• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tweede zekeringkast - wat met aarding ?

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
15
Punten
18
Ik wil een tweede zekeringkast installeren in een tuinhuis. Initieel is het alleen om stopcontacten en een lichtpunt in het tuinhuis te voeden. Op termijn komen er zonnepanelen op het tuinhuis en een (bidirectionele) laadpaal.

Het tuinhuis staat op het einde van de tuin, op redelijk grote afstand van de bestaande zekeringkast (een dertig meter).

Mijn vraag is wat met de aarding in dit geval? Ik heb eerder gehoord dat ik een aparte 16mm2 aardingskabel zou moeten trekken van de 2de zekeringkast naar de aardingscheider (die zich in de buurt van de bestaande zekeringkast bevindt), dus ook ongeveer 30 meter...

Ik vraag me af of dit echt nodig is. Ik vind dit niet meteen terug in het AREI. Ik dacht dat dit alleen nodig is als ik een tweede aardingspen zou slagen (om de 2 aardingspennen dan te verbinden), maar dit ben ik niet van plan.

Ik moet sowieso een XVB 5G6 voorzien van de tweede zekeringkast naar de bestaande zekeringkast. Mijn vraag is of ik voor de aarding in het tuinhuis kan volstaan met de aardingskabel in de 5G6 die ik dan verbind met de aardingscheider? Dus geen aparte 16mm2 aardingskbabel.

Alvast bedankt.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
Mijn vraag is of ik voor de aarding in het tuinhuis kan volstaan met de aardingskabel in de 5G6 die ik dan verbind met de aardingscheider?
Dat is voldoende en best aansluiten op de aardingsrail van de vertrekkende kast, niet naar de aardingscheider, daarvoor is de ader toch te kort.

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
15
Punten
18
Bedankt, dit is heel nuttig info!

Nog een bijkomende vraag omdat ik moet vooruitdenken als er nadien zonnepanelen/omvormer worden aangesloten op de tweede zekeringkast:

De zonnepanelen (frames) zullen moeten geaard worden. Mag ik die PV aardingskabel dan verbinden met de aardingsrail van de tweede zekeringkast (die dus geaard zal worden met de 5G6), dus ook niet nodig om een aparte aardingskabel helemaal terug te brengen naar de bestaande zekeringkast?

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Waarderingsscore
309
Punten
63
Dat mag en wordt zo ook gedaan.

Gelet op de te overbruggen afstand (30m) in combinatie met het plaatsen van een omvormer (zonnepanelen), ga je moeten opletten voor spanningsval over de kabel tussen beide kasten en kan het zijn dat je hierdoor een grotere draadsectie gaat nodig hebben.

Heb je al enig idee over het vermogen van de omvormer en van de laadpaal?

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.287
Punten
113
Bedankt, dit is heel nuttig info!

Nog een bijkomende vraag omdat ik moet vooruitdenken als er nadien zonnepanelen/omvormer worden aangesloten op de tweede zekeringkast:

De zonnepanelen (frames) zullen moeten geaard worden. Mag ik die PV aardingskabel dan verbinden met de aardingsrail van de tweede zekeringkast (die dus geaard zal worden met de 5G6), dus ook niet nodig om een aparte aardingskabel helemaal terug te brengen naar de bestaande zekeringkast?
zo is het bij ons gedaan...

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
15
Punten
18

Gelet op de te overbruggen afstand (30m) in combinatie met het plaatsen van een omvormer (zonnepanelen), ga je moeten opletten voor spanningsval over de kabel tussen beide kasten en kan het zijn dat je hierdoor een grotere draadsectie gaat nodig hebben.

De omvormer die ik op het oog heb zal 4kW vermogen hebben. Voor de laadpaal heb ik nog niet echt goed rondgekeken, maar aangezien ik een 3-fasen 40A huisaansluiting heb, zou een laadpaal van 22kW mogelijk moeten zijn.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.566
Punten
113

De omvormer die ik op het oog heb zal 4kW vermogen hebben. Voor de laadpaal heb ik nog niet echt goed rondgekeken, maar aangezien ik een 3-fasen 40A huisaansluiting heb, zou een laadpaal van 22kW mogelijk moeten zijn.
Kies een manier van opladen die bij jou profiel past. Als je niet veel km rijdt, kan je beter op lager vermogen laden.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113

Welke wagen ga jij laden aan 22kW AC?

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
15
Punten
18

Zoals ik zei heb ik mbt laadpaal nog geen concrete plannen, zal ook niet voor meteen zijn. Ik neem aan dat in de toekomst meer en meer naar 22kW zal gegaan worden, dus ik wil er graag voor klaar zijn.

De vraag kwam van Shutterfreak mbt de draadsectie van de kabel tussen de bestaande zekeringkast en de tweede zekeringkast. Is inderdaad belangrijk om te weten of 6mm2 voldoende is (in XVB 5G6).

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.047
Punten
113

Zoals ik zei heb ik mbt laadpaal nog geen concrete plannen, zal ook niet voor meteen zijn. Ik neem aan dat in de toekomst meer en meer naar 22kW zal gegaan worden, dus ik wil er graag voor klaar zijn.

De vraag kwam van Shutterfreak mbt de draadsectie van de kabel tussen de bestaande zekeringkast en de tweede zekeringkast. Is inderdaad belangrijk om te weten of 6mm2 voldoende is (in XVB 5G6).
welke sectie nodig is kan je berekenen bij fluvius

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.198
Punten
113
4kW monofasig; cos phi 1 --> 17.4A
op 30m 6mm² --> spanningsval 1.78%

4kW driefasig; cos phi 1 --> 5.77A
op 30m 6mm² --> spanningsval 0.30%

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
15
Punten
18

3-fasig, dus spanningval van 0.30%. 6 carré is dus voldoende. Dank u.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.198
Punten
113

3-fasig, dus spanningval van 0.30%. 6 carré is dus voldoende. Dank u.
0,3% bij 4kW. Wat bij 22kW?
Ongeveer 1.7% (bij volle 22kW wat me onwaarschijnlijk lijkt als ontlaadvermogen).

Maar iets minder relevant.
De momenten waarop de EV zijn accu ontlaadt naar het net toe, gaan typisch niet samenvallen met de momenten waarop er veel zon is en de PV vermogen levert. De accu gaat dan eerder opladen of, indien vol, niks doen ipv ontladen. Dus de momenten dat EV ontlaadt zijn typisch geen momenten van hoge netspanning

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan