Tweede zekeringkast op driefase-aansluiting (Tiny House)

Lid geworden
9 feb 2016
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik heb een oude woning waar binnen +- een jaar grote verbouwingen zullen starten die vermoedelijk nog eens 2 jaar zullen duren.
Tot dan ga ik in een Tiny House (TH) in de tuin wonen (wordt binnenkort geplaatst).

Nu ben ik de elektriciteitsaansluiting aan het bekijken voor mijn TH, die ik wel gewoon op het de aansluiting van het huis ga plaatsen. Het TH heeft zelf een aparte zekeringkast. Oorspronkelijk was ik van plan om gewoon monofasig te werken en een EXVB 3G6 kabel te leggen tussen het TH en de huidige (monofasige) zekeringkast met een 40A zekering.

Maar aangezien er voor het warme water een kleine doorstromer geplaatst wordt (model Clage DEX NEXT), die een aansluitwaarde van 380Vac heeft en dus krachtstroom nodig heeft, zou ik toch een driefase aansluiting nodig hebben. Hoe kan ik dit best doen, aangezien mijn hoofdzekeringkast monofasig is aangesloten? De digitale meter die er staat heeft wel een driefasige mogelijkheid (model T211).
Ik denk niet dat ik de tweede zekeringkast van het TH op de hoofdzekeringkast kan aansluiten en er een 3fase uit kan krijgen, klopt dat? Ik zou dus vanuit de meterkast moeten aansluiten zou ik denken?

Ik heb Fluvius even gebeld, die mij verzekerden dat ik de tweede zekeringkast op driefasen met een EXVB 5g6 kabel zelf rechtstreeks op de meterkast mocht aansluiten. Dit vind ik nogal vreemd, ik dacht dat enkel Fluvius zelf aan de meterkast mocht werken? En dat ze ook iets zouden moeten opstellen om de 3-fase aansluiting te activeren ofzoiets.

Alvast bedankt om mee te denken!

Normaal moet je zorgen dat jouw installatie in orde is voor 3fase+N Dus ook gekeurd.
Daarna vraag je bij Fluvius een omschakeling van 1 naar 3fase+N aan

Hallo,

Ik heb een oude woning waar binnen +- een jaar grote verbouwingen zullen starten die vermoedelijk nog eens 2 jaar zullen duren.
Tot dan ga ik in een Tiny House (TH) in de tuin wonen (wordt binnenkort geplaatst).

Nu ben ik de elektriciteitsaansluiting aan het bekijken voor mijn TH, die ik wel gewoon op het de aansluiting van het huis ga plaatsen. Het TH heeft zelf een aparte zekeringkast. Oorspronkelijk was ik van plan om gewoon monofasig te werken en een EXVB 3G6 kabel te leggen tussen het TH en de huidige (monofasige) zekeringkast met een 40A zekering.

Maar aangezien er voor het warme water een kleine doorstromer geplaatst wordt (model Clage DEX NEXT), die een aansluitwaarde van 380Vac heeft en dus krachtstroom nodig heeft, zou ik toch een driefase aansluiting nodig hebben. Hoe kan ik dit best doen, aangezien mijn hoofdzekeringkast monofasig is aangesloten? De digitale meter die er staat heeft wel een driefasige mogelijkheid (model T211).
Ik denk niet dat ik de tweede zekeringkast van het TH op de hoofdzekeringkast kan aansluiten en er een 3fase uit kan krijgen, klopt dat? Ik zou dus vanuit de meterkast moeten aansluiten zou ik denken?

Ik heb Fluvius even gebeld, die mij verzekerden dat ik de tweede zekeringkast op driefasen met een EXVB 5g6 kabel zelf rechtstreeks op de meterkast mocht aansluiten. Dit vind ik nogal vreemd, ik dacht dat enkel Fluvius zelf aan de meterkast mocht werken? En dat ze ook iets zouden moeten opstellen om de 3-fase aansluiting te activeren ofzoiets.

Alvast bedankt om mee te denken!
kan je eens een foto trekken van je meter ?

kan je meten op de kabel die uit je meterkast komt welke spanningen je daar hebt ?

als er geen verplaatsing of verzwaring nodig is van hetgeen je nu hebt zou ik een 5gx kabel trekken van je bestaande bord naar je tiny house

deze kabel sluit je dan aan na de diff op een eigen automaat

Normaal moet je zorgen dat jouw installatie in orde is voor 3fase+N Dus ook gekeurd.

Ok, maar hoe doe ik de aansluiting best?
Hoe installeer ik een bijkomende zekeringkast die op 3fase moet kunnen terwijl de hoofdzekeringkast op monofase is?

Je zegt alleen dat de installatie in orde moet zijn en gekeurd, maar dat zegt niets over hoe ik het moet doen, wat ook de vraag is :-). Een bijkomende keuring kan evt wel, maar ik ga niet mijn hele installatie veranderen en opnieuw doen als ook de hoofdzekeringkast helemaal aangepast moet worden. Want dit is maar tijdelijk is - tot zodra er een werfkast komt en later een nieuwe definitieve installatie komt. Dit is nog steeds een tijdelijke oplossing om tijdens de verbouwingen in mijn tiny house in de tuin te kunnen wonen. Als dat de enige optie is dan moet ik op zoek naar een andere oplossing voor warm water, maar ik betwijfel dat het toch alleen zo kan...

Ok, maar hoe doe ik de aansluiting best?
Hoe installeer ik een bijkomende zekeringkast die op 3fase moet kunnen terwijl de hoofdzekeringkast op monofase is?

Je zegt alleen dat de installatie in orde moet zijn en gekeurd, maar dat zegt niets over hoe ik het moet doen, wat ook de vraag is :). Een bijkomende keuring kan evt wel, maar ik ga niet mijn hele installatie veranderen en opnieuw doen als ook de hoofdzekeringkast helemaal aangepast moet worden. Want dit is maar tijdelijk is - tot zodra er een werfkast komt
ah das wel een belangrijke

zet dan eerst die werfkast en steek daar een stekker in naar je tijdelijke huis

of tak af op een automaat in je werfkast
en later een nieuwe definitieve installatie komt. Dit is nog steeds een tijdelijke oplossing om tijdens de verbouwingen in mijn tiny house in de tuin te kunnen wonen. Als dat de enige optie is dan moet ik op zoek naar een andere oplossing voor warm water, maar ik betwijfel dat het toch alleen zo kan...

kan je meten op de kabel die uit je meterkast komt welke spanningen je daar hebt ?

als er geen verplaatsing of verzwaring nodig is van hetgeen je nu hebt zou ik een 5gx kabel trekken van je bestaande bord naar je tiny house

Hier een foto van de meterkast. Het is dus een 3fasige kast, maar ik weet niet of 3fasig geactiveerd is, in de zekeringkast (zie andere foto) ziet alles er monofasig uit. Hieruit een 5GX kabel trekken kan toch niet, of wel?

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-12-18 at 11.12.38.jpeg
    WhatsApp Image 2023-12-18 at 11.12.38.jpeg
    48,7 KB · Weergaven: 23
  • WhatsApp Image 2023-12-18 at 14.47.27.jpeg
    WhatsApp Image 2023-12-18 at 14.47.27.jpeg
    125,4 KB · Weergaven: 22

Hier een foto van de meterkast. Het is dus een 3fasige kast, maar ik weet niet of 3fasig geactiveerd is, in de zekeringkast (zie andere foto) ziet alles er monofasig uit. Hieruit een 5GX kabel trekken kan toch niet, of wel?
en hoofdautomaat ?

branden op de meter 3 plijtjes boven de l1 l2en l3?

een 5g kabel kan wel waarvan je maar 3 draden gebruikt dan

Niet zo'n duidelijke foto, maar ik ben nu niet ter plaatse - Ik zie rechtsonder precies 3 oranje schakelaars en een witte, dus ik veronderstal dat de 3fase aansluiting dan inderdaad geactiveerd is?

Of de 3 pijltjes branden boven L1 L2 en L3 kan ik nu niet checken, ik probeer deze week nog eens langs te gaan!

Bijlagen

• Screenshot 2023-12-18 at 20.56.21.png
    Screenshot 2023-12-18 at 20.56.21.png
    986 KB · Weergaven: 17
Inderdaad, ik heb het online teruggevonden, een model van Teco! Merci!

Gewoon rechtstreeks een 5GX kabel van de meterkast naar de tweede zekeringkast trekken dan? Of moet er nog iets tussen?

Als je al niet weet of een elektriciteitskast 3-fasig dan wel 1-fasig is, zou ik toch eens kijken of je een elektricien (of iemand met verstand van zaken) kan laten langskomen om duidelijk uit leggen wat je moet doen, waar je moet afblijven. 3-fase verkeerd aansluiten kan spectaculaire gevolgen hebben.

Dat label op je digitale meter zegt enkel dat die dat soort netten ondersteunt (3x400V & 3x230V), ik weet het niet 100% zeker, maar die gaat ook gewoon werken als je maar één fase aansluit. Vandaar dat @roosen00 vroeg om de hoofdautomaat te zien, of de indicatie-pijltjes op het display.

We zien op de laatste foto effectief de hoofdautomaat op de digitale meter, dat is een 3F+N model. Maar opnieuw we kunnen niet zien hoe de verbindingskabel naar de kast momenteel is aangesloten, voor hetzelfde geld is hier maar één fase van aangesloten. Volg de kabel uit de digitale meter (onderaan, ter hoogte van die automaat met gele knoppen) en kijk waar die naar toe gaat en laat daar eens een foto van zien.

Op die meterkast, zie ik alvast geen 3-fasige hoofddifferentieel staan, enkel 2-polige exemplaren. Ik denk dat ik ook een binnenkomende bruine en zwarte fase draad zie (links bij de differentiëlen), maar het is onduidelijk door slechte belichting.

Concreet: duidelijkere foto's, houd je fototoestel/gsm stil, gebruik desnoods een timer zodat je niet op een knop hoeft te drukken; licht eventueel bij met een aparte lamp.

Ter referentie: ik heb exact hetzelfde gedaan, maar dan met een werfkast. 3F+N 40A net aangevraagd en laten aansluiten op werfkast. Die werfkast heeft stopcontacten: 2x230V, 1x 3x400V 16A, 1x 3x400V 32A. Dan mijn tiny(tuin)huis aangesloten met een krachtstroom stekker 32A, af en toe met een verloopkabel op de 16A stekker omdat de bouwkraan de 32A nodig had. Een stekker is makkelijk omdat het gedeelte hierachter dan niet onder de keuring valt. Als je rechtstreeks aansluit, moet je in principe opnieuw alles laten keuren omdat je een wijziging aan de kast maakt. Uiteraard is mijn elektrische kast in het tuinhuis in orde met eigen differentieel en automaten.

Ik zou die werfkast zo snel mogelijk laten zetten, je kan het huis daar makkelijk tijdelijk op aansluiten zolang je daar ook nog stroom nodig hebt.

Dank je voor je super informatieve post en je eigen ervaring/tip!

Ik ken er wel degelijk wel wat van, maar met 3-fasen nog niet veel ervaring. Ben deze week ook weg op afstand voor het werk dus kan het fysiek niet zelf controleren, de foto's komen van m'n vader. De zekeringkast is sowieso monofasig, dat weet ik en zie ik ook wel, dus die is monofasig aangesloten op de driefasige (weet ik nu) meterkast.

Ik vind jouw suggestie over hoe jij het gedaan hebt met de werfkast (die er toch zal moeten komen) misschien nog de beste oplossing! Ik ga dat uitzoeken :).
Ik weet dat je dat moet aanvragen bij Fluvius, maar dat je de kast zelf moet kopen. Maar hoe werkt het dan? Moet je eerst alles (laten) bouwen (dat zou ik dan wel laten doen door een elektricien, want da's al wat ingewikkelder) en daarna aanvragen en dan komt Fluvius het aansluiten?

Werfkast kan je huren of kopen; ik heb ze gehuurd tot de firma werd overgekocht door Cebeo en kreeg dan keuze om ze terug te geven of over te kopen voor heel goede prijs, ding staat hier nog steeds, binnenkort komt Fluvius ze afkoppelen. Bel Fluvius of zoek op hun site, die leggen dat ook wel uit, maar concreet:
  1. werfkast fixen
  2. aarding in orde brengen (bestaande of nieuwe)
  3. werfkast + aarding laten keuren
  4. klaar voor gebruik tijdens bouwwerken, je bent vrij om hier gebruikers op aan te sluiten (*).
  5. huis (ver)bouwen, elektriciteit aanleggen
  6. kast van het huis laten keuren
  7. meter naar binnen laten verplaatsen door Fluvius
(*) Ik vermoed dat het niet volledig ok is om een hele zekeringkast continue via een stekker aan te sluiten, brandgevaar en zo. Maar als die zekeringkast gekeurd is / helemaal in orde volgens de regels, zie ik er zelf geen probleem in. Zelf is dat bij mij aangesloten via een 5G10 en zware krachtstroom stekker, ik zou dat zeker niet doen met een simpel verlengkabeltje.

Dank je voor je super informatieve post en je eigen ervaring/tip!

Ik ken er wel degelijk wel wat van, maar met 3-fasen nog niet veel ervaring. Ben deze week ook weg op afstand voor het werk dus kan het fysiek niet zelf controleren, de foto's komen van m'n vader. De zekeringkast is sowieso monofasig, dat weet ik en zie ik ook wel, dus die is monofasig aangesloten op de driefasige (weet ik nu) meterkast.

Ik vind jouw suggestie over hoe jij het gedaan hebt met de werfkast (die er toch zal moeten komen) misschien nog de beste oplossing! Ik ga dat uitzoeken :).
Ik weet dat je dat moet aanvragen bij Fluvius, maar dat je de kast zelf moet kopen. Maar hoe werkt het dan? Moet je eerst alles (laten) bouwen (dat zou ik dan wel laten doen door een elektricien, want da's al wat ingewikkelder) en daarna aanvragen en dan komt Fluvius het aansluiten?
die aansluitvoorwaarden vind je terug bij fluvius

Ok, super, merci iedereen! Ik weet wat op te zoeken en te doen 🙃

Ik zou toch ook eerst de kabel die van de meter komt, volgen tot in het elektrisch bord en daar goed kijken welke kleuren van aders er allemaal inzitten.
Welke kleur is waar aangelosten (of helemaal niet aangesloten).
En dan de spanning nameten tussen alle combinaties van aders en tussen alle aders en PE.

Dan pas weet je zeker wat je nu hebt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan