Uitdrogen chape en opstarten vloerverwarming

Lid geworden
6 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag beste forumleden,

Ik heb al heel wat verschillende topics gelezen maar ik lees veel tegenstrijdige berichten over het uitdrogen  van de chape en het opstarten van de vloerverwarming.
Onze vloeropbouw is als volgt:
- 12 cm gespoten PUR vloerisolatie + 8 cm chape.

Als ik het goed begrijp moet de chape 8 weken drogen alvorens de vloerder kan starten met het plaatsen van de vloeren.
Nu is het mij niet helemaal duidelijk wanneer ik de vloerverwarming best opstart.
Is dit na die 8 weken? Ik zou de vvw willen opstarten na 5 weken. (20 graden -> 45 graden met 5 graden per dag verhogen, 4 dagen aanhouden, dan 5 graden per dag laten afkoelen = totaal 14 dagen + 1 week om de chape verder te laten afkoelen).
Op die manier zou er na 8 weken kunnen gestart worden met de tegelwerken.

Mijn vraag is nu of dit goed is? Of wacht ik toch beter tot na die 8 weken om de vloerverwarming op te starten?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en feedback!

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
12
Punten
0
Het WTCB adviseert de vvw op te starten 28 dagen (langer bij koud weer) na het plaatsen van de chape.  Die wachtperiode is korter bij  het gebruik van een bindingsversneller en bij een vloeichape op basis van anhydriet.  Bron : TV 179 en TV 193. 

jp

Lid geworden
6 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor je reactie!
Is de overige wachttijd, in totaal 8 weken, dan ook genoeg of moeten we best langer wachten alvorens we het vloeren kunnen starten?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.388
Punten
113
Het is aan de vloerder om via een restvochtmeting te bepalen of hij wil vloeren of niet.

Die 28 dagen slaan op de tijd die een cementgebonden chape nodig heeft om te binden (tot volledige sterkte te komen). Bij standaard cement is dat 28 dagen.

Hoe lang er moet gestookt worden om volledig uit te drogen kan alleen via een restvochtmeting bepaald worden. Die zou bvb tussentijds kunnen uitgevoerd worden om te zien hoe droog de chape intussen al is en of het genoeg is om op te vloeren. Maar niemand doet dat. 

meestal wordt de vuistregel 1 week per cm dikte (bij droog en voldoende warm weer én goede verluchting) toegepast en wordt pas daarna het vloerdroogprogramma uitgevoerd om restvocht te verdrijven en chapezetting te forceren. Dat is goedkoper dan zo'n testen doen of lang drogen. Want als je om eoa reden die termijn op 40° een week of twee moet volhouden tot het voldoende droog is, dan ben je een fortuin aan gas kwijt.

Dingen forceren in de bouw kost altijd geld. Wachten ook natuurlijk. Afwegen.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
12
Punten
0
De adviezen van het WTCB staan samengevat in het artikel "Tegels plaatsen op verwarmde dekvloer : do's & don'ts" , tijdschrift Polycaro nr. 48, blzn. 74-76.  Dat nr. kan je downloaden van  www.polycaro.be  .  

jp

Bovenaan