• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Tuinhuis: in steen of in hout? prijs?

sg

Lid geworden
10 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij willen een tuinhuis bouwen van 6x4 of 7x4.

We hebben wat schrik van de prijs van een gemetst tuinhuis, dus sluiten we een houten tuinhuis nog niet uit.

Iemand tips of ervaringen?

We moeten nog van 0 starten.

Alvast bedankt[/code]

Mijn houten tuinhuis is 5 op 6 (plat dak), onder druk geimpregneerd hout. Heb de plaat (20 cm beton) van het tuinhuis laten meegieten door de ruwbouw aannemer (met alle nutsvoorzieningen).

Heeft me in totaal zo'n 9000 euro gekost (7000 tuinhuis + 2000 plaat). Ben der tot nu toe (toch al zo'n 4 maanden oud :wink: ) heel content mee ...

Volgens mij is een houten tuinhuis rap even duur of zelfs duurder dan een stenen tuinhuis als je de tuinhuisjes van de gamma ed. er buiten laat natuurlijk.

hou er ook rekening dat afhankelijk van waar je woont je tuinhuis vergunningsplichtig gaat zijn wanneer je boven bepaalde afmetingen gaat...  (standaard mag je 40m² plaatsen, maar afhankelijk van de verkaveling kunnen er hier afwijken voor bestaan...)  

We hebben een aantal zaken op een rijtje gezet wat betreft het bouwen van een tuinhuis

sg wrote:
Wij willen een tuinhuis bouwen van 6x4 of 7x4.

We hebben wat schrik van de prijs van een gemetst tuinhuis, dus sluiten we een houten tuinhuis nog niet uit.

Iemand tips of ervaringen?

We moeten nog van 0 starten.

Alvast bedankt[/code]

Wij hebben een houten tuingarage van 8m x 3.6m ontworpen en volledig zelf gebouwd met kwaliteitsmateriaal voor 3000 Euro.

Betonfunderingsplaat 21 cm. Wandconstructie: Kader met om de meter een tussenpaal van druk-geimpregneerde palen 7 x 7 cm, met aan de buitenkant drukgeimpregneerde blokhutpanelen 28 mm dik. Het hout komt nergens in contact met vochtige grond of beton: alles is goed geisoleerd. Metalen kantelpoort met poortopener. Een stevige houten deur van dezelfde materialen als de garage (waar je de scharnieren niet kunt afschroeven als de deur dicht is). Plat dak (lichte helling) van gelakte metalen ecopanelen waar aan de onderzijde 3 cm polyurethaan vastzit. Keramische vloertegels.

Ik heb bij verkopers van tuinhuisjes ook garages gezien die veel meer kosten, maar die brol wil ik op mijn hof niet.

Xeno wrote:
Mijn houten tuinhuis is 5 op 6 (plat dak), onder druk geimpregneerd hout. Heb de plaat (20 cm beton) van het tuinhuis laten meegieten door de ruwbouw aannemer (met alle nutsvoorzieningen).

Heeft me in totaal zo'n 9000 euro gekost (7000 tuinhuis + 2000 plaat). Ben der tot nu toe (toch al zo'n 4 maanden oud :wink: ) heel content mee ...

Die aannemer heeft goed verdiend aan die betonplaat: 6m³ funderingsbeton met 350 kg cement/m³, 40 m ver gepompt heeft me 790 € gekost BTW inbegrepen.

pevepe wrote:
Xeno wrote:

Die aannemer heeft goed verdiend aan die betonplaat: 6m³ funderingsbeton met 350 kg cement/m³, 40 m ver gepompt heeft me 790 € gekost BTW inbegrepen.

inderdaad, dat dacht ik ook al :D

wil beton pas maken met stabilisé,wat zijn

de verhouding zand & cement voor stab.

ik was ook al aan het denken 2000eur voor di eplaat :eek: :lol:

Wij denken er aan eentje in het ceder te zetten. Iemand al ervaringen mee in vriendin- of kenniskring?

Ik ben er ook over aan het nadenken, omdat ze binnenkort aan de grondwerken beginnen en het interessant zou zijn om minstens reeds een vloerplaat te gieten samen met de grondwerken van de bouw.

Voor hout adviseren ze me gewoon een dikke betonplaat, voor een gemetste garage komen daar rondom (kleine) funderingen bij.

Nu dacht ik eraan om de garage eventueel uit te voeren in Ytong. Is dit een alternatief ? Naar prijs toe dan bedoel ik. Of komt dit uiteindelijk op hetzelfde neer als een gemetste ? Het is wel een losstaande, waarbij de epb niet van toepassing zou zijn. Ik zou dus een dikke Ytong steen voorzien (geen apparte binnen en buitenmuur).

Het lijkt me een vorm van bouwen die snel gaat en waarbij je zelf een en ander kan doen.

iemand ?

gr,

Andy

pevepe zei:
 Xeno wrote:

beste, ik denk als ik dit hierboven lees ikzelf 'bedrogen' ben, ik heb 10.000 euro betaald voor betonplaat van 6x3 meter, wel met metalen roosters in en een plastic eronder + heb dit laten doen want zelf kan ik dit niet al zou ik het zelf wel willen gedaan hebben als ik iemand kende die me kon helpen/instructies geven.  Ik ben hier toen echt even niet goed van geweest (het tuinhuis zelf koste ongeveer 4000 euro. )

Nu zou er nog een gemetste of houten garage met overkapping moeten komen en hiervoor moet er opnieuw een betonplaat komen die ik met hulp zelf zou kunnen leggen , maar ik ken zo niemand. Iemand tips? of indien u een goede aannemer kent die dit kan doen zonder die belachelijk hoge prijs die ik voordien betaalde.

Alvast heel erg bedankt.

mvg

Caroline

CarolineVDS zei:

beste, ik denk als ik dit hierboven lees ikzelf 'bedrogen' ben, ik heb 10.000 euro betaald voor betonplaat van 6x3 meter, wel met metalen roosters in en een plastic eronder

mvg

Caroline

10.000 euro voor een betonplaat? 

Was dit extreem moeilijk bereikbaar ofzo?

Zonder de details te kennen lijkt me dit nu toch echt wel schromelijk overdreven.

Je hebt hooguit jezelf  "bedrogen".

Als jij prijs vraagt aan iemand en je gaat akkoord met die prijs moet je niet bij de andere partij klagen.

thomas_dhaese zei:
CarolineVDS zei:

beste, ik denk als ik dit hierboven lees ikzelf 'bedrogen' ben, ik heb 10.000 euro betaald voor betonplaat van 6x3 meter, wel met metalen roosters in en een plastic eronder

mvg

Caroline

10.000 euro voor een betonplaat? 

Was dit extreem moeilijk bereikbaar ofzo?

Zonder de details te kennen lijkt me dit nu toch echt wel schromelijk overdreven.

niet persé, het was vanachter in onze hof, ik zal de foto opladen. Ik weet niet zeker of de beton zelf gemaakt was ter plaatse maar ik denk van wel want ik herinner me geen camion met lange pijp.

De afstand van de straat tot aan de betonplaat is ongeveer 37 meter in de diepte. Op de foto zie je waar het juist was en welke weg ze moesten afleggen.

maar voor de garage zou ik dus iemand willen vinden die dat aan bv 2000 euro kan doen, ik wel wel helpen voor zover gewenst, al heb ik geen ervaring hierin.

kent u zo iemand ? omstreken Leuven - Diest- aarschot woon ik.

Alvast bedankt!

zie ook foto (waar er prefab garage stond moet nu dus een nieuwe komen want de oude die weg is was nog met asbest golfplaten enz. en bouwvallig (van jaar 1956 ong)

mvg

Caroline

Bijlagen

• plattegrondhuisentuin.jpg
    plattegrondhuisentuin.jpg
    569,9 KB · Weergaven: 15
CarolineVDS zei:
pevepe zei:
 Xeno wrote:

beste, ik denk als ik dit hierboven lees ikzelf 'bedrogen' ben, ik heb 10.000 euro betaald voor betonplaat van 6x3 meter, wel met metalen roosters in en een plastic eronder + heb dit laten doen want zelf kan ik dit niet al zou ik het zelf wel willen gedaan hebben als ik iemand kende die me kon helpen/instructies geven.  Ik ben hier toen echt even niet goed van geweest (het tuinhuis zelf koste ongeveer 4000 euro. )

Nu zou er nog een gemetste of houten garage met overkapping moeten komen en hiervoor moet er opnieuw een betonplaat komen die ik met hulp zelf zou kunnen leggen , maar ik ken zo niemand. Iemand tips? of indien u een goede aannemer kent die dit kan doen zonder die belachelijk hoge prijs die ik voordien betaalde.

Alvast heel erg bedankt.

mvg

Caroline

Nu7s zei:
Je hebt hooguit jezelf  "bedrogen".

Als jij prijs vraagt aan iemand en je gaat akkoord met die prijs moet je niet bij de andere partij klagen.

Dat is natuurlijk zoals je zegt ook mijn fout, maar als je totaal geen ervaring hebt in de bouw ... 

verder hebben we eigenlijk nooit een prijs afgesproken enkel hoorde ik van vrienden dat zo'n betonplaat rond de 2K à 3K euro kon kosten en ging ik uit van de correctheid van de aannemer die  we een beetje kennen en gekend is en veel gevraagd is in de regio.

Ik zal dan ook nooit namen noemen op dit forum of tegen eender wie want ik weet het gewoon niet zeker.

Het is wel heel goed gedaan en misschien waren het de werkuren... toch twijfel ik dat het klopte en vind ik het heel veel.

Ook weet ik dat ik zelf ook schuld tref om me niet beter in te dekken enz. Daarom ookal zwijg ik maar braaf tegen andere mensen hierover.

Vanaf nu wil ik steeds duidelijke afspraken en prijzen vooraf kennen vooraleer iets goed te keuren.

mvg

Caroline

Met excuses dat ik een naïef groentje ben geweest 
angel_smile.gif

Sowieso kunnen er nog een boel zaken zijn waar wij geen weet van hebben en die de prijs mee bepaald hebben. Om een paar voorbeelden te noemen:

Nivellerings en graafwerken om tot op een stabiele ondergrond te komen

Stabilisatiewerken inbegrepen gestabiliseerd zand en verdichtingswerken (machinaal aandrillen).

Dikte van de betonlaag.

Al dan niet uitgraven en beton storten voor een vorstrand of diepere randfundering.

Al dan niet polieren van de beton.

Opruimingswerken

Enzovoort...

charel zei:
Sowieso kunnen er nog een boel zaken zijn waar wij geen weet van hebben en die de prijs mee bepaald hebben. Om een paar voorbeelden te noemen:

Nivellerings en graafwerken om tot op een stabiele ondergrond te komen

Stabilisatiewerken inbegrepen gestabiliseerd zand en verdichtingswerken (machinaal aandrillen).

Dikte van de betonlaag.

Al dan niet uitgraven en beton storten voor een vorstrand of diepere randfundering.

Al dan niet polieren van de beton.

Opruimingswerken

Enzovoort...

ja dat kan... ik weet dat ze graafwerken gedaan hebben en 'brokelion' gestort hebben . ook aangedrild denk ik. 

andere zoals vorstrand weet ik niet zeker maar kan.

polieren hebben ze niet gedaan , zoals overeengekomen.

ach ja, misschien wou die man gewoon uiterst degelijk werk verrichten  (hij is gewoon van pastoriewoningen enz. te zetten dus ja)  ik herinner me nu dat ze de beton ter plekke gemaakt hebben dus daar kruipt werk in.

misschien klopt het allemaal wel maar ik verschoot van betonneks van 2000 euro hier te lezen.

ik zal de volgende keer gewoon meer details en prijzen afspreken :)

goede avond en

mvg

Caroline

Onderstaand tuinhuis (water en winddicht):

-3.75x5 M

-voorkant en rechterkant: padoek

-achterkant en linkerkant: damwandplaat

-dak reeds geisoleerd
-inclusief raam en deur
-+- 7500  euro  (incl fundering)

-grootste kosten waren de fundering en de padoek

img_20181012_132047_0.jpg

img_20181012_132144_0.jpg

Bijlagen

• img_20181012_132047.jpg
    img_20181012_132047.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 13
  • img_20181012_132144.jpg
    img_20181012_132144.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 16
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan