• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinvijver

Lid geworden
8 jan 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
vijver.jpgHeren en ook wel dames natuurlijk.
Op gebied van vijveropbouw heb ik al veel gelezen. Toch blijf ik met wat vragen zitten. Hopelijk krijg ik hier wat info. Het is normaal niet van mijn gewoonte, ik zoek graag zelf alles uit, maar ik ga deze keer toch de hulplijn inschakelen om achteraf geen spijt te moeten hebben.
Situatie;
Ik heb een put gegraven in een L vorm van 6.5m langste zijde en 3.2m korte zijde, breedte 1.30m. Doordat er nogal wat buizen rond de regenwaterput zitten kon ik op de korte kant maar tot 58cm diep gaan. Alles is dus voor de moment pak 60cm diep.
Ik zou een 5 tal cm zand leggen, daarop een betonplaat van 10cm, daarop betonstenen rondom van 19-14-39 cm met 14cm als breedte dan heb ik nog 1m vijverbreedte over. Als ik 2 stenen van 19cm met Murfor ertussen mets kom ik ongeveer net onder de pas uit met de rest van de tuin. Dan nog afwerken met een vijverboord. Zo heb ik een mooie strakke vijver. Tot daar de ruwbouw.
Binnenkant moet ik nog kiezen tussen EPD of laten opmetselen. Ben daar nog niet uit.
Het komt er dus op neer dat ik maar een vijverdiepte heb van 40cm. Kan ik daar iets mee aanvangen? Ik hou liefst het strakke aan dat de vijver zodat hij pas komt met de rest van de tuinhoek. Ik weet dat het mogelijk is, en ook veel gedaan wordt, om nog 1 a 2 betonstenen boven pas te metsen om zo extra diepte te creëren.
Wat is er gewenst;
Het is niet de bedoeling om veel vis op te steken. Hooguit enkel goudwindes en kleine goudvisjes. Plantje mag zoveel als nodig maar moet niet. Bedoeling is dat het strak toont, graag op niveau van de tuin. De vijver moet niet super helder zijn, maar ook geen erwtensoep. Graag weinig onderhoud. Liever om de zoveel jaar alles aflaten en volledig te kuisen dan elke maand filters te kuisen.
Nu komen de vragen :);
* Is het mogelijk om een natuurlijke vijver zonder enig pomp of filter te creëren? ( Wel al gelezen dat het moeilijk is om het juiste evenwicht te vinden.)
* Kan ik met deze geringe diepte kiezen om voorbeeld met een gepaste waterpomp te werken en een filtergedeelte ( natuurlijke ) zodat ik doorstroom heb. Filter en pomp in het 3.2m gedeelte die het water opzuigt vanop het einde van het 6.5m gedeelte = volledige doorstroming.
* Ik kan ook de vijver in twee delen, dus twee aparte vijvers die in elkaar overlopen. Dan kan ik het langste 6.5m gedeelte wel wat dieper uitgraven want daar zitten minder buizen onder, de één vb 40cm diep als filtervijver en de tweede als eigenlijke "vis/plant" vijver van 60cm diepte.

Groetjes Jeroen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.836
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Ik weet niet waar ik moet beginnen ,
maar al wat je daar zegt is al vanaf het begin verkeerd .

Kort, want moet binnen een half uurke weg.
Of anders kan je natuurlijk een advies ter plekke aanvragen. We doen dat ook.

Op gebied van vijveropbouw heb ik al veel gelezen. Toch blijf ik met wat vragen zitten. Hopelijk krijg ik hier wat info. Het is normaal niet van mijn gewoonte, ik zoek graag zelf alles uit, maar ik ga deze keer toch de hulplijn inschakelen om achteraf geen spijt te moeten hebben.
Na lezen van je bericht, zou ik toch wat meer lezen :cool:
Situatie;
Ik heb een put gegraven in een L vorm van 6.5m langste zijde en 3.2m korte zijde, breedte 1.30m. Doordat er nogal wat buizen rond de regenwaterput zitten kon ik op de korte kant maar tot 58cm diep gaan. Alles is dus voor de moment pak 60cm diep.
Diepte van 60 cm is geen probleem
L vorm, met 1 binnenhoek is moeilijker om uit tevoeren in membraam van epdm.
Ik zou een 5 tal cm zand leggen, daarop een betonplaat van 10cm, daarop betonstenen rondom van 19-14-39 cm met 14cm als breedte dan heb ik nog 1m vijverbreedte over. Als ik 2 stenen van 19cm met Murfor ertussen mets kom ik ongeveer net onder de pas uit met de rest van de tuin. Dan nog afwerken met een vijverboord. Zo heb ik een mooie strakke vijver. Tot daar de ruwbouw.
Wil je een zwembad dan ?
Man wat voor extra werk haal je op je nek???
Geen 5 cm zand leggen. Vlak de bodem uit. Indien deze vol stenen , glas, scherpe wortels zit, kan je eventueel een pel stabilisé aandammen en uitvlakken. Anders leg je een geweven dikke doek ( type feuter) van cc 1 cm dik op de bodem.
Je zal sowieso je fundering voor je vijvermuur moeten dieper graven. Je neemt best 25x25 cm en vul dit aan met mager beton of met zware stabilisé. Hierop mets je je betonblokken. Murfor voor 2 lagen ??? Ga je daar een appartement opzetten dan. Murfor gebruik je als je lengte van je muurtje meer dan 10 metre lang is in hetzelfde vlak EN als je hoger dan 1.00 meter gaat metselen.
1 meter breed is wel gene vette. Dus opletten dat je zeker in verhouding blijft.

Binnenkant moet ik nog kiezen tussen EPD of laten opmetselen. Ben daar nog niet uit.
EPDM of polyester of inox maar opmetselen ?? Ik denk dan aan mozaiktegels maar die plaats je sowieso op membraam.
Het komt er dus op neer dat ik maar een vijverdiepte heb van 40cm. Kan ik daar iets mee aanvangen? Ik hou liefst het strakke aan dat de vijver zodat hij pas komt met de rest van de tuinhoek. Ik weet dat het mogelijk is, en ook veel gedaan wordt, om nog 1 a 2 betonstenen boven pas te metsen om zo extra diepte te creëren.
40 cm diepte is mogelijk, maar zeer kielekiele voor het biologisch evenwicht in je vijver. Maar met mijn manier van werken zit je aan de iets lekkere diepte van 60 cm.
40 cm is te snel opgewarmd, zuurstofgebrek.

Wat is er gewenst;
Het is niet de bedoeling om veel vis op te steken. Hooguit enkel goudwindes en kleine goudvisjes.
Vissen mag. Sowieso beperkt tot 15/20 cm vis per kuub water.
Plantje mag zoveel als nodig maar moet niet.
Plantjes ga je nodig hebben, zeker als je een biologische waterfiltering wil hebben zodat je geen algenexplosie ga krijgen omdat de afvalstffen niet worden opgenomen.
Bedoeling is dat het strak toont, graag op niveau van de tuin. De vijver moet niet super helder zijn, maar ook geen erwtensoep. Graag weinig onderhoud. Liever om de zoveel jaar alles aflaten en volledig te kuisen dan elke maand filters te kuisen.
Djezus, heb je eigenlijk wel IETS gelezen over vijvers ??Want een goede filterkoffer met een juiste circulatiepomp, voldoende waterplanten vraagt geen onderhoud ( alle, 2 keer een uurke op een jaar) Elk jaar je vijver leegpompen en uitkuizen is verdomme nefast voor het biologisch evenwicht. al je goede bacterieen zijn weg. Zet dan liever een chrloorbad zoals een zwembad... maar daar heb je meer werk aan.
Nu komen de vragen :);
* Is het mogelijk om een natuurlijke vijver zonder enig pomp of filter te creëren? ( Wel al gelezen dat het moeilijk is om het juiste evenwicht te vinden.)
In dit geval ? NEE , je basiskennis voor een natuurlijke vijveropbouw zonder pomp of filter is onbestaand. Ik ken er maar een paar die dit kunnen realiseren en daarvoor is de verhouding van wateroppervlak met inhoud en dan rekening houden met inplanting van de vijver en daarbij nog wat basiskennis over planten en vissen stoemmesweg onvoldoende.
Om te kunnen werken zonder circultiepompen en of filters ( mechanische of natuurlijke ) moet je wateroppervlak minstens 150 à 200m² zijn en dan blijft het nog spannend door de andere factoren.
* Kan ik met deze geringe diepte kiezen om voorbeeld met een gepaste waterpomp te werken en een filtergedeelte ( natuurlijke ) zodat ik doorstroom heb. Filter en pomp in het 3.2m gedeelte die het water opzuigt vanop het einde van het 6.5m gedeelte = volledige doorstroming.
Mits wat aanpassingen in je opbouw en wat meer inlezen, kan dit zeker.
Mijn vijver hier is 8 meter lang,1.40 breed , diep 40 cm, 1 circulatiepomp en een filterkoffer van 1.40 m² . Water kristalhelder
* Ik kan ook de vijver in twee delen, dus twee aparte vijvers die in elkaar overlopen. Dan kan ik het langste 6.5m gedeelte wel wat dieper uitgraven want daar zitten minder buizen onder, de één vb 40cm diep als filtervijver en de tweede als eigenlijke "vis/plant" vijver van 60cm diepte.

Groetjes Jeroen
Je kan altijd met verschillende niveau's werken, je zit al kielekiele en dn wil je nog eens 2 aparte vijvers maken met elk hun eigen fragiel milieu ?

Er staat een bende info hier op t forum.
Ik wil je wel op weg helpen MAAR niet met deze basis van werk en zeker niet met deze basiskennis.
Dus eerst inlezen.
Tzou zonde zijn dat dit een muggepoel met veel algen en een rotte stinkende boel wordt.
 
Lid geworden
8 jan 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag Lukanar,
bedankt voor de info! Veel respect voor uw bijdragen op dit forum.
Ondertussen heb ik me wat verdiept in de materie. Ondertussen ben ik ook reeds in een kooi zaak binnen gestapt om advies.

Ik ga het grootste deel (1.1m op 6.5m) proberen zo diep mogelijk te maken naar minimum 75cm. Het kleinste deel (3.2m op 1m) zou ik gebruiken als moerasfilter en dit 19cm hoger plaatsen om het water via een overloop naar het grotere deel te laten lopen.

Qua pomp en filtreersystemen heb ik al tientallen systemen gezien op het net en op verschillende fora. Dat moet ik nog even uitklaren. Vooral de keuze tussen een bodemdrainage met buis van 110mm of een pomp in de vijver zelf en buis van 50mm die naar de moerasfilter loopt.

Ik had graag nog een voorfilter gezet tussen de pomp en de drainagebuizen die onderaan in het moerasfilter zit met up-flow werking.
Mvg Jeroen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.836
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Dag Lukanar,
bedankt voor de info! Veel respect voor uw bijdragen op dit forum.
Ondertussen heb ik me wat verdiept in de materie. Ondertussen ben ik ook reeds in een kooi zaak binnen gestapt om advies.
oke

Ik ga het grootste deel (1.1m op 6.5m) proberen zo diep mogelijk te maken naar minimum 75cm. Het kleinste deel (3.2m op 1m) zou ik gebruiken als moerasfilter en dit 19cm hoger plaatsen om het water via een overloop naar het grotere deel te laten lopen.
Pak dan 80 cm diep. (4 betonblokken van 19 cm hoog) Sowieso moet je 1.1x6.5x0.8 = 5.72 m³ water
filter =3.10x1x0.60 ( ?) = 1.92 m³ , zit qua verhouding iets onder wat normaal voor een kleine vijver als filterkoffer wordt genomen) Dit filtervolume zou toch minstens 2,30 m³ moeten hebben . of je moet nog een plantenvolume voorzien in de waterzone zo dat daar het watervolume wordt verlaagd
Wateroppervlak is 10.25 dan kom je op een ideaal volume uit van 4.00 /5.00 m³

Qua pomp en filtreersystemen heb ik al tientallen systemen gezien op het net en op verschillende fora. Dat moet ik nog even uitklaren. Vooral de keuze tussen een bodemdrainage met buis van 110mm of een pomp in de vijver zelf en buis van 50mm die naar de moerasfilter loopt.
Bodemdrainage is hier niet nodig. Je hebt geen zwemvijver .
Plaats een pomp die tussen de 4-6 uur gans de inhoud door de lava filterkoffer stuurt/duwt/trekt
Dus inhoud vijver is 7.64m³ /5 = 1.528 m³ /uur oftewel een circulatiepomp van een 30 liter per minuut.

Ik had graag nog een voorfilter gezet tussen de pomp en de drainagebuizen die onderaan in het moerasfilter zit met up-flow werking.
Mvg Jeroen

Met het filtergedeelte hoger te plaatsen ga je wel volledig tegen alle regels in van zuivering.
Kort gezegd . Je moet al het oppervlakte vuil krijgen in de richting van de planten zone en lava met bacterieen. Dus plaats je de vijver zo dat de overheersende wind op die lokatie je hiermee al helpt.
Je pomp in de filterzone zuigt dan nog eens het water aan naar de filterzone , de uitgang van de pop ligt zo ver mogelijk weg en duwt van daar het water nog eens extra richting filterzone.
Al het water wordt dus geduwd naar de filterzone waar het via de lava en drainstrengen met bacterieen wordt gezuiverd. De waterplanten in de filterzone houden het grof vuil tegen en dit verteert langzaam.
Bij een upflow duw je eigenlijk het vuil water van onder naar boven MAAR alle losse en afval van je waterplanten in de filterzone duw je zo in de overloop naar het watergedeelte. Geen voorstannder van. Er zijn nog ene paar redenen maar dit leidt ons te ver.
Down flow is in mijn bevindingen van 30 jaar vijveraanleg beter en handiger .
 
Lid geworden
8 jan 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Een beetje op dit principe rustende zonder die fontein.
IMG-20201209-WA0008.jpeg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.836
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Ne down dus
en kijk eens naar het eind van die vijver ( rechts boven) nagenoeg stilstaand water.
Eigenlijk een van de slechtste foto 's om aan te tonen wat de ideale werking en circulatie in een natuurlijke biologische siervijver MOET zijn.
 
Lid geworden
8 jan 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Eerste optie voor de pomp in een pvc buis, met in het onderste deel graatjes van 10 mm zodat het water uit het onderste lava gedeelte gezogen wordt. Aan de pomp een korte flexibel, zodat ik deze kan uithalen voor onderhoud, bevestigt aan een pvc van 50mm gestuwd naar einde vijver op de bodem.IMG_20201214_103414.jpg
Voor de optie met drenagebuizen onderaan de moeras filter, vind ik niet meteen een oplossing in down-flow om de pomp weg te werken dat ik er nog makkelijk bij kan. Tenzij ik deze natuurlijk op het einde van de vijver zet.
Maar wat als de drains vervuild raken?
IMG_20201214_104749.jpg
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.044
Waarderingsscore
1.122
Punten
113
Voor mij was downflow zeker de weg te gaan.
Maar ik twijfelde aan de klassieke drainagebuizen in lava.
Uiteindelijk heb ik met een bezinkruimte onder de lava gewerkt.

Daarvoor gebruik gemaakt van polyester roosters (GVK=Glasvezel Versterkte Kunststof ).

Dat geeft de mogelijkheid om, indien ooit eens nodig, kuis te houden onderaan de filterzone.
Daarom aan de buitenkanten een buis van 110 tot beneden gelegd zodat ik via daar een waterslang met druk kan doorduwen en dan het vuil oppompen in de pompput.

Hier komt het water dus door de filterlaag in die bezinkruimte waar dan ook de pomp staat en daardoor zijn er geen drainagebuizen nodig.

De roosters liggen aan de ene kant op een klinker die op zijn zijkant aan de scheidingsmuur is gekleefd (staat nog op de uitstekende rand van een betontegel waar de muur zelf ook opstaat) en aan de andere kant liggen er halve betontegels met daarop een klinker. Tussen de tegel en de klinker zit er aan één kant een pvc spie omdat de bodem van de vijver afdraagt en ik de roosters waterpas wou. Door de afmetingen van de vijver had ik twee smalle stukken rooster en die heb ik halverwege nog eens ondersteund alsook daar waar ik de opening voor de pompput heb gemaakt.

Vijver-roosters.jpg


Vijver-roosters-klaar.jpg


2-Pompput-a.jpg


3-Pompput-b.jpg


Die oranje buis is die 110 die tot onderaan gaat voor moest het ooit eens nodig zijn de bezinkruimte te kuisen.
Het blauwe deksel sluit dat af en bovenaan ligt er wat cliptoniet over zodat die buis niet zichtbaar is.

Zwemvijver-b.jpg


In de filterzone heb ik ook buizen voorzien voor beluchting maar het water is hier kraakhelder zonder, dus die is momenteel niet aangesloten, maar ik heb wel de mogelijkheid.

5-Beluchting.jpg


De pomp hangt aan een buis van 50 met een Y die zo het water verdeelt langs de twee zijden naar de overkant van de vijver.
Deze Y kan ik losvijzen en zo de pomp uit de pompput nemen.
Is iets heel handig mag ik zeggen :)

6-Pomp-a.jpg


7-Pomp-b.jpg
 
Lid geworden
8 jan 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de info Marc! Top.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.836
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Marc heeft een zwemvijver, geen siervijverke.
Maakt wel enigszins verschil in uitvoering en type
 
Lid geworden
8 jan 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het grootste gedeelte is nu uitgegraven tot 87cm diepte. Ik ga toch voor een volle betonplaat van 10 cm kiezen anders moet ik nog eens sleuven spitten en worden de wanden gevaarlijk instabiel. Tis nu al kant je boordje aan de linker kant. Daar was er deze zomer gegraven voor de aflaatbuis van het terras. Lees instabiele grond.
Als ik reken hoeveel beton ik nodig heb om een funderingssleuf te gieten onder de muren en een betonplaat scheelt dat niet zo veel.
Met de betonplaat van 10 a 12 cm en vier betonstenen er boven kom ik dan een cm of 5 boven pas. Met de afwerking max 10cm.

Vijver2.jpeg

Het filtergedeelte ga ik nog een tien cm uitgraven en een betonplaat gieten van 10 cm met daarop 3 betonstenen. Dan kom boven ik gelijk het met vijvergedeelte en heb ik hier een diepte van 57 cm.

Vijver.jpeg


De muur tussen de twee vijvers: is 10cm genoeg voor de overgang van het vijvergedeelte naar het filtergedeelte om dan down-flow te werken?

Groetjes Jeroen
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.044
Waarderingsscore
1.122
Punten
113
De muur tussen de twee vijvers: is 10cm genoeg voor de overgang van het vijvergedeelte naar het filtergedeelte om dan down-flow te werken?
De eenheid is cm maar wat is de grootheid: hoogte, hoogteverschil, breedte, lengte, dikte ?

Uit wat bestaat jouw (voorlopig) definitief ontwerp nu ?

Bij mij is het één grote put met rubber in en waar dan de filterzone en alle buizen zijn ingebouwd, dus het waterniveau is overal hetzelfde.
Ga jij voor een tweede aparte vijver (filterzone) of niet ?

Weet dat je nu rekent met de maximale waterstand.
Water verdamt echter door warmte en wind en daardoor zakt het waterniveau.
Tenzij dat je dagelijks bijvult ga je dus een gemiddelde waterhoogte hebben die varieert en uiteraard lager is dan die maximale hoogte.

Indien je werkt met twee aparte vijvers die in mekaar overlopen dan zal het niveau in diegene die overloopt steeds hetzelfde blijven. Tof hé :)

Maar .. het niveau in de andere zal door verdamping net veel vlugger dalen ! !
Hoe groter het verschil in grootte tussen de twee vijvers, hoe extremer die niveaudaling.
Het aanvullen van diegene die overloopt gebeurt immers door water uit de andere vijver.

En in een filterzone wil je geen heel grote niveauverschillen aangezien daar plantjes in groeien die een min of meer dezelfde waterhoogte verkiezen.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
8 jan 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
De bedoeling is inderdaad om het water op gelijk niveau te zetten.
Groetjes Jeroen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.836
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
... waarom leg je dan de filterkoffer hoger ?
als het waterpeil over even hoog komt dat is het waterpeil in het ' zwemgedeelte ' net zo hoog als in het filtergedeelte. Dus je moet niet hoger gaan metsen , je moet er enkel voor zorgen dat je water vanuit het vrije gedeelte stroomt naar de filterkoffer langs . Dus DOWN principe . Vuil water naar de filterkoffer, vuilwater wordt aangezogen DOOR de filterkoffer van boven naar onder ( lava) Vuil water wordt gezuiverd door bacterieen , vuil water wordt zuiver water en wordt aangezogen DOOR drainstrengen. Deze drainstrengen komen uit in een pompbuis . Daaraan zit de zuigkracht (circulatiepomp) , deze pomp het water naar de inlaatbuis aan de andere zijde vn de filterkoffer.
Teken eens alles in het net uit, met maten en afstanden zowel in de langs als in de dwarsdoorsnede want je gaat vastlopen.

PS in een siervijver mag de pomp in het water staan en je plaats best ook de buizen IN het water. De doorboringen en het waterdicht aanwerken in rubberfolie is gemakkelijker dan het lijkt. Alleen de positie van de buizen tenopzichte van epdm ribben of - hoeken is al van kapitaal belang.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan