Hallo,
Na de verbouwing beneden zijn we bezig met de boven en ik denk eraan om toch nog radiatoren in de kamers en badkamer te zetten. Alpexen naar centrale plaats zijn al voorzien. Er zijn airco's (L/L WP) boven, maar dat is toch niet hetzelfde om te verwarmen. Bovendien wil je net extra verwarmen op een moment dat de COP barslecht is. Dat tov van koelen in de zomer wat quasi gratis is met de zonnepanelen.
We hebben beneden een hele simpele vvw: collectoren direct op de ketel aangesloten. Werkt heel goed; 2 cyclussen per dag van een paar uur verwarmen op minimum vermogen en we hebben geen kou. De 'modulerende regeling in de Vaillant thermostaat staat af. Nog nooit naar mijn goesting kunnen doen werken.
Toen ik aan de sanitair man vroeg hoe hij de installatie zou uitbreiden om nog radiatoren te plaatsen kreeg ik de Rolls Royce aangeboden met extern expansievat, 2 externe pompgroepen, 2 thermostaten en een evenwichtsfles.
Ik spreek niet tegen dat dat quasi de beste manier is om op elk moment en elke plek de exact ingestelde temperatuur te krijgen, maar ik heb dat niet nodig.
Ik wil gewoon de boven (en vooral badkamer) wat kunnen extra verwarmen; op lage aanvoertemperatuur, met overgedimensioneerde radiotoren of convectoren.
Minder investeringsintensieve setup die ik in gedachten heb:
Aftakken op de leidingen naar de huidige vvw, met gestuurde afsluiters om te kunnen kiezen tussen de 2 kringen. Sturing mbv temperatuursensoren.
Voor mij moeten vvw en radiatoren nooit tezamen kunnen werken. De vloerverwarming heeft genoeg buffer om met het aanpassen van de cyclussen de temperatuur te houden zodat de radiatoren zouden kunnen werken wanneer gewenst.
Regeltechnisch kan het rechtse schema'tje perfect werken volgens mij.
Ik ben echter niet zo thuis in de hydraulica van het systeem:
- In de ketel zit een expansievat(je). Kan dat ding het aan als daar nog pakweg 4 radiatoren bijkomen?
- Pomp in de ketel? Die krijgt afhankelijk van de keuze vvw of radiatoren een ander type belasting.
Ik heb mijn 'getunede Golf' uiteraard ook voorgelegd, maar volgens de sanitair man gaat dat allemaal niet; de rolls royce is de enige manier om te kunnen rijden...
Wat denken jullie

Na de verbouwing beneden zijn we bezig met de boven en ik denk eraan om toch nog radiatoren in de kamers en badkamer te zetten. Alpexen naar centrale plaats zijn al voorzien. Er zijn airco's (L/L WP) boven, maar dat is toch niet hetzelfde om te verwarmen. Bovendien wil je net extra verwarmen op een moment dat de COP barslecht is. Dat tov van koelen in de zomer wat quasi gratis is met de zonnepanelen.
We hebben beneden een hele simpele vvw: collectoren direct op de ketel aangesloten. Werkt heel goed; 2 cyclussen per dag van een paar uur verwarmen op minimum vermogen en we hebben geen kou. De 'modulerende regeling in de Vaillant thermostaat staat af. Nog nooit naar mijn goesting kunnen doen werken.
Toen ik aan de sanitair man vroeg hoe hij de installatie zou uitbreiden om nog radiatoren te plaatsen kreeg ik de Rolls Royce aangeboden met extern expansievat, 2 externe pompgroepen, 2 thermostaten en een evenwichtsfles.
Ik spreek niet tegen dat dat quasi de beste manier is om op elk moment en elke plek de exact ingestelde temperatuur te krijgen, maar ik heb dat niet nodig.
Ik wil gewoon de boven (en vooral badkamer) wat kunnen extra verwarmen; op lage aanvoertemperatuur, met overgedimensioneerde radiotoren of convectoren.
Minder investeringsintensieve setup die ik in gedachten heb:
Aftakken op de leidingen naar de huidige vvw, met gestuurde afsluiters om te kunnen kiezen tussen de 2 kringen. Sturing mbv temperatuursensoren.
Voor mij moeten vvw en radiatoren nooit tezamen kunnen werken. De vloerverwarming heeft genoeg buffer om met het aanpassen van de cyclussen de temperatuur te houden zodat de radiatoren zouden kunnen werken wanneer gewenst.
Regeltechnisch kan het rechtse schema'tje perfect werken volgens mij.
Ik ben echter niet zo thuis in de hydraulica van het systeem:
- In de ketel zit een expansievat(je). Kan dat ding het aan als daar nog pakweg 4 radiatoren bijkomen?
- Pomp in de ketel? Die krijgt afhankelijk van de keuze vvw of radiatoren een ander type belasting.
Ik heb mijn 'getunede Golf' uiteraard ook voorgelegd, maar volgens de sanitair man gaat dat allemaal niet; de rolls royce is de enige manier om te kunnen rijden...
Wat denken jullie

