Uitstel digitale meter

Jaspro86

Nieuw Lid
Lid geworden
27 jul 2017
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hallo,

We hebben een brief in de bus gekregen dat ze heel binnenkort (eind april) de digitale meter komen plaatsen (TeaPLUS).
We vroegen ons af of het mogelijk (wettelijk?) was te vragen aan Fluvius om het plaatsen van de digitale meter tot ergens in het najaar uit te stellen.
Maar we hebben wel wat redenen dat het plaatsen in het najaar beter zou uitkomen (eindafrekening, financieel, nieuwe elektrische wagen, verbouwingen).

Voor de duidelijkheid, we willen helemaal niet weigeren en willen sowieso dit jaar nog een plaatsing. We vroegen ons gewoon af of het opbrengt om om uitstel te vragen.

Ter info: zonnepanelen geplaatst in 2019.

Staat er in die brief niet een link waar je naartoe kan surfen om die afspraak her in te plannen naar een andere datum?

Inderdaad en heb daar al de uiterste datum op geselecteerd (18 april).

Bellen, kan je eventueel ietsje later de afspraak inplannen. Maar najaar is wel extreem ver in de toekomst...

Is dat lang geleden dat je die uiterste datum hebt ingepland?

Zoja, nu gewoon nog eens inloggen. Kan goed zijn dat je nu een nieuwe uiterste datum kan selecteren die verder in de toekomst ligt.

Anders inderdaad: bellen.

Paar weken geleden ingepland.
Net gekeken, geen nieuwe data te zien.

TeaPLUS contacteren en situatie uitleggen.

Neen, je krijgt max een maand. Je hebt natuurlijk al 6j de voordelen die anderen niet meer kregen.
Je argumenten gaan trouwens niets helpen, dat zijn net redenen om die DM sneller te plaatsen.

Ik begrijp je frustratie, hier ook PV die meer opbrengen op jaarbasis dan ik nodig heb met EV + warmtepomp. DM staat er al jaren intussen.
De spelregels zijn voor iedereen dezelfde helaas.

Hmm… misschien daarmee dat ze bij mij niet gehaast zijn. Ik heb nog altijd veel afname.
Vorig jaar oktober mail gehad dat ik als pv-eigenaar in 2025 de DM zou krijgen, maar tot dusver nog geen bericht dat ze er binnenkort aan beginnen…

Aangetekend ontvangen?
Indien niet, negeren

Hier hebben we ook de eerste brief genegeerd, en ineens stond er iemand aan de deur om de installatie in te plannen.

Je krijgt trouwens niet enkel een brief, maar ook een bericht via sms. Ik had de brief namelijk niet ontvangen en ineens een bericht "morgen komen we". Gebeld en met max. 1 maand kunnen uitstellen (anders kwam ik op de lijst met weigeraars).

Stok in het hoenderhok gooien...
Waarom geen DM? Zie het niet als een straf van de overheid, maar zie het als een opportuniteit om je verbruik te verminderen, aan te passen, zodat de energiefactuur toch nog kan dalen.

Is de manier waarop de overheid dit spelletje speelt correct? Goh, laten we zeggen dat ik het niet helemaal koosjer vindt.
Maar voor mij opent het wel opportuniteiten. Ik ben dus echt wel aan het kijken hoe ik alles kan optimaliseren en hoe ik alles hier zo kan inrichten dat ik op het einde van de rit een pak minder voor mijn elektriciteit moet betalen.

Ik ga nu (zie mijn ander topic) een home assistant installeren, zorgen dat mijn omvormers reageren op het dynamische tarief, maar vooral ook uitzoeken hoe ik mijn vrouw kan duidelijk maken dat er overschot is OF dat de prijs niet te hoog is om dingen te doen :). Ik ga daar nu een aantal maanden over zagen, maar zonet kwam ze tot bij mij en vroeg ze: Mag ik de wasmachine al aanzetten? :-p.

Neen, het is niet leuk dat je "gedwongen" wordt om een DM te installeren, maar er zijn veel dingen die ik niet leuk vind waar ik niks aan kan doen. Maar dat is een potje dat we niet gaan opendoen, want dan gaan we in een discussie komen die niemand nog leuk gaat vinden.

Stok in het hoenderhok gooien...
Waarom geen DM? Zie het niet als een straf van de overheid, maar zie het als een opportuniteit om je verbruik te verminderen, aan te passen, zodat de energiefactuur toch nog kan dalen.

Is de manier waarop de overheid dit spelletje speelt correct? Goh, laten we zeggen dat ik het niet helemaal koosjer vindt.
Maar voor mij opent het wel opportuniteiten. Ik ben dus echt wel aan het kijken hoe ik alles kan optimaliseren en hoe ik alles hier zo kan inrichten dat ik op het einde van de rit een pak minder voor mijn elektriciteit moet betalen.

Ik ga nu (zie mijn ander topic) een home assistant installeren, zorgen dat mijn omvormers reageren op het dynamische tarief, maar vooral ook uitzoeken hoe ik mijn vrouw kan duidelijk maken dat er overschot is OF dat de prijs niet te hoog is om dingen te doen :). Ik ga daar nu een aantal maanden over zagen, maar zonet kwam ze tot bij mij en vroeg ze: Mag ik de wasmachine al aanzetten? :-p.

Neen, het is niet leuk dat je "gedwongen" wordt om een DM te installeren, maar er zijn veel dingen die ik niet leuk vind waar ik niks aan kan doen. Maar dat is een potje dat we niet gaan opendoen, want dan gaan we in een discussie komen die niemand nog leuk gaat vinden.
Visualiseren met een rgbw ledstrip in de wasplaats. Heb ik hier gedaan omdat ik die vraag beu was 😁
Groen is "laat jezelf gaan"
Oranje is "t gaat wat kosten, maar het mag. Straks regelen we het wel onder elkaar" 😛
Rood is "hoge prijzen en geen overschot op de PV"

Zoiets ja :). Wil je kort uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Morgen komt mijn HA green toe, dus dan kan ik daar mee beginnen te experimenteren ;)

Ik betrap mezelf er ook op dat ik, desondanks een thuisbaterij van 10kWh, altijd sta te kijken op de actuele batterijstatus, omvormervermogen van PV en de vermogenflows en dan, oftewel mij inhoud om te verbruiken, oftewel net wasmachine/dtoogkast/afwasmachine/kookvuur maximaal probeer te benutten. Uiteraard in de mate van het mogelijke dat je dit gebruik voor je uit kan schuiven of naar voren kan trekken in de tijd.

Zelfs met die thuisbatterij van 10kWh is het de moeite om je verbruik te timen op de momenten met veel zonneopbrengst.
Als ik er niet naar kijk, is bij dagen zoals deze van de laatste paar weken de batterij vol en wordt alles vervolgens geïnjecteerd. En zelfs is de batterij niet vol, dan nog wordt er een deel geïnjecteerd omdat de batterijomvormer maar een vermogen heeft van 3kW en de PV-omvormer deze periode tussen de 4-5.5kW oplevert. Dus alle surplus wordt alsnog geïnjecteerd op het net...

De uitdaging is inderdaad om dit aan de andere gezinsleden verkocht te krijgen.
Daar kan je niet aan gaan zeggen: je moet op omvormer 1 kijken naar getalletje A en dan bij omvormer 2 naar getal B en dan A min B doen en als dat hoger is dan 500W, dan mag je volle bak beginnen te verbruiken.
Het zou iets laagdrempeliger moeten kunnen.
Voorlopig hou ik het gewoon op: verbruiken vanaf 12u 's middags tot 18u en als de zon mooi schijnt.

Zoiets ja :). Wil je kort uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Morgen komt mijn HA green toe, dus dan kan ik daar mee beginnen te experimenteren ;)
Ik doe dat met de loxone installatie, dat heeft me heel wat hoofdpijn en hulp gekost om alles te laten werken (omvormer, laadpaal, warmtepomp, boilers...) de loxone leest de omvormer en P1 uit en stuurt dan de warmtepomp en wallbox. Capaciteit net afname staat op max 3,5kw. Momenteel is de wagen vol en geen warmtevraag in de woning dus groen.

In jouw geval zou ik kijken voor een ledstip die je via ZigBee of z-wave Kan sturen. Ik ken HA niet zo goed, maar normaal gezien kan die via die protocollen de ledstrip sturen. Dan is het kwestie van er wat logica achter te zetten, zodra je HA de omvormer kan uitlezen.

Ik ben geen expert, verre van zelfs. Ik ben schrijnwerker 😁
Het is eerder hobby om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energie (en zo weinig mogelijk belastingen en heffingen te betalen). Ieder z'n hobby zeker. Madam klaagt soms dat ik er te veel me bezig ben... Maar tenminste zit ik dan niet op café. 🫣😁

Hier kan ik wel al ff mee verder :). Zal ook een zoektocht worden, want ik wil ook nog eens rekening houden met het dynamische tarief... Maar de insteek blijft hetzelfde als de jouwe: zo weinig mogelijk aan vadertje staat en energieleveranciers geven... Moest een batterij nu eindelijk eens rendabel worden, dan zou die hier ook al staan, maar voorlopig krijg ik ze dus niet rendabel :p

Hier kan ik wel al ff mee verder :). Zal ook een zoektocht worden, want ik wil ook nog eens rekening houden met het dynamische tarief... Maar de insteek blijft hetzelfde als de jouwe: zo weinig mogelijk aan vadertje staat en energieleveranciers geven... Moest een batterij nu eindelijk eens rendabel worden, dan zou die hier ook al staan, maar voorlopig krijg ik ze dus niet rendabel :p
Hier heb ik eentje van 5kwh, of ze rendabel is of niet weet ik eigenlijk niet. Op de levensduur zal het wel minstens een break even zijn, denk ik. Persoonlijk geef ik liever daar iets meer uit dan aan de energierekening, maar ik ben daar soms wat extreem in.

Het voordeel aan zo'n kleine batterij is dat hij als buffer werkt. Ik heb regelmatig dat de wagen aan 6-7kw zit te laden want de zonnepanelen leveren 9kw en de woning vraagt 2kw. Als er dan een wolk voor de zon komt ben je zonder batterij net afname aan het doen. Met zulke cijfers zelfs een hoge kwartierpiek als het een grote wolk is. De batterij komt daar dan goed van pas als buffer. Te vaak schakelen bij de laadpaal is niet gezond, denk ik.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan