tuintafel zelf maken. Welke houtsoort ?

Lid geworden
26 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben van plan mijn tuintafel zelf te maken.

Welke houtsoort gebruik ik best ?

Vuren , ceder, afzelia ?

Wat zijn de voor- en nadelen ?

Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vader heeft er net een gemaakt voor ons in padoek. 1,5 meter op 75, zo kan je er met 4 of 6 aanzitten. Je kan het blad een kwartslag draaien, en openklappen tot 1,5 x 1,5 m, om er met 8 aan te zitten.

Een nadeel maar: padoek is heel zwaar, we kunnen de tafel alleen met 2 verzetten, en zelfs dan is hij nog loodzwaar (voordeel is wel dat ie nooit zal wegwaaien :lol: ).

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
121
Punten
63
Padouk is een schitterende houtsoort en uitermate geschikt voor buiten, maar iets minder geschikt voor je beurs...

Ik heb laatst een zelf gemaakte tafel gezien uit hout van euro paletten. Serieus stevig en al bij al vrij goedkoop. Als je dat dan nog eens behandelt met bio-carbonil elk jaar zal die tafel ook met gemak jaaaren mee gaan.

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
vuren zou ik niet gebruiken, veel te zacht en rot relatief snel. Je kan het natuurlijk behandelen en vernissen maar ik vind het een beetje raar om goedkoop hout met dure producten te gaan insmeren.

Ceder ook niet ideaal wegens nogal zacht hout.

Afzelia zou natuurlijk ideaal zijn qua duurzaamheid en werken van het hout, maar minder ideaal voor je portemonnee denk ik :)

Het hangt er maar vanaf wat je wil. Wil je een er een meesterwerkje van maken met mooie houtverbindingen, dat de tand des tijds doorstaat, dan kan je wel investeren in een degelijke houtsoort. Heb je gewoon snel en goedkoop een behoorlijke tafel nodig en ga je gewoon alles schroeven dan zou ik niet teveel investeren en bv grenen nemen. Als je dat wat behandelt kan het ook een hele tijd mee.

Of eventueel een tropische houtsoort die op het moment bij de houthandel in de aanbieding is (al moet je uitkijken want er zit tegenwoordig ook heel wat troep tussen)

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
121
Punten
63
jacqplafond wrote:
... maar ik vind het een beetje raar om goedkoop hout met dure producten te gaan insmeren.

Groot gelijk heb je, maar een produkt als bio-carbonil kost niet veel en beschermt heel goed hoor.

Bankirai is ook weer goed, maar weer duurder.

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
bankirai kan je ook gebruiken, maar het werkt nogal sterk dus daar moet je in je ontwerp wel rekening mee houden !

(onthou: hout werkt door wisselende luchtvochtigheid; vooral in de breedte, en nauwelijks in de lengte. Afhankelijk van hoe het gezaagd is kan het ook meer of minder kromtrekken)

Het is ook erg hard (dus zaagblad sneller bot) en best mondmasker dragen als je het binnenshuis zaagt wegens schadelijk zaagmeel.

Goeie bankirai kan wel heel mooi zijn als het geschaafd en afgewerkt is ! Maar "bankirai" is nogal een verkoopsnaam waaronder al eens verschillende soorten hout verkocht worden, best elke plank individueel keuren.

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
121
Punten
63
Idem met teak. Die vind je ook in alle kleuren en tekeningen. :roll:

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
jongens, leven we hier nog in Belgie of wat ? ja gaat toch geen bankirai tafel gaan maken, dit is duur, zwaar, en zo hard dat je het eigenlijk niet deftig kan bewerken zonder proffessioneel materiaal, bovendien barsten die harde houtsoorten allemaal redelijk makkelijk op termijn op hun verbindingen.

Maak toch eens gewoon een EIKEN tafel, als je die behandeld gaat ze je overleven.

bovendien heeft EIK een heel erg mooie tekening.

(vuren en ceder is te slap, bovendien is het allesbehalve sterk).

Beuk is ook uitgesloten voor buiten, schimmel snel.

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
121
Punten
63
Eik is ook mooi, (ik heb er net een keukentafel uit gemaakt), maar echt goedkoop kan je dat toch niet noemen hoor!

Trouwens, zacht is eik ook totaal niet, om dat te verwerken heb je ook wat meer nodig dan hetgeen een gewone DHZ'er liggen heeft.

Maar bon, als hij er het geld voor over heeft is eik zeker een goed alternatief.

Lid geworden
9 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht bij de titel ook onmiddellijk aan eik. Dat geeft een mooie verweerde look.

En zo duur is dat ook weer niet.

Lid geworden
26 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Supermug wrote:
Ik dacht bij de titel ook onmiddellijk aan eik. Dat geeft een mooie verweerde look.

Dien ik deze dan nog te behandelen en met wat dan ?

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
dewaerheid wrote:
Supermug wrote:

Dien ik deze dan nog te behandelen en met wat dan ?

met een gewone beschermende olie

Eik is hard, tuurlijk, maar niet zo hard als die tropische soorten (groot verschil).

Lid geworden
9 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ooit een rekje gemaakt uit eik. En dat hangt onbehandeld buiten.

Het is reeds mooi grijs. Ik ga het zo laten maar als ik er nu een olie op zet is het beschermd.

Als je zo'n tuintafel maakt en je laat het vergrijzen, dat is knap!

Lid geworden
26 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Supermug wrote:
Ik heb ooit een rekje gemaakt uit eik. En dat hangt onbehandeld buiten.

Het is reeds mooi grijs. Ik ga het zo laten maar als ik er nu een olie op zet is het beschermd.

Als je zo'n tuintafel maakt en je laat het vergrijzen, dat is knap!

Het gaat dan niet rotten of zo ?

Lid geworden
9 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat zal de tijd uitmaken.

Het is maar een rekje dus ga ik het niet behandelen. Als het een tafel was natuurlijk wel.

En er blijft ook niet echt water opstaan. Het hout heeft zich ook niet krom getrokken of zo. Maar het is maar een klein rekje dus veel kan er niet mee gebeuren. Maar ik wou het laten zien als voorbeeld.

Bovenaan