• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tv aan de muur: hoe hoog bij jullie?

Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben momenteel een tv, die aan de muur hangt. We gaan de tv uit de zithoek verhuizen en een echte aparte tv-hoek maken. Meubelzaak bedacht zeer mooi plannetje, maar, als we dat uitvoeren komt de tv een stuk hoger te hangen. Ik krijg zondag de in detail uitgetekende versie, dus ik weet nog niet exact hoe hoog.



Is het een kwestie van gewoonte, hoe hoog de tv hangt, of is er echt een "grens", een "regel".

dankje!
 

laserq

Lid
Lid geworden
23 feb 2014
Berichten
583
Waarderingsscore
3
Punten
18
ik vind vaak dat de tv veel te hoog hangt. ik heb bij mij de tv zo hangen dat het midden van het beeld op ooghoogte is als ik op de bank zit.
 
Lid geworden
19 sep 2013
Berichten
590
Waarderingsscore
0
Punten
0
Te hoog en je krijgt een stijve nek maar hangt ook een beetje af van hoogte van de bank en je houding. Hoe verder je zit hoe minder het uitmaakt maar dan moet het scherm weer groot genoeg zijn.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
laserq;1918501 wrote:
ik heb bij mij de tv zo hangen dat het midden van het beeld op ooghoogte is als ik op de bank zit.
Ongeveer idem. Centerlijn TV ca. 95cm vanaf vloerpas.
 
Lid geworden
9 jun 2012
Berichten
1.040
Waarderingsscore
0
Punten
0
in slaapkamer bovenkant tv op 2m, anders zie je niets als je je knieën intrekt enz...

In de living hangt hij ook ongeveer zo
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
nu zit ik een stuk verder van de tv af dan in de nieuwe tv-kamer. Ik ben niet van plan veel zittend tv te kijken, een reden trouwens waarom de twee functies worden gesplitst ' zitkamer' en ' tv-kamer':) Mijn bed is een stuk hoger dan de zetel, natuurlijk, dus die twee vergelijken helpt hier ook niet echt.
 

m0117627

Lid
Lid geworden
25 apr 2012
Berichten
747
Waarderingsscore
10
Punten
18
Onderkant tv op +/- 100cm van de grond. Is voor mij perfect. Juist met VTM heb ik wat problemen, maar dat is eigenlijk op elke hoogte zo.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Hier ook op 1 meter van de grond wat voor ons ideaal is. Als ik in de zetel lig dan kan ik de tv goed zien zonder stijve nek te krijgen en de kleinen kan ervoor spelen zonder het beeld te blokkeren. Het center van de tv op ooghoogte zou te laag zijn voor ons met een kleinen die constant in de weer is. Maw alles hangt af van persoonlijke situaties.
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb net uitgerekend hoe hoog de onderkant van de TV zou komen. ik kom op ongeveer 80 cm van de grond uit, dat is dan toch zeker niet te hoog als ik het hier zo lees. We kunnen nog altijd hoger gaan, dus er zal geen probleem zijn dan denk ik. Eigenlijk hangt hij nu dus gewoon veel te laag, wat ik eigenlijk ook vind, zeker nu we er nogal ver vanaf zitten.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Onze samsu g staat nu nog op een meubel.



De onderkant staat nu tijdelijk dus op grofweg 50cm van de grond.



De tv bedienen van in de zetel gaat bijna niet, je moet meestal tkaske lager houden dan de zetel om te kunnen zappen.



He ziet er naar uit dat die dingen gemaakt zijn om wel een pak hoger te hangen.
 
Lid geworden
8 feb 2010
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier onderkant 1.30m., mocht max. 10cm lager zijn.



Als ik mijn hoofd laat "rusten" in de hoge zetel (niet van die mooie onpraktische zit-dingen) kijk ik in een rechte lijn naar het scherm dat gekanteld is naar beneden, dus een ontspannen nek. Zappen geen probleem.



Hangt volgens mij van je persoonlijke voorkeur en situatie af.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
De ongeschreven regel is eigenlijk het midden van het scherm op ooghoogte. Wat ook logisch is... je wil niet omhoog of omlaag kijken om TV te zien.



Maar uiteraard is ieder zijn zit/lighouding in de zetel anders en is het begrip "ooghoogte" niet zo eenduidig te meten, zeker niet als je ligt of hangt, waarbij je hoofd dan al gekanteld is.



Dus ieder een beetje voor zichzelf beslissen zeker? Er wel een beetje op letten dat je niet te hoog gaat (want ik zie toch veel TV's echt wel te hoog hangen).
 
Lid geworden
21 nov 2013
Berichten
38
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons is de bovenrand van de tv op ooghoogte bij normale zithouding en we vinden dit perfect. Aanvankelijk ging hij 20 cm hoger en vonden we irritant.
 
Lid geworden
8 mrt 2014
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook midden van tv op ooghoogte als je zit in de zetel.

die hoogte is ook prima als je liggend in de zetel ligt.

Hier nooit last van nekpijnen of zo.
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het is ondertussen "berekend", onderkant tv komt op 75-80 cm van de grond,dan zweeft hij net boven de kast die eronder gaat hangen.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
In principe is de regel dat voor comfortabel kijken het TV-oppervlak voor 1/3 boven ooghoogte komt en 2/3 er onder (hou een lat of iets dergelijks horizontaal voor je ogen wanneer je neer zit en laat iemand anders dan de hoogte er van boven de vloer meten).



En inderdaad, der hangen nogal wat TV's veel te hoog, alhoewel dat natuurlijk ook een eigen keuze is.



Door de grote schermen van tegenwoordig en is er onder de TV minder ruimte voor een of andere kast. Komt daar bij dat wanneer de TV aan de muur hangt er visueel best wat ruimte is tussen de TV en de kast er onder (daar past dan direct de eventuele center luidspreker in).



Ik ben recent overgeschakeld van een beeldbuis-TV (in een kast) naar een 47" LCD aan de muur waarbij ik nu een soort rek aan het maken ben voor onder de TV en toen ik er aan begon verschoot ik toch van de kleine afstand tot de vloer.

Mijn eerste idee met twee rijen vakken, onderaan deurtjes en bovenaan open, lukte niet meer.

Het is nu één rij van drie vakken waarin links de subwoofer, middenin de versterker en rechts de TV-decoder/modem/Wii

In de buitenste vakken ga ik een kadertje maken bedekt met luidsprekerdoek zodat enkel de versterker 'bloot' staat. deze heeft immers genoeg koellucht nodig.

Infrarood licht blijkt door het luidsprekerdoek te gaan, op die manier is het geheel visueel toch vrij proper en zit de apparatuur netjes weggeborgen.



Oh ja, het is bij een computermonitor dat bij recht vooruit kijken de bovenkant van de monitor op ooghoogte zit voor ergonomisch te zijn.
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Oeps ja, je hebt gelijk... het is zelfs nog lager dan wat ik in gedachten had. Ik had het beter effe gecontroleerd. Maar ja, dan hangen er dus nog meer TVs te hoog dan wat ik al inschatte;)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan