• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinwand in thermowood ayous

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Ik ga een tuinwand zetten van thermo ayous (https://www.woodcenter.be/thermowood-ayous-18x145mm-v-groef.html). Lengte 16m, hoogte 190-200cm.
Ik had hierbij nog enkele vraagjes:
  1. Heeft er iemand ervaring met deze houtsoort? Dit zou qua look en duurzaamheid moeten lijken op hardhout, maar is iets betaalbaarder en gemakkelijker om mee te werken. Als iemand nog een andere leverancier kent is dit ook zeker welkom.
  2. Kan ik deze planken bevestigen met een nagelpistool?
  3. Welke palen gebruik ik hier het beste voor? Online vind ik: azobe palen, 7x7cm, min.275cm hoog, tussenafstand 70cm. Maar 70cm tussenin lijkt me nogal weinig...
  4. Ik was van plan ze vast te zetten met snelbeton (heb nog enkele zakken liggen), maar heb zonet ergens gelezen dat dit beter is met stabilisé, klopt dit?
Alvast bedankt!
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Gemakkelijker om mee te werken? De houtleverancier waar ik mijn thermowood den gehaald hed raadde ayous eigenlijk redelijk af wegens door de thermische behandeling heel gevoelig voor barsten/breken.
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Gemakkelijker om mee te werken? De houtleverancier waar ik mijn thermowood den gehaald hed raadde ayous eigenlijk redelijk af wegens door de thermische behandeling heel gevoelig voor barsten/breken.
Ik bedoelde: gemakkelijk door te zagen in vergelijking met hardhout :) Wat heb je dan wel gebruikt van hout?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
ayous is een zachte houtsoort, dus net als thermowood.
verschil zit hem in de look van de nerven, die zijn meer zoals ceder.

Als je dat hout gebruikt en dit is niet blijvend in contact met water, zal dat zeer lang meegaan.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.489
Waarderingsscore
971
Punten
113
Ayous is ook heel zacht hout, heeft niet veel nodig voor een deukje te krijgen. Misschien iets om over na te denken als die tuinwand in contact komt met fietsen, spelende kinderen etc..
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Ayous is ook heel zacht hout, heeft niet veel nodig voor een deukje te krijgen. Misschien iets om over na te denken als die tuinwand in contact komt met fietsen, spelende kinderen etc..
Er komt een border met beplanting voor, dus dat zal niet snel gebeuren.
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Nog even verder opgezocht en blijkbaar gebruik ik beter geen snelbeton voor de palen maar stabilisé. Kan ik de zakken snelbeton die ik nog heb liggen mengen met zand om zo zelf stabilisé te maken?
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Nog 2 vraagjes:
(ter info, de planken - planchetten ayous van 4,55m op 13cm - komen horizontaal op azobe palen)

1) Ik was van plan de uiteindes van de planken telkens op een paal te bevestigen (zodat er geen verticale openingen kunnen ontstaan tussen de planken), maar dan moet ik wel erg dicht bij de uiteindes nagelen en kan het hout misschien splijten... Het is ayous, dus de nagels zullen er vlot in gaan, maar dit hout splijt ook wel snel...
Ofwel plaats ik de panken willekeurig t.o.v. de palen en nagel ik niet de dicht bij de kopse kant (hoe groot is de kans op verticale openingen tussen de kopse kanten?)

2) Het zijn planchetten, ze passen naadloos in elkaar, maar ik voorzie best een horizontale marge van een 2-tal mm tussen de planken zeker?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.140
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
niet nagelen in de kopse kant.
Voorboren tegen splijten, en in Azobe ga je niet zo makkelijk door als in zacht hout.
Je kan eventueel de kopse kanten in verstek zagen en lijmen. Maar of dat echt nut gaat hebben...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Oke
deze hem ik precies gemist.
De houtsoort, daar zijn de meningen over verdeelt maar voor een wandje dat van de grond komt en niet door de kinderen gebruikt wordt zal dit wel best voldoen.

Nooit hout in beton steken !!!. Je hout -- zelfs azobe-- rot weg aan de overgang tussen open lucht en beton. Beton laat geen ml water door en je zit met hout dat krimpt en uitzet en beton is juist een beetje minder. We hebben zo bunkers met nat hout laten barsten ( oke kei lang en veel werk en serieus mijn broek er aan gescheurd )
Neem stabilié en graaf zo smal mogelijk dat gat uit. Beter is om dit te boren met een machine grondboor. Boor 1.5 maal diameter paal en minimum 80/90 cm diep .
Paal er in rechten ( gepunte is iets gemakkelijker en je hebt automatisch onderaan grondkontact)
Aanvullen met stabilisé en per schep deze met achterkant van de troeffel goed aandrukken . Ondertussen blijven rechten.

Blokjes waterpas stellen op de grondslag ( latje van 2 cm dik ) en daar je eerste plank vastmaken. Zo verder naar boven werken.

Euh, heb je ze al gekocht ? Want planchet voor dit type is hopeloos uit de tijd. Je neemt voor dit een 4 zijdige tand en groef plank.
Deze planken klikken niet alleen in de lengte aan elkaar maar ook kops. Daardoor moet een koppeling niet meer uitkomen op een paal.
De minimum afstand is inderdaad 70 cm voor een plank van 18 mm dik. Hangt ook af van de dikte van de plank. Planken van 3 cm dik kun je zonder problemen vastzetten op een tussenafstand van 1.20/1.40 tot zelfs 2 meter vast zetten. Verticaal wel te verstaan.
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Oke
deze hem ik precies gemist.
De houtsoort, daar zijn de meningen over verdeelt maar voor een wandje dat van de grond komt en niet door de kinderen gebruikt wordt zal dit wel best voldoen.

Nooit hout in beton steken !!!. Je hout -- zelfs azobe-- rot weg aan de overgang tussen open lucht en beton. Beton laat geen ml water door en je zit met hout dat krimpt en uitzet en beton is juist een beetje minder. We hebben zo bunkers met nat hout laten barsten ( oke kei lang en veel werk en serieus mijn broek er aan gescheurd )
Neem stabilié en graaf zo smal mogelijk dat gat uit. Beter is om dit te boren met een machine grondboor. Boor 1.5 maal diameter paal en minimum 80/90 cm diep .
Paal er in rechten ( gepunte is iets gemakkelijker en je hebt automatisch onderaan grondkontact)
Aanvullen met stabilisé en per schep deze met achterkant van de troeffel goed aandrukken . Ondertussen blijven rechten.

Blokjes waterpas stellen op de grondslag ( latje van 2 cm dik ) en daar je eerste plank vastmaken. Zo verder naar boven werken.

Euh, heb je ze al gekocht ? Want planchet voor dit type is hopeloos uit de tijd. Je neemt voor dit een 4 zijdige tand en groef plank.
Deze planken klikken niet alleen in de lengte aan elkaar maar ook kops. Daardoor moet een koppeling niet meer uitkomen op een paal.
De minimum afstand is inderdaad 70 cm voor een plank van 18 mm dik. Hangt ook af van de dikte van de plank. Planken van 3 cm dik kun je zonder problemen vastzetten op een tussenafstand van 1.20/1.40 tot zelfs 2 meter vast zetten. Verticaal wel te verstaan.
Stabilisé is voorzien, grondboor met verschillende diameters ook (y)

Planken en palen zijn al geleverd (6x6x275cm)
Ik zeg planchet omdat dit ook zo op hun site staat, maar misschien klopt deze benaming niet echt, het gaat over deze planken: https://www.woodcenter.be/thermowoo...e&utm_medium=content&utm_campaign=partnersite

Dikte plank is 20mm. We hebben nu +-1m tussenruimte voorzien tussen de palen.

Ik was van plan dit vast te nagelen met deze spijkers: rapid brads, type 8, inox, 50mm. + eventueel ook vastlijmen aan de palen.Het is de bedoeling dat we de spijkers zo weinig mogelijk zien ...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
rapid brads, type 8
Dat zijn 18G finish brads (1,2mm) dus om lichte interieur-afwerking te doen met weinig bijkomende lasten.
Je hebt minstens 16G nagels nodig (die zijn dan ook nog maar 1,6 mm diameter hé) of zelfs zwaarder.
Vraag me zelfs af of je geen constructie-nagels zal nodig hebben want de winddruk zal niet min zijn.

Voor de rest ook goed opletten: inox nagels hebben geen grip in hout. Die komen er na enkele jaren gewoon vanzelf uit door het leven van het hout, trilling in de wind, enz. Je moet voor hout constructie speciale inox nagels hebben met weerhaakjes. Of in een tand&groef kunnen nagelen zodat de nagels er niet meer uit kunnen, en steeds in meerdere richtingen genageld, anders komt gewoon het geheel los.
Galva nagels zetten zich vast door corrosie, maar ja, dat geeft dan weer andere problemen...
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Neem stabilié en graaf zo smal mogelijk dat gat uit. Beter is om dit te boren met een machine grondboor. Boor 1.5 maal diameter paal en minimum 80/90 cm diep .
Dit rijmt niet met mijn logisch denken ! Het is namelijk net andersom.
Niet zo smal mogelijk boren want hier ruimer het gat met stabilisé is, des te onwrikbaarder staat de paal in de grond.
Hoe breder het ondergrondse blok stabilisé of beton hoe meer zijdelingse kracht er op die paal moet uitgeoefend worden om die blok opzij te duwen. Er moet dan immers meer oppervlakte aan grond worden weggedrukt.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Met beton misschien wel, maar met stabil gaat dat toch niet op?
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
rapid brads, type 8
Dat zijn 18G finish brads (1,2mm) dus om lichte interieur-afwerking te doen met weinig bijkomende lasten.
Je hebt minstens 16G nagels nodig (die zijn dan ook nog maar 1,6 mm diameter hé) of zelfs zwaarder.
Vraag me zelfs af of je geen constructie-nagels zal nodig hebben want de winddruk zal niet min zijn.

Voor de rest ook goed opletten: inox nagels hebben geen grip in hout. Die komen er na enkele jaren gewoon vanzelf uit door het leven van het hout, trilling in de wind, enz. Je moet voor hout constructie speciale inox nagels hebben met weerhaakjes. Of in een tand&groef kunnen nagelen zodat de nagels er niet meer uit kunnen, en steeds in meerdere richtingen genageld, anders komt gewoon het geheel los.
Galva nagels zetten zich vast door corrosie, maar ja, dat geeft dan weer andere problemen...
Ik heb een tacker geleend van iemand, maar daarop staat "Type 8 nagel", dus daar kunnen enkel dat soort nagels in zeker? Type 8 = 18 ga? Dus andere 18 ga nagels zullen ook passen?

Aan de achterzijde van de wand staat een grote dennenhaag, dus van die kant zal er gelukkig niet veel wind komen...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Wat is het verschil in effect dan ?
je maakt gebruik van de ongeroerde bodem rondom het gat.
Niet vergeten dat in dit gat bijna 1/3 van de paal zit.
Doe het zelfde in losse geroerde grond en ge gaat serieus breed mogen uitgraven voor de zelfde stevigheid .
Dus smal en diep
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat van die ongeroerde versus geroerde grond snap ik Luk.
Maar je moet de vergelijking natuurlijk juist maken. Twee keer een gat in hetzelfde soort grond, ofwel alle twee in geroerde ofwel alle twee in ongeroerde grond. En dan moet je niet twijfelen: een breder blok beton of stabilisé zal meer stevigheid geven aan de paal dan een smaller blok.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Stabil heeft geen enkele belastbaarheid op trek. Beton ook niet veel, maar toch veel meer dan stabil. De druk wordt dus niet veel breder verdeeld dan de breedte van de paal want de stabil scheurt gewoon op de breedte van de paal als daar druk op komt, misschien lichtjes piramidaal van vorm. Met beton zal die druk wel breder verdeeld worden.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
o
dan doen we het al meer dan 1000 jaar verkeerd .

Neem maar van mij aan dat de stevigheid die ontstaat door je paal in een smaller gat te steken dan in een breed gat veel hoger ligt. Zelfde grond, zelfde diepte, zelfde paal. Alleen vullen wij aan met stabilisé en niet met beton omdat beton niets water doorlaat en de uitzetting anders is dan hout. Maar dat wist je al.

Ik zet zelfs palen 5 meter hoog zonder stabilisé , zonder beton muurvast als ik enkel maar een puntje aan die paal heb en die kan in rammen met de blokhamer en dan 1 meter diep.
Hoe breder je plantgat , hoe meer verlies je hebt. Begin maar is wat te leuteren met zo'n paaltje die 2 meter boven de grond staat en in een breed gat met stabilisé of beton, die duw je zonder moeite om.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan