• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Uitbreiding bestaande installatie: Eendraadschema

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Berichten
157
Waarderingsscore
8
Punten
18
Graag even jullie feedback mbt eendraadschema in bijlage. Betreft installatie die in 2017 werd geplaatst door een electricien en die ik nu zou willen uitbereiden.
Er werden reeds uitbreidingen in het verleden uitgevoerd die reeds apart gekeurd werden:
  • De zonnepanelen
  • De twee laadpalen werden achteraf geplaatst
Ik heb nu een nieuwe uitbreiding geplaatst. Dit betreft:
  • Buiten stopcontacten aangebracht op bestaande kring F
  • Een nieuwe kring AC geplaatst met stopcontacten in de voortuin
  • Stopcontacten geplaatst op bestaande kring S
  • Buitenverlichting geplaatst (kring B) op bestaande kring.
  • Magneetschakelaar geplaatst op Kring U (sturing via Kring Y)

Ik heb hierover enkele specifieke vragen:
  • Gezien er toch een aantal wijzigingen zijn heb ik het ganse oorspronkelijk schema overgenomen en de uitbreiding in kleur (groen) aangeduid. Is dat ok zo?
  • Gegevens onderaan: Eigenaar woning, oorspronkelijke installateur en uitbreiding. Ik vermoed echter dat ik enkel de gegevens van mijzelf moet weergeven (als installateur). Eigenaar woning is niet meer nodig sinds het nieuw AREI. Is het ook nodig om de oorspronkelijke installateur te noteren?
  • Ik heb ook meteen de nieuwe nodige aanvulling in het eendraadschema toegevoegd sinds het nieuwe AREI (brandklasse’s, extra info diff’s/automaten). Ok zo?
  • Extra kring AC zal moeten voldoen aan de nieuwe AREI regels aangezien dit uitbreiding is na het nieuwe AREI, dus achter 30mA diff en max acht kringen. Dit lijkt mij correct zo.
  • Heb ik de REM automaat correct getekend? Dit was reeds gekeurd, maar stond op een apart schema.
  • Is de magneetschakelaar correct getekend? Ik was niet zeker welk symbool te gebruiken, maar is in feite toch een relais

Louter ter info, wat betreft deze magneetschakelaar, dit is een Schneider Acti9 iCT contactor - 3 polen - 3 NO - 40 A - 220..240 V AC (ref. A9C20843). Deze onderbreekt 2 fasen van de 3 fase aansluiting. In 99% van de tijd wens ik immers monofase te laden om pieken te vermijden (cap. Tarief) én het laat mij toe om perfect te sturen op de zonne-productie. Als ik toch gehaast ben, kan ik eenvoudig het magneetcontact activeren en 3-fasen laden. De lader zelf laat niet toe om 1/3 fasen te switchen. Dit werkt perfect. Ik ben op de hoogte dat deze omschakeling niet mag gebeuren tijdens het laden owv mogelijke schade aan de auto, ik heb hierover voldoende gelezen. Dit is zodanig geprogrammeerd dat het niet mogelijk is om om te schakelen tijdens het laden.


Bedankt
 

Bijlagen

  • Eendraadschema bord kelder_20211128.pdf
    63,1 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Gezien er toch een aantal wijzigingen zijn heb ik het ganse oorspronkelijk schema overgenomen en de uitbreiding in kleur (groen) aangeduid. Is dat ok zo?
Je loopt dat wel het risico dat de keurder de gehele installatie zal willen keuren.
Ik heb ook meteen de nieuwe nodige aanvulling in het eendraadschema toegevoegd sinds het nieuwe AREI (brandklasse’s, extra info diff’s/automaten). Ok zo?
Dan doet hij zeker de gehele installatie.

De hoofdautomaat ontbreekt op je schema.
Heb je twee autoladers??
 
Heb je twee autoladers??
Ja, en dat hoor ik ook bij meer mensen > 2 bedrijfswagens. Ikzelf in loondienst en afrekening gebeurt via externe provider. Laadpaal werd betaald door mijn werkgever en is niet publiek.
Mijn vrouw is zelfstandige. Ik heb voor haar een externe provider opgezet voor eenvoudige afrekening. Deze staat wel publiek. Ik kan er met mijn auto wel op laden, maar dan betaalt mijn werkgever een duurder publiek tarief. Men verwacht dat ik op mijn eigen paal laad (men heeft deze ook betaald + ze vergoeden mijn kosten).

Dus 2 laadpalen met elk hun eigen afrekening systeem :rolleyes:

Dan doet hij zeker de gehele installatie.
Dus beter enkel de toevoegingen weergeven in een eenvoudig schema

De hoofdautomaat ontbreekt op je schema.
Stond ook niet op het schema van de electricien, dat reeds gekeurd werd. Zal hem toevoegen
 
Wat ik doe bij uitbreiding/in orde zetten installatie andere installateur is, waar mogelijk, met kleuren aanduiden welk deel van de installatie door wie werd uitgevoerd. Dat vermeld ik ook op het schema. Of iets in het genre van "originele installatie 1996 door XXX, BTW-nr XXX; uitbreiding 2012 door XXX (kring AA en AB); zonnepanelen 2017 door XXX; Opstellen schema's en uitbreiding kring XXX door..." en dan meestal nog een vermelding, ook op het bord, "Deze installatie werd niet door ons uitgevoerd, enkel conform gemaakt aan het AREI. Bij het stroomloos maken van kringen steeds nameten dat het materiaal daadwerkelijk stroomloos is".
Dat heeft "juridisch" geen waarde maar geeft dan toch al aan dat men een beetje voorzichtig moet zijn - al ken ik installateurs die dat beter ook op hun nieuwe installaties zouden hangen :p

Remautomaat lijkt me OK, waarom maar 25A?

Let wel op: ik denk dat je in de problemen gaat komen met je 2 autoladers. Normaal moet daar een type B-differentieel voor staan. Zelfs al hebben beide laadpunten een 6mA DC-beveiliging ingebouwd, dan kan er nog 2x6 = 12mA door je type A-differentieel gaan en dat mag niet. Diegene die de laatste van de 2 palen heeft geplaatst had dit moeten weten en correct installeren.

Voor de rest ziet dat er correct uit.
 
Remautomaat lijkt me OK, waarom maar 25A?
Ik heb mij diezelfde bedenking gemaakt toen ik dit schema uittekende. Destijds er niet naar gekeken toen deze werd geïnstalleerd.
Let wel op: ik denk dat je in de problemen gaat komen met je 2 autoladers. Normaal moet daar een type B-differentieel voor staan. Zelfs al hebben beide laadpunten een 6mA DC-beveiliging ingebouwd, dan kan er nog 2x6 = 12mA door je type A-differentieel gaan en dat mag niet. Diegene die de laatste van de 2 palen heeft geplaatst had dit moeten weten en correct installeren.
Nu ik jouw reactie lees besef ik net dat een fout heb gemaakt in mijn schema. De 30mA diff + laadpaal op kring AA staan niet achter de 300mA hoofddiff, maar ervoor! Ik had dit moeten weten, want er hangt een grote sticker bij: "ALTIJD ONDER SPANNING". Dat heeft men specifiek moeten doen omdat er reeds een eerste laadpaal aanwezig was.

Is zo gekeurd en dat was wel ok.
De diff is weliswaar een type A
 
Hierbij gecorrigeerde versie
- XCB moest inderdaad Cca zijn
- Laadpaal Oprit (+diff en automaat) voor de 300mA hoofddiff geplaatst
- Gewerkt met kleuren volgens de verschillende uitbereidingen.

@Stefaan Van Slycken: Zou jij de extra info (brandklasse kabels, extra info diffs) op het oorspronkelijk schema bijplaatsen? Ik lees dat dit mogelijk een herkeuring van de ganse installatie zou triggeren? Nochtans is er aan de oorsponkelijke installatie niets gewijzigd.
 

Bijlagen

  • Eendraadschema.pdf
    64,2 KB · Weergaven: 13
Voor zover ik weet worden er géén deelkeuringen van installaties meer gedaan, tenzij voor zonnepanelen en laadpalen (en dan vegen sommige keurfirma's er echt hun gat aan, zelfs al staat de rest van de installatie op afbranden).

De tweede laadpaal aftakken voor de hoofddifferentieel mag niet, je mag wel meerdere hooffddifferentieels hebben mits die allemaal verzegelbaar zijn. Voor een laadpaal met ingebouwde differentieel is dat meestal niet het geval. Kijk dus maar eens of die tweede laadpaal wel degelijk gekeurd is, en indien niet: laat die firma dan maar eens kijken hoe ze 't gaan oplossen. Zeg hen maar dat je een keuring van de hele installatie moet doen en vraag eens of hun werk ok is voor de keuring.
 
Ik ben effe niet mee.

Dit:
De tweede laadpaal aftakken voor de hoofddifferentieel mag niet,
En dit:
je mag wel meerdere hooffddifferentieels hebben mits die allemaal verzegelbaar zijn.
Komt toch op hetzelfde neer?
Waarom zou het in de ene formulering niet mogen en in de andere formulering wel?
Zoals TS het nu heeft getekend zijn het effectief 2 parallelle hoofddifferentieels.

Voor een laadpaal met ingebouwde differentieel is dat meestal niet het geval. Kijk dus maar eens of die tweede laadpaal wel degelijk gekeurd is, en indien niet: laat die firma dan maar eens kijken hoe ze 't gaan oplossen. Zeg hen maar dat je een keuring van de hele installatie moet doen en vraag eens of hun werk ok is voor de keuring.
 
Denk dat Stefaan even in de war is of naar de foute laadpaal kijkt. Die 2e laadpaal op de oprit is afgetakt voor de hoofdiff, en die diff van de laadpaal zal dus ook verzegeld zijn.
 
De 30mA diff is inderdaad verzegeld. Ik lees op het fb electriciteit forum dat dit inderdaad zo mag:

Als je laadpaal 6mA dc beveiliging geefd kan je type a diff gebruiken van 30mA. En parrallel op de hoofdiff mag.

De laadpaal heeft ook 6ma dc beveiliging. Mij lijkt de installatie dus wel correct te zijn. Zou mij raar lijken mocht dat niet zo zijn want werd geplaatst door Unit-T én gekeurd (keuringsbewijs heb ik in mijn bezit)
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan