• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

tuinhuis vloeropbouw zonder beton

Lid geworden
23 mei 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij willen graag een houtskeletbouw tuinhuis bouwen, van ongeveer 3.5m op 3.5m. Hierbij willen we liever geen betonnen vloerplaat. Om te beginnen lijkt een betonnen vloerplaat praktisch onmogelijk. Het gaat om een rijwoning en het tuinhuis komt op 50m van de straat, dus te ver voor een pompwagen. Met de hand 3 kuub beton maken is al helemaal onbegonnen werk. Bovendien is een betonnen vloerplaat ook weinig ecologisch, er moeten vast betere alternatieven zijn voor een eenvoudig tuinhuis.

Daarom zijn we op zoek naar een goede structurele vloeropbouw. Alle opties die tonnen aan materiaal vragen (zand, grind, ...) zijn niet ideaal, aangezien dat allemaal manueel versleept moet worden. We zouden de vloer ook liefst isoleren. Een klein opstapje vinden we niet erg, maar we willen niet dat er een ruimte onder het tuinhuis is waar onkruid en ongedierte kan gaan groeien.

Wie heeft er hier ideeën voor? Alvast bedankt!

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als je opteert voor grondankers, zeker eens kijken naar Spirafix, dat is één van de weinige frabrikanten die belastingsgrafieken op trek heeft wat meteen ook aangeeft hoeveel druk het anker aankan. Nogal wat andere fabrikanten geven indicaties op druk maar daar mag je niets uit besluiten qua trek. 

Plus de ankers van Spirafix kan je inkloppen en zijn niet echt duur. 

Lid geworden
26 feb 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
9 betonblokken van 40x20x20 op een mager beton.

Kaderment rondom en bovenop. Tuinhuis zetten , vloer erin.

De ophoging kan je aanvullen met isolatieplaten.... maar als je tuinhuis en - dak niet geisoleerd is , haalt de vloerisolatie niets uit.
Is deze constructie ook een optie voor een tuinhuis van 7mx4m. Ik twijfel namelijk ook over de betonnen plaat methode.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
466
Punten
83
ook aan het overwegen om dergelijke constructie te maken als (roostering met betonblokken om de zoveel afstand), heb alleen wat schrik of dat dat geen potentieel woongebied voor ratten kan worden daaronder.
Mijn vader raadde me aan er kift onder te leggen , dat ratten daar niet graag in zitten te wroeten omwille van de scherpe randjes, maar weet niet of dat effectief is.

Lid geworden
26 feb 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
9 betonblokken van 40x20x20 op een mager beton.

Kaderment rondom en bovenop. Tuinhuis zetten , vloer erin.

De ophoging kan je aanvullen met isolatieplaten.... maar als je tuinhuis en - dak niet geisoleerd is , haalt de vloerisolatie niets uit.
Is deze constructie ook een optie voor een tuinhuis van 7mx4m. Ik twijfel namelijk ook over de betonnen plaat methode.
Het is wel zo dat ik er ook een glaswand schijfsysteem op wil installeren

Lid geworden
26 mrt 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik ben ook van plan om het systeem met de betonblokken te gebruiken om er een zelf gemaakte houten tuinkast op te plaatsen. Ik zou de volledige oppervlakte van de tuinkast + 30cm uitgraven op dezelfde diepte als de betonblokken (blokken van 20cm dus 15cm diep. De ruimte tussen de betonblokken zou ik dan opvullen met een worteldoek en daarop kiezels/keien. Hierdoor is de ruimte onder de vloer "gevuld", kan het water tussen de keien weg bij hevige regen en zijn de betonblokken niet te zichtbaar.
Klopt alles was ik zeg, of zie ik dingen over het hoofd?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Als er een tuinkast op komt... of tuinhuis, dan gaat er weinig water doorregenen .
Ik hoop dat je tuinkast een dak heeft dat afwatert naar een zijde.
Aan die zijde, DAAR kan je beter die grindgoot hangen en dan nog.
Plaats een opvangton en je kunt het water nog recupereren.

Het opvullen van de tussenruimtes tussen de betonblokken met worteldoek en grind is dus van geen enkele meerwaarde .
Je zorgt beter dat je kast een 5-10 cm boven het maaiveld draagt zo dat er ook langs onderen een verluchtingsstroom is.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
466
Punten
83
Het opvullen van de tussenruimtes tussen de betonblokken met worteldoek en grind is dus van geen enkele meerwaarde .
Je zorgt beter dat je kast een 5-10 cm boven het maaiveld draagt zo dat er ook langs onderen een verluchtingsstroom is.
Dat idee daaromtrent (opvullen tussenruimtes met scherpe kiezels) opperde mijn vader toen ik er met hem over aan het praten was.

ook aan het overwegen om dergelijke constructie te maken als (roostering met betonblokken om de zoveel afstand), heb alleen wat schrik of dat dat geen potentieel woongebied voor ratten kan worden daaronder.
Mijn vader raadde me aan er kift onder te leggen , dat ratten daar niet graag in zitten te wroeten omwille van de scherpe randjes, maar weet niet of dat effectief is.

ik zou achteraan iets kleins nog in elkaar willen knutselen voor de stockage van wat tuinmaterialen, gereedschappen, eten van diertjesin tonnetjes , dat zou achteraan komen in de nabijheid van waar ook het compastvat en bak staan.
Er zijn dus periodes dat ik daar wel eens rat(ten) zie lopen en in mijn compostvat eten gaan zoeken (heb al gemerkt dat ze heel tevreden zijn met aardappelschillen 😬)
Mijn buurman houdt zijn tuintje proper maar alles wat hij tegenkomt (kleine takjes , bladeren , etc ) verdeelt hij heel mooi aan de zijkanten van het perceel en bijgevolg wordt dat leuk leefgebied voor ratten daartussen (vanachter de draad zie ik dan mooi gangen langswaar ze lopen)
Ze wonen dus daar en komen af en toe eten bij mij ...
Met de regelmaat van tijd houd ik dat dan wat in toom met rattenvallen, maar defintief krijg je dat niet weg.
Ik accepteer perfect dat dat nu éénmaal iets is waar je niet definitief vanaf geraakt, ze definitief uitroeien is mijn doel niet. Het is en blijft de natuur, ratten horen daar ook bij.
Maar een (alarm)parameter voor mij om weer eens in te grijpen is als ik ze continue over en weer begin te zien lopen .....

Vandaar mijn bekommernis dat ik wat schrik heb om een extra leefgebied te creëren onder het tuinhuisje, onder dat kaderwerk van de vloer....
Staat er ook wel voor gekend dat ze graag een habitat creëren onder zo tuinhuisjes / stallingen etc....

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Ratten laten zich niet tegenhouden door kift of andere scherpe steentjes.
Vallen zetten en zo weinig mogelijk eten , dierenvoeding en of ander lekker spul buiten bewaren... ja de aardappelschillen horen dan niet thuis op de compost maar in de gft box.

Ratten is een merde, ik zit hier dan nog eens met een 80 meter gracht langs mijn tuin. Pertinent laten we door de gemeente gif strooien en ik moet zeggen we houden het onder controle.

Buur op de hoogte brengen van het probleem en SAMEN aktie ondernemen.

PS
Enigste dat ratten zou verdrijven is de geur van marters of een nest marters. Maar zo leuk zijn die beestjes ook niet.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
466
Punten
83
Ratten laten zich niet tegenhouden door kift of andere scherpe steentjes.
Vallen zetten en zo weinig mogelijk eten , dierenvoeding en of ander lekker spul buiten bewaren... ja de aardappelschillen horen dan niet thuis op de compost maar in de gft box.
OK
Thx voor de Info ! Holle zones onder zo tuinhuizen blijven dan ook wel een potentiele locactie voor ratten om zich onder te vestigen.

Ik heb gft eigenlijk nog nooit buiten gezet, alle groenteafval verdwijnt in het compostvat....

Buur op de hoogte brengen van het probleem en SAMEN aktie ondernemen.
Dat is inderdaad de logica zelve , maar dit is al een paar jaar aan de gang, helaas is de buurman een oudere man, nog van het 'minimaliserende type' : "het valt wel mee" , "ik zie er niet direct", "geen last van" , ....
Het dringt gewoon niet door bij hem.
Ik heb er me ondertussen al bij neergelegd en geen ruzies of vrederechter voor over.
Als ik sporen merk of zie, zet ik altijd per direct rattevallen op een aantal strategsche plaatsen (ja ook op zijn domein aan de draad 😬 ) , soms helpt direct, soms niet en moet je overgaan tot drastischer (blokje vergif, maar is echt mijn worst case) als het echt de spuigaten begint uit te lopen...
Degene die vang in de val schuif ik iedere keer graag onder zijn neus .... :LOL:

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan