• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Uitvoering fundering voor klinkers onder tuinhuis

Lid geworden
13 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik besef dat er hier al véél topics over geschreven zijn, echter ik heb nog enkele vragen over de uitvoering van de fundering en veelbesproken vlijlaag bij het leggen van betonklinkers.

Onze huidige opbouw is als volgt:
- kantopsluiting in stabilisé
- 25 cm uitgegraven
- plaatsing bouwfolie (tegen optrekkend grondvocht)
- stabilisélaag met 200kg cement (aangetrild) met chape netten ingewerkt
- vlijlaag (nog te plaatsen)
- betonklinker (Carreau 20x30x6, nog te plaatsen)
Ik had de intentie om 'correct' te eindigen op een vlijlaag van 3cm, maar door verkeerd meten of een onverwacht vrijgevige betonboer, heb ik na het invoeren van de gestorte stabilisé nog slechts 1-1.5 cm ruimte over voor een vlijlaag.:rolleyes:

Volgende vragen naar de experten:
1) Wat zouden jullie adviseren als vlijlaag? porfier split 0-4, Lommel zand, rijnzand, breekzand? Ebema raadt aan rivierzand 0/4 of porfier 0/6. Maar vanwege de beperkte hoogte van onze laag lijkt ons dat die grovere opties zich nog moeilijk zouden laat afrijen?
2) Verwerken jullie het zand voor een vlijlaag in licht vochtige toestand of droog? Wat werkt makkelijker?
3) Zou een straatlaag van 1.5 cm nog voldoende 'demping' bieden voor een laatste keer te trillen na het plaatsen van de klinkers of laat ik die ambitie best varen?
4) Ik had tot slot het idee om een stormverankering in deze ondergrond te voorzien m.b.v. draadstangen, maar enig idee hoe ik deze nog zou kunnen vastzetten in de stabilisé? Chemisch anker? Polymeerkit? Mortel?

Foto van ons werk in bijlage.
Alvast bedankt voor de input!

Vrgr,
Bert

Bijlagen

• Dek_tuinhuis2.jpg
    Dek_tuinhuis2.jpg
    224,5 KB · Weergaven: 23

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.768
Punten
113
Ik heb de carreau 30x40x6 carbon intens gelegd 2 jaar geleden.

1. Ik heb split gebruikt 1-2cm
2. Ik verwerkte de split liefst licht vochtig, geen stof en dan laagt die toch goed aan. Dan kan je er voorzichtig op lopen. Droog druk je alles zo uit elkaar.
3. Ik had klinkers van 30x40x6. Niet meer getrilt omdat ik bang was voor breuk. Ook gevoelig voor afspringen van stukjes aan de zijkant. Ik heb met rubber hamer links en rechts wat tikjes gegeven. Oneffenheden van 1-2mm zitten er zeker in, maar dat stoort echt niet
4. Stukjes uithalen en beton sokkeltjes in gieten met draadstang in?

Willy W

Lid
Lid geworden
1 dec 2019
Waarderingsscore
21
Punten
18
a
1) Wat zouden jullie adviseren als vlijlaag? porfier split 0-4, Lommel zand, rijnzand, breekzand? Ebema raadt aan rivierzand 0/4 of porfier 0/6. Maar vanwege de beperkte hoogte van onze laag lijkt ons dat die grovere opties zich nog moeilijk zouden laat afrijen?
Split 0/4 of een rivierzand 0/4.
2) Verwerken jullie het zand voor een vlijlaag in licht vochtige toestand of droog? Wat werkt makkelijker?
Licht vochtig werkt iets beter, maar kan beide.
3) Zou een straatlaag van 1.5 cm nog voldoende 'demping' bieden voor een laatste keer te trillen na het plaatsen van de klinkers of laat ik die ambitie best varen?
Straatlaag niet aantrillen maar licht aanlopen. Na plaatsen klinkers aftrillen. Bij juist afreien van de straatlaag zullen er geen oneffenheden (bij Ebema klinkers valt dit meestal zeer goed mee) meer zijn.
4) Ik had tot slot het idee om een stormverankering in deze ondergrond te voorzien m.b.v. draadstangen, maar enig idee hoe ik deze nog zou kunnen vastzetten in de stabilisé? Chemisch anker? Polymeerkit? Mortel?
Geen ervaring mee, maar worden deze meestal niet geplaatst van bovenste tot onderste plank?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan