewaarde hebben dacht ik.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Even een up. Aangezien we echt geen beter isolatie nodig hebben dan de "gewone uitvulchape" heeft, vroeg ik me af of er ook materialen zijn die makkelijker zelf te plaatsen zijn dan de gewone uitvulchape. Of is dat as easy as it gets? Op zich zien we dat wel zitten hoor, gewoon ff kijken wat de mogelijkheden zijn.



En ik neem aan dat dan gewoon met een betonmolen is?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
izzy;1719841 wrote:
Even een up. Aangezien we echt geen beter isolatie nodig hebben dan de "gewone uitvulchape" heeft, vroeg ik me af of er ook materialen zijn die makkelijker zelf te plaatsen zijn dan de gewone uitvulchape. Of is dat as easy as it gets? Op zich zien we dat wel zitten hoor, gewoon ff kijken wat de mogelijkheden zijn.



En ik neem aan dat dan gewoon met een betonmolen is?





Ik heb de isolerende uitvulchape (betopor en fim k/k) zelf gemaakt in een grote metserskuip met een handmixer, werkt heel goed en snel. En gewoon ter plaatse zodat je niet met emmers of kruiwagens moet sleuren. Qua isolatiewaarde was de betopor iets beter dan de fim. Bij fim geven ze overigens een isolatiewaarde op die niet volgens de norm berekend is (rekening houdend met vocht etc).
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
izzy;1719841 wrote:
Of is dat as easy as it gets?

Idd, makkelijker dan dat wordt het niet.

Tenzij je kijkt naar een pro-chapper die het met zijn camion binnen stouwt (en vaak nog een pak lopender maakt, bekijk de filmpjes op internet maar eens).



Hier ook gewoon in metserskuip gemaakt met menger op boormachine. Is niet veel meer dan een pak natte rice-crispies die je dan uitstrijkt.



Voor platte dak heb ik het zelf gedaan.

Voor rest huis laten doen: voor de 200-3000 euro dat dat meer kostte kon ik het zelf niet doen.

Zou mij ettelijke weekends gekost hebben en als ik 4 weekends moet werken daar aan (kon maar 1 WK op 2 werken), kan ik een maand later verhuizen. Dus kosten extra maand huren tov extra kost laten doen..Je snapt het wel.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Moet je er zo iets 'rice crispies':p van maken of kan dat ook zonder bolletjes, want ik neem aan dat dan extra isolerend is? En wat voor zakken moet ik dan komen, maw "wat" met "wat"mengen.



Wel een goed idee om het net op de plaats van verbruik te mengen, is idd minder gesleep...



PS: Wordt stabilisé ook ooit zo gebruikt? Of is dat iets totaal anders?
 
Lid geworden
8 feb 2012
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik moet nu ook laten chappen. gelijkvloers komt de chappe op de pur, op 1ste verdiep op platen en op zolder gewoon op de beton. De chappe komt op vloerverwarming die op de pur ligt en boven op de platen. Wat moet ik eigenlijk extra toevoegen aan de chappe? draadbewapeningen verzinkt/niet verzinkt/gegalvaniseerd? Duremit 50?
 
Lid geworden
6 nov 2010
Berichten
567
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarom 5cm uitvullen en dan nog eens 5cm platen.

Als je het uitrekent ben je aan gespoten pur nauwelijks meer kwijt en de isolatiewaarde is een veelvoud. Daarbij ben je er op een halve dag van af en kan je jezelf met andere dingen bezig houden.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het is in orde, we gaan een normale uitvulchape van bij Creyns uit laten leveren en die op een dag met zo'n 6 man leggen. Normaal moet dat te doen zijn, het gaat om 107 m2 en dat 5 cm dik.
 
Lid geworden
1 aug 2009
Berichten
564
Waarderingsscore
0
Punten
0
izzy;1720597 wrote:
Het is in orde, we gaan een normale uitvulchape van bij Creyns uit laten leveren en die op een dag met zo'n 6 man leggen. Normaal moet dat te doen zijn, het gaat om 107 m2 en dat 5 cm dik.



En hoeveel gaat die kosten?
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zo'n 300 euro, leek me nog goed meevallen.
 
Lid geworden
21 nov 2011
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hellow



Heel even topic kapen! Hoe lang hebben jullie gewacht met de harde isolatie platen te leggen, heb mij laten vertellen dat je bij een uitvulchape onder de isolatieplaten niet de 1 cm/week regel moet toepassen, kom hier ff bevestiging van die bewering zoeken, wil namelijk zo rap mogelijk doordoen...



grtz!
 

M&E

Lid geworden
22 nov 2011
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onze uitvulchappe zelf geplaatst. Niks betonmolentje... gewoon een aantal kube chappe laten leveren, heeft ons ongeveer 300euro gekost.



Daaropvolgend leggen we toch 10cm pur... De waardes van die zakjes isolatiechappe is volgens mij toch te verwaarlozen in vergelijking met de purplaten die je er bovenop legt en voor 'geen geld' ben je gesteld.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan