• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Twinson planken op Bankirai onderliggers

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



24 m² Deceuninck Twinson planken te plaatsen,

de leverancier zei me om een rooster te plaatsen van Bankirai van 4 cm (breed) op 6 cm (hoog), en dan 46 cm tussenin, dus maximum om de 50 cm ondersteuning.



het is een terras van 3 meter (2.97) op +/- 8 meter breed,

de planken zijn 6 meter, ik kan dus elke plank mooi in het midden doorzagen.



PROBLEEM (natuurlijk): het terras bestaat uit betonnen dals met een betonnen druklaag, geplaatst voordat we zijn beginnen metsen, en toen moest het niet allemaal zo perfectionistisch zijn natuurlijk...

de beton ligt in een bult, de bult ligt pal in het midden.



bijkomende moeilijkheid:

dorpel achterdeur ligt op 9,5 - 10 cm van deze beton;

bankirai 6 + plank 2,8 komt al op 8,8 cm.

ik wil de Twinson planken NIET tegen mijn dorpels, maar ONDER mijn dorpels.

ook al zou het makkelijker zijn om er gewoon tegenaan te beginnen,

dat doe ik niet, trekt op niets.





ik heb 3 balken geplaatst nu,

over de 8 meter liggen ze waterpas, over de 3 meter dragen ze af van het huis naar de zandgrond toe.



als ik mijn waterpas (1m20) op die 3 balken leg, scheelt het +/- 1 mm,

ik bedoel dus dat de laatste balk van deze 3 eigenlijk 1 mm te laag ligt.



MIJN EIGENLIJKE VRAAG:

ga ik dit terugzien als mijn planken er op geplaatst zijn?

OF moeten deze onderliggers perfectionistisch geplaatst worden?



alvast bedankt voor uw reacties / ervaringen hiermee,

is vrij dringend, ik zou dit zo snel mogelijk willen afwerken.



Thanks!
 

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
1.270
Waarderingsscore
3
Punten
38
1mm op 3meter? :roll: Ik heb hier 125m² gelegd en heb zeker niet op een mm gekeken.... verschillen zullen ongetwijfeld groter zijn, maar dat zie je echt niet hoor!



teizman
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
946
Waarderingsscore
0
Punten
0
heb je ook foto's?

je mag ze ook mailen naar jyrunapestaarttelenet.be
 
Lid geworden
24 jan 2008
Berichten
399
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
de leverancier zei me om een rooster te plaatsen van Bankirai van 4 cm (breed) op 6 cm (hoog), en dan 46 cm tussenin, dus maximum om de 50 cm ondersteuning.



Topic deels kapen;



Ik ga dit binnenkort doen met hardhouplanken (Garapa) en vingerlas Merbau kepers van 4 x 6 cm. Omdat ik er specifiek naar vroeg vertelde men mij om te plat (draagvlak van 6cm) te leggen en dus niet met het vlak van 4cm. Dat had voor u ook weer 2 cm gescheeld maar had graag een second opinion hoe die balken nu moeten liggen.... (ik leg ze wel HOH 40cm).



Wellicht weet Lukanar hier raad ?



grtn,



Geert
 
Lid geworden
24 jan 2008
Berichten
399
Waarderingsscore
0
Punten
0
Update:



Voor de geïnteresseerden, second opinion gekregen van een kenner mbt. plaatsing kepers.



Kepers mogen bij korte HoH afstand (bv. 40 cm) gerust met de brede zijde op de ondergrond liggen.



Dit verkleind het risico op afsplijten bij te kort op de rand of scheef schroeven/schieten.



grtn
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan