• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Tuinhuis tegen garage buur

teizman

Zeer Actief lid
Reaction score
3
Hallo,

Ik ga binnenkort (na de winter?) mijn tuinhuis bouwen. Dit komt ter hoogte van de garages van mijn buur die tot tegen de perceelsgrens gebouwd zijn. In principe mag ik vergunningsloos bouwen als ik alle regels hiervoor respecteer, waaronder ook het laten van 1 meter tot de perceelsgrens.

Nu zie ik op de site van ruimtelijke ordening hetvolgende staan:

De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen

• een hoogte van 3 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),
  • maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
  • in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,
  • in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.
Met deze laatste lijk ik te mogen aanbouwen (zonder gebruik te maken van deze scheidingsmuur uiteraard), ttz tot tegen de perceelsgrens/garagemuur ... mét vrijstelling van vergunning!

Is dit inderdaad zo?

Zo ja: moet heel mijn tuinhuis aan de garage sluiten of mag dit bijvoorbeeld gemengd zijn: enkele meters garagemuur + enkele meters omheining (die op de perceelsgrens staat)

Dit maakt het mij wat makkelijker omdat ik dan geen vergunning moet aanvragen + wat vroeger kan starten met de bouw....

alvast bedankt

teizman

Niemand een idee?

teizman

teizman;1893491 wrote:
Niemand een idee?

teizman

Lijkt mij het veiligste om dat even in het gemeentehuis te gaan vragen?

Inderdaad, ga ik zeker doen....

grootste onzekerheid is in verband met de onvolledige 'dekking' van de scheidingsmuur: het is maar een muur van een garagebox (5-6m lang), mijn tuinhuis heeft dezelfde lengte maar staat iets meer naar straatkant zodanig dat de zijmuur vh tuinhuis niet 100% tegen gebouwd zal zijn (enkel de laatste 2-3meter eigenlijk)

teizman

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief