Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Tuinhuis vlies bepaling en osb werkwijze

• Tags osb tuinhuis
  • den amateur

Nieuw Lid
    Lid geworden
    11 feb 2013
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    6
    Hallo iedereen,

Ik heb reeds redelijk wat topics gelezen in verband met het isoleren van een tuinhuis , en meteen ook heel wat geleerd, waarvoor al een dikke dankjewel.

Wij hebben vorig jaar een tuinhuis laten installeren. We zijn daar (tot nu toe) tevreden van en er is ook nooit iets besproken met de aannemer over al dan niet isoleren of afwerking langs de binnenkant. Het is dan ook niet mijn bedoeling om kritiek te hebben op gedane zaken.

Een jaartje later zou ik nu zelf wel de binnenkant willen afwerken met OSB platen. Zodat ik daarop wat rekken kan bouwen, wat materiaal kan omhoog hangen etc.
    Kreeg de opmerking "waarom isoleer je het dan ook niet meteen".

Zoals je kan zien op de foto's is er een folie, vlies, doek tussen de gevelbekleding (thermowood) en de houten kaders geplaatst door de aannemer. Jammer genoeg staat er geen enkele type, merk of iets dergelijks op die doek. Enkel de naam van de aannemer zelf. (die is momenteel in verlof)
    De doek is overlappend geplaatst, maar de zelfklevende strips zijn niet gebruikt. Ze zijn dus overlappend maar niet vastgemaakt aan elkaar. (foto waar ik mijn hand er tussen kan steken).

Het tuinhuis zal niet verwarmd worden, dient om fietsen en tuinmateriaal op te slaan. Het is geplaatst op een betonvloer en het dak is ook niet geisoleerd. Is gedaan met epdm. Ik tracht wel te vermijden dat mijn tuinmateriaal begint te roesten uiteraard :)

Mijn vragen

1. iemand die zo van op de foto kan uitmaken welk type vlies of doek dat is? damp-open, damp-remmend, geen van beiden ?
    2. Zouden jullie die overlappingen nog met tape vastmaken aan mekaar ?
    3. Moest ik toch willen isoleren, dan zou ik dus eerst moeten te weten kopen welk type vlies dat is.
    Kan ik dan vervolgens daar steen of glaswol tussen de kepers te steken, een dampremmend vlies over de isolatie aanbrengen en dan de osb platen monteren.
    of moet ik nog ergens een soort van luchtspouw creeren?

Alle tips of opmerkingen welkom uiteraard :)

Hartelijk dank!
    20260727_151149.jpg20260727_151135.jpg

Is dat niet gewoon onderdakfolie? Indien ja, gewoon opvullen met wol en toewerken met osb, dan is dat je dampscherm. Hoeveel overlappen de naden? indien >15 cm zou ik mij geen zorgen maken over het feit dat het niet getapet is.

Hallo,

Dankjewel voor je reactie.
    Ik heb het eens gemeten en ze zijn 12,5cm overlappend aangebracht.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen of ik nu 6cm Rockwol zou steken (de volledige diepte van de houten kader) of niet.
    Als ik niet isoleer, kan ik dan de OSB platen gewoon rechtstreeks op die houten kader vijzen? Ik heb OSB platen van 18mm
    Ik veronderstel dat ik dan ook geen dampscherm ofzo moet steken voor die osb?

Moest ik nu toch 6cm rotswol willen steken, ('t is nu de moment natuurlijk), wat raden jullie aan van dampscherm bovenop die isolatie?
    Moet ik dan tussen dat dampscherm en de isolatie of tussen dat dampscherm en de OSB platen nog een luchtspouw openlaten? Of mag dat allemaal tegen mekaar zitten.

Hartelijk dank!

Isolatie is altijd goed maar is het dak geïsoleerd? Is de vloer geïsoleerd?
    Misschien is het overkill om te isoleren… Merk ook op dat onverwarmde ruimtes altijd vochtig worden, afhankelijk uiteraard van de klimatologische toestand.

Hetgeen @Kaffe zegt gewoon isoleren en osb er tegen. Osb fungeert als damprem en kan in dit geval de functie van dampscherm overnemen. Vul de ruimte volledig op anders gaat de isolatie wegzakken en/of ruimtes oplaten op de verkeerde plekken.

Verloren moeite 6cm wol steken in een tuinhuis. Maar zijn je dragende muren cls balkjes van 6cm??

Je doet me schrik krijgen :)

Ik meet inderdaad dat de houten kaders zijn opgebouwd met balk(jes) van 6.5cm op 4

Ik ging er OSB tegenschroeven van 18mm waar ik dan stopcontacten etc kan inbouwen.
    Ik laat de isolatie inderdaad maar vallen.

Het is inderdaad niet de meest sterke constructie maar toevoeging van osb komt het wel goed…

Ik had het zelf niet zo gemaakt ik had minstens 175x28 hoh 60 gebruikt maar ik heb het dan ook graag stevig.

Terug
Bovenaan