Tuinverlichting vastzetten in aarde

Argon

Lid
Lid geworden
20 jun 2011
Waarderingsscore
11
Punten
18
Hallo,

We kochten volgende verlichting aan om ons tuinpad te verlichten:
tumbnail_735aabb5-ce67-4687-8f7a-e7b5e85102ee.jpg

De verlichting zou in onze border komen te staan. Op welke manier plaats ik deze het makkelijkste op/in de aarde van de border? Ik had gedacht om een betonklinker vast te zetten in wat stabilise om hierop dan de armatuur op vast te maken.

Ik moet dit wel nog testen, want in die betonklinker moeten 6 gaten geboord worden. 4 om het armatuur op vast te maken en 2 voor de inkomende voeding en uitgaande voeding naar het volgende lichtpunt. Ik heb dus geen idee of de betonklinker zal splijten of als die het zal houden.

Zijn er nog alternatieven voor handen die jullie gebruiken?
Thanks!

Ofwel vergroot je het grondvlak : betonklinker is ... 22x11x7 of 30x20x6 de grootste.
Ofwel werk je in de diepte.

Als je werkt in oppervlakte moet je inderdaad meerdere gaten boren, moet je ervoor zorgen dat je tegel gedragen wordt door een aangedrild stabilisebed en dan moet dit minstens de oppervlakte zijn van de klinker/ tegel en een diepte van cc 15 cm.
1 nadeel : je kan niet boren en of bouten en of stangen vast zetten in stabilisé , daarvoor is beton beter geschikt. Maar dat is dan weer extra werk en gedoe.
Stel maar eens voor wat er met dat paaltje gebeurt als je er tegen botst en dat staat vast in betonsokkel .... dat breekt in frenne uiteen.

Wij werken nu toch al een 30 jaar met pvcbuis die we de grond in draaien en daar schuiven we de armatuur over.
Nadeel je moet op zoek naar de best passende buis en je moet deze toch minstens 50 cm de grond in krijgen.
Prutswerk voor de kabels mooi weg te werken in de buis maar met wat slijpwerk in de pvc buis lukt dit vlot.
Voordeel kost niks en je hebt geen stabilisé of beton nodig.
Je kan er tegen rijden, pvcbuis buigt mee en zal sowieso rapper barsten/breken dan je metaal ... of je zit met pvc armaturen

Hier idem zoals sociaalverhuurder met grondspie werkt prima.
Heb een put geschupt de "overschot" van de kabel (met flexbuis) opgerold en in de put, spie met lamp centraal geplaatst en terug opgevuld.

Ipv ronde PVC buis heb ik uitendelijk (vierkante) tafelpoten gekocht bij de Hubo van 25x25mm. Deze de grond ingeklopt en hierop de armatuur kunnen schuiven (Lutec Kira). Waarom vierkante? Zo kan de armatuur niet rond de pvc buis (ver)draaien. Bedankt voor de tip!

laten zien !
fotoke dus

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan