• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinhuis thermowood schimmelt

Lid geworden
23 jun 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Beste,

Ons tuinhuis in thermowood hout staat er nu ongeveer 3 maanden. Nu hebben wij gezien dat er hier en daar schimmelvorming ontstaat langs de binnenkant. Bij heftige regen wordt het hout ook volledig nat langs binnen.
Enig idee hoe we dit kunnen oplossen? Is beitsen een oplossing? Wij hadden dit nog niet gedaan aangezien ik gelezen had dat thermowood niet behandeld dient te worden.

Bijlagen

• IMG_0226.jpeg
    IMG_0226.jpeg
    151,6 KB · Weergaven: 137
  • IMG_0225.jpeg
    IMG_0225.jpeg
    326,7 KB · Weergaven: 127
  • 7CC27705-2CC8-48BF-95AD-42737E2851E2.jpeg
    7CC27705-2CC8-48BF-95AD-42737E2851E2.jpeg
    206,2 KB · Weergaven: 137
  • IMG_0229.jpeg
    IMG_0229.jpeg
    268,4 KB · Weergaven: 129
er zal te weinig ventilatie zijn

er zal te weinig ventilatie zijn
Bedankt voor je snelle reactie. We zetten de deur nochtans steeds open bij droog weer. Is er nog iets dat we kunnen doen?

De stenen zien er ook heel nat uit. Ligt de klinkervloer even hoog als het gras? Staat het tuinhuis rechtstreeks op de stenen?

De stenen zien er ook heel nat uit. Ligt de klinkervloer even hoog als het gras? Staat het tuinhuis rechtstreeks op de stenen?
De stenen zijn idd heel nat. De klinkervloer ligt iets lager als het gras. De klinkers liggen op zand.
De houten thermowood panelen staan ongeveer een 2cm van de klinkers. Dus deze komen er niet tegen.

Ik zie hier toch enkele bouwfoutjes ;
- normaal giet men een fundering of betonplaat, metst men hierop een ytong, en worden deze ingepakt met roofing of een vloeibaar product, zodoende het water van het maaiveld niet in je tuinhuis kan lopen.
- het is aan te raden op een waterdichte folie te plaatsen achter de thermowood. Hout kan splijten en hierdoor is je tuinhuis niet meer waterdicht.
- tegen de waterdichte folie plaats men best horizontale panlatten of kepers, zodat het hout kan ventileren.
Voor de rest knap tuinhuisje wel, groetjes

meeste dingen zijn reeds gezegd, in mijn bescheiden mening is de ondergrond inderdaad te nat, te weinig ventilatie. zit er folie onder de beton? hoe ver staat de constructie boven het grondniveau?
Verder staan de planchetten tot op de grond waardoor ze enorm veel water kunnen opnemen (zeker als de beton gelijk met grond zit) en dergelijke kringen maken. Indien te diep en te lang gaan deze er niet meer uit, zou zonde zijn.
Planchetten iets inkorten zodat ze voldoende van de grond staan kan hierbij helpen. Ventilatieroosters steken, liefst in de dominante windrichting kan de ventilatie en het uitdrogen wat helpen.
Verder is thermowood, zeker in het begin, zeer gevoelig aan schimmelvorming. Door het thermisch proces vormt er zich een suikerijke laag op het oppervlak waar de schimmels van smullen. Eenmaal dees verwijderd is door bv regen of wat op te schuren is thermowood vrij schimmelwerend. Maar nat hout thermo of niet blijft ideale voedingsbodem voor (oppervlakte)schimmel.
Afschuren, behandelen met een schimmeldodend middel en daarna afwerken met een beits of sealend product kan de schimmel ook wat tegenhouden samen met bovengenoemde dingen.

Dakopstand is véél te laag en de waterpas is aan vervanging toe .

ik heb maar 1 goed oog meer, maar zie ik goed dat de tuin afhelt naar je tuinhuis?

De deur mist nog twee schoren om recht te blijven zodat de slagschaduw mooi evenwijdig blijft .

- normaal giet men een fundering of betonplaat, metst men hierop een ytong, en worden deze ingepakt met roofing of een vloeibaar product, zodoende het water van het maaiveld niet in je tuinhuis kan lopen.
- het is aan te raden op een waterdichte folie te plaatsen achter de thermowood. Hout kan splijten en hierdoor is je tuinhuis niet meer waterdicht.
- tegen de waterdichte folie plaats men best horizontale panlatten of kepers, zodat het hout kan ventileren.
Bedankt voor uw reactie! Dit tuinhuis staat idd niet op een fundering, maar gewoon op klinkers met zand eronder. Er zit ook geen waterdichte folie onder de klinkers. Wij zijn zelf niet handig en hebben er te weinig verstand van, daarom dat we voor sleutel op de deur zijn gegaan. Jammer genoeg vernemen we nu dat dit toch niet geplaatst is geweest volgens de regels van de kunst. Die waterdichte folie, dient deze dan geplaatst te worden over de volledige binnenkant van het tuinhuis? Bedankt voor al uw tips!

meeste dingen zijn reeds gezegd, in mijn bescheiden mening is de ondergrond inderdaad te nat, te weinig ventilatie. zit er folie onder de beton? hoe ver staat de constructie boven het grondniveau?
Verder staan de planchetten tot op de grond waardoor ze enorm veel water kunnen opnemen (zeker als de beton gelijk met grond zit) en dergelijke kringen maken. Indien te diep en te lang gaan deze er niet meer uit, zou zonde zijn.
Planchetten iets inkorten zodat ze voldoende van de grond staan kan hierbij helpen. Ventilatieroosters steken, liefst in de dominante windrichting kan de ventilatie en het uitdrogen wat helpen.
Verder is thermowood, zeker in het begin, zeer gevoelig aan schimmelvorming. Door het thermisch proces vormt er zich een suikerijke laag op het oppervlak waar de schimmels van smullen. Eenmaal dees verwijderd is door bv regen of wat op te schuren is thermowood vrij schimmelwerend. Maar nat hout thermo of niet blijft ideale voedingsbodem voor (oppervlakte)schimmel.
Afschuren, behandelen met een schimmeldodend middel en daarna afwerken met een beits of sealend product kan de schimmel ook wat tegenhouden samen met bovengenoemde dingen.
Bedankt voor uw reactie! Het tuinhuis zelf staat op klinkers die op zand liggen. De houten planken komen wel niet tegen de klinkers. Er zit wel een kleine spatie tussen. Het klopt idd dat onze tuin afloopt naar het tuinhuis. Wij hebben met sleutel op de deur gewerkt en stellen nu vast dat het tuinhuis toch niet 100% geplaatst is zoals het hoort.
Ik heb dit gisteren overlegd met de schrijnwerker die het tuinhuis heeft geplaatst. Hij komt volgende week 2 ventilatieroosters plaatsen. Dit zou volgens hem de oplossing moeten zijn.
Hierna zullen wij dan het tuinhuis veiligheidshalve beitsen.
Bedankt voor al uw tips!

als dit van een aannemer zo geplaatst is, amai... hoe meer je hier leest hoe banger je soms wordt om iets te laten doen

ik heb maar 1 goed oog meer, maar zie ik goed dat de tuin afhelt naar je tuinhuis?
Klopt idd de tuin helt af naar ons tuinhuis. We hebben gewerkt met sleutel op de deur aangezien we zelf niet handig zijn en er te weinig verstand van hebben.

Bedankt voor uw reactie! Dit tuinhuis staat idd niet op een fundering, maar gewoon op klinkers met zand eronder. Er zit ook geen waterdichte folie onder de klinkers. Wij zijn zelf niet handig en hebben er te weinig verstand van, daarom dat we voor sleutel op de deur zijn gegaan. Jammer genoeg vernemen we nu dat dit toch niet geplaatst is geweest volgens de regels van de kunst. Die waterdichte folie, dient deze dan geplaatst te worden over de volledige binnenkant van het tuinhuis? Bedankt voor al uw tips!
dient tussen de houtskelet, en de thermowood geplaatst te worden, niet aan de binnenkant van het skelet, anders word het hout nog steeds nat

maar hier heb je toch gewoon schimmel omdat het vocht in het tuinhuis zit en er niet uit geraakt... als alles constant zo nat staat, vraag je toch om schimmel? So die waterdichte folie gaat toch niet helpen... Al het vocht van de tuin loopt dat tuinhuis in, zie die klinkers... Dan mag je nog vochtwerende folies hangen zoveel je wil...

al het vocht van de tuin loopt naar dat hoekje
daar liggen de klinkers op zand
die klinkers hebben dorst en zuigen al dat vocht op
geven dat vocht af in het tuinhuis
tuinhuis is dicht afgewerkt
vocht kan geen weg
slaagt tegen de wanden
begint te schimmelen...

Enige oplossing voor mij is. Afbreken en opnieuw beginnen, maar dan volgens de regels van de kunst... Als de rest zijn lapmiddeltjes.
En ventilatieroosters plaatsen??? Dat zal de schimmel misschien wegkrijgen, lees mijn misschien, maar dat is toch geen oplossing? Dat is het gevolg wegnemen, maar de oorzaak blijft. Ik zou dat NOOIT toelaten.

En als er dan toch wordt herbouwd, respecteer de vrijstellingsregels, 1 m van de buur blijven b.v.b.

Al die huizen zijn tien keer negen allemaal door dezelfde SOD gezet.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan