Uitvallende verliesstroomschakelaar na werken aan straat

Yveske1985

Nieuw Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Waarderingsscore
3
Punten
8
Beste leden,

Wij hebben sinds enkele maanden problemen met een uitvallende verliesstroomschakelaar, wij hebben nooit problemen gehad maar sedert de dag van nieuwe nutsleidingen en dus nieuwe aansluiting hebben wij last van dit probleem. Onze Installatie bestaat over een 300ma met daarachter dus een 30mA die sindsdien altijd uitvalt, wij hebben na zoeken waar het probleem zou kunnen liggen gemerkt dat als wij 1 van de 2 industriele garagepoorten uit het stopcontact halen dat het probleem opgelost is, dus sedert nieuwe aansluiting kunnen wij blijkbaar onze beide poorten niet meer tegelijk gebruiken(Apart springt de diff niet en werkt het dus wel)

Wij hebben de installateur van deze poorten alles laten controleren maar zij vinden geen probleem, printplaat/decoder/kabel enz eens vervangen maar bleef zelfde probleem, dan hebben wij fluvius dit probleem gemeld maar na bezichtiging zeggen zij we verlies hebben op onze poorten en het probleem niet bij hun ligt en toeval is sinds die nieuwe aansluiting de diff uitvalt.

Dan hebben wij onze elektricien alles laten controleren, deze geeft door overbrugging alle kabels gecontroleerd enz enz maar hij vind ook geen probleem, enkel merken wij dus de poorten plots nie meer tegelijk kunnen gebruikt worden, er dus zogezegd een verlies is dat nu pas kenbaar is door de diff die uitspringt en deze voor de aansluiting 5 jaar geen problemen geeft gegeven of last hebben gehad van een verlies ofzo. wij hebben om ook een defecte diff deze vervangen om dit te kunnen uitsluiten, maar ook met een nieuwe diff blijft het probleem voordoen, dan geeft onze elektricien als laatste test eens onze elektriciteit op een stroomgroep aangesloten en werkt alles wel zoals het voordien werkte met de bovengronde oude aansluiting?

Ik heb dit nogmaals gemeld aan fluvius en zij antwoorden terug we verlies hebben, en door de werken en verbeteringen opt net het kan zijn dit verlies nu pas opduikt, maandag komt er een elektricien om alles uit te meten op verlies ondanks de overbruggingen we niks gevonden hebben daarvoor, maar is het enigste dat we nog kunnen laten doen als er al dan niet verlies ergens is we het vinden of kunnen aantonen geen verlies bij ons is

nu is men vraag of iemand met kennis hiervan enig vermoeden geeft waaraan dit kan liggen, ligt het aan de aansluiting omdat het op stroomgroep wel werkt zoals voordien? Of is er wel degelijk een verlies dat 5jaar nooit problemen geeft gegeven met de poorten en nu wel de diff doet uitspringen door de werken aan straat?

Ik moet er wel bijzeggen dat de aansluiting niet vlekkeloos gebeurd is, de nutsleiding in straat stopte enkele meters te vroeg voor onze wachtbuis ondanks wij dit gemeld hebben direct toen de gleuf nog open lag gingen ze dit oplossen en hoefden we ons geen zorgen te maken, dan later bij de dag van aansluiting zei de aansluiter me dat onze kabel gewoon verlengd gaat worden ipv de nutsleiding hij dit ook nog nie veel meegemaakt geeft en we geluk hadden geen zware elektriciteit nodig hebben of he niet ging gaan zo. onze aansluiting is normaal 30 tal meter maag bedraagt deze kabel nu 48meter door de fout dus de nutsleiding te vroeg in straat gestopt was. ligt daar het probleem misschien ondanks deze fluvius ontkent kan aan liggen toch is het geen standaard aansluiting voor de deur? Ook was de kabel al op lengte en blijkbaar nipt volgens diezelfde aansluiter, hebben ze hem uitgerokken of weet ik veel met minigraver aan te trekken omdat het erop aankwam?

hopend iemand een vermoeden geeft waaraan het kan liggen, maandag zullen wij normaal kunnen uitsluiten er nu wel of geen verlies ergens aanwezig is maar na eerste testen met overbruggingen vinden wij niks van verlies na alles uit te sluiten stapsgewijs en blijft mijn vermoeden er toch iets aan de aansluiting mis is, vooral omdat het op stroomgroep wel werkt en voor deze werken van fluvius alles 5jaar lang goed gewerkt geeft met de poorten enz

ik wil er wel bij vermelden de meter al enkele maanden daarvoor was vernieuwd, dus niet tegelijk met de aansluiting, daarom wij ook niet vermoeden er problemen zijn met de meter aangezien het probleem pas dag van nieuwe aansluiting voordoet

BCelektrotechniek

Actief Lid
Lid geworden
20 mei 2007
Waarderingsscore
49
Punten
28
Als de verliesstroommeting ok is, dan moet je de differentieel eens vervangen. Het zou de niet de eerste zijn die kuren heeft. Wat er voor de differentieel gebeurt is maak normaal niet uit. En eens meggeren na de print, rechtstreeks op de motoren.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.220
Punten
113
Het klinkt mij als een zeer beperkt verlies veroorzaakt door de poorten. Wanneer de poorten tegelijk bediend worden wordt het cumulatief verlies van de poorten zodanig hoog dat het net voldoende is om de 30mA te doen trippen.

Mijn hypothese: Voor de nutswerken deed dit probleem zich niet voor omdat de spreidingsweerstand van de aarde voldoende hoog was om de mate van verliesstroom te beperken zodat de 30mA niet trippte.
Door de werken aan de nutsvoorzieningen in straat heeft men in de pot zitten roeren (de figuurlijke aardingspot) waardoor de spreidingsweertand is gedaald, en de verliesstroom bijgevolg hoger kan uitvallen en nu wel de 30mA doet trippen.
Dat het probleem zich bij de generator ook niet voordoet is ook heel plausibel in dit scenario. Een kleine generator gedraagt zich qua bronimpedantie totaal anders als de transfo in het straat. Vaak vergeet men dan ook nog eens de generator aarding correct aan te sluiten.

Bypass de 30mA eens. Als de hypothese klopt gaat vermoedelijk de 300mA niet uitvallen. Bediening van de 2 poorten tegelijk moet dan in principe lukken en mogelijks kan je dan momentaan de verliesstroom meten als je daar een geschikte tang voor hebt.

Yveske1985

Nieuw Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Waarderingsscore
3
Punten
8
Als de verliesstroommeting ok is, dan moet je de differentieel eens vervangen. Het zou de niet de eerste zijn die kuren heeft. Wat er voor de differentieel gebeurt is maak normaal niet uit. En eens meggeren na de print, rechtstreeks op de motoren.
is vernieuwd, zo konden we idd uitsluiten het aan diff zelf lag. ga ik laten doen als ze maandag komen uitmeten, zou jij eisen de aansluiting voor de deur gebeurd zoals normaal gebeurd?

Yveske1985

Nieuw Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Waarderingsscore
3
Punten
8
Het klinkt mij als een zeer beperkt verlies veroorzaakt door de poorten. Wanneer de poorten tegelijk bediend worden wordt het cumulatief verlies van de poorten zodanig hoog dat het net voldoende is om de 30mA te doen trippen.

Mijn hypothese: Voor de nutswerken deed dit probleem zich niet voor omdat de spreidingsweerstand van de aarde voldoende hoog was om de mate van verliesstroom te beperken zodat de 30mA niet trippte.
Door de werken aan de nutsvoorzieningen in straat heeft men in de pot zitten roeren (de figuurlijke aardingspot) waardoor de spreidingsweertand is gedaald, en de verliesstroom bijgevolg hoger kan uitvallen en nu wel de 30mA doet trippen.
Dat het probleem zich bij de generator ook niet voordoet is ook heel plausibel in dit scenario. Een kleine generator gedraagt zich qua bronimpedantie totaal anders als de transfo in het straat. Vaak vergeet men dan ook nog eens de generator aarding correct aan te sluiten.

Bypass de 30mA eens. Als de hypothese klopt gaat vermoedelijk de 300mA niet uitvallen. Bediening van de 2 poorten tegelijk moet dan in principe lukken en mogelijks kan je dan momentaan de verliesstroom meten als je daar een geschikte tang voor hebt.
bedankt voor je antwoord, tussen 30ma en 300mA poorten is geplaatst om te testen en dan ging het wel ter info

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.183
Punten
113
Alleszins ook eens meten of de aarding aan de poorten daadwerkelijk goed verbonden is met de aarding van de rest van de installatie.
Is er al eens gemeggerd op de componenten (vooral motoren) van die poorten?
Zitten de poorten met driefasige motoren?

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik vraag me af waarom de poorten achter 30mA zitten? Plaats deze achter de 300mA en het probleem is opgelost.

Uw aansluiting heeft geen invloed op dit euvel. Differentieelschakelaars hebben in deze enkel invloed op uw eigen installatie of de kabel dus wordt verlengd of niet, maakt in deze geen verschil. Evenmin dat de onderaannemer aangeeft "het nog nooit te hebben gezien". De kennis van de gemiddelde onderaannemer bij Fluvius is quasi onbestaande.

Hetgeen Disco_stu aangeeft mbt de spreidingsweerstand is een zeer waarschijnlijk scenario. Nogmaals de oplossing bestaat er in door de poorten achter de 300mA te plaatsen, waar ze ook thuis horen. Zeker als alle stuurelektronica van de poorten reeds is vervangen.

Verder nog een taalkundige tip: gelieve uw teksten 2 maal na te lezen de schrijfstijl zorgt ervoor dat ze heel moeilijke te lezen en te volgen zijn.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.535
Punten
113
En als je de poorten toch om de een of andere reden op een 30mA diff wilt plaatsen zet ze dan allerbei op een andere 30mA diff.
Maar gewoon achter de 300mA diff zetten is de eenvoudigste oplossing.

Yveske1985

Nieuw Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Waarderingsscore
3
Punten
8
Alleszins ook eens meten of de aarding aan de poorten daadwerkelijk goed verbonden is met de aarding van de rest van de installatie.
dit gebeurd morgen pas het uitmeggeren, ok bedankt ga de aarding nog is controleren
bedankt voor je reactie, kennis van me die elektricien is en een megger dus geeft is vandaag langsgeweest. Helaas is er nog altijd geen verlies te vinden, hij ziet niks abnormaal en er is geen verlies gemeten op de poorten. hij geeft alles uitgemeten, ook de andere zekeringen maar ook daar is geen verlies te vinden. Als slot ga ik nog eens de aarding controleren zoals je vermeld maar volgens de Elektricien die vandaag langsgeweest is kan het idd zijn door werken aan straat nu pas een verlies opduikt en er op die motoren een spoel aanwezig is die altijd wel beetje verlies kan geven, Deze poorten zijn nu achter de 300mA geplaatst omdat het dan wel werkt maar het probleem op zich of al dan niet verlies is helaas nog altijd onvindbaar voorlopig en toeval of niet nu duikt het probleem op dat de de poort niet kan bediend worden aangezien ik op de knoppen duw maar niks gebeurd. Dacht eerst deze poort terug moet ingesteld worden maar de andere poort geeft ook zonder stroom gezeten enz en deze werkt wel zonder te moeten instellen, is er nu sprake van toch een defectje ergens in de muurbediening waardoor deze nu niet meer werkt en waardoor de diff altijd sprong of is het toeval en moet deze ingesteld worden geen idee maar mag eens opgelost geraken na 800euro servicekosten van de mannen van de poorten vo niks te vinden en 3maand zoeken en mailen

https://www.poortopeners.be/faac-webshop/cat_detail.php?artID=514 over deze motoren gaat het ter info

Yveske1985

Nieuw Lid
Lid geworden
25 aug 2020
Waarderingsscore
3
Punten
8
Even een update, Fluvius nogmaals langsgeweest in het bijzijn van een ombouwer. Deze ombouwer geeft ook is alles uitgemeten op verlies en komt ook tot de conclusie er geen verlies te vinden is op de poorten enz, deze ombouwer vermoed de omvormers van de poortmotor beperkt verlies geeft enkele seconden tijdens de piek waar de firma van de garagepoort over had bij bezichtiging. Conclusie is dus door zogenaamd verbeteringswerken in straat nu dit probleem wel opdook, deze zijn nu achter de 300mA geplaatst waarmee probleem opgelost is.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan