twijfelen tussen ikea keuken en kleine zelfstandige

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Febenat wrote:
Mijn keuken kost 3600 EUR aan boven - onderkasten voor een lengte van in totaal 7,5meter - geplaatst. De deuren zijn in 18mm MDF, de achterwand is 6mm vezel, ingefreesd in de kast.

Mijn toestellen van 1zelfde merk, vaatwasser, koelvries-combinatie, oven, dampkap, 90cm gasvuur heb ik voor 2050 EUR.

Mijn werkblad en tafel in graniet voor 1800 EUR - geplaatst.

Een kleine 7500 EUR door samen te werken met een schrijnwerker en een marmerbewerker.

Ik ben er zeker van dat je die prijs nog niet eens in Ikea kunt krijgen.

Foto's volgen na de schilderwerken.

Jij zit zelf in de bouw, dus die prijzen zijn wellicht niet echt relevant voor de andere forumbezoekers.

Lid geworden
25 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
gunther3200 wrote:
Ik heb ook al meerdere geplaatste ikea keukens gezien, iedereen koopt natuurlijk naar zijn goesting en budget, maar ik zou zoiets nog niet gratis in men kot willen... (net als hun andere kartonnen meubelbrol) :roll:

In mijn ogen is ikea den aldi / zeeman / wibra van de meubel en keukenbranche...

Ik spaar liever wat langer voor iets kwalitatiefs :wink:

En ga je je mening ook enigszins staven met argumenten, of houden we het bij sloganeske stemmingmakerij ? :roll:

Lid geworden
25 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Febenat wrote:
Mijn keuken kost 3600 EUR aan boven - onderkasten voor een lengte van in totaal 7,5meter - geplaatst. De deuren zijn in 18mm MDF, de achterwand is 6mm vezel, ingefreesd in de kast.

Mijn toestellen van 1zelfde merk, vaatwasser, koelvries-combinatie, oven, dampkap, 90cm gasvuur heb ik voor 2050 EUR.

Een kleine 7500 EUR door samen te werken met een schrijnwerker en een marmerbewerker.

Welk merk van toestellen? Kan niet veel waard zijn denk ik

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Wij zijn eerst naar enkele keukenboeren geweest, vervolgens naar de Ikea en uiteindelijk gekocht bij een keukenboer.

Voor ons was het ook belangrijk dat we op voorhand ongeveer konden zien wat we kochten. Daarom geen schrijnwerker.

Ikea... Zeker niet slecht, dat ga je mij niet horen vertellen.

Maar't prijsverschil zit em ergens hoor. Voor ons waren (bij vroegere IKEA bezoeken) de ikea-keukens zeker goed genoeg tot je eens naar echte keukens gaan kijken bent. Wat wij minder vonden bij IKEA:

- afwerking randen van de deurtjes

- binnenkleur (corpussen). Dit hebben we nu crème waar er crème deurtjes hangen en houtmotief waar er houten deurtjes hangen.

- zelf puzzelen en prullen waren we toen even beu (na al dat verbouw-gedoe)

- je ziet dat wanneer er ergens een IKEA keuken staat (omdat ze zo bekend zijn). Niet dat we het merk niet appreciëren maar da's zo helemaal "13 in een dozijn".

Niet dat die dingen allemaal super belangrijk zijn (zoal de kleur van de binnenkant van de kasten :roll: ) maar toch... Maakt dat een keuken van de keukenboer toch dat ietsje meer heeft. Waar je dan ook voor betaald.

Dus kies je volledig naar budget: zeker niet "geschoren" met ikea.

Wil je iets (of véél) meer: keukenboer of schrijnwerker

Enne, als je naar de totaalprijs kijkt (IKEA ook laten leveren en plaatsen) voor gelijk(w)aardige keukens IKEA-keukenboer dan is er eigenlijk nagenoeg geen prijsverschil. Dat viel me ook op.

Lid geworden
27 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Gunther: ik heb ook al veel brol gezien bij keukenbouwers met veel ervaring hoor :roll:

Ervaring zegt nog altijd niets over kwaliteit, maar enkel dat ze genoeg winst maken (op welke manier dan ook).

Lid geworden
6 okt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
@ Gunther: ik heb ook al veel brol gezien bij keukenbouwers met veel ervaring hoor :roll:

Ervaring zegt nog altijd niets over kwaliteit, maar enkel dat ze genoeg winst maken (op welke manier dan ook).

tuurlijk die zijn er ook :wink:

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
eigenlijk zijn er in grote lijnen maar 2 zaken waar je kan op besparen / prijs drukken. Materiaal en werkuren.

Ikea (net zoals Lidl, Aldi, ...) gebruikt niet het "topgamma" aan materialen (en wie merkt trouwens het verschil ?) maar haalt zijn grootste voordeel uit het beperken van de werkuren

- standaardmaten en -onderdelen

- zelf assembleren

- minder "toonzaal"werk

- klant zelf zn keuken laten tekenen

wat betreft materiaal: wij hebben een Ikea-keuken geplaatst, en mijn pa (die zn hele leven in de vezelplaten-industrie gewerkt heeft) heeft een paar van de panelen in detail bekeken en getest, en stelt dat de kwaliteit NIET moet onderdoen,zowel op vlak van de platen zelf als op vlak van laminering.

't zijn natuurlijk witte blokken binnenin (ahja, 't zijn standaard kasten), standaard afmetingen, onderdelen die in 37 verschillende modellen gebruikt worden, enzovoort. Maar sinds wanneer heeft dat invloed op de kwaliteit ? 'k zou zelfs meer zeggen, de "standaard" systemen zijn veel langer en intensiever doordacht en getest...

Eerlijk gezegd begin ik de vaak op gebakken lucht gebaseerde snobistische uitlatingen tegen Ikea, Lidl, Aldi, Makro, ... meer dan kotsbeu te worden.

Als jij dubbel zoveel wil betalen omdat je buren niet zouden zien dat je een keuken van de Ikea of limonade uit de Aldi hebt, dan is dat vooral je eigen probleem. Dan echter gaan beweren dat het "brol" is, bewijst alleen maar dat je geen idee hebt waar je over spreekt.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
En naar mijn mening geef je best alleen veel geld uit aan een keuken als je dit ziet als een design stuk in je huis. Niet voor de duurzaamheid.

Waarom?

Ouders en schoonouders hebben destijds enkele jaren gewacht om een voleiken keuken te kunnen plaatsen. Mooi en vooral onverwoestbaar.

Ziet er nog steeds uit als nieuw MAAR ze gaan het uitbreken omdat ze't moe gezien zijn. :lol:

Zit je daar met je super kwalitatieve keuken. :wink:

Lid geworden
7 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
hier staat ondertussen al zo'n 2,5 jaar een IKEA-keuken. (2500€ kasten en werkbladen, 2500€ toestellen), en op de dampkap na (zo'n uitschuifding) ben ik daar heel content van. Die dampkap was het enige toestel dat ik bij hen besteld had, en dat ding zuigt niet sterk genoeg naar mijn mening.

Verder was het zo dat als je het door hen liet plaatsen de keuken goedkoper werd (slechts 6% btw)

prentje van toe ie er pas stond:

Lid geworden
6 okt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Milo72 wrote:
Eerlijk gezegd begin ik de vaak op gebakken lucht gebaseerde snobistische uitlatingen tegen Ikea, Lidl, Aldi, Makro, ... meer dan kotsbeu te worden.

Als jij dubbel zoveel wil betalen omdat je buren niet zouden zien dat je een keuken van de Ikea of limonade uit de Aldi hebt, dan is dat vooral je eigen probleem. Dan echter gaan beweren dat het "brol" is, bewijst alleen maar dat je geen idee hebt waar je over spreekt.

Alhoewel ik geen limonade van aldi of lidl drink heeft het belange niets met snobisme te maken hoor (in mijn geval dan toch..., want ik neem aan dat je een algemeen antwoord wilde geven...)

Zoals u die 'op gebakken lucht gebaseerde' en afbrekende commentaren storen ivm het Ikea gerief, storen mij die commentaren waarbij mensen een ikea keuken TE hoog de hemel gaan inprijzen.

Maar dat is MIJN persoonlijke mening, zoals u ook de uwe mag geven...

Naar mijn mening is het brol en volgens u is het prachtig en kwalitatief. punt. 8)

Daar ging het ook om bij de topicstarter, kopen bij ikea of bij de schrijnwerker... ieder zen mening :wink:

Lid geworden
15 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
ikea is wel degelijk, tegenwoordig gebruiken ze ook 18mm platen en blum zijn ook wel degelijke scharnieren, ze zullen mss niet het topgamma gebruiken maar ze gaan het volgens mij ook geen gaan insteken met een pot van 26mm ipv 35.

Wat ik echter een beetje jammer vind aan het ikea gebeuren zijn idd de standaardmaten. Om een vb te geven, wanneer je een kastenwand tussen 2 muren hebt kan je het geheel zo opbouwen dat je gelijke deuren hebt. Bij ikea niet dus, daar ist puzzelen met gevolg dat je ofwel verschillende deurbreedtes hebt, ofwel mastodonten van sluitlatten.

Voor die reden zou ik voor een maatkeuken opteren, wanneer u da ni stoort ist gewoon waar je het meeste vertrouwen in hebt

Lid geworden
20 apr 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja die standaardmaten van IKEA zijn inderdaad een probleem, geen bovenkasten voor een dampkap van 90cm !?!?!? waar halen ze het.

Maar los daarvan is hun concept wel ok, je kan alles thuis op de PC rustig ontwerpen, uploaden naar hun server, en dan in de winkel een bestelbon laten maken, betalen aan de kassa, je drinkt nog een kop koffie en na een half uurtje kan je alles netjes verpakt ophalen. Als het wat meezit rij je na een uurtje weg met alle onderdelen.

Enige minpunt vind ik de kastpoten, die nogal febel gemonteerd worden onder de kast, gaat wel bij onderkasten omdat je die integraal kan oppakken en ergens neerzetten, maar kolomkasten kan je zo toch niet alleen plaatsen. Natuurlijk als alles op zijn plaats gefixeerd is, speelt dit geen rol meer.

Qua materiaal is er wel een groot verschil, niet zozeer de dikte speelt een rol als wel de persing en de toplaag.

Vergelijk maar eens een vezelplaat met een persing van 600kg tov een van 750kg, de eerste zal al snel beschadigd raken als je die niet voorzichtig neerzet.

Een toplaag van melamine zal ook veel sneller beschadigd worden tov eentje van formica, boor maar eens gaten voor trekkers en je zal het verschil al merken.

Het zijn allemaal zaken die een leek niet zo direct ziet, maar wel heel erg de prijs bepalen.

Lid geworden
18 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Keukens zijn er in allerlei kwaliteiten. De prijzen verschillen ook enorm, maar je moet wel kijken naar de kwaliteit. Wij kochten ook een keuken tegen een redelijke prijs in de een na hoogste kwaliteitklasse (er zijn schijnbaar 8 klasses).

In klasse 1 kostte onze keuken iets van € 3.500 en is klasse 7 € 13.000. Het verschil ligt in de houtsoort van de kasten en de deurtjes, van spaanplaat met plakfolie erover tot volhouten kastjes/deurtjes.

Ikea zal die kwaliteitsklassen ook wel kennen en een schrijnwerker ook. Daar en tegen zal een schrijnwerker beter advies kunnen geven in wat perse wel en wat niet. Ikea daarentegen waarschijnlijk een stuk minder.

Wij kochten onze keuken overigens bij Pallen in Duitsland, na eerdere mislukte aankopen bij andere (failliete) keukenbedrijven. Zij geven goede uitleg over de keuken/kwaliteit en hun service is gewoon perfect ! Naast een foutieve uitsparing in het aanrechtblad (gewoon nieuw blad geleverd) bleken de lampen niet te werken. Hiervoor kwamen 2 monteurs het euvel verhelpen en wat bleek....stekker boven in de koof niet ingestoken ! Desondanks geen kwade gezichten en heb ik de monteurs een fooi gegeven voor hun moeite en hun vergeefse rit.

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
gunther3200 wrote:
Milo72 wrote:

Alhoewel ik geen limonade van aldi of lidl drink heeft het belange niets met snobisme te maken hoor (in mijn geval dan toch..., want ik neem aan dat je een algemeen antwoord wilde geven...)

Zoals u die 'op gebakken lucht gebaseerde' en afbrekende commentaren storen ivm het Ikea gerief, storen mij die commentaren waarbij mensen een ikea keuken TE hoog de hemel gaan inprijzen.

Maar dat is MIJN persoonlijke mening, zoals u ook de uwe mag geven...

Naar mijn mening is het brol en volgens u is het prachtig en kwalitatief. punt. 8)

Ik meen dat je toch wat beter zal moeten lezen. Ik zei bvb Quote:
Ikea (net zoals Lidl, Aldi, ...) gebruikt niet het "topgamma" aan materialen

"prachtig" heb ik al helemaal niet in de mond genomen, en "kwalitatief" is zeer relatief (zoals ik, als je een beetje aandachtig leest, zelf ook onderken).

Ik ben zelf ook tegen iets TE hoog de hemel inprijzen. Stellen dat het "brol" is, is echter evenzeer, om niet te zeggen nog meer absurd.

Correcter is (wat ik trouwens mijns inziens ook probeerde te doen) stellen dat Ikea, net zoals Lidl, Aldi, ... een ZEER sterke prijs-kwaliteit verhouding heeft.

Ik mankeer trouwens nog steeds enige vorm van argumentatie waarom het volgens jou "brol" zou zijn (behalve dat het Ikea/Aldi/Lidl merk is)

Let wel, ik vraag NIET om bewijs dat er beter materiaal is, wel enige verklaring waarom het totaal niets waard is (en dat is toch de definitie van "brol" lijkt me ...)

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ikea moet zijn omzet halen door aantallen te verkopen, die geavanceerde CNC machines moeten renderen en dat doe je door grote massa's te produceren. En naar wat ik op de Prowood beurs gezien heb qua machines :shock: om dat te verwezenlijken.

Ikea is idd instap, dat zal niemand afstrijden. Brol: tja, dat is zo subjectief, indien de verwachtingen correct zijn kan iets geen brol zijn.

Vergelijk het met werktuigen, sommigen zweren bij hun aldimachine en gaan zeggen dat dit zo goed werkt als een Hilti als het ware. Vraag is natuurlijk hoelang dat spul moet meegaan, ben eigenlijk ook wel het wegwerpgedoe beu aan het worden, vandaar dat ik tegenwoordig liever iets meer uitgeef om meteen betere kwaliteit te hebben (dat het dan nog eens stukken beter werkt is mooi mee genomen).

Om een voorbeeld te geven: ik heb een voorraadkast laten uitrekenen enkel voor de scharnieren en dergelijke, dus geen hout of andere werkuren. Prijs voor het hettichmateriaal alleen al was +500 Euro excl. BTW, en dit voor 5 uitschuifbare leggers volgens hun handboek. Dit voor een 2 meter hoge kast van 60 diep en 60 breed :roll: . Groothandelsprijs, dus het verschil met Ikea zal wel ergens zitten hé.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
charles wrote:
Febenat wrote:

Jij zit zelf in de bouw, dus die prijzen zijn wellicht niet echt relevant voor de andere forumbezoekers.

Irrelevant wat betreft prijs of ik in de bouw zit of niet. Naar service toe en de juiste mensen kennen is in de branche zitten een voordeel.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
milojevic wrote:
Febenat wrote:

Welk merk van toestellen? Kan niet veel waard zijn denk ik

Doe zelf de test op http://www.inbouw.nl. Ik heb alles van Smeg.

Lid geworden
24 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben uiteindelijk ook beslist om voor een Ikea keuken te gaan; what you see is what you get en ik heb nog niemand horen klagen. En de prijs is om verliefd op te worden.

Maar de inbouwtoestellen vertrouw ik toch niet helemaal. Wij moeten ons sowieso een kookplaat (inductie, waarschijnlijk) en een nieuwe oven aanschaffen, en dachten dat gewoon apart te gaan kopen. Maar past dit dan ook in die keukens van Ikea? Het zou mij namelijk niet verwonderen dat ze de standaardmaat naar hun eigen toestellen aanpassen, in functie van meer te verkopen. Of heb ik dan een schrijnwerker nodig om die toestellen erin te laten passen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Lid geworden
22 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
leasbet wrote:
Wij hebben uiteindelijk ook beslist om voor een Ikea keuken te gaan; what you see is what you get en ik heb nog niemand horen klagen. En de prijs is om verliefd op te worden.

Maar de inbouwtoestellen vertrouw ik toch niet helemaal. Wij moeten ons sowieso een kookplaat (inductie, waarschijnlijk) en een nieuwe oven aanschaffen, en dachten dat gewoon apart te gaan kopen. Maar past dit dan ook in die keukens van Ikea? Het zou mij namelijk niet verwonderen dat ze de standaardmaat naar hun eigen toestellen aanpassen, in functie van meer te verkopen. Of heb ik dan een schrijnwerker nodig om die toestellen erin te laten passen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb ook een ikea-keuken in mijn huis. Mijn toestellen heb ik wel niet bij ikea gekocht. Oven, vaatwas, dampkap en kookplaat zijn 60cm breed en die passen perfect in de voorzieningen van mijn keukenkasten. Dampkap is van het merk Novy, de andere toestellen zijn van AEG. Microgolf was iets kleiner dan de kast ,maar dat is dan mooi opgelost met 2 stukjes geperforeerd inox langs weerszijden.

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zouden ook een Ikea-keuken kopen maar niet zo'n favoriet van de toestellen die ikea voorstelt (vaatwas / ijskast & diepvries).

Waar hebben jullie dan de toestellen gekocht?

Gisteren even bij Krefel binnengelopen en de enige opstelling die daar leek te passen was trouwens ook van Whirlpook.

Bovenaan