• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Uitbraak inbouwcasette

Lid geworden
26 jul 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag allemaal,

Ik had graag mijn kacheltje verwijderd uit de schouw aangezien deze niet meer gebruikt wordt...

De schouw op onze zolder is verwijderd en de kachel kan dus niet meer gebruikt worden en we zouden de nis waar de kachel nu instaat gebruiken voor andere doeleinden...

Maar ik weet niet goed hoe ik deze er het best uithaal... Waarschijlijk is dit nogal zwaar?

Ik heb de blazers al verwijderd alsook de stroomkabel die er voor voorzien was.

Ik heb al eens voorzichtig geprobeerd maar krijg er weinig beweging in...

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het inbouwen/uitbreken van zo'n kacheltjes?

Aalvast bedankt voor de hulp 😊

Bijlagen

• 20240818_141612.jpg
    20240818_141612.jpg
    272,6 KB · Weergaven: 16
Deuren er af...
Liggen daar vanbinnen geen ( losse) stenen in en oa. een ( uitneembare) rooster ?
En dan eens goed bekijken binnenin.....
www ?

Deuren kunnen er inderdaad makkelijk uit, kleine uitneembare rooster aanwezig maar verder weinig bevestigingen of iets dergelijks te zien... Zouden de bovenste bakstenen er kunnen opgemetst zijn? Die kan ik er eventueel wel uitschieten...

Veel kans is dat een (giet)stalen geheel, met een aangegoten aansluiting voor de schouwbuis aan de bovenzijde. Zo'n cassette wordt dan geplaatst en aangesloten, en dan verder ingemetseld.
Niet dezelfde, maar om het principe even mee te geven: casette.jpg

Als de schouw ook weg mag is het simpel : steen per steen afbreken...
Waarom zou je de schouw überhaupt laten staan ? Voor het zicht en geen nut ??

Nee, aandachtig lezen.
we zouden de nis waar de kachel nu instaat gebruiken voor andere doeleinden...
TS wilt die gebruiken voor andere doeleinden, bijv. voor het stapelen van houtblokken voor de kachel..
@TS : zoveel mogelijk demonteren, zo een ding weegt wel wat.
Kan je dat onderste stuk niet demonteren?

Als de schouw ook weg mag is het simpel : steen per steen afbreken...
Waarom zou je de schouw überhaupt laten staan ? Voor het zicht en geen nut ??
De schouw moet met tijd inderdaad compleet weg, maar daar is momenteel het budget niet voor, want dan moet de (valse)plafond en vloer ook aangepast worden...

Nee, aandachtig lezen.
we zouden de nis waar de kachel nu instaat gebruiken voor andere doeleinden...
TS wilt die gebruiken voor andere doeleinden, bijv. voor het stapelen van houtblokken voor de kachel..
@TS : zoveel mogelijk demonteren, zo een ding weegt wel wat.
Kan je dat onderste stuk niet demonteren?
Onderste stuk zitten de blazers in, deze kan er inderdaad ook makkelijk uit... Maar dat is dan ook het enige die nog af kan, daarna zit ik vast. Maar vooraleer ik wat stenen ga afbreken zou het handig zijn iemand te vinden die dit nog gedaan heeft, zodat ik weet wat ik precies kan verwachten...

Op het internet is er bitterweinig terug te vinden over de installatie/afbraak van inbouwkacheltjes helaas...

Met een koevoet krijg ik er ietwat beweging in, links, rechts op en neer, maar eruitschuiven lukt me nog niet...

In het 'trekgat' is een flexibel te zien, maar het is precies niet erg duidelijk hoe deze gemonteerd zit (ingemetst of op deel van de kachel gemonteerd, of misschien een combinatie...)

Bijlagen

• 20240818_205550.jpg
    20240818_205550.jpg
    215,4 KB · Weergaven: 10
  • 20240818_205906.jpg
    20240818_205906.jpg
    190,7 KB · Weergaven: 10
Er zit normaal ook een hoekprofiel onder de stenen om ze omhoog te zouden, dit zit in de zijmuren vast.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan