• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinverlichting vanaf de muur?

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Bij de bouw van ons huis is er aan de buitenzijde een elektriciteitsaansluiting voorzien (ligt nu gewoon op rol aan ons huis) 

volgende fase is de verharding (2x2 Eurodal) dus ga ik wachtbuizen voorzien om onder de dallen te plaatsen zodat bij plaatsing verlichting de aansluitingen makkelijk te regelen zijn. 
 

maar: hoe leg ik die wachtbuizen het best? Vooral gezien ik verschillende lichtpunten voorzien heb die allemaal op die ene aansluiting moeten? 
- looppad zijkant

- trap achteraan

- spot 2x boom uitlichten

- sfeerverlichting (?)

leg ik dan telkens gewoon een buis van de aansluiting naar de plaats waar de verlichting gaat komen? Dus 4 buizen die telkens vertrekken aan het huis? Waarbij dan later die ene aansluiting met een vertakkingsdoos kan verdeeld worden over de 4 aansluitingen (met meerdere lichtpunten) 
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
dat is 1 mogelijkheid; steeds van punt a naar b, a naar c, a naar d,.. maar komen e veel buizen samen in punt a

andere mogelijkhied is dat je van punt a vertekt naar punt b, dan van b naar c, c naar d , ....

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
designer_-_849ken_nuts.pdf
Wie is er op dat idee gekomen ???

Alle ik bedoel daar ligt dus maar 1 kabeltje van 3G1.5² of 3G2.5² of met een bekke sjans eentje van 5G ?

En zeker dat het XVB is of exvb? 

En jij wil daar zoals ik kan tellen 4 verschillende circuits op aansluiten?

Hoeveel schakelaars ga je plaatsen of alles in 1 keer aan en uit?

Weet niet hoor, maarik vind dat een klungelig lichtplan. Je mixt sfeerverlichting met orientatieverlichting en dan nog eens aksentverlichting met een veiligheidscircuit.

Sowieso moeten alle leidingen in een flexibele beschermbuis gestoken waarbij de monding ( of uitgang BOVENGRONDS uitkomt. Dit kan met een wachtbuis ( rood ) van 40/50/80/110 mm waar de kabels gezamelijk in liggen of met voor elke kabel individueel een flexibele( wittte) beschermbuis. Kabels naakt in de grond mag dus niet. Je zal aftakkingen moeten uitwerken eerst met lussen in de flexibel en daarna met verbindingsdozen in de bodem die opgegoten worden met hars.

Persoonlijk vind ik de individuele flexibels met kabel het handigste en het meest efficiente voor de uitwerking.

Voorbeeld van een verlichtingsplan voor de tuin vind je hier of op onze website : https://vrebosch.be/werkwijze/ontwerp-dossier  dorklikken naar verlichtingsplan
designer_-_849ken_nuts.pdf
designer_-_849ken_nuts.pdf
designer_-_849ken_nuts.pdf
designer_-_849ken_nuts.pdf
 

Bijlagen

  • designer_-_849ken_nuts.pdf
    165,4 KB · Weergaven: 2

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Had inderdaad al door dat dit niet ideaal is. 

Maar zou ik dit eventueel kunnen oplossen met een afstandsbediening ? Eventueel gecombineerd met schemer/tijdschakelaar voor de spots onder de krentenboompjes. 

https://webshop.electro-colli.be/product/gardenpro4-afstandsbediening-4-kringen-buitenverlichting/

misschien nog ter verdediging van onze electricien, is dat dit enkel de aansluiting achteraan het huis is. Voor oprit, poort, tuinhuis, plafond en wandverlichting zijn er aparte kringen die al geïnstalleerd zijn. 

 

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Die afstandsbediening van gardena zou kunnen werken. 

Dus vanuit je bron ( buitenzijde gevel) deze verdeeldoos met zender aansluiten en vandaar vertrekken met de verschillende circuits... zou kunnen werken. 

Maar met welke kabel kom je nu buiten ?

Type bedoel ik want dat bepaalt wat kan en niet kan of wat je extra moet uitvoeren. 

En geef even door met welke sectie de aders zijn.

Hopelijk dus xvb 3G1.5² of 3G2.5²

Als je een schemerschakelaar /tijdschakelaar wil aansluiten op je boomspots dan moet je werken met een 5 aderige kabel voor je schemerschakelaar of moet je tot in de zekeringskast met 1 kabel ( 3g1.5² XVB ) toekomen waar je dan een astrologische timer op kunt zetten.
....misschien nog ter verdediging van onze electricien, is dat dit enkel de aansluiting achteraan het huis is. Voor oprit, poort, tuinhuis, plafond en wandverlichting zijn er aparte kringen die al geïnstalleerd zijn. ...

 

Dat noem ik geen argument der verdediging. Hij is verdomt de vakman die depieren uit uwe neus moet halen om te weten wat je wil. Elke electricien gaat tegen je zeggen met die 4 circuits : looppad, spot, trap en dan nog wat sfeerverlichting moeten we  4 aparte kabels naar buiten krijgen.

Ofwel heb je dit niet doorgegeven ofwel heb je een elentrieker die papegaaienwerk doet.

Begot als wij bij nen nieuwbouw zitten dan EISEN wij MINIMUM 8 aparte electriciteitskabels naar buiten toe. ... of 2 wachtbuizen van minimum 160 mm ( 1 vooraan , 1 achteraan)

Hoe komen we op al die  aparte kabels ?

Volg even mee:

1) Verlichting voortuin  1 kabel meestal Flex xvb 3G1.5²

2)Voeding automatische poort 1 kabel flex XVB 3G2.5² of 5G2.5²

3)Sturing poort , video , bel en nog wat toeters : stuurkabel van min 8 aders 0.75²

4) Voeding voor electrische wagen ( zie spec leverancier)

5)Verlichting zijtuin 1 kabel apart te bedienen 3g1.5² 

6)Verlichting achtertuin nabij woning  3G1.5²

7)Verlichting dieper gelegen in de tuin ( afhankelijk van diepte en ontwerp)

8)Stopcontacten gans de tuin met maximaal 8 aftakpunten  xvb 3g2.5²

9)stopcontacten voor vijvers , zwembaden, zwemvijvers, fonteinen, hottubes ... ( alle alles met water afgezekerd op 30Ma. )

10) voeding tuinhuis , hangaar, kot, ateljee ... flex XVB 5g2.5² of 5G 4² of met ...

11) .... oeps, vergeten...

 

Als je dit zo voorstelt bij een nieuwbouw, dan zie je dien architect altijd grote ogen  trekken,

zeker als je verhaal eerst begint met : hoeveel kabels zijn er voorzien voor buiten?

Euh 2 , nee 3 : 1tje van voor, 1 tje naar achter, 1tje voor het tuinhuis.

Effe tellen , we hebben er minstens 8 nodig.

Nu weer , nieuwbouw volledig uitgeplakt. Tuin van 1600m² 1 miezerig kabeltje van 3g1.5²  ( en het is dan nog een pechelbuis met VOB in ) en die mensen vragen dus een tuinhuis knutselruimte, zwemvijver, stopcontacten, verlichting terras en oprit, automatische poort en dan nog  voor later een yakusie .

offerte voor boringen en  uitbreken van de garagevloer om alles binnen te krijgen is doorgestuurd .  We voorzien alles op zenderinstallatie want om aan de deuren de bezetting terug open te kappen om onze leidingen en schakelaars daar te krijgen ... ze vermoorden me als ik daar mee afkom.

 
 
Lid geworden
2 feb 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Huidige kabel gebruiken om te starten met een nieuw buitenbord, daar splitsen naar kringen bestuurd via teleruptoren of niko home control.

niet ideaal maar als er maar 1 kabel is voorzien wel een mogelijke oplossing
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan