Uitplakken ramen

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vrijdag zijn ze onze nieuwe ramen komen plaatsen. Ondertussen hebben we alle tabletten opgemeten en gaan we alles bestellen om de hoeken uit te plakken.

Kan iemand mij zeggen hoe en met welk materiaal we dit best doen? Ik veronderstel een stuk Gyproc van 9mm in het profiel plaaten tot aan het bestaand plakwerk en de rest dan toeplakken? Bestaat er een metalen hoekprofiel speciaal hiervoor? Naast het raamprofiel is een houten insert voorzien om de Gyproc in te plaatsen.

Momenteel ziet het er zo uit :

Lid geworden
29 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad het makkelijkste met gyproc.

Voor de hoek een ijzer hoekprofiel gebruiken

En dan mooi uitplakken.

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oké :)

En hoe zorg je dan dat het hoekijzer op zijn plaats blijft? Maak je dat vast aan de Gyprocplaat?

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Je zet eerst je strook gyproc haaks tegen je raam, een mm of 2 'korter' dan de muur. Hiervoor heb je verschillende opties.

1. Je kleeft isolatieplaatje (zo'n gewafeld geval) tegen de bestaande muur en hiertegen kleef je je gyproc.

2. Je vijst houten blokjes tegen de muur en hiertegen vijs je je gyproc.

3. Je gebruikt een flinke dot kleefgips , indien afstand te ver lukt dat moeilijk.

Eens de gyproc vast zit, gerbuik je kleefgips om dat hoekprofiel vast te zetten. Laten drogen. En verder uitplakken.

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus dan moet je beide kanten van de hoek nog uitplamuren? Zowel naar de muur toe als naar het raamprofiel? Kan dit geen kwaad voor het aluminium?

Heb eens zitten zoeken, is de corner bead van Gyproc hiervoor geschikt?

Alvast bedankt voor de info!

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
beide kanten moet je zowieso uitplameren. Je kan die corderbead gebruiken, kijk ev bij gewone bouwhandels, want die van gyproc zelf zijn vaak redelijk duur.

Je situatie lijkt heel goed op die van ons een paar jaar terug: asseblokken als binnenmuur, huis eind jaren 50-begin60?. Hell, volgens bij Ralkleur idem....7004? Reynaers ramen..? correct me if I'm wrong...

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad, Reynaers profiel, wel Ral 9007 :D . Huis is ongeveer 40 jaar oud.

We gaan het zo eens proberen, hebben jullie het raamprofiel afgeplakt met tape ter bescherming?

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
neen, nietafgetaped. Als je daags nadien je profiel afkuist met een zeemvel en gewoon lauw water, gaat dat er vlot af (tenzij je structuurlak hebt).

1. Opletten met je plakijzer: kan krassen maken op profiel, dus voorzichtig tewerk gaan.

2. Dikke klodders pleister terwijl je bezig bent, afhalen... dan heb je daarna minder opkuiswerk.

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
Je zet eerst je strook gyproc haaks tegen je raam, een mm of 2 'korter' dan de muur.

Kleine opmerking hierbij: als je een hoekprofiel gaat gebruiken dan steekt dit een 3 a 5 mm uit. Als je de plaat haaks zet dan zal de dagkant na het uitvullen van het hoekprofiel niet meer haaks staan maar naar binnen.

Dus plaat met een kleine stompe hoek zetten zodat je met het hoekprofiel erop ongeveer haaks kan afwerken (allez, zo doe ik het toch, misschien is er een beter manier ?)

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan je niet gewoon die 3mm uitvullen over de ganse plaat?

Lid geworden
6 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Indien je wil uitvullen over de ganse plaat kan je al bijna beter echt gaan bezetten en werken met gyplat of met van die hardschuimplaten waar echte bezetters mee werken.

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog een puntje, moet ik nog bepaalde zaken voorzien qua isolatie? Er zit niets in de spouw, is dus ongeveer 5cm lucht.

Ga ik problemen krijgen met het plakwerk, vlekken of schimmel als we dit gewoon toeplakken?

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
MathieuD wrote:
Kan je niet gewoon die 3mm uitvullen over de ganse plaat?

dat kan je ook doen, maar dan zit je waarschijnlijk al in je scharnieren aan de raamkant.

Als je verbrede profielen/verdoken scharnieren/vast raam hebt dan is dat geen probleem. Of als je het niet erg vindt dat de dagkanten niet mooi haaks op raam/muur staan

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
kan je ook gebruiken, laat zich gemakkelijk verwerken (veel fijner dan een gyprocplaat).

maar de hoek is dan wel iets minder stevig.

die platinum platen zijn ook verdomd duur vind ik

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Quote:
Kleine opmerking hierbij: als je een hoekprofiel gaat gebruiken dan steekt dit een 3 a 5 mm uit. Als je de plaat haaks zet dan zal de dagkant na het uitvullen van het hoekprofiel niet meer haaks staan maar naar binnen.

Dus plaat met een kleine stompe hoek zetten zodat je met het hoekprofiel erop ongeveer haaks kan afwerken (allez, zo doe ik het toch, misschien is er een beter manier ?)
was ik al vergeten, inderdaad, bovenstaande opmerking is juist.

Of -als je geluk hebt- heb je ergens nog een gyproc strookje met ABA kant, dan kan je je profiel daar mooi inleggen :D

Heb mijn gyproc ook wel volledig mee uitgeplakt, dun laagje van nog geen mm fixandfinisch.

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het makkelijk om de hoek te beschadigen als ik met die Gyplat zou werken? Volgens de site zou dit materiaal vrij stevig zijn. Ik zie ook niet direct in hoe je die hoek kan beschadigen...

Met gewone Gyproc heb je natuurlijk veel verlies als je alleen de ABA kanten gebruikt. :)

Momenteel zou ik opteren voor het Gyplat systeem, in onze situatie zou dit perfect zijn, ik hoop dan wel dat die hoeken toch iets of wat tegen een stootje kunnen.

Lid geworden
21 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ondertussen al enkele ramen afgewerkt met de Platinum dagkanten. Vind de kost nog OK aangezien we meerdere stukken uit één plaat kunnen halen.

We hebben gewoon het tablet geplaatst en dan de dagkant in het profiel gezet, pleistergips erin en haaks zetten, even wachten en uitplakken. Gaat snel en het resultaat is heel proper.

Raam voor :

Raam na :

Bovenaan