Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Tuinhuis kleiner dan betonplaat, reeds geplaatst - Vochtprobleem

• Tags betonplaat tuinhuis vochtprobleem
  • Lid geworden
    16 mei 2022
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hey

We hadden een vriend die ons hielp met het plaatsen van een houten tuinhuis. Er zijn heel wat dingen mis gegaan. Daar zoeken we nu een oplossing voor.
    Ik probeer het als leek zo goed mogelijk uit te leggen. Gelieve rekening mee te houden dat wij er zelfs niets van kennen. Wees mild en lief aub :)

- We maakten een kader voor een betonplaat. Na één jaar lieten we pas beton gieten (energie was ff op)
    - Bleek dat het kader na 1 jaar niet meer waterpas stond. Die vriend had dat niet nagekeken: grootste probleem: betonplaat niet waterpas
    - Dat probeerde hij op te lossen met een laag 'mortselspecie'. Bleek dat dit eerder voor muren is + hij koos de niet-waterbestendige variant.
    - Kunststof funderingslatten erop en dan het houten tuinhuis geplaatst.
    - Mortelspecie laag brokkelde af dus weggenomen in het tuinhuis... dus vloer is nu betonplaat maar dus totaal niet waterpas (soms 8cm, soms 1 cm tot latten)
    - Onder de funderingslatten zit nu dus die mortelspecie (niet waterbestendig). Gevolg: water trekt binnen... Betonplaat is ook groter dan tuinhuis (soms 2 cm, soms 7cm)

Wat kunnen we nu doen?
    - Tuinhuis demonteren lijkt echt onbegonnen werk. Ook net gebeitst en elektriciteit aangesloten...
    - Of buitenkant (betonplaat) behandelen met compaktuna? Dan siliconen tussen houten tuinhuis en funderingslat? Misschien ook siliconen tussen funderingslat en betonplaat?
    - Of een stuk epdm-band onderaan bevestigen zodat het water afloopt en niet in hout trekt of op betonplaat staat en zo naar binnen trekt?
    - Of betonplaat afslijpen?
    - Of... ?

Hopelijk is er iemand die raad weet... want wij zijn even ten einde raad...

Sofie

Bijlagen

• 20260424_102953.jpg
      20260424_102953.jpg
      114 KB · Weergaven: 124
    • 20260424_102939.jpg
      20260424_102939.jpg
      113,4 KB · Weergaven: 120
    • 20260424_102924.jpg
      20260424_102924.jpg
      142,5 KB · Weergaven: 123
    • 20260424_102901.jpg
      20260424_102901.jpg
      162,2 KB · Weergaven: 124
    • 20260424_102855.jpg
      20260424_102855.jpg
      186,9 KB · Weergaven: 122
    • 20260424_102841.jpg
      20260424_102841.jpg
      144,4 KB · Weergaven: 123
    Laatst bewerkt:
    Is er iets veranderd ten opzichte van je vorige topic hierover?
    Wat er veranderd is: ik 'had' terug energie gevonden om dit aan te pakken... maar mijn moed zakt weer weg. Ik heb de voorbije jaren een zware verbouwing gehad en ik merk dat mijn emmer al snel weer vol zit...

Dus opnieuw willen starten en afwerken van dit project: advies ingewonnen (iemand zei dus compactuna langs buiten + siliconen). choonbroer zegt dat er sowieso een folie moet zijn en dus afbreken... maar dat zie ik precies niet zitten...

Kan je het tuinhuis niet omhoog krikken of heffen om een folie te steken? 1 kant per keer. Zoveel weeg dat normaal niet.
    Opkrikken? Met autokrik? Klinkt als heel zwaar, toch? Het zijn dikke balken (en 3mx4m)
    Autokrik is zelfs een goed en praktisch idee. Een auto weegt ook gemakkelijk 2 ton. Het tuinhuisje gaat minder wegen denk ik. Je zou één zijde per keer kunnen optillen.

@soofie.sofie volgende keer een lintmeter ipv schoen gebruiken als maatindicatie ;) Maar we hebben de boodschap wel begrepen denk ik zo.
    Het drogere seizoen is ondertussen zowat begonnen, dus je hebt zeker nog heel wat maanden tijd om actie te ondernemen, tenzij je tuinhuis in een vijver staat ofzo?

Wat wil je eigenlijk bekomen?
    • Vlakke vloer? Moet er nog een vloer in?
    • wand aanzet mechanisch verbeteren?
    • water infiltratie wegwerken (stroom het binnen, of kleurt de betonvloer donker als het buiten regent (capillair) ?
    • andere?
    Heb je ook foto's van wanneer er water binnen is getrokken?

en ik zou ook de uitstekende rand afslijpen, schuin weg van het tuinhuisje.
    had ik ook al willen vermelden, maar weggelaten aangezien ik geen ervaring heb met hout op beton; zo slecht is mijn boerenverstand dus ook weer niet 😇

Enfin, dat randje lijkt men niet heel erg, en inderdaad schuin afslijpen zodat er geen water op blijft staan dat naar het hout kan lopen door capillaire werking. Als het nu een +20cm was, spraken we anders. Ik zou de wand wel beschermen met karton ofzo, anders zou de steenslag er gatenkaas van kunnen maken.

Autokrik of dommekracht lijkt me ook praktisch, en dan roofing branden (hout beschermen uiteraard) tot onderzijde betonplaat. Of als je geen vuur wilt (best logisch), zijn er ook kleefbare varianten (PEC3000, Delta Thene, let op dat je misschien UV bestendige variant wilt omdat de zon er de komende 20 jaar op gaat schijnen); beide gaan imo goed werken aangezien je die in stroken van 1m breed aanbrengt. Of anders gewoon zelfs EPDM. Enige ding dat dit idee kan tegen houden, is dat het tuinhuis verankerd kan zijn aan de beton, heb je hier een idee van? zijn al die latten aan mekaar verbonden en uiteindelijk ook verbonden met de beton? Want dan wordt het vrij lastig/onmogelijk om die wand eventjes op te tillen.

Idealiter steekt die waterkering tot in de wand (dus horizontaal tussen 2 lagen, zodat die meteen mechanisch verankerd is + er geen water achter kan terecht komen. Samenwerking met hout ben ik geen expert in, dus ik laat over aan anderen hoe hard dit nodig is en of fixatie geheel langs de buitenzijde ook voldoende zou zijn.

Laatst bewerkt:
    Ik zie geen waterschade ten gevolge van optrekkend vocht. Noch zie ik aangetast hout. Enkel plekken tgv regen of insijpeling via dak. Buitenkant beitsen is goede bescherming, zal gewoon jaarlijks/tweejaarlijks herhaald moeten worden (wat niet meteen een probleem moet zijn, standaard onderhoud).

Of bedoel je dat er nu onder de kunstof funderingslatten er water naar binnen komt, waardoor de vloer nat is?

@soofie.sofie volgende keer een lintmeter ipv schoen gebruiken als maatindicatie ;) Maar we hebben de boodschap wel begrepen denk ik zo.
    Het drogere seizoen is ondertussen zowat begonnen, dus je hebt zeker nog heel wat maanden tijd om actie te ondernemen, tenzij je tuinhuis in een vijver staat ofzo?

Wat wil je eigenlijk bekomen?
    • Vlakke vloer? Moet er nog een vloer in?
    • wand aanzet mechanisch verbeteren?
    • water infiltratie wegwerken (stroom het binnen, of kleurt de betonvloer donker als het buiten regent (capillair) ?
    • andere?
    Heb je ook foto's van wanneer er water binnen is getrokken?

en ik zou ook de uitstekende rand afslijpen, schuin weg van het tuinhuisje.
    had ik ook al willen vermelden, maar weggelaten aangezien ik geen ervaring heb met hout op beton; zo slecht is mijn boerenverstand dus ook weer niet 😇

Enfin, dat randje lijkt men niet heel erg, en inderdaad schuin afslijpen zodat er geen water op blijft staan dat naar het hout kan lopen door capillaire werking. Als het nu een +20cm was, spraken we anders. Ik zou de wand wel beschermen met karton ofzo, anders zou de steenslag er gatenkaas van kunnen maken.

Autokrik of dommekracht lijkt me ook praktisch, en dan roofing branden (hout beschermen uiteraard) tot onderzijde betonplaat. Of als je geen vuur wilt (best logisch), zijn er ook kleefbare varianten (PEC3000, Delta Thene, let op dat je misschien UV bestendige variant wilt omdat de zon er de komende 20 jaar op gaat schijnen); beide gaan imo goed werken aangezien je die in stroken van 1m breed aanbrengt. Of anders gewoon zelfs EPDM. Enige ding dat dit idee kan tegen houden, is dat het tuinhuis verankerd kan zijn aan de beton, heb je hier een idee van? zijn al die latten aan mekaar verbonden en uiteindelijk ook verbonden met de beton? Want dan wordt het vrij lastig/onmogelijk om die wand eventjes op te tillen.

Idealiter steekt die waterkering tot in de wand (dus horizontaal tussen 2 lagen, zodat die meteen mechanisch verankerd is + er geen water achter kan terecht komen. Samenwerking met hout ben ik geen expert in, dus ik laat over aan anderen hoe hard dit nodig is en of fixatie geheel langs de buitenzijde ook voldoende zou zijn.
    Lintmeter: check 😉

Wat ik wil bekomen:
    - dat er geen water meer binnenkomt. Nu komt het door de 'mortellspecie (niet-waterdicht)' die onder funderingslatten zit. Deze werd door de vriend op de betonplaat gelegd om die alsnog waterpas te krijgen...
    - daarna: vloer egaliseren. Dus: moet ik tot funderingslatten vloer voorzien? Ik dacht gewoon aan egalisatie als ik het niet zo hoog als funderingslat moet maken. Dan betonverf.
    - tenslotte: rust en einde verbouwingswerkjes

Wand beschermen met karton: begrijp ik niet goed.

Afslijpen dus? Zodat water ook afloopt... klinkt interessant.

Funderingslatten zitten in de betonplaat vast met pluggen... dus die roofing/folie/epdm dus niet mogelijk?

Ik zie geen waterschade ten gevolge van optrekkend vocht. Noch zie ik aangetast hout. Enkel plekken tgv regen of insijpeling via dak. Buitenkant beitsen is goede bescherming, zal gewoon jaarlijks/tweejaarlijks herhaald moeten worden (wat niet meteen een probleem moet zijn, standaard onderhoud).

Of bedoel je dat er nu onder de kunstof funderingslatten er water naar binnen komt, waardoor de vloer nat is?
    Ja, onder fie latten zit mortelspecie (I know, voor de muren... en die is niet waterbestendig). Gevolg: trekt water binnen...

Idee was om compactuna op de buitenkant aan te brengen? Dan siliconen op funderingslat en hout, alsook funderingslat en beton/specie.

Is dit een duurzame én vooral effectieve oplossing? Of is er nog een mogelijkheid?

Duurzaam én effectief? Neen.

Er gaat water blijven binnenkomen tussen hout en die plastieken latjes imo. Dat is prutswerk. Hoe is je tuinhuis verankerd aan die kunstof latten?

Ik heb een overschot vinyl gekocht (betongrijs) en die ligt gewoon als vloerbedekking in een 5x3m meter tuinhuis. Gaat nooit rotten en als er wat vocht onder de plaat komt dan trekt dat wel weg...who cares. PLASSEN kunnen dat niet zijn hé, maar een vochtige verkleuring zou kunnen als het er wa onder kruipt.

Duurzaam én effectief? Neen.

Er gaat water blijven binnenkomen tussen hout en die plastieken latjes imo. Dat is prutswerk. Hoe is je tuinhuis verankerd aan die kunstof latten?
    De latten zitten met vijzen in de beton verankerd...

Iemand had als idee om 20 à 30 cm onderaan aande buitenkant een folie aan te brengen. Zou dit wél bescherming bieden? Of moet ik echt alles weer afbreken?

Ik bedoel inderdaad dat er onder die funderingslatten water binnentrekt. Er is veel geprutst door een vriend... hij gebruikte mortelspecie (voor muren dus én niet-waterbestendig). Iemand raadde aan om alles te behandelen met compaktuna om tegen water te beschermen. En misschien ook om een bepaalde folie aan de onderkant (20 à 30 cm) aan te brengen... zou dat iets zijn?

Kan je die betonplaat niet afschrijven of schieten langs buiten? Ofwel je tuinhuis aan weerszijden een meter extra maken?

Ik zie 2 mogelijke oplossingen:

1) doe het deftig --> eigenlijk terug afbreken en opnieuw beginnen. Eventueel minder drastisch maar toch wel wat werk zoals hier aangegeven --> optillen, schuin afslijpen, EPDM/Roofing, ...)

2) Verder prutsen, maar wel iets dat volgens mij toch de komende 5-10 jaar ok zou zijn: Beton schuin afslepen tot aan het hout. Mortelspecie behandelen met iets waterdicht (compactuna, ...). EPDM kleefstroken op hout/mortel/beton kleven aflopend. Zo zal het al lelijk moeten doen eer je veel water binnenkrijgt. Een beetje opletten en verluchten als er toch iets binnen raakt.
    Vloer laten voor wat het is. Is toch een tuinhuis dus denk ik niet een ramp als die niet helemaal pas staat.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Nogmaals, op die foto's zie ik een droog tuinhuis hoor. Zeker dat de slagregen niet komt van het ontbreken van een dakgoot?

Op geen enkele foto zie ik iets wat rot is of lijkt..... het is natuurlijk ook wat het is he... een tuinhuis.... Bij mijn ouderlijk huis steekt dat betonplaatje ook een paar cm uit, maar dat staat toch ondetussen al bijna 30j zonder enig probleem. Hangen wel gootjes aan...

Ik zou EPDM of roofing van de fundering omhoog tot op die kunststof lat laten komen. Dan is 90% van het water al weg gehouden

Ik zie ook geen probleem. Het hout staat verhoogd tov de vloer en dan nog een kunststoflat er onder.
    Mortelspecie, ok, dat is niet het beste idee en verkleurt dat even van het vocht langs binnen, dat hoeft toch geen probleem te zijn.
    Het is een tuinhuis, dat geeft even goed condens en zo. Die afdruip die op de latten is te zien is allicht van condens of zo?
    Eventueel het hout langs binnen behandelen en zeker ook goten hangen, maar meer lijkt mij op basis van die foto's niet nodig.

Nogmaals, op die foto's zie ik een droog tuinhuis hoor. Zeker dat de slagregen niet komt van het ontbreken van een dakgoot?

Op geen enkele foto zie ik iets wat rot is of lijkt..... het is natuurlijk ook wat het is he... een tuinhuis.... Bij mijn ouderlijk huis steekt dat betonplaatje ook een paar cm uit, maar dat staat toch ondetussen al bijna 30j zonder enig probleem. Hangen wel gootjes aan...
    Ik post hieronder nieuwe foto's. Mocht ik dakgoten hangen, dannog komt er water aan de voorzijde (waar geen dakgoot kan hangen) op de mortelspecie en zo naar binnentreedt en opstijgt? Of ben ik mis?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan