• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

uitbreiding capaciteit regenwaterput

Lid geworden
19 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Velen onder ons hebben het ondertussen ook al meegemaakt dat de regenwaterput tijdens lange droge periodes droog komt te staan. Wij hebben zelf een put van 8m³ (wasmachine, toiletten en buitenkraan zijn hier op aangesloten) en één van 6m³ aan het tuinhuis. (buitenkraan).
Aangezien regenwater ook gebruikt wordt om de tuin te besproeien, en lange droge periodes steeds vaker voorkomen komen deze nogal eens droog te staan. Extra regenputten laten steken is dan een optie, maar dan meot je weer graven/grond laten afvoeren en een betonnen put kost al snel 1000EUR.
Een put laten boren is een andere optie, echter waar ik woon zit een kleilaag op 8m diepte waardoor er geen grondwater kan opgehaald worden en er al minstens 68m diep moet worden geboord om aan water te geraken.

Daarom ben ik begonnen met INTEX badjes 300x200x65 in m'n kruipruimte te zetten. Met de bedoeling ze in het najaar/winter vol te pompen vanuit de regenwaterput, om zodoende extra capaciteit te hebben in de zomer. Ze worden onderling verbonden vanuit de drain met een gardena koppeling en met een tuinslang langs buiten gevoed en terug leegetrokken om de regenput te vullen als deze leeg is komen te staan. Per zwembad heb ik voor ong. 70EUR, 'zwembad + beschermdoek onderaan) een dikke 3m³ extra capaciteit.

Dus voor een relatief goedkope prijs kan op deze manier zonder graafwerk m'n bestaande regenwatercapaciteit uitgebreid worden, en hoop ik voldoende (regen)water te hebben tijdens een droge zomer in de toekomst.

Bijlagen

• IMG_20220807_110229208.jpg
    IMG_20220807_110229208.jpg
    190 KB · Weergaven: 59
  • IMG_20220807_110406743.jpg
    IMG_20220807_110406743.jpg
    117,9 KB · Weergaven: 59
  • IMG_20220807_110643940.jpg
    IMG_20220807_110643940.jpg
    193,9 KB · Weergaven: 59
Put laten boren tot een diepte van 10m... dan kunde beter ne extra put steken want met dat roestwater zijt ge nougatbollen, zijn geld niet waard. Een put met drinkbaar water ( dan spreek ik over 60m en dieper) dan spreek je over bedragen van 8.000-8.500€ en meer (inc. een pomp met een bescheiden oppompdebiet). Zelfs dan is er geen garantie op roestvrij water, een extra ontijzeringsinstallatie kost je nog eens +/-2500€. Dan zitten we al aan 11.000€.
Gebruik van roestwater: na verloop van tijd zie je dat aan je porselein van je toilet en dat krijg je er niet meer uit die bruine schijn. Dan kan je beter je regenwater opsparen en/of je put vullen met leidingwater (dat lijkt me he voordeligste).
Dat is juist HEEL slecht voor droogte

Put laten boren tot een diepte van 10m... dan kunde beter ne extra put steken want met dat roestwater zijt ge nougatbollen, zijn geld niet waard. Een put met drinkbaar water ( dan spreek ik over 60m en dieper) dan spreek je over bedragen van 8.000-8.500€ en meer (inc. een pomp met een bescheiden oppompdebiet). Zelfs dan is er geen garantie op roestvrij water, een extra ontijzeringsinstallatie kost je nog eens +/-2500€. Dan zitten we al aan 11.000€.
Gebruik van roestwater: na verloop van tijd zie je dat aan je porselein van je toilet en dat krijg je er niet meer uit die bruine schijn. Dan kan je beter je regenwater opsparen en/of je put vullen met leidingwater (dat lijkt me he voordeligste).
Dat is juist HEEL slecht voor droogte
Ik antwoordt enkel maar op het feit dat TS het volgende aanhaalde:
Een put laten boren is een andere optie, echter waar ik woon zit een kleilaag op 8m diepte waardoor er geen grondwater kan opgehaald worden en er al minstens 68m diep moet worden geboord om aan water te geraken.
Ik heb nergens het voorstel tot put boren gesuggereerd als beste voorstel (oa rekening houdende met kosten/batenanalyse want dikwijls wordt er verondersteld dat een put boren een relatief goedkope bedoening is... wel, integendeel), wel het gebruik van een extra regenwaterput (zie eerste zin van mijn reactie). En het regenwater bufferen om terug te gebruiken voor tuin...
Wat gaan de meesten doen als hunne regenwaterput leeg is en er geen water meer is voor de toiletten, etc.? Juist, hunne put vullen met drinkwater. En dan is het uit economisch standpunt bekeken financieel beter om dat met water-uit-de-kraan te doen dan met water uit een geboorde (diepte)put .

Laatst bewerkt:
Qua impact o bouwfysica laad ik me niet uit.
Alleen weet ik dat er duizenden euro's worden uitgegeven om kruipkelders, kelders en funderingen droogt te krijgen, maar ja , die weten nniet beter zullen we dan maar denken.
Wat ik wel weet is dat water zuurstof, circulatie, licht en nestelplaats voor bacterien nodig heeft.
De 2 of 3 verluchtingsbuizen van 110 mm en een mangat van 1op 1 gaat echt niet zorgen voor extra zuurstof in dat water.
Circulatie zal er alleen maar zijn als er water wordt aangevoerd of wordt afgenomen.
Licht ? In een kruipruimte ???
Nestelplaats voor bacterien op een gladde plastiekfolie ? Bacterien hebben ruimte nodig, hebben watercirculatie nodig, hebben zuurstof nodig om schadelijke afvalstoffen in het water om te zetten en hebben temperaturen nodig die niet uitstijgen boven de 26 graden en hebben licht nodig.
Als je dit allemaal kunt klaar spelen in je kruipruimte met water citernes en waarbij je het water niet meer dan een maand of 2-3 moet stockeren dan zal dit wel lukken.
Anders krijg je een algen explosie en stinkend stilstaand water waar alleen de muggelarven gaan groeien.

Alle bouwfysische en ecologische zaken even terzijde, want die zijn al genoeg besproken door anderen.

Hoe lang moet dat systeem meegaan? Want eerlijk gezegd zijn van wat ik hoor van mensen in mijn omgeving zijn de ervaringen met van die goedkope intex zwembaden niet bijster positief. Hetzelfde met van die gardena koppelingen, na een paar jaar beginnen die ook vaak te lekken. Wat je voorstelt lijkt me dan ook een korte termijnoplossing. Maar zoals je ook zelf al aangeeft, de droogtes zijn geen korte termijnproblemen.

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken om toch door de zure appel te bijten en te investeren in een volwaardige ondergrondse regenwaterput.

Ze worden onderling verbonden vanuit de drain met een gardena koppeling
Volgens mij kun je deze gewoon onderling koppelen via de bovenkant met een stuk buis. Zoek eens op "communicerende vaten". Ik zou persoonlijk die (Gardena) koppelingen niet vertrouwen met zo veel water in huis.

Alle bouwfysische en ecologische zaken even terzijde, want die zijn al genoeg besproken door anderen.

Hoe lang moet dat systeem meegaan? Want eerlijk gezegd zijn van wat ik hoor van mensen in mijn omgeving zijn de ervaringen met van die goedkope intex zwembaden niet bijster positief. Hetzelfde met van die gardena koppelingen, na een paar jaar beginnen die ook vaak te lekken. Wat je voorstelt lijkt me dan ook een korte termijnoplossing. Maar zoals je ook zelf al aangeeft, de droogtes zijn geen korte termijnproblemen.

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken om toch door de zure appel te bijten en te investeren in een volwaardige ondergrondse regenwaterput.
of de bestaande put bij te vullen met stadswater :cool:

Een gardena koppeling die constant onder druk staat lost.
Los daarvan, wat een idee...

OK, we moeten gaan nadenken over ons verbruik en opslag & infiltratie maximaliseren, maar dit is echt rommelen in de marge. Arbeidsintensief, risico op muggen, vocht, bacteriën,...

Zowel ecologisch als economisch niet terug te verdienen.

Ze worden onderling verbonden vanuit de drain met een gardena koppeling
Volgens mij kun je deze gewoon onderling koppelen via de bovenkant met een stuk buis. Zoek eens op "communicerende vaten". Ik zou persoonlijk die (Gardena) koppelingen niet vertrouwen met zo veel water in huis.
ik heb ze gekoppeld met een stuk tuinslang, volgens mij moet dat perfect werken, daar komt hooguit 60cm waterdruk op te staan. Dus geen 3-4bar druk zoals op de waterleiding of regenwaterpomp.
Aanzuigleiding heb ik op de bodem van één vd zwembaden voorzien en langs het mangat met een gewapende darm naar buiten gebracht zodat ik hier een pomp kan opzetten om leeg te pompen of een darm van m'n regenwaterinstallatie om vol te pompen in de winter.

Bijlagen

• IMG_20220817_112342002.jpg
    IMG_20220817_112342002.jpg
    200,5 KB · Weergaven: 27
  • IMG_20220817_120701589.jpg
    IMG_20220817_120701589.jpg
    242,9 KB · Weergaven: 28

OK, we moeten gaan nadenken over ons verbruik en opslag & infiltratie maximaliseren, maar dit is echt rommelen in de marge. Arbeidsintensief, risico op muggen, vocht, bacteriën,...

Dat heeft me hooguit een uurtje werk gekost om alles te monteren en pakweg een dikke 150EUR voor alle materiaal, Plaats een regenton van 500L naast je tuinhuis of carport en je bent bijna even veel kwijt.

Dat heeft me hooguit een uurtje werk gekost om alles te monteren en pakweg een dikke 150EUR voor alle materiaal, Plaats een regenton van 500L naast je tuinhuis of carport en je bent bijna even veel kwijt.
Ik hou je niet tegen hoor, maar ik vind het van 't zotte om zo'n hoeveelheden water semi-permanent in een speelgoedoplossing in huis te zetten.

Ik heb een IBC container in mijn tuin gezet voor €50 (geleverd). Daardoor heb ik 1.000 liter extra op een veilige en deftige manier tot mijn beschikking.
Aangezien deze op een verhoog staat heb ik ook geen pomp nodig om gebruik te maken van het water.

Effe terzijde: welke draad is dat aan de aansluiting met het zwembad: ik vind dat precies nergens gedocumenteerd vanwege Intex.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan