uitbreiden vloerverwarming met radiatoren

• Tags radiatoren verwarming verwarmingsinstallatie vloerverwarming warmtepomp
  • Lid geworden
    6 feb 2024
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    3
    Hallo,

Na de verbouwing beneden zijn we bezig met de boven en ik denk eraan om toch nog radiatoren in de kamers en badkamer te zetten. Alpexen naar centrale plaats zijn al voorzien. Er zijn airco's (L/L WP) boven, maar dat is toch niet hetzelfde om te verwarmen. Bovendien wil je net extra verwarmen op een moment dat de COP barslecht is. Dat tov van koelen in de zomer wat quasi gratis is met de zonnepanelen.

We hebben beneden een hele simpele vvw: collectoren direct op de ketel aangesloten. Werkt heel goed; 2 cyclussen per dag van een paar uur verwarmen op minimum vermogen en we hebben geen kou. De 'modulerende regeling in de Vaillant thermostaat staat af. Nog nooit naar mijn goesting kunnen doen werken.

Toen ik aan de sanitair man vroeg hoe hij de installatie zou uitbreiden om nog radiatoren te plaatsen kreeg ik de Rolls Royce aangeboden met extern expansievat, 2 externe pompgroepen, 2 thermostaten en een evenwichtsfles.
    Ik spreek niet tegen dat dat quasi de beste manier is om op elk moment en elke plek de exact ingestelde temperatuur te krijgen, maar ik heb dat niet nodig.
    Ik wil gewoon de boven (en vooral badkamer) wat kunnen extra verwarmen; op lage aanvoertemperatuur, met overgedimensioneerde radiotoren of convectoren.

Minder investeringsintensieve setup die ik in gedachten heb:
    Aftakken op de leidingen naar de huidige vvw, met gestuurde afsluiters om te kunnen kiezen tussen de 2 kringen. Sturing mbv temperatuursensoren.
    Voor mij moeten vvw en radiatoren nooit tezamen kunnen werken. De vloerverwarming heeft genoeg buffer om met het aanpassen van de cyclussen de temperatuur te houden zodat de radiatoren zouden kunnen werken wanneer gewenst.

Regeltechnisch kan het rechtse schema'tje perfect werken volgens mij.
    Ik ben echter niet zo thuis in de hydraulica van het systeem:
    - In de ketel zit een expansievat(je). Kan dat ding het aan als daar nog pakweg 4 radiatoren bijkomen?
    - Pomp in de ketel? Die krijgt afhankelijk van de keuze vvw of radiatoren een ander type belasting.

Ik heb mijn 'getunede Golf' uiteraard ook voorgelegd, maar volgens de sanitair man gaat dat allemaal niet; de rolls royce is de enige manier om te kunnen rijden...
    Wat denken jullie ❓:)

Bijlagen

• 2025-01-14_vvwrad.png
      2025-01-14_vvwrad.png
      16,9 KB · Weergaven: 12
    Enigste juiste antwoord is evenwichtsfles en pompgroepen … hydraulisch en regeltechnisch het beste en zuinigste.

Zoals geschreven, het beste, ga ik niet tegen argumenteren.
    Maar ik heb plaatsgebrek in mijn technisch kot en de investeringskost is hoog.

Mijn vraag is eerder: welke argumenten zijn er tegen de oplossing die ikzelf voorstel?

Daar zijn eigenlijk geen argumenten tegen, behalve dat je bewust moet van zijn dat de radiatoren in het beste geval lauw zullen worden en dat ze dus een paar uur zullen moeten draaien eer de ruimte wat warmer wordt.
    De radiatoren zullen op vvw-temperatuur moeten werken en dat is niet ideaal wanneer je ze niet permanent gebruikt. Ventiloconvectoren op lage T bieden hierbij een uitkomst om wat sneller de ruimte te warmen, maar dan zal de kostprijs niet lager zijn, in tegendeel.

Aangezien investeringskost blijkbaar een overweging is: heb je al eens uitgerekend of die uitbreiding überhaupt wel valt terug te verdienen, zelfs in Golf-vorm?

Je zegt wel dat de COP 'barslecht' is, maar zelfs op héél koude dagen (-7/20) haalt een degelijke airco nog een COP van 2.5 tot 3 en is gas niet zo veel goedkoper in gebruik. Bij een bij ons meer realistische wintertemperatuur van 2°C zit de COP al rond 4.5 en is de gebruikskost van je aircos duidelijk lager dan gas.

Puur naar verbruik gaat de besparing dus minimaal zijn, mogelijks te klein om de investering terug te verdienen. En dan rekenen we de zonnige maar koude winterdagen niet mee, waar je zonnepanelen de balans nog verder in het voordeel van airco duwen.

En dan is er natuurlijk nog het milieu-aspect...

Laatst bewerkt:
    Vindt het ook wat vreemd je hebt een prima verwarmingssysteem en dan ga je investeren in iets wat minder goed werkt en ook nog veel ruimte kwijt spelen.

Zou je voor de badkamer geen wandverwarming kunnen overwegen? Gewoon als extra circuit op de vloerverwarming collector.

ik zou ook het voordeel niet zien om goedwerkende airco's te gaan vervangen door radiatoren en om dat goed te laten werken heb je idd best pompgroepen en evenwichtsfles nodig.

bedankt voor jullie input.(y) ik begrijp dat het niet onmogelijk is, maar goed af te wegen tov de andere mogelijkheden.

- prijsvergelijking en investeringskost: ga ik zeker nog maken, maar ik neem liefst alleen scenario's mee in de oefening die marcheren in de realiteit, vandaar dus ook mijn specifieke vraag. 'Mijn' systeem is zeker goedkoper als ik simpele, grote radiatoren gebruik... Eventueel had ik nog het idee van mezelf 'online toegang' te verschaffen tot de ebus (met HomeAssistant en een adapter) van de ketel en per gekozen circuit, de settings van de ketel aanpas. Maar ik weet ook: nu is dat plezant natuurlijk, maar binnen 10 jaar als 't niet meer marcheert ga ik vloeken.

- extra circuit op vloerverwarming voor de badkamer: is ook één van de dingen die ik wil doen. Badkamer is echter maar 1,8mx3m. Met de kast- en douchebakruimte ingepalmd blijft er max 3m² nuttige vloeroppervlakte over die warmte kan afgeven. Ik zie ook niet direct hoe ik dat circuit dan deftig ontlucht krijg als de collector in de technische ruimte eronder staat. (zal eens zoeken op het forum hier :sneaky:) Zelfde issue voor moesten we wandverwarming doen. De makkelijkste oplossing momenteel is een elektrische handdoekradiator, eventueel met blower.

- airco's als verwarming: ben momenteel wat aan het spelen met de settings van de units om te zien hoe ik ze zo efficiënt mogelijk kan laten werken. Nog niet superveel mee bezig geweest tot nu toe. Zelfs al zou dat OK zijn, dan nog voelt die warmte niet zo aangenaam aan als een 'warme straler', een radiator of vvw dus. Dat vooral met het idee dat de kinderen binnen 10 jaar veel meer tijd op hun kamer gaan doorbrengen.

Ik weet niet of je convectoren of radiatoren op zeer lage temperatuur als 'warme stralers' kan beschouwen. Bij een convector en zelfs bij een radiator op lage temperatuur is de warmtebeleving niet wezenlijk anders dan van een airco: je hebt veel convectie en weinig tot geen straling.

Als je kinderen binnen tien jaar in een fase komen waar ze veel tijd op hun kamer doorbrengen en als ze dan echt gezellige stralingswarmte willen, lijkt het me persoonlijk eenvoudiger en kostenefficiënter om gewoon een infraroodpaneel of zelfs elektrisch vuurtje te voorzien als bijverwarmingsbron.

Het vebruik zal wel meevallen (immers bijverwarming bovenop de airco), de investeringskost is minimaal en je krijgt wel de echte stralingswarmte die je zoekt.

Wat spelen met settings betreft: mijn ervaring met airco als verwarming is dat maximaal comfort betekent dat je de settings net zo simpel mogelijk houdt. Lees: een vaste temperatuur dag in dag uit, zoals je met vloerverwarming doet. Dat heeft twee grote voordelen: (1) de airco moet nooit hard blazen, dus geen tocht of geluid en (2) door zo te werken gaan de meubels en muren uiteindelijk ook opwarmen en niet enkel de lucht. Daarmee benader je de comfortbeleving van verwarming met klassieke radiatoren voor mij al heel dicht.

Qua verbruik is dat in een (degelijk geïsoleerde en luchtdichte woning) ook niet zo slecht als het lijkt. De airco moet in dit bedrijf nooit bij hoge temperatuur werken, wat de COP ten goede komt.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan