• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinwand in thermowood ayous

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Ik ga een tuinwand zetten van thermo ayous (https://www.woodcenter.be/thermowood-ayous-18x145mm-v-groef.html). Lengte 16m, hoogte 190-200cm.
Ik had hierbij nog enkele vraagjes:
  1. Heeft er iemand ervaring met deze houtsoort? Dit zou qua look en duurzaamheid moeten lijken op hardhout, maar is iets betaalbaarder en gemakkelijker om mee te werken. Als iemand nog een andere leverancier kent is dit ook zeker welkom.
  2. Kan ik deze planken bevestigen met een nagelpistool?
  3. Welke palen gebruik ik hier het beste voor? Online vind ik: azobe palen, 7x7cm, min.275cm hoog, tussenafstand 70cm. Maar 70cm tussenin lijkt me nogal weinig...
  4. Ik was van plan ze vast te zetten met snelbeton (heb nog enkele zakken liggen), maar heb zonet ergens gelezen dat dit beter is met stabilisé, klopt dit?
Alvast bedankt!
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Stabil heeft geen enkele belastbaarheid op trek. Beton ook niet veel, maar toch veel meer dan stabil. De druk wordt dus niet veel breder verdeeld dan de breedte van de paal want de stabil scheurt gewoon op de breedte van de paal als daar druk op komt, misschien lichtjes piramidaal van vorm. Met beton zal die druk wel breder verdeeld worden.
In ieder geval zal de stabil toch wel meer weerstand bieden dan de grond veronderstel ik, anders heeft het ook geen zin om er stabilisé rond te storten.
Maar als je bij een paal van 10 cm maar een gat maakt van 15 cm dan zit er ocharme slechts een pel van 2,5 cm rond die paal. Dat breekt uiteraard vanzelf. Als daar een pel van 15 cm rondom zit dan is dat al iets heel anders.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Luk, ik ben het met je eens dat de palen niet vaster kunnen staan dan rechtstreeks of in een iets te klein geboord gat geramd in ongeroerde grond. Maar ook daar speelt hetzelfde effect, hoe dikker die paal (wel harder kloppen) hoe meer hij bestand is tegen zijwaartse druk.
Een stalen buis van 3 cm doormeter (hout zou breken) in ongeroerde grond kan je nog redelijk goed bewegen terwijl je dat met een paal van 15 cm doormeter nog nauwelijks kunt.
Het heeft simpelweg te maken met de hoeveelheid grond die je moet wegduwen of indrukken.
Bij een breed gat stel je je wellicht een gat in geroerde grond voor, maar als dat breed gat omringd is door ongeroerde vaste grond en je stort daar stabilisé in rond een paal dan zal er niet veel te leuteren vallen na verharding.
We moeten ook hier weer de vergelijking juist maken en zowel de paal als de omringende stabilisé ook 1 meter diep steken.
Ik wil daar verder niet over discuteren, dat iedereen er maar eens rustig over doordenkt .
En 1000 jaar dingen verkeerd doen, je bent misschien net als ik niet van de jongsten maar zo oud zal je ook wel niet zijn.
In ieder geval, ouder worden wil spijtig genoeg niet zeggen dat je vroeg of laat nooit eens moet denken "tiens, dat heb ik nu altijd al verkeerd voorgehad !"
Mij is het in ieder geval al meerdere keren overkomen. Maar niet nu ;).
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Goh, als je het zo ziet, jij je zin.
Ik kan alleen maar zeggen wat mijn ervaring is met de 1000den palen die we in de grond hebben gestoken.
Gaande van haagpalen, boompalen, palen voor leilindes, pergola's, carport , schutsels, wanden, afrastering ... dat we toch de ervaring hebben dan hoe smaller het boorgat hoe minder spel op die paal. en was dat nu met stabilisé of met aarde aangevuld, speelde weinig rol.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik vrees dat mijn uitleg niet helemaal begrepen is. Ik heb nochtans mijn best gedaan.
Het zij zo !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ja,
kan ik inkomen
ik kan men eigen soms niet volgen
dat hedde me dien cirkel he
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Nu het gaat niet in se over een gat met de schup uitsteken of met boor 1.5 de doorsnede van de paal ( hout)
het gaat er over doe je er nu beton bij of stabilisé?
Wij raden stabilise aan. Beton sluit alles af en is niet waterdoorlatend. Beton zet dan nog eens minder hard uit dan hout. Als je beton rond die paal doet en die paal krimpt harder dan je beton , dan krijg je tussen beton en paal water. Dat water kan niet weg want dien beton laat nikske door. Dus dat hout krijgt dus water en lucht wat leidt tot versnellen van het rotten. Paal kapot.

Stabilisé rond de paal . Paal zet wat uit , krimpt met de weersomstandigheden. Er komt water tussen de stab en de paal. Maar omdat we dus 100-150 kg cement hebben gebruikt is onze stabilise waterdoorlatend ( duurt wel effe ) Gevolg onze paal staat niet in water en zal minder snel rotten.

Moeste nu die houten palen constant in het water zetten dan was er geen probleem.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
In ieder geval zal de stabil toch wel meer weerstand bieden dan de grond veronderstel ik, anders heeft het ook geen zin om er stabilisé rond te storten.
De zin van de stabil zit hem in het verschil tussen aanvullen met geroerde grond of met een cement-gestabiliseerde grond.
De stabil heeft aan lichtjes aandammen genoeg, de geroerde aarde krijg je nooit genoeg verdicht.

15cm stabil zal inderdaad wel een stuk breder zijn druk verdelen dan 3cm.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan