• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinkot bekleden

H.v

Lid geworden
27 jul 2018
Berichten
28
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag iedereen,

wij hebben oud een tuinhuis /-kot opgebouwd uit betonplaten. (zie foto)
Ik zou het uiterlijk graag wat verfraaien.
Kan ik dit bekleden met hout bvb op latwerk? Of is het moeilijk om op deze betonplaten een latwerk te bevestigen?

Alvast bedankt voor tips en suggesties!

IMG_20210713_164730.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Neem 1 druivelaar ( vitis Lakemont: wit , pitloos)
Breng enkele stalen kabels aan
Plant druivelaar in een ruim plantgat gevuld met kapot geslagen bloempotten ( steen)
Zorg dat de plant tegen de zuidermuur staat.
Laat groeien
 

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Berichten
170
Waarderingsscore
82
Punten
28
Neem 1 druivelaar ( vitis Lakemont: wit , pitloos)
Breng enkele stalen kabels aan
Plant druivelaar in een ruim plantgat gevuld met kapot geslagen bloempotten ( steen)
Zorg dat de plant tegen de zuidermuur staat.
Laat groeien

Luk, uit nieuwsgierige: waarom kapot geslagen bloempotten bij in het plantgat?

Glenn
 

Bliksem74

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2018
Berichten
48
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik heb daar ooit bouten en moeren voor gebruikt aan zo'n betonnen brak. Maar dan zie je die natuurlijk zitten aan de binnenkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: H.v

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Neem 1 druivelaar ( vitis Lakemont: wit , pitloos)
Breng enkele stalen kabels aan
Plant druivelaar in een ruim plantgat gevuld met kapot geslagen bloempotten ( steen)
Zorg dat de plant tegen de zuidermuur staat.
Laat groeien

Luk, uit nieuwsgierige: waarom kapot geslagen bloempotten bij in het plantgat?

Glenn

Die stenen bloempotten ( klei dus, geen keramische ) in stukken geslagen en in de grond gestoken nemen vocht op en kunnen dit bij droogte aan te planten afgeven.
Maar de belangrijkste rede is dat kleipotten de warmte opnemen.
Klei en leemgronden warmen zeer traag op, maar houden eenmaal warm de warmte langer vast. Handig dus die poreuze bloempotten want die nemen sneller de warmte op dan dat dichtgeslagen klei of leemgrond.
Zandgrond neemt dan weer heel snel de warmte op, maar verlies dit ook rap en die kapotte bloempot reguleert dat een beetje of moet ik zeggen compenseert dat ?

Nu in de druivenstruiken hebben ze dus graag die terre de rouge tussen hun druivelaars . Volgens wat ik kon opmaken uit dat koeterwaals van frans en dan nog vakspecifiek was die terre de rouge, een rode poreuze steen , ik dacht eerst mergel want hij kruimelde schoon uiteen maar in tegenstelling met mergel was deze steen niet compact maar luchtig zoals puimsteen. Ijzer erin? Hem geproefd maar het smaakte niet roestig zout. Smaakte eerder wat zoet. Rook zelfs naar aarde,Blauwe steen heeft een scherpe penetrante geur en graniet riekt naar verbrand kan ook niet anders) net zoals basalt.
Stom, geen steen meegenomen om verder achter te zoeken, dacht dat ik in belgie nooit zou starten met druivelaars en begot juist getrouwd, mijn aandacht lag op andere zaken :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan