• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Uitbreiding woning hemelwaterput

Lid geworden
28 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hey,
Ik heb een vraag, ik ben een jonge architect en ik ben een aanbouw (zie groene dak schets) aan een bestaande woning aan het uitwerken voor een klant. De aanbouw komt langs de zijkant te liggen (zie schets bijlage). De bestaande woning heeft geen regenwaterput.

Volgens het Technisch achtergronddocument bij de GSV Hemelwater moet je bij aanbouw van een bestaande woning de som van de horizontale projecties van alle dakoppervlaktes van de uitbreiding en bijkomend een deel van het bestaande dak waar tegenaan wordt gebouwd.

Bij dit project zal echter maar een verdieping worden gebouwd, dus we komen niet aan het dak van het hoofdgebouw. Moet hier dan bijkomend het deel van het bestaande dak bijgeteld worden?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-11-28 184805.png
    Schermafbeelding 2024-11-28 184805.png
    169,6 KB · Weergaven: 14
Het siert u dat u als jonge architect antwoorden zoekt op uw vragen.
Ik denk echter dat weinig mensen hier echt met 100 % zekerheid een juist antwoord zullen kunnen geven.
Dergelijke vragen worden meestal ook aan de architect gevraagd.
(Wellicht heeft u een stageperiode achter de rug en kan uw "stagemeester" uw beter van antwoord dienen.
los daarvan : veel succes gewenst met uw project.

Je kunt je ook afvragen of het een grote rol speelt of je nu een put van 5000L plaatst of 10.000L?

Aangebouwd wil zeggen nieuw deel huis aangebouwd aan oud deel huis. Niet dak op zelfde niveau als oude dak. Only my opinion.

decreet is nochtans duidelijk
er staat in : de som van ALLE bouwkundige constructies.

Je gaat inderdaad een deel van de bestaande daken mee moeten tellen voor de afwaterende oppervlakte.
En niet alleen dat hogere dak, maar ook die achterliggende uitbouw.

Dus concreet is je afwaterende oppervlakte ofwel 3x de oppervlakte van dat groen deel ofwel de som van alle daken, afhankelijk welke oppervlakte het kleinste is.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan