Uitschakelen teruglevering bij negatieve stroomprijzen

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
3.561
Punten
113
Hey,

Ik heb het aan mijne rekker... Aangezien ik boven de 10kVa zit qua omvormers, ben ik verplicht om een dynamisch energiecontract af te sluiten. Hier komt dan ook nog eens bij, in navolging van dit topic, dat ik ook een btw-nummer zou moeten aanvragen voor de teruglevering. Ook al staat er eigenlijk geen haar op mijn hoofd, die paar sprieten die overblijven denken er ook niet aan, om te betalen voor teruggeleverde energie op het net...

Ik zoek dus een manier, om bij negatieve stroomprijzen, de teruglevering stop te zetten.
De installatie heeft 2 omvormers, 1 van een "oudere" installatie, met een omvormer: STP 6000TL-20 en 1 van een nieuwere installatie, met een omvormer SUN2000-8KTL-M1.

Het enige positieve op dit moment in mijn installatie, is dat ik kan zorgen dat de laadpaal enkel en alleen werkt bij zonne-energie en ik kan hem ook instellen dat hij via het dynamische contract gestuurd wordt, dus dat hij gaat laden bijvoorbeeld als er negatieve stroomprijzen zijn. dit moet ik nog even goed uitzoeken hoe dat werkt, maar die mogelijkheid is er wel...

Enerzijds wil ik dus kunnen zorgen dat er geen stroom teruggeleverd wordt, anderzijds zou ik dus ook wel willen weten wanneer het het beste moment is om elektriciteit te verbruiken... Moet dit automatisch? ik vrees dat dat een utopie is, want ik ga niet al mijn toestellen vervangen... Het zal dus altijd een stukje manueel werk zijn, maar het grote voordeel is wel dat hier quasi altijd iemand thuis is...

Het gaat dus misschien wel richting de installatie van een energie monitoring systeem, zoals in dat topic beschreven wordt, maar ik heb er wel geen 1.000-den euro's voor over ook niet. Het dynamische contract gaat er voor zorgen dat ik maandelijks enkele 10-tallen euro's per maand meer zou moeten betalen (gemiddeld), waardoor ik dus een paar 100 euro op een jaar duurder ga uitkomen.

Iemand een idee om:
  1. de teruglevering dus te stoppen bij negatieve stroomprijzen
  2. te optimaliseren naar verbruik toe, niet qua zonne-energie, maar qua stroomprijzen?
Thanks,
c00kie

ps: geen batterijen aanwezig in het systeem, dat zou misschien een oplossing kunnen zijn, maar rendabel heb ik die dingen via berekeningen nog nooit gekregen, dus ik vrees dat dit nu ook weer niet het geval gaat zijn...

Meer verbruiken op moment van negatieve prijzen + zonne-opbrengst? Opties:
  • Elektrische kachels
  • zwembadverwarming
  • bitcoin miners? Die hebben dan wel slechte ROI als je die enkel laat draaien bij die negatieve prijzen.
Handleiding van je omvormers nakijken of je die kan sturen op één of andere manier, API of droog contact of ...?
Als die niets van externe sturing ondersteunen kan je ze enkel afkoppelen, dan zou ik persoonlijk een rpi + vermogenrelais gebruiken en genoeg hysterese in programmeren. Geen idee of die graag hebben dat dit elke 5 minuten gebeurt, ik vermoed van niet.

ben ik verplicht om een dynamisch energiecontract af te sluiten.
Wie verplicht je hier toe? wil geen enkele leverancier een contract aanbieden op basis van EAN nummer? Ben zelf ook aan het kijken en vind die 10kVA limiet heel ambetant. Ik heb al iemand gehoord die een 2e meter had aangevraagd om dit te omzeilen (was al wel 7 maanden aan het wachten op offerte).

Inverters met eilandwerking zou makkelijke(re) oplossing zijn, maar dan heb je sowieso batterijen nodig. Met genoeg batterijcapaciteit kan je zelfs je bestaande omvormers behouden en achter die eiland-inverter hangen (misschien niet bij alle, ik heb enkel Victron bekeken).

Meer verbruiken op moment van negatieve prijzen + zonne-opbrengst? Opties:
  • Elektrische kachels
Meeste opbrengst en het terugsturen van energie --> in de zomer, dus een kachel ga ik nie installeren ;-)
  • zwembadverwarming
hebben een zwemvijver, en wil die niet verwarmen, dus dat valt ook af
  • bitcoin miners? Die hebben dan wel slechte ROI als je die enkel laat draaien bij die negatieve prijzen.
nah, geen zin in
Was wel aan het denken om eventueel een aantal airco's te installeren, maar dan ben ik weer geld aan het uitgeven voor iets dat ik eigenlijk niet nodig heb...
Handleiding van je omvormers nakijken of je die kan sturen op één of andere manier, API of droog contact of ...?
Als die niets van externe sturing ondersteunen kan je ze enkel afkoppelen, dan zou ik persoonlijk een rpi + vermogenrelais gebruiken en genoeg hysterese in programmeren. Geen idee of die graag hebben dat dit elke 5 minuten gebeurt, ik vermoed van niet.
negatieve prijzen worden per kwartier gerekend, en meestal zijn die volgens mij wel voor langere tijd negatief. in de zomer als er veel zon is, zullen ze snel negatief worden vrees ik. In de winter mogen ze negatief zijn, dan steek ik toch quasi niks terug.
Volgens mijn opvolging, en eigenlijk wat ook wel logisch is, situeert het grootste probleem zich van maart tot oktober.

Maand% eigen verbruik
Januari69,73 %
Februari62,61 %
Maart62,47 %
April49,14 %
Mei41,64 %
Juni40,90 %
Juli22,40 %
Augustus36,74 %
September62,70 %
Oktober61,78 %
November71,16 %
December68,17 %

Veel hangt hier af van reizen (afgelopen jaren altijd juli & december), en hoeveel we met de wagen rijden. Natuurlijk geven die procentuele waarden een vertekend beeld, want in het totaal wordt er 46% van de zonne-energie effectief direct opgebruikt...

ben ik verplicht om een dynamisch energiecontract af te sluiten.
Wie verplicht je hier toe?
Mijn huidige leverancier. Fluvius heeft dit aan hen doorgegeven, en op basis daarvan hebben zij mij gecontacteerd
wil geen enkele leverancier een contract aanbieden op basis van EAN nummer?
waarschijnlijk wel, maar ik zie dit niet als een straf, maar als een opportuniteit om het allemaal toch nog iets beter te structureren. Ik ga wel naar die leverancier op zoek gaan, maar langs de andere kant wil ik het andere verhaal ook wel uitzoeken. Want daar is vanalles over te vinden, veel mensen zoeken er achter, maar een degelijke eenvoudige oplossing bestaat daar voorlopig niet voor lijkt mij...
Ben zelf ook aan het kijken en vind die 10kVA limiet heel ambetant. Ik heb al iemand gehoord die een 2e meter had aangevraagd om dit te omzeilen (was al wel 7 maanden aan het wachten op offerte).
ik ben nu aan het onderzoeken of ik alles op mijn bv kan zetten van elektrische aansluiting, om dan vanuit de bv naar de privé te factureren... Niet zeker of dat kan, maar ik moet dus wel degelijk een btw nummer aanvragen, terwijl er hier al eentje is...
Inverters met eilandwerking zou makkelijke(re) oplossing zijn, maar dan heb je sowieso batterijen nodig. Met genoeg batterijcapaciteit kan je zelfs je bestaande omvormers behouden en achter die eiland-inverter hangen (misschien niet bij alle, ik heb enkel Victron bekeken).
dat wil ik dus voorlopig niet doen, want dan gaat het een kostelijke bedoening worden die ik waarschijnlijk niet kan terugverdienen...

kan niet jelpen , zou zeggen verhuur je laadpaal ?
Moa wel te gek voor woorden of trumpiaanse redenering niet ?
Extra investeringen doen , hoger elentriek verbruiken om geen negatieve prijzen en teruglevering aan a zip te krijgen en dan toetervan al
Wil je ff een btwnummer aanvragen ?

Dus dat is niet alleen een btwnummer maar ook vastleggen welke necabel dinges je hebt en is dat dan energieleverancier
Manmanman

idd... Langs de ene kant kan ik nu roepen dat het contractbreuk is, dat ze mensen eerst de ene richting uitduwen, om dan langs de kassa te passeren, enz. enz... Maar ik wil er iets positiefs uithalen.
Laadpaal "delen" heb ik al aan gedacht ja, als ik daar iets "eenvoudig" mee kan doen, zal het rap geklonken zijn. alleen moet ik zorgen dat onze eigen wagens wel opgeladen kunnen worden ook natuurlijk :p.

BTW nummer heeft dus vooral te maken met het feit dat mensen meer panelen leggen om 'te verdienen', maar in ons geval betalen we nog redelijk wat aan elektriciteit, dus het is niet om te verdienen, eerder om wat minder te moeten betalen... Eens zien hoe ze daar bij fod financiën op gaan reageren als ik dat vraag :-).

Ik dacht dat Solaredge de mogelijk heeft om in te stellen dat er niets naar het net mag vloeien bij overproductie. SMA denk ik ook, je kan dat ergens instellen via de homemanager van SMA in hun platform. Bij Huawei weet ik het eerlijk gezegd niet.

En heb niet veel kennis van sturingen , maar een sturing die PV volledig uitschakelt bij negatieve prijzen, dat zal wss niet zo ingewikkeld zijn.

Is die er op jou omvormers ? Want bij negatieve prijzen, hefet het geen zin om de PV te laten draaien, dan kan je ook elec afnemen van het net en betaald worden
nee.
En heb niet veel kennis van sturingen , maar een sturing die PV volledig uitschakelt bij negatieve prijzen, dat zal wss niet zo ingewikkeld zijn.
Ik heb geen kennis van sturingen, dus een "out of the box" systeem zou héél leuk zijn, maar waarschijnlijk niet betaalbaar. Dus ik zal wel aan het knutselen moeten gaan MAAR ik wil niks doen waarmee die omvormers schade kunnen oplopen natuurlijk. Ik heb hier en daar al gelezen van lastscheiders enzo van die dingen, en die zou je dan dynamisch kunnen aansturen... Ik kan & wil me gerust verdiepen in de programmatie voor één of ander systeempje dat dan op een raspberry pi kan gezet worden ofzo, maar het moet gewoon wel realistisch blijven :).

btw... hier zit een nhc systeem in mijn elek kast. Overkill voor wat het nu doet, maar misschien kan ik wel al iets met de energiemodule die ze aanbieden... Moet ik eens uitzoeken of misschien kan @Stefaan Van Slycken hier wel iets nuttigs over vertellen

edit: De huawei emma02 kan wel een deel van de oplossing zijn... Jammer dat er zo geen algemeen systeem bestaat...

Als je de extra investering (voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt) wil beperkt houden, dan zou ik trachten in te grijpen op de omvormers. Afhankelijk van wat die wel of niet "smart" kunnen,....

Hoedanook ga je een interface nodig hebben die perfect actueel weet of er een negatief tarief is of niet. Dit moet dan het ingrijpen op de omvormers aansturen.
De omvormers kan je dan
- ofwel een uitschakelsignaal geven op bv een input of via een bussysteem
- ofwel uitschakelen door gewoon het voedingsstroombaan te onderbreken met inderdaad een contactor.

Ik zou dus eerst eens kijken:
- hoe je actueel automatisch kan weten wanneer er negatief tarief is
- wat er mogelijk is met je omvormers om met een signaal uit te schakelen

Ik vraag me wel af wat zo'n binaire 'aan-uit' systemen met het net gaan doen als die massaal worden toegepast.

Stroomprijs zakt onder nul en plots valt een enorm vermogen weg (tot meerdere GW). Stroomprijs stijgt weer en iedereen start synchroon weer op. Als dat niet gefaseerd gebeurt, lijkt het risico op black-outs niet onbestaande? Voor je het weet moeten we dan weer bijkomende (door ons allen betaalde) veilingen gaan uitschrijven voor netstabiliserende installaties, met nog verder stijgende netkosten tot gevolg.

Zouden zo'n oplossingen niet beter worden aangestuurd door de netbeheerder ifv van de noden van het net ipv door de eigenaar zelf?

Als je de extra investering (voor iets wat je eigenlijk niet nodig hebt) wil beperkt houden, dan zou ik trachten in te grijpen op de omvormers. Afhankelijk van wat die wel of niet "smart" kunnen,....

Hoedanook ga je een interface nodig hebben die perfect actueel weet of er een negatief tarief is of niet. Dit moet dan het ingrijpen op de omvormers aansturen.
De omvormers kan je dan
- ofwel een uitschakelsignaal geven op bv een input of via een bussysteem
- ofwel uitschakelen door gewoon het voedingsstroombaan te onderbreken met inderdaad een contactor.

Ik zou dus eerst eens kijken:
- hoe je actueel automatisch kan weten wanneer er negatief tarief is
Die huawei emma02 zou dat schakelen automatisch kunnen doen. Die uitschakeling kost me dan redelijk wat centen, want het toestel kost een 600 euro. (misschien vind ik het wel goedkoper, maar laten we uitgaan van die 600€).

Ik kan berekenen hoe snel ik dat kan terugverdienen moest ik aan een tabel geraken met de day ahead prijzen van 2024. (is mogelijk, maar dan moet ik ze dag per dag gaan binnentrekken, en dat gaat me wel wat tijd kosten...)

- wat er mogelijk is met je omvormers om met een signaal uit te schakelen
via die emma02 lukt dat dus vrij eenvoudig blijkbaar, dus mijn grootste omvormer kan ik uitschakelen... Maar ik zou de andere er ook uit moeten krijgen natuurlijk, desnoods moet ik op één of andere manier die ook vervangen door een huawei (die ik dan niet te veel geld betaal natuurlijk :-p).
Ik vraag me wel af wat zo'n binaire 'aan-uit' systemen met het net gaan doen als die massaal worden toegepast.

Stroomprijs zakt onder nul en plots valt een enorm vermogen weg (tot meerdere GW). Stroomprijs stijgt weer en iedereen start synchroon weer op. Als dat niet gefaseerd gebeurt, lijkt het risico op black-outs niet onbestaande? Voor je het weet moeten we dan weer bijkomende (door ons allen betaalde) veilingen gaan uitschrijven voor netstabiliserende installaties, met stijgende netkosten tot gevolg.

Zouden zo'n oplossingen niet beter worden aangestuurd vanuit de netbeheerder ipv door de particulier zelf?
dat uitschakelen gebeurt op basis van de day ahead prijzen. Prijzen die de dag voordien bepaald zijn... dus dat flikkert niet aan & uit, dat reageert op die prijzen... Voorbeeldje voor vandaag: https://www.elia.be/nl/grid-data/transmissie/day-ahead-referentieprijs

Op die website staan de prijzen per kwartier, maar eigenlijk zijn ze gelijk voor ieder kwartier in een gestart uur...
Uurreferentieprijs (€/MWh)
0:0060,46
1:0055,32
2:0054,55
3:0054,81
4:0055,4
5:0068,72
6:00112,68
7:00148,94
8:00133,3
9:0079,11
10:0037,12
11:00-0,09
12:00-2,61
13:00-19,32
14:00-13,32
15:00-0,49
16:007,56
17:0065,95
18:00126,31
19:00158,43
20:00150,99
21:00128
22:00110,71
23:00102,03

Laatst bewerkt:
Hoe ver zit je boven de 10 kVA?
is het een optie om de omvormer te vervangen/te limiteren zodat je geen last meer hebt van die verplichting?

Hoe ver zit je boven de 10 kVA?
is het een optie om de omvormer te vervangen/te limiteren zodat je geen last meer hebt van die verplichting?
er hangen 2 omvormers omdat er een uitbereiding is geweest na het aanschaffen van de 2e EV. De eerste zou ik eventueel kunnen vervangen door een 5kVa zonder verlies te doen, de andere trekt op zonnige momenten wel pieken tot boven de 7kW, dus moeilijk om die nog te vervangen door een kleinere. Ik ga dus altijd wel boven die 10kVa blijven

Ik kan & wil me gerust verdiepen in de programmatie voor één of ander systeempje dat dan op een raspberry pi kan gezet worden ofzo, maar het moet gewoon wel realistisch blijven
Installeer Homeassistant op een Pi of oude computer en met een paar add-ons kun je heel veel regelen. Kosten zijn verwaarloosbaar.

Als je de Huawei koppelt met een home assistant kun je het uitgangs vermogen van de omvormer aanpassen.
Je leest dan de slimme meter uit en past het vermogen van de omvormer uit.

Heb dit bij mij zo ingesteld. Ik gebruik die functionaliteit momenteel niet maar wou het wel getest hebben.

Interessante vraag!
Zo massaal is het eigenlijk niet nodig. Als je met een redelijk beperkt vermogen op de juiste frequentie aan-uit-aan-uit-... doet kan je mogelijk het net lokaal eruit gooien.
Zo heeft Alex McEachern een aantal jaar terug een experiment gedaan om op het schiereiland Alameda van San Francisco met een load bank van 1 megawat aan-uit te doen en te kijken wat dat met de netfrequentie doet en binnen welke tijdsconstante zich dat stabiliseert. Daaruit kan je dan de eigenfrequentie van het net (lokaal) afleiden. Door dan op deze eigenfrequentie wat meer aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-... te doen, begon de netstabiliteit meer en meer in het gedrang te komen tot op het punt dat hij schrik had dat dit zou doorslaan ipv stabiliseren. Hij is er dan maar mee gestopt uit schrik dat hij een black-out zou veroorzaken op Alameda.
Daaruit is dan de Grid Resonance Probe ontstaan. Leuk filmpje daarover.
Stroomprijs zakt onder nul en plots valt een enorm vermogen weg (tot meerdere GW).
Zo plots gaat dat niet zijn en zo'n vaart gaat dat dus niet lopen. Iedereen die zijn omvormer gaat uitschakelen: daar gaat een spreiding op zitten van tientallen seconden tot zelfs minuten. Dat krijgt men in het net weggeregeld
Stroomprijs stijgt weer en iedereen start synchroon weer op. Als dat niet gefaseerd gebeurt, lijkt het risico op black-outs niet onbestaande? Voor je het weet moeten we dan weer bijkomende (door ons allen betaalde) veilingen gaan uitschrijven voor netstabiliserende installaties, met nog verder stijgende netkosten tot gevolg.
Het zou een zelfregulerend systeem moeten worden op basis van vraag-aanbod. Zie het als volgt.
Van zodra er zoveel mensen zijn die hun omvormer automatisch laten afschakelen dat het overaanbod aan energie niet meer van toepassing is, wordt dat meegenomen in het predictief algoritme van de dynamische prijzen. terke fluctuuaties in prijs, zowel positief als negatief, worden dan minder extreem tot zelfs op het punt dat de prijzen dan niet meer negatief worden.
Zouden zo'n oplossingen niet beter worden aangestuurd door de netbeheerder ifv van de noden van het net ipv door de eigenaar zelf?
Ja absoluut.
Een volgende stap is dat de dynamische tarieven niet alleen afhankelijk zijn van de prijs op de Belgische of Europese markt, maar dat er ook een dynamische component in zit die afhankelijk is van het lokale distributienet.
Als er bijvoorbeeld ergens in West-Vlaanderen netcongestie is en een overproductie aan zonneproductie terwijl er in Limburg het half bewolkt is en Aperam ondertussen zijn ovens opstart, dan zou het niet onlogisch zijn dat West-Vlaamse klanten een negatief tarief doorkrijgen terwijl Limburgse klanten een positief tarief doorkrijgen.
Zo ga je ook die lokale verschillen veroorzaakt door de geografische limieten van onze distributie en transmissienetten meepakken in het verhaal en wordt het zelfregulerend systeem weer beter.

Daarom zou ik ook niet te veel investeren in sterk gestuurde afname/productie i.f.v. nettarieven. Volgens mij is dat fenomeen dat je er geld mee kan verdienen een redelijk tijdelijk gegeven omdat we in een overgangsfase zitten waarbij wetgeving, energieprijs modellen, slimme meters en de ontwikkelingen op onze distributie- en transmissienetten het sterk stijgende aandeel van zon en wind niet kan volgen.

dat uitschakelen gebeurt op basis van de day ahead prijzen. Prijzen die de dag voordien bepaald zijn... dus dat flikkert niet aan & uit, dat reageert op die prijzen... Voorbeeldje voor vandaag: https://www.elia.be/nl/grid-data/transmissie/day-ahead-referentieprijs
Ja goed, maar je blijft met een 'cliff edge' zitten waar de day-ahead prijs negatief/positief wordt. Als te veel vermogen automatisch en louter in functie van de day-aheadprijs gaat geregeld worden, maakt dat het leven van een netbeheerder weer eens moeilijker (en dus duurder).

Dan zou ik toch meer zien in systemen zoals het Nederlandse Powerplay, waarbij een partij met overzicht op het net - hier de stroomleverancier, niet de netbeheerder - de omvormer aanstuurt. In dat systeem kan het zijn dat de omvormer bij negatieve day-aheadprijzen toch blijft werken of bij positieve prijzen afslaat, als dat is wat het net op dat moment nodig heeft. De eigenaar krijgt hiervoor een compensatie. https://solarmagazine.nl/nieuws-zon...n-op-piekmomenten-uit-tot-ruim-100-euro-bonus

Laatst bewerkt:
ik zal me eens in home assistant verdiepen en zal mijn bevindingen hier plaatsen... Ik ben dat nog al tegengekomen voor een paar andere dingen, dus kan alleen maar interessant zijn :)

ondertussen mogen andere oplossingen ook nog altijd aangereikt worden zenne :), of bedenkingen of ...

Heb vandaag de EMMA 02 binnen gehad, ik ga daar eens mee spelen en zien wat daaruit komt...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan