• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinschutting met golfplaten (metaal)

Lid geworden
2 mrt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik zoek wat expert advies omtrent het volgende:

Ik wil graag een stuk tuinschutting (18m lang) maken met (zwarte) metaal golfplaten.

We willen de katten demotiveren om langs te komen maar we vinden het ook strak en mooi als tuinschutting.
Daarnaast lijkt me dat een snelle manier om de schutting te plaatsen. De golfplaten wegen op zich niet veel.
Het is een plaats waar weining wind (dwars op de schutting) is daar er bomen en muren van de buren staan. Langsheen de schutting is meer wind.

Voorbeelden van hoe het er kan uitzien:

Nu, de vraag stelt zich rond de palen om de golfplaten tegen te bevestigen.
Ik zie 2 opties:
1. Paalhouders met vierkante palen. De paalhouders zou ik dan in snelbeton vastzetten. Misschien op elke meter een paal...of is dit overkill?
2. Ronde palen (3m lang) met punt die ik ofwel in de grond kan rammen (met een paalrammer) of die ik in stabilisé kan vastmaken. Ik dacht aan 1 meter in de grond. Voldoende?


Optie 2 lijkt me goedkoper en sneller...maar ik zou graag wat opinies willen. Zijn er andere opties?
Ook advies omtrent de dikte of diameter van de palen: is 7cm voldoende of liever dikker. Ik denk soewieso genoeg palen te voorzien om de platen goed te bevstigen...

Thanks.
 
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
OP wat baseer je om te denken dat dit type afsluiting katten ga buitenhouden ?

Een kat zal met plezier over dat smalle randje lopen en hautain naar die arme 2 voeter kijken die dacht dat een kat weg ging blijven met zo'n plaat :ROFLMAO:

Katten kan je 'proberen ' het lukt niet altijd met :
- een sleutelbos ( rammelend geluid) te smijten en ik kan je verzekeren, zo'n metalen panelen dat klettert zelfs bij lichte regenval.
- een waterstraal te spuiten op haar snuit of vlak voor haar zo dat de kat schrikt
- peper strooien ( en dan liefst de Jamaicaanse das goeie straffe
of nootmuskaat , maar geen kaneel, allé Lazy pebbels onze kat is daar dol op. Raar kat.
- hond of kinderen houden.

Voor de plaatsing
Ronde holle palen ( zie draadafsluiting) 1 meter de grond in draaien met eventueel turbobeton als je niet beschikt over een boor.
Hoe meer palen je gaat steken , hoe meer rustplekjes de kat ga hebben.
 
Lid geworden
2 mrt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de goede raad.

Ik baseer me op het feit dat de meeste katten hier erg dik en vadsig zijn...geen jonge atletische katten :) Die kunnen nog komen natuurlijk, maar we hebben reeds een afsluiting aan de andere kant (betonpalen met houten planken tussenin) en via die weg komen ze niet. 2 meter klimmen om via de rand te wandelen doen ze niet, dus ga ik ervan uit dat ze niet over een golfplaat rand zullen wandelen.

Ik heb alle "middeltjes" reeds geprobeerd, maar de katten komen vooral 's nachts hun ding doen, dus ik zou al wat automatisatie moeten installeren om ze af te schrikken. Ik heb nu de meeste plekken gevonden waarlangs ze komen en die zijn reeds afgesloten. De open kant (die ik dus wil afsluiten) bewaak ik met een ultrasoon toestel en dat werkt goed zolang de batterijen goed opgeladen zijn. Ik heb in ieder geval geen kattenpoep meer sinds dat ding er staat. Maar als de batterij te zwak is komen ze terug...

Maar eigenlijk zijn de katten maar een van de redenen. We willen dat stuk gewoon afsluiten voor privacy.

OK, metalen palen had ik niet aan gedacht. Goeie optie. Ik zal eens prijzen opvragen.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik weet niet of het een optie kan zijn om die metaalplaten gewoon zonder palen en telkens overlappen op elkaar in een betonnen fundament te gieten. Je zal dan wellicht een wat zwaardere uitvoering van platen moeten nemen.
 
Lid geworden
2 mrt 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik weet niet of het een optie kan zijn om die metaalplaten gewoon zonder palen en telkens overlappen op elkaar in een betonnen fundament te gieten. Je zal dan wellicht een wat zwaardere uitvoering van platen moeten nemen.

De meest gangbare diktes voor dit soort platen (gelakt en beschermd) zijn 0.4, 0.5 en 0.6mm. In metaal althans.
Ik wilde de 0.6mm versie gebruiken dus ik vrees dat dat geen optie is. Deze moeten tegen palen of een rooster komen.

Er bestaan er ook in kunststof (PVC, Polyester...) maar ik weet niet of dat in het zwart bestaat. Ik voel meer voor metaal...lijkt me steviger.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan