Uitvoeringsdossier verplicht?

Lid geworden
7 sep 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forum

Wij zijn momenteel aan het bouwen met een architect en we zijn met hen in een patstelling geraakt. Om duidelijke afspraken te hebben is er een contract opgesteld voor een vaste prijs. Hierin zijn deze taken opgenomen:
  1. Het opmaken van het schetsontwerp en het voorontwerp
  2. Het opmaken van de bouwaanvraag en het opmaken van het definitief ontwerp
  3. Het toezicht op de uitvoering van de werken die deel uitmaken van de aannemingsovereenkomst tot de volledige voltooiing,
  4. de bijstand bij de voorlopige en definitieve oplevering.
Verder staat er:
"De opmaak van het uitvoeringsdossier valt buiten de opdracht van de architect."
... "De architect zal slechts supplementaire opdrachten uitvoeren op uitdrukkelijk verzoek van de bouwheer."

Na dit voor te leggen aan de totaalaannemer hebben zij getoond hoe zij vertrekken vanaf het definitief ontwerp van de architect en hun plannen in 3d opstellen en deze bekeken kunnen worden voor uitvoering en dat dit als uitvoeringsdossier zou doorgaan. Zo zijn we verder gegaan.

Tijdens het begin van de ruwbouw fase zegt de architect dat ze het uitvoeringsdossier willen ontvangen. De totaalaannemer geeft de 3D en zegt dat de details nog verder aangevuld zullen worden naarmate de werken vorderen en er meer informatie binnenkomt van de onderaannemers. De architect zegt dat dit dossier onvolledig is. Het is ons en de aannemer niet duidelijk wat ze nog verwachten, dus tonen ze voor het eerst een zeer gedetailleerd dossier met vele details van een andere werf en zeggen dat ze dit ook verwachten. Ze verklaren het uitvoeringsdossier niet ontvankelijk. Ze stellen dat enkel zij het ontvankelijk kunnen verklaren en dat ze reeds vele uren gepresteerd hebben voor het bijbenen van dit dossier en die vergoed zullen moeten worden. Ze hebben dit nooit laten weten dat ze aan regiewerk begonnen waren en het staat expliciet dat ze dit dossier nietzouden opstellen.

€3000 extra moet betaald worden "of we moeten de werf stopzetten".

Er is werkelijk geen enkel bouwtechnisch of veiligheidsprobleem op deze werf. Alles is uitgevoerd na nazicht van de plannen door een gekend studiebureau. De totaalaannemer heeft al vele werven op deze manier uitgevoerd, vertrekkende van de plannen van de architect. Ik weiger dit te betalen maar opnieuw volharden zij dat dit moet betaald worden of ze leggen de werf stil. Het zat niet in hun opdracht en het regiewerk is nooit besproken dus ik weiger dit te betalen.

Online vind ik weinig over de legaliteit en omvang van een uitvoeringsdossier en wat dit wettelijk voorstelt. Het lijkt mij sterk dat ze ons zo de arm kunnen omringen voor extra geld en dat ze hun macht kunnen misbruiken om een werf stop te zetten. We voelen ons gechanteerd.

Is dit echt iets dat enkel een architect kan ontvankelijk verklaren en zoja, dit wetende, is het dan geen kwade wil om ons pas midden in het bouwproces hierover in te lichten hierover? Is een uitvoeringsdossier zelfs verplicht? Na ten rade te gaan bij andere architecten zeggen zij dat elke architect zelf kiest hoe uitgebreid dit dossier is. Heeft dit dan een legale basis? Kunnen ze dit dan weglaten uit hun opdracht en toch niet ontvankelijk verklaren?

Lid geworden
7 sep 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de link. Ik had dit al eens voorgelegd bij de architect en hier staat dat dat het uitvoeringsdossier bestaat uit uitvoeringsplannen, een lastenboek en een meetstaat. Ik had overeengekomen dat deze laatste twee niet opgesteld moesten worden aangezien ik zelf offertes opvroeg en aannemers aanschreef. Dat laat enkel nog de uitvoeringsplannen en die werden door de ruwbouwaannemer aangeleverd. Deze werden allemaal door de ingenieur stabiliteit nagekeken.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.893
Punten
113
Ik heb enkel bouwplannen, want ik heb alles zelf uitgevoerd.
En de werfverslagen van de architect (4 of 5, heel sumier)
PV van oplevering heeft architect zonder problemen opgemaakt.

Je PID is wel verplicht, en daar zit in principe alle info over je huis in.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.371
Punten
113
Je architect heeft toch niets te eisen van aannemer? Ze hebben onderling geen contract
EPB is ander verhaal

Lid geworden
7 sep 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
PID en EPB worden respectievelijk opgesteld door een onafhankelijke veiligheidscoördinator en het EPB zit bij het studiebureau.

De architect stelt dat het onmogelijk is om zonder uitvoeringsdossier de werf op te volgen. Onze aannemer en bevriende architecten zeggen dat dit niet nodig is en er perfect zo gewerkt kan worden. De plannen die de aannemer levert zijn erg duidelijk en de ingenieur stabiliteit heeft daar geen enkele moeite mee om er op verder te werken.

Binnenkort is de ruwbouw water en winddicht, hetgeen waar ze eigenlijk voor aan boord gehaald waren.

We willen graag de samenwerking stopzetten. Ze moeten nog één werfbezoek doen en dan is hun opdracht voldaan volgens ons contract.

Wat is de beste manier om dit deel met hen af te sluiten zonder dat ze hier stokken in de wielen kunnen steken?
Kan ik een oplevering doen met de aannemer?

Bovenaan