Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Tuinhuis/poolhouse vloeropbouw

• Tags vloeropbouw
  • Lid geworden
    20 sep 2024
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Dag DHZers,

Een tijdje geleden hebben wij een tuinhuis/poolhouse(bij een gebrek aan een beter woord) combinatie laten plaatsen.
    Wat ik hier benoem als poolhouse gedeelte is voorzien om een homegym te worden.
    Momenteel zit er een valse vloer in die ik, gezien het gewicht dat ik er op ga plaatsen, graag wat steviger had gemaakt.
    De opbouw is als volgt balkjes(geen idee welk hout dat eigenlijk is, iemand die het me kan zeggen op basis van de foto?) Elke ~50cm, op van die plastieken terrasdragers met daarop een laag osb van 18mm in 1 richting en daarop nog een laag osb van 12mm in de andere richting.
    Doet eigenlijk perfect zijn ding maar ik heb schrik dat de belasting van het fitnesstoestel(680kg) + gewichten(~150kg) wat te zwaar gaat zijn.

Hebben jullie een idee hoe ik het best de huidige setup verstevig en welk materiaal ik hier het best voor gebruik?

Ik vermoed dat er door de firma die het tuinhuis geplaatst heeft gekozen is voor die terrasdragers omdat de ondergrond niet perfect egaal is en hoogte verschillen op die manier gemakkelijk opgevangen konden worden.

Ik stel me, waarschijnlijk onterecht, vragen bij de stevigheid en levensduur van de huidige setup. Mensen die wat ervaring hebben en hun mening kunnen delen?

Alvast bedankt om mee te denken!

Hieronder enkele foto's ter illustratie

Bijlagen

• 20260521_203310.jpg
      20260521_203310.jpg
      235,9 KB · Weergaven: 36
    • 20260521_203239.jpg
      20260521_203239.jpg
      213,1 KB · Weergaven: 36
    Zwart geïmpregneerd vuren.

Maar ik heb een aantal bedenkingen:

Waarom denk jij na over de vloer als het gebouw al staat? Van vrouwen wist ik dat die al aan het inrichten zijn op de moment dat je de vloer aan het storten bent.

Wat met vloerisolatie? Geen isolatie is koude aan de vloer, is hoge vochtigheid, is roest op je toestellen.

Wat met de rest van het gebouw? Ik zie daar inbouw Niko dus ik ga ervanuit dat het toch droog is maar tja luchtvochtigheid.

Mijn voorstel: tegeldragers eruit, chape erin en een mooie tegelvloer. Als er geen isolatie is probeer dan een minimum aan isolatie te plaatsen. Ik schat dat je nog een 15cm op te vullen hebt je kun dus nog 6a7 cm pur laten spuiten. Iets anders zie ik niet gebeuren van iso.
    Als je dit gedaan hebt, heb je geen problemen meer met draagvermogen.

Zwart geïmpregneerd vuren.

Maar ik heb een aantal bedenkingen:

Waarom denk jij na over de vloer als het gebouw al staat? Van vrouwen wist ik dat die al aan het inrichten zijn op de moment dat je de vloer aan het storten bent.

Wat met vloerisolatie? Geen isolatie is koude aan de vloer, is hoge vochtigheid, is roest op je toestellen.

Wat met de rest van het gebouw? Ik zie daar inbouw Niko dus ik ga ervanuit dat het toch droog is maar tja luchtvochtigheid.

Mijn voorstel: tegeldragers eruit, chape erin en een mooie tegelvloer. Als er geen isolatie is probeer dan een minimum aan isolatie te plaatsen. Ik schat dat je nog een 15cm op te vullen hebt je kun dus nog 6a7 cm pur laten spuiten. Iets anders zie ik niet gebeuren van iso.
    Als je dit gedaan hebt, heb je geen problemen meer met draagvermogen.
    Hey Bnb2,

bedankt voor jouw reactie, reden dat die 'valse' vloer er in staat is om eventueel vloerisolatie te voorzien.

Het plan is wel om dat momenteel niet te doen, voor de rest is het gebouw ook niet geïsoleerd dus het zal daar hoe dan ook vochtig zijn(in herfst en winter alvast). Maak me niet direct zorgen over roestvorming, toestellen zijn van rvs.

Bedankt voor de suggestie van chape en isolatie + tegelvloer maar ben op zoek naar een iets budgetvriendelijkere en snellere oplossing;)

Zelf dacht ik aan extra balken te plaatsen en mogelijks ook dwars tussen de bestaande balken. Zou er dan wel voor opteren om de terrasdragers te vervangen door bakstenen of iets dergelijks waarop de balken kunnen rusten. Probleem dat ik daar zie is dat ik alles moeilijker pas ga krijgen dan met die terrasdragers.

Als ik je zo hoor dan zijn dat allemaal trukken van kabouter knutsel.

Waarom niet je vloer er volledig uit? Zet je toestellen op het beton…

Ik hoop voor jou dat alles van RVS is en dat de kwaliteit van de gebruikte RVS voldoende is (minstens 304)

die terrasdragers zijn wel een pak beter dan een baksteen hoor
    of werkt rechtstreeks op de betonplaat.
    Maar eender wat je doet, de eerste voorwaarde is toch wel dat er een folie zit onder de betonplaat.

Terecht dat je twijfelt aan de draagkracht door die onderliggende afstand van die balkjes ,50 cm is veel te veel met een plank/plaathoogte van 18 mm. Gelukkig ligt er wel een bijkomende plaat dwars op legrichting van de onderste plaat ... maar die ligt dan evenwijdig met de balken.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    die terrasdragers zijn wel een pak beter dan een baksteen hoor
    of werkt rechtstreeks op de betonplaat.
    Maar eender wat je doet, de eerste voorwaarde is toch wel dat er een folie zit onder de betonplaat.

Terecht dat je twijfelt aan de draagkracht door die onderliggende afstand van die balkjes ,50 cm is veel te veel met een plank/plaathoogte van 18 mm. Gelukkig ligt er wel een bijkomende plaat dwars op legrichting van de onderste plaat ... maar die ligt dan evenwijdig met de balken.

Rechtstreeks op de betonvloer werken is inderdaad ook een optie, er ligt een folie onder de plaat.

Ik zou dan wat meer balken voorzien en tussen de balken wat versteveging zetten. Vraag me juist af welk hout hier het meest geschikt voor is.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan